پایگاه خبری خانه فوتبال:

سود سهام عدالت مشخص شد. حالا مبنای دریافت کارت اعتباری است. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران . سود جذاب سهام عدالت به حساب مردم واریز می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید .

هشدار مهم برای جاماندگان سود سهام عدالت

مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک افراد را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند.

با مطرح شدن واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان کلاهبرداران فرصت را غنیمت شمرده و به کاسبی خود (دست کردن در جیب مردم) رونق داده اند. سپرده گذاری مرکزی هم که متولی واریز سود سهام عدالت است برای پیشگیری از فریب خوردن مردم اطلاعیه را صادر کرده و به مردم هشدار‌های لازم را داده است.

در این اطلاعیه آمده است به تازگی مجرمان سایبری با ترفندی جدید و با ارسال پیامک و یا پیام در شبکه‌های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند.

پیام‌های جعلی که به تازگی منتشر شده است، از مخاطبین درخواست می‌کند که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کند که سهامداران می‌بایست نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند.

آقای امید ارباب مدیر امنیت اطلاعات سپرده گذاری مرکزی گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت پیامکی ارسال نمی‌کند. با توجه به کلاهبرداری‌های جدید که در خصوص سود سهام عدالت انجام شده افراد باید این نکته را توجه داشته باشند که هیچ ارگانی از طریق شماره موبایل‌های شخصی اقدام به ارسال پیامک نمی‌کند نکته مهم‌ترین این که تمام سامانه‌های دولتی با پسوند.IR تمام می‌شوند و پسوند‌های دیگر مورد اعتماد و قبول نیستند افراد در صورت مواجه با چنین مواردی حتما با سامانه ۱۵۶۹ تماس حاصل کنند.

 

 

 

یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سهام دار فاقد اطلاعات معتبر وجود دارد

آقای حسنلو معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: هم اکنون قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت وجود دارند که تا کنون اطلاعات معتبر به ویژه شماره شبای معتبر از آن‌ها نداریم تا بتوان سودی برایشان واریز شود.

به گفته او نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد طبق آمار در قید حیات هستند، ولی شماره شبای معتبر از این افراد وجود نداشته که بتوان سود را برای آن‌ها واریز کنیم طی یک مرحله واریزی که در خرداد امسال بود حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز برای آن‌ها انجام شد.

حسنلو می‌گوید سهامداران می‌توانند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام ثبت نام و بعد از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و این سود مربوط به عملکرد سال ۹۹ حدود ۵۸۲ هزار تومان است.

جاماندگان سود سهام عدالت چه کسانی هستند؟

آقای حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

پیش از این مطرح شده بود دومین مرحله واریزی سودی سهام عدالت برای جاماندگانی که اطلاعات خود را اصلاح کرده باشند تا پایان تیر خواهد بود.

علاوه بر این افراد برای دریافت هرگونه اطلاعات در زمینه سهام عدالت صرفا از طریق وب‌سایت‌های رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی نشانی www.csdiran.ir ، www.sejam.ir و sahamedalat.ir که قابل اعتماد است می‌توانند اقدام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

واریز 1 میلیون بحساب صاحبان سهام عدالت

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت در اواخر تیر ماه انجام می شود.

سپرده‌گذاری مرکزی بعد از دریافت شماره شبای بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در اواخر اردیبهشت ماه، سود این عده از جاماندگان را واریز کرد.

برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشمولین سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در آن در فرایند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۹ برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت۵۳۲ هزار تومانی حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

منبع: اقتصادآنلاین

ریزش دوباره ارزش سهام عدالت

ارزش واقعی سهام عدالت تحت تاثیر روند نزولی بازار سرمایه نسبت به حدود سه هفته قبل روندی کاهشی داشته است.

 پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و در ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

روند نزولی بازار سرمایه طی دو هفته گذشته باعث شده است ارزش واقعی این سهام کاهش یافته و طبق آخرین آمار به حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان رسیده است.

همچنان امکان فروش وجود ندارد

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. بر این اساس مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که نحوه فروش سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.

افرادی که در سال  ۱۳۹۹ اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، کسب سود سالیانه خوبی کسب کردند که این سود در سال ۱۴۰۱ به‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌صورت بلندمدت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. فراهم شدن بسترهای لازم برای فروش یک‌باره سهام عدالت توسط سهامداران، ضمن ایجاد زیان مشمولان سهام عدالت، سبب ایجاد هیجان شدید در کلیت بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این است تا روشی درنظر گرفته شود که مردم آن را به‌عنوان دارایی نزد خود نگه دارند و آن را به فروش نرسانند.

با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.

منبع: ایسنا

چندی از که بحث اختصاص سهام عدالت به جاماندگان مطرح شده است با این حال فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت در حال انجام است و افراد نیاز نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه کند با این حال تاکنون ۳.۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت شناسایی شده است.

به دنبال چنین اقدامی، قرار بر این شد تا سهام ۵۰ شرکت بزرگ دولتی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعاونی استانی بین دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه تقسیم شود که از این تعداد سهام ۳۶ شرکت در بورس و فرابورس عرضه شدند.

در آن زمان تصمیم بر این بود تا سهام عدالت در بین اقشار برخی تقسیم شود، اما عدم شناسایی دهک‌ها، معضل اصلی در اختصاص سهام عدالت به مردم بود، به‌گونه‌ای که در این طرح رده‌بندی روستاییان و عشایر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، خادمان مسجد، رانندگان، بازنشستگان و اقشار مختلف جامعه مورد توجه قرار گرفتند و این اتفاق با اعتراض سایر قشرها همراه شد.

بعد از اختصاص سهام عدالت در اختیار قشر ضعیف جامعه، افراد درخواست آزادسازی این سهام و نیز مدیریت خود بر روی این سهام را داشتند که در نهایت سهام عدالت پس از سال‌ها پیگیری در اردیبهشت سال ۹۹ با دستور رهبر معظم انقلاب آزادسازی و مدیریت آن از طریق ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار گرفت.

طبق آمار بیش از ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت هستند با وجود اینکه برخی که جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی نشدند و سهامی به آنها اختصاص نیافته است.

براساس این گزارش، از ۲ سال گذشته و با آزادسازی سهام عدالت، ارزش سهام این شرکت‌های دولتی تحت تاثیر صعود بی‌سابقه بورس با رشد غافلگیرکننده‌ای همراه شد که این امر سبب استقبال گسترده جاماندگان برای دریافت سهام عدالت و نیز پیگیری مسوولان برای تعیین تکلیف این قشر از جاماندگان سهام عدالت است. از همان ابتدا و با توجه به تلاش مسوولان برای پاسخ مثبت به درخواست جاماندگان سهام عدالت، زمان متفاوتی برای اجرایی شدن این طرح مطرح شد و در کنار آن برخی از نمایندگان مجلس معترض به نبود سهام دولتی و نیز عدم امکان تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت بودند.

با توجه به مطرح شدن چنین صحبت‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس اما در شهریور ۱۴۰۰، «محمدرضا پورابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت رییس جمهوری (آیت‌الله رئیسی) برای تعیین تکلیف سهام عدالت برای جاماندگان خبر داد که این امر زمینه‌ساز افرایش خوش‌بینی جاماندگان سهام عدالت برای دریافت هر چه سریع‌تر سهام شرکت‌های بزرگ دولتی بود.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت را موظف کرد تا از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل‌واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، اقدام کند. 

به دنبال تداوم پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان، «حسین قربان زاده»، رییس سازمان خصوصی سازی در اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان خردادماه امسال خبر داده بود و اعلام کرد: تا پایان خردادماه این ارزیابی را خواهیم داشت که چه کسانی مشمول ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت باشند.

وی گفت: بر اساس قانون بودجه امسال دولت مکلف به واگذاری سهام عدالت به همه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که این سهام را ندارند. 

قربان زاده ادامه داد: همچنین کارگروهی با همکاری معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود تا سازوکار شناسایی افراد واجد شرایط دریافت سهام عدالت را تعیین کند.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، ملاک تشخیص افراد مشمول سامانه جامع بانک اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون است.

با توجه به مطرح شدن چنین سخنانی، در این مدت کوتاه اقدامات مربوط به تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت با سرعت هر چه بیشتر انجام و رییس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: بعد از پیگیری‌های انجام شده برای تشخیص واجدان سهام عدالت، مشخص شد که یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند.

وی افزود: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

قربان زاده اظهار داشت: در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می‌کنیم.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: از تیرماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می‌شود.

اعلام این خبر از سوی رییس سازمان خصوصی‌سازی، فرصتی مناسب را برای بازارگرمی سوءاستفاده‌گرانی فراهم کرد که بعضی با تبلیغات و دعوت مکرر جاماندگان برای ثبت‌نام دریافت سهام عدالت، مبالغی را از این افراد برای ثبت نام دریافت کنند، البته «حسین قربان زاده»، رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: جاماندگان سهام عدالت در وضعیت فعلی لازم نیست هیچ‌گونه اقدامی را انجام دهند و همچنین هیچ مبلغی را نباید برای ثبت‌نام پرداخت کنند.

وی گفت: همچنین مشمولان جدید دریافت سهام عدالت باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که نیازی به ثبت‌نام نیست، جاماندگان مرحله نخست جزو ۲ نهاد حمایتی هستند که از سوی وزارت تعاون تعیین و مورد تایید قرار گرفتند.

به دنبال اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر جاماندگان سهام عدالت، «حسین قربان زاده»، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: پیش‌نویس مصوبه هیات دولت در باره این تکلیف در مورد مشمولان کمیته امداد و بهزیستی آماده شده است. در چند مرحله تکلیف این واگذاری سهام به جاماندگان اجرا می‌شود.

وی افزود: جلساتی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد برگزار شده فهرست کسانی که مشمول هستند ولی سهام عدالت ندارند استخراج شده حدود ۳.۵ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند اما سهام ندارند قرار است این فهرست با سامانه وزارت رفاه چک بشود.

قربان زاده ادامه داد: ۵۰ درصد تخفیف برای این مشمولان در نظر گرفته شود و ۵۰ درصد هم از محل سود سال‌های آتی تسویه می‌شوند پس مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی حتی یک ریال هم  برای دریافت سهام عدالت نباید پرداخت کنند همچنین هیچ ثبت نامی هم نیاز نیست انجام دهند.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: در مورد مابقی افراد هم دو دهک اول که باقی می‌مانند در  مرحله دوم است و در مرحله سوم افراد  ۴ دهک بعدی هستند که وزارت اقتصاد و رفاه سازوکار شناسایی افراد را باید داشته باشند.

وی افزود: منابع دولت در خصوص سهام ارزنده الان روی تابلوی بورس حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وثیقه است. تنها از سهام غیر وثیقه  قابل‌واگذاری برای پرتفوی سهام  عدالت تصمیم گرفته می‌شود که شامل هلدینگ  خلیج‌فارس و ۳ بانک است.

قربان زاده همچین در یک گفت‌وگویی در مورد سایر افراد واجد شرایط گفته بود: در مورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا در حال برگزاری است. مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط  بر اساس دهک بندی شناسایی شوند.

رییس سازمان خصوصی سازی افزود: بر این اساس مرحله بعد۲دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

بنابراین هیچ فردی که تا کنون سهام عدالت دریافت نکرده لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه کند. فرایند شناسایی جاماندگان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان خصوصی سازی در ادامه انجام خواهد شد.

واریز سود بحساب وراث سهام عدالت متوفیان

محسن انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت مشمولان متوفی گفت: تا یک ماه آینده شرکت سپرده گذاری اطلاعیه رسمی در مورد این موضوع منتشر خواهد کرد و وراث متوفیان سهام عدالتی باید منتظر این اطلاعیه باشند.

وی ادامه داد: در این اطلاعیه اعلام می شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت این سهام چه مدارکی را کامل کنند.

در این راستا تعداد متوفیان مشمولان سهام عدالت حدود سه میلیون نفر است و سود سهام عدالت قطعا به این افراد هم تعلق می‌گیرد. پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

منبع: اکوناپرس

واریز سود سنواتی پس از سال‌ها با سجامی شدن

پس از سال‌ها سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام به دست مردم رسیده و تا کنون سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار پرداخت شده است؛ اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه آن را موجب تقویت نقدینگی موجود در بازار و افزایش قدرت خریداران می‌داند.

 شرکتهای بورسی، سالانه مجمعی را برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار می‌کنند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع گفته می‌شود؛ سودی که شامل حال سرمایه گذارانی می‌شود که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت باشند. طبق قانون تجارت، شرکتهای بورسی تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند.

جدا از این فرصتی که در اختیار شرکت ها قرار دارد، نحوه پرداخت سود از سوی شرکتها هم سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های سهامداران تبدیل شده است. دلیل آن هم اصرار برخی شرکتها بر واریز سود سهامداران از روشهای سنتی و منسوخ شده‌ای بود که به غیر از منصرف کردن سهامداران از دریافت سود خود و رسوب سود در شرکتها، تقریبا هیچ اثر دیگری نداشت. درواقع با اینکه حدود چهار سال از راه اندازی سامانه سجام می‌گذرد و شرکتها می‌توانستند بدون دردسر از طریق این سامانه، سود را به حساب سهامداران واریز کنند اما همچنان بر روش سنتی معرفی یک بانک برای دریافت سود و تاکید بر مراجعه حضوری سهامداران به بانک پایبند بودند. این درحالی است که بعضا میزان سودها به قدری کم بود که برای سهامدار صرف نداشت حتی به بانک مراجعه کند. تا اینکه امسال چراغ واریز سودهای رسوب شده از طریق سجام روشن شد و تا کنون سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق سامانه سجام به حسابشان واریز شده است.

واریز سودهای سنواتی منجر به تقویت نقدینگی موجود در بازار می‌شود

نیما میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر پرداخت سودهای رسوبی و تاثیر این اقدام در اعتمادسازی بازار توضیح داد: پرداخت سود سنوات گذشته یکی از آرزوهای دیرین توده‌های سهامداران بوده است. افرادی که به دلایل مشغله کاری، کم بودن میزان سود یا عدم اطلاع از فرایند، سودهایشان را دریافت نکرده‌اند و بعضا رقم این سودها حتی مبلغ کمی نیز نبوده است.

وی افزود: واریز این سودها به صورت الکترونیکی یک خبر  مسرت بخش  است. طبیعتا با عملیاتی شدن بیشتر این موضوع و مشاهدات جامعه سهامداری، خوشبینی به تصمیم‌سازی اصولی سازمان بورس نیز تقویت خواهد شد و امیدوارم این رویه با جدیت و سرعت دنبال و تا پایان سال جاری تکمیل شود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که پرداخت سودهای رسوبی چه تاثیری بر بازار می‌تواند داشته باشد گفت: تفکر جاری بر بازار سرمایه و سهامداران نشان داده است که عموما آنان علاقه‌مند و وفادار به این بازار هستند و سرمایه‌های مازاد کسب شده در آن را در قالب سهام یا اوراق در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین واریز این سودها موجب تقویت نقدینگی موجود در بازار و افزایش قدرت خریداران خواهد شد که این موضوع مطلوبی است. همچنین اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و صیانت کامل از منافعشان نیز بیشتر  و ترک‌های خورده شده در سال ۱۳۹۹ بر بدنه اعتماد سهامداران با اینگونه تصمیمات درون سازمانی ترمیم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بانکی سهامداران واریز شده است، اظهار کرد: برای شروع و برای موضوعی به این بزرگی کار انجام شده قابل تقدیر است؛ هرچند به نسبت کلیه شرکت‌ها و کلیه سهامداران، مسیر باقی مانده نیز کم نیست. در صورتی که با همین سرعت و جدیت این موضوع دنبال شود خوشبینم که تا پایان سال جاری پرونده این موضوع مهم و چندین ساله با موفقیت بسته شود.

میرزایی با بیان اینکه پرداخت‌ سودهای رسوبی از طریق سامانه سجام صورت می‌گیرد ولی همه مردم حساب سجامی ندارند، پیشنهاد کرد: اولا باید توجه کنیم که همین موضوع خود مشوق سجامی ‌شدن سهامداران (عمدتا تازه وارد) می‌شود که اتفاق بسیار مثبتی است. گسترش شبکه الکترونیکی ارتباطات دوسویه بین بورس با سهامداران از کانال سجام موجب تسهیل و تقویت زیرساخت استفاده از بازار سرمایه می‌شود. به‌نظرم اطلاع‌رسانی گسترده  برای توده‌های مردمی‌ که اطلاعات کمتر یا دیرهنگام نسبت به اخبار بورسی دارند، یکی از راه حل‌های اصلی است. به اعتقاد وی گسترش احراز هویت و ثبت نام غیرحضوری و رایگان که در سال گذشته شتاب گرفت نیز یکی دیگر از راه حل‌های سجامی‌ شدن است. وضع محدودیت‌های معاملاتی به‌ویژه برای خریداران عرضه‌های اولیه و سهامداران عدالت که سجامی ‌نشده‌اند (البته  با مدیریت دوراندیشانه) می‌تواند این معما را تکمیل کند.

منبع: ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: