پایگاه خبری خانه فوتبال:

فدراسیون فوتبال با دور زدن مجلس اطلاعاتی غیر واقعی پیرامون بند یک اساسنامه این فدراسیون به فیفا ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بحث اصلاح بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال این روزها سوژه اصلی فوتبال کشور است. بندی که برای اجرایی شدن و تحقق باید به تصویب مجلس برسد اما نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به فیفا اعلام کرده که این فدراسیون یک موسسه غیر انتفاعیِ غیر دولتی است.موضوعی که به نظر می‌رسد نوعی دور زدن مجلس و ارائه اطلاعات غیر واقعی به فیفا توسط فدراسیون فوتبال کشورمان است.

در این بین کارشناسان حقوقی و حتی مسئولان پیشین فدراسیون فوتبال اعتقاد دارند اگر فیفا متوجه چنین حرکتی شود قطعا فوتبال ایران را با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد کرد. موضوعی که همین چندی پیش از این گریبان استقلال و پرسپولیس را گرفت و باعث حذف دو نماینده فوتبال کشورمان از لیگ قهرمانان آسیا شد.

برخی از کارشناسان طی روزهای گذشته کدهایی در مورد اقدامات حقوقی فدراسیون داده‌اند که جای بررسی دارد.صفی‌الله فغانپور که پیش از این عضو کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال بود در این خصوص گفت: در طول سال‌های گذشته بارها و بارها به فیفا گزارش‌های خلاف واقع داده شد، به خصوص در سال 86 که این اتفاق رخ داد تا اینکه فیفا متوجه شد این گزارشات خلاف واقع است.نهایتا آنها یقه فدراسیون را گرفتند و اجازه ندادند انتخابات برگزار شود  و دیدید که  این انتخابات برگزار نشد تا اساسنامه تصویب شود. بهترین راه این است که ما با مراجع بالا دستی صادقانه برخورد کنیم و راه‌هایی که منتهی به کارِ درست است را انجام بدهیم.(مصاحبه کامل)

این صحبت‌ها نوعی هشدار به فدراسیون است، هشداری که باید آن را جدی گرفت و از تبعات آن ترسید. علی کفاشیان چند روز قبل با اشاره به این که فدراسیون فوتبال باید در این قضیه به صورت جدی تصمیم بگیرد گفت: نمی‌دانم چه کارهایی صورت گرفته اما از فرصتی که فیفا داده نزدیک به یکسال گذشته و اساسنامه اصلاح شده باید به دست فیفا برسد. این نهاد می‌خواهد قانع شود، همانطور که در مورد بانوان خواستار حضورشان در استادیوم شدند در این مورد هم تعارف ندارند.(مصاحبه کامل)

بعد از این اظهارات مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و مدعی شد: از نظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری، فدراسیون فوتبال یک "موسسه غیر دولتی" و با اساسنامه مستقل و متفاوت از اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری مصوب تیرماه 1400 شمسی مصوب هیات وزیران بوده و خارج از شمول دستگاههای اجرایی مذکور در ماده 5  قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 است. توجه داشته باشید که فدراسیون فوتبال یک "شرکت خصوصی"، "نهاد عمومی غیر دولتی" و یا "دستگاه اجرایی" مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد.

اما رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال به این صحبت‌ها انتقاد کرده و به این شکل واکنش نشان داد: یکی از مهمترین ارکان فدراسیون، مجمع عمومی است که وظایف اعضا در ماده 22 اساسنامه مشخص است. اینکه دوستان می‌گویند فدراسیون موسسه غیر انتفاعیِ غیر دولتی است یا بی اطلاع از اساسنامه حرف می‌زنند یا اینکه با اطلاع می‌خواهند مسیر را عوض کنند.(مصاحبه کامل)

عوض کردن مسیر در این صحبت‌ها به نوعی همان دور زدن فیفا است، موضوعی که مجلس باید به آن ورود کند. مهدی فروردین در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اساسنامه فدراسیون باید مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد اما چنین مصوبه‌ای وجود ندارد که مسئولان فدراسیون بخواهند به فیفا بگویند فدراسیون نهاد غیردولتی غیرانتفاعی است. از وزیر ورزش می‌خواهیم توضیح بدهد که جریان چیست؟ درمورد تبعات احتمالی چنین کاری، عزیزی‌خادم هم باید پاسخگو باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: