پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی باور نکردنی. یارانه نقدی از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه نقدی قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه نقدی هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد.

در سالی که گذشت دولت در ۱۲ ماه هر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را پرداخت کرد. در سه مناسبت ماه رمضان، ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز نیز از برخی خانوارها به صورت نقدی حمایت کرد.

به نظر می‌رسد پرداخت یارانه نقدی و معیشتی همانند دو سال گذشته در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یابد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

البته این امکان وجود دارد که در ماه‌های بعدی واریز این دو یارانه به صورت ادغام شده انجام شود. چرا که دولت دستور به حذف حدود ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر نقدی را داده است. اگر این تعداد حذف شوند، مشمولان یارانه بنزین و نقدی یکسان می‌شود و دولت می‌تواند دو یارانه را ادغام کند.

افزایش یارانه سه برابری برخی خانوارها

براساس مصوبه مجلس، فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

یعنی گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود:

در چهار دهک اول قرار داشته باشد.

حداقل سه فرزند داشته باشند.

هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد

ابهام در واریز یارانه کالایی جدید

در سال پیش‌رو تکلیف واریز یارانه جدید به صورت دقیق مشخص نشده است، چرا که تغییر مبلغ یارانه‌ها به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بستگی دارد.

در میانه اسفند ماه ۱۹۴ نفر از نمایندگان مجلس به حذف ارز ترجیحی رای مثبت دادند. اما به صورت مشروط. در واقع دولت اجازه دارد این ارز را حذف کند. اما باید ما به ازای آن را به صورت بن خرید کالا الکترونیکی به خانوارها بدهد.

طبق دستور مجلس چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طرق جایگزین مطمئن انجام دهد.

در واقع دولت هم مجوز حذف ارز ترجیحی را دارد و هم ادامه آن را. برای حذف آن باید یارانه جدید پرداخت کند. البته تاکید مجلس روی بن الکترونیکی خرید کالاهای اساسی است. یعنی دولت به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی کارت اعتباری خرید کالا از فروشگاه‌های مشخص یا کوپن پرداخت کند.

اما دولت تاکنون تصمیمی مبنی بر حذف دلار و پرداخت یارانه خرید کالا نگرفته است. بنابراین نمی‌توان روی پرداخت کوپن کالا در ماه‌های ابتدایی سال جاری حساب کرد.

از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده که سه دهک از یارانه‌بگیران را شناسایی کنند.

واریز یارانه در سال آینده ابهاماتی دارد. هم امکان افزایش یارانه‌ها وجود دارد و هم امکان ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: