پایگاه خبری خانه فوتبال:

51 درصد استقلال تا شهریور واگذار می‌شود
علی دولت‌شاهی، مشاور اقتصادی استقلال از واگذاری 51 درصدی سهام استقلال در شهریور 1401 خبر داد.
به گزارش "ورزش سه"، واگذاری سرخابی‌ها در بازار سرمایه معضلی بود که مسئولان از سال‌های گذشته برای اجرایی شدن آن دست به گریبان بودند و سرانجام در دولت سیزدهم ضمن تعیین تکلیف عرضه سهام دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال و درج نماد این ۲ باشگاه در فرابورس، واگذاری آنها به خط پایان رسید.
در همین رابطه با علی دولت‌شاهی مشاور اقتصادی باشگاه استقلال به صحبت پرداختیم و او اعلام کرد که تا شهریور 1401، پنجاه و یک درصد از سهام این باشگاه در بورس عرضه خواهد شد. دولت شاهی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: با مدیریت آقای آجورلو و تلاش آقای قربانزاده این مهم اتفاق افتاد. واقعا من به شخصه در چند ماه اخیر دیدم و شنیدم و با روح و فکرم حس کردم که قربانزاده خواست و شد. ایشان واقعا فعل خواستن را صرف کرد و تمام تلاششان را کردند که این اتفاق بیفتد و اینگونه نیز شد. به حمدالله باشگاه استقلال خصوصی شد، درج نماد صورت گرفت و فکر می‌کنم این یک اتفاق تاریخی بزرگ است.

* با توجه به اینکه شرکت استقلال دچار زیان انباشته است و سال مالی قبل نیز زیان داده است، هواداران با چه امیدی سهام این باشگاه را خریداری کنند؟ آیا بازگشت سرمایه‌ای اتفاق خواهد افتاد؟

من اصلا این موضوع را قبول ندارم. به‌طور مثال، موضوع آقای دیاباته را نگاه کنید. ما آن را پرداخت کردیم و در صورت‌های مالی نیز وجود دارد. در آن زمان به دلیل اینکه عجله داشتیم تا از آسیا حذف نشویم و صورت‌های مالی جلد شود، سازمان حسابرسی به سرعت صورت‌های مالی باشگاه را حسابرسی کردند، بدون آنکه این موارد را بررسی کرده یا برگشت بزنیم. مواردی مانند کمپ مرحوم ناصر حجازی در اینها نبود. اصلا این موارد هیچ‌کدام وجود ندارد. صورت‌های مالی ما جدی نیست. من از شما می‌پرسم، یک ملکی 2800 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است، 499 میلیارد تومان مال جدید به آن اضافه شده است. 200 میلیارد تومان بدهی دارد، 390 میلیارد تومان افزایش صرف سهام به آن اضافه می‌شود تا بدهی‌ها را صاف کند. شما باشید این سهام را نمی‌خرید؟ من به شخصه خواهم خرید. من همه چیزم را می‌گذارم تا سهام استقلال را بخرم چون فقط دارایی است و بدهی وجود ندارد.

* اسپانسر اصلی استقلال در این فعل و انفعال سرمایه گذاری‌اش را بیشتر خواهد کرد تا درآمد استقلال بیشتر شود؟ یعنی هزینه‌ها بر درآمدها غالب نشود و در آخر سال مالی، تراز مثبت باشد؟

ما اسپانسر نداریم و اعتقادی هم به آن نداریم و به جایش کارگزار داریم. نمی‌خواهم اسم ببرم که داستان شود ولی در گذشته فردی می‌آمد و می‌گفت من پیراهنی را می‌گیرم و 80 میلیارد یا 110 میلیارد تومان پرداخت می‌کنم، تمام و السلام! ما آمدیم کارگزار گرفتیم. یعنی در حوزه کسب و کار بازاریابی کند. ما امروز اوانو، روبیکا و تبلیغات محیطی استادیوم‌ها را داریم. با سازمان صدا و سیما در حال مذاکره برای تأسیس شبکه استقلال هستیم. بنابراین اصلا موضوع اسپانسری وجود ندارد. می‌دانید آن آقا چه می‌گفت؟ می‌گفت من باید سرمربی را تعیین کنم. این حرف بی معنی است. شما چه کاره هستید که بخواهید سرمربی تعیین کنید؟

 اکثر هواداران استقلال از قشر جوان هستند و وارد دنیای اقتصاد نشده‌اند و کد سجام ندارند. این افراد چگونه باید سهام استقلال را خریداری کنند؛ در این خصوص فکری شده است؟

ما در حال هماهنگی دو باند هستیم. شاید اوانو را هماهنگ کنیم. تا فردا شب مشخص می‌شود. تمام توانمان را برای این موضوع می‌گذاریم که این کار را تسهیل ببخشیم و هواداران مجبور نباشند با کد سجامی و موارد دیگر سهام خریداری کنند. امیدوارم که بتوانیم موفق شویم. نمی‌توانم صد در صد بگویم ولی همه توانمان را برای این موضوع می‌گذاریم که هوادارانمان کمترین درگیری مربوط به کد سجام را داشته باشند و قادر به خریداری سهام مورد علاقه خود باشند. باید یک موضوعی را عرض کنم، ما تمام توانمان را گذاشته‌ایم تا هوادارانمان سهام باشگاه را خریداری کنند. برای خرید ایکس یا ایگرگ این کارها را انجام نداده‌ایم. تلاش کرده‌ایم سهام باشگاه به هواداران برسد، امیدوارم خدا کمکمان کند.

* هر نفر توانایی خرید چه تعداد از سهام استقلال را دارد و آیا قیمت هر سهم مشخص شده است؟

قیمت هر سهم استقلال فردا مشخص می‌شود. عرضه سهام استقلال امروز نهایی و درج شد و فردا نیز موضوع را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

* به نظر شما چه مدت زمان طول خواهد کشید تا سهام استقلال از بازار نارنجی به فرابورس و سپس به بورس راه پیدا کند؟

سهام استقلال، سهام ارزشمندی خواهد بود. چون مدیریت حقوقی ما هر روز در تلاش است تا دارایی‌های جدیدی را به مجموعه اضافه کند. پس سهام استقلال، سهام ارزشمندی خواهد بود. من به‌عنوان یک شخص حقیقی می‌گویم اگر بخواهم سهامدار شوم، سهام استقلال را خریداری خواهم کرد. چون هر روز ارزش این سهم در کُدال بالاتر خواهد رفت و پایین نمی‌آید. من اکنون اجازه ندارم از طرف آقای آجورلو این موضوع را عرض کنم اما حتما دارایی‌هایی را اضافه خواهیم کرد.

* آیا این حمایت‌ها از استقلال و سهام آن ادامه دار خواهد بود؟

ما اصلا نیازی به حمایت نداریم و ای کاش از ما حمایت نکنند و به ما به‌عنوان یک شرکت بورسی نگاه کنند. شفافیت مالی و نظارت‌های درست وجود دارد. در 100 روز مدیریت آقای آجورلو آمدیم و بنایی را گذاشتیم که بیزینس پلنِ واحد و مشخص برای کسب و کار داشته باشیم. ما هیچ نیازی به حمایت نداریم و ای کاش از ما حمایت نکنند. اجازه بدهند ما استاندارد وارد شویم. نگویند که پارتی بازی شد یا استقلال را حمایت کردیم تا باشگاه فلان امتیاز را بگیرد. ما یک سری کسب و کار ایجاد کردیم و فکر می‌کنم در 10 تا 20 روز آینده سیستم‌های کسب و کاری ما به اوج درآمدی خود برسد. همگی را نیز در پلتفرم‌های همراه اول و هر آنچه که شایسته آن است تا استقلال با آن مشارکت کند، ما مشارکت کرده‌ایم. هیچ نیازی به حمایت کسی نداریم.

* بعد از انجام عرضه اولیه هواداران انتظار دارند که امور مالی باشگاه در ساختمان بورس اتاق شیشه‌ای ایجاد کرده و از روند سود و زیان باشگاه در سه‌ماهه با خبر باشند. آیا اطلاعات باشگاه در سایت کدال منتشر خواهد شد؟

همین امروز صبح ما شفاف سازی شدیم. ما هیچ چیز پنهانی نداریم. اگر یک نفر از تمام بخش‌های نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور، بخش‌های مختلف یا هر کسی یک مورد به من نشان بدهد، به او جایزه می‌دهم. هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. همه چیز را آورده‌ایم و به‌زودی ‌منتشر می‌کنیم، کما اینکه این کار را کرده بودیم. از قرارداد ما با کارگزار یا قراردادهایی که کارگزارمان با شرکت‌های دیگر بسته است، اتفاقاتی که در سیستم مالی مانند خرید و فروش بازیکن رخ داده، هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. آقای آجورلو به تک تک ما دستور داده‌اند که در این موضوع هیچ چیز پنهانی وجود نداشته باشد. چون دلیلی ندارد که ما بخواهیم چیزی را پنهان کنیم، منافع مالی نداریم. کسانی که در این حوزه هستند و از همکاران آقای آجورلو هستند، نیازی به پنهان بودن مسائل مالی ندارند، بنابراین همه چیز آشکار است.

* آیا این عرضه‌ها ادامه دار خواهد بود؟ اگه از عرضه اولیه استقلال، استقبال خوبی شود، درصد بیشتری از آن در فرابورس عرضه خواهد شد؟

تا شهریور 1401 پنجاه و یک درصد سهام استقلال واگذار می‌شود. این تعهد دولت محترم جمهوری اسلامی ایران است و این اتفاق خواهد افتاد. مطمئن باشید تا تاریخ ذکر شده، 51 درصد سهام استقلال واگذار می‌شود. 49 درصد باقی‌مانده مهم نیست. مهم سهام مدیریتی است. بقیه آن واگذار می‌شود. مهم واگذاری آن 51 درصد است. این موضوع، مصوب هیئت وزیران است و حتما این اتفاق رخ خواهد داد. صد در صد سهام استقلال به بورس عرضه می‌شود. ‌یک نکته را عرض کن؛ نظر من و تیم کارشناسی این است که بخشی از این سهام را هواداران بخرند، بخش دیگر را شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ، اپراتور تلفن همراه، شرکت سرمایه گذاری، بانک یا... بخرند. مهم این است که بخشی از سهام ما در دست صاحبان سرمایه باشد. چون مدیریت سهام به وجود شرکت‌های بزرگ نیاز دارد. این نگاه را نداشته باشیم که سهام خصولتی شد. اصلا این حرف بی معنی است. برای اعتلای باشگاه استقلال اصلا مهم نیست سهامدار چه کسی باشد. مهم این است که باشگاه استقلال در سطح واقعی خودش باشد. بخشی از سهام ما دست هواداران و بخشی دیگر دست صاحبان سرمایه باشد. این نگاه و استراتژی ماست و اینکه چقدر بتوانیم آن را محقق کنیم را نمی‌دانم. آنچه که از نظر ما مهم است، این است که سهام در دو بخش تقسیم شود.

* چه زمانی صد در صد سهام باشگاه استقلال عرضه خواهد شد؟

صد در صد سهام باشگاه استقلال عرضه می‌شود، اما اینکه بخواهیم برای آن زمانی تعیین کنیم؛ مشخص نیست. ولی این را می‌دانیم که هیئت دولت تصمیم گرفته است تا شهریور 1401 به میزان 51 درصد از سهام استقلال واگذار شود. حالا اگر بتوانیم سرعت بیشتری به این موضوع بدهیم، بحث دیگری است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: