پایگاه خبری خانه فوتبال:

در ماه‌های آخر سال نقدینگی باید جذب تولید مصنوعات طلا شود اما با این عرضه‌های بی‌برنامه به بازار سکه منتقل می‌شود. این روند حباب‌های شدید را در بازار سکه ایجاد کرد و سکه‌های تقلبی بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود.
در روزهای گذشته قیمت سکه از طلا پیشی گرفت و بازار سکه هم سو با دلار، صعودی شد. به این واسطه جو روانی بدی در بازار حاکم شده است. در این وضعیت افراد سودجو اقدام به فروش سکه‌های تقلبی در بازار کردند. موضوعی که نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد. 

عبدالنبی مکابر، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران در گفتگو با گسترش نیوز  گفت: بحث سکه تقلبی به دلیل محدود بودن مراکز نظارتی و کنترلی همیشه مطرح است. باید سکه بانکی در بازار توزیع شود. متاسفانه کنترل و نظارت توسط سازمان‌های زی ربط محدود یا کم شده است. در این شرایط مردم باید از خرید سکه‌های غیربانکی پرهیز کنند. با توجه به محدودیت معادله عرضه و تقاضا مردم شناخت درستی ندارند و سکه‌هایی با عیار پایین خریداری می‌کنند. عرضه این سکه‌ها به بازار آسیب می‌زند و مقامات مسئول باید در این رابطه فکری کنند.

مکابر اظهار کرد: چاره‌اندیشی‌هایی مشابه سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ راه حل مناسبی نیست. در آن سال‌ها سکه ضرب کردند و نقدینگی از بخش تولید خارج شد. اگر قرار بر عرضه سکه است باید از قبل با واحدهای تولیدی و صنفی هماهنگ شوند. در ماه‌های آخر سال نقدینگی باید جذب تولید مصنوعات طلا شود اما با این عرضه‌های بی‌برنامه به بازار سکه منتقل می‌شود. این روند حباب‌های شدید را در بازار سکه ایجاد کرد و سکه‌های تقلبی بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

وی افزود: سازمان‌های زی ربط مثل سازمان استاندارد، تشکل‌های صنفی، ستاد مبارزه با کالای قاچاق و بانک مرکزی باید هم راستا سیاست‌گذاری کنند. سیاست‌گذاری هم راستا به جامعه آگاهی می‌رساند و کالای استاندار به بازار عرضه می‌شود.

مانع فعالیت مراکز عرضه سکه غیر بانکی شوید

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا تاکید کرد: سکه بانکی مشخصات خاص خود را دارد و به صورت کلی تشخیص سکه تقلبی و اصلی برای مردم کار سختی است. عیار سکه‌ها باید به درستی تشخیص داده شود و توسط مراکز معتبر پیگیری‌های لازم انجام شود. با این روند عرضه سکه تقلبی در بازار محدود می‌شود. تشخصی سکه اصلی و تقلبی از روی ظاهر کار آسانی نیست. تمامی سکه‌های موجود در بازار بسته‌بندی شده است و مخدوش سازی بسته‌بندی ارزش سکه را کاهش می‌دهد. تنها راهکار محدودسازی بنگاه‌هایی است که سکه‌های غیر بانکی می‌فروشند.

مکابر ضمن اشاره به تفاوت قیمت سکه‌های قبل از سال ۱۳۸۶ و بعد از آن گفت: اختلاف قیمت بین سکه‌های قبل و بعد از سال ۱۳۸۶ مطرح شده است و بعضی از فروشنده‌ها سکه‌های قبل از سال ۱۳۸۶ را با قیمت کمتر خریداری می‌کنند. بانک مرکزی با ضرب سکه به اسم سال ۱۳۸۶ مانع قیمت‌گذاری اشتباه شد. البته این روند مشکلاتی را ایجاد کرد و در خصوص ضرب سکه بعد از سال ۱۳۸۶ شفافیت وجود ندارد. در حقیقت یک مشکل برطرف شد اما مشکل تازه‌ای ایجاد پدیدار شد. باید تصمیم درستی برای این موضوع اتخاذ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما ضرب سکه از روال عادی خارج شده است و بانک مرکزی نتوانست با سیاست‌های سال ۱۳۹۶ مانع ورود سکه به بازار شود. در بازار سکه حباب‌های زیادی ایجاد شد. باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه مردم به بازار مصنوعات طلا وارد شود تا شاهد رونق در تولید باشیم. با سیاست‌های فعلی تولیدکننده کار خود را از دست خواهد داد. با این روند دلالی جایگزین اقتصاد مولد در کشور می‌شود./گسترش نیوز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: