پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام ودیعه چندسالی است که پرداخت می شود. وام ودیعه بیشتر برای کمک به مستاجران پرداخت شد. وام ودیعه مبلغ چندانی ندارد. وام ودیعه در ساماندهی بازار اجاره موفق نبود. جزئیات جدید وام ودیعه سال جدید را بخوانید.

وام ودیعه مسکن

جزئیات جدید وام ودیعه

محمود محمودزاده گفت: برنامه ریزی شده تا بازار  اجاره مسکن با اجرای طرح  اجاره داری حرفه ای در سال جدید به تعادل برسد.​

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی، پرداخت وام ودیعه مسکن با همکاری بانک مرکزی و همچنین تعیین سقف اجاره با توجه به شرایط کرونایی در سال های گذشته، از دیگر برنامه هایی است که نقش موثری در کنترل نرخ های اجاره دارد.

بازار مسکن  با استفاده از اقدامات موثر از جمله ساخت ۳۰۰ هزار واحد در قالب طرح اجاره داری حرفه‌ای و همچنین افزایش تولید به سمت آرامش هدایت می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن در سال گذشته  پرداخت شد این در حالی است که میزان تقاضا برای وام ودیعه مسکن  بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اما میزان منابع آن ۱۵ هزار میلیارد تومان بود و کمتر از ۵۰۰ هزار نفر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان سال ۱۴۰۰ شدند.

 از آنجایی که تسهیلات تکلیفی بانک‌ها باید منشأ قانونی داشته باشد، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱، تسهیلات ودیعه مسکن نیامده، اعطای این تسهیلات سال آینده تکرار نشود و تسهیلات مذکور صرفاً به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اختصاص داشته باشد.

ضمن اینکه با توجه به کاهش اثرات اقتصادی کرونا در طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به خصوص پس از واکسیناسیون گسترده کرونا در دولت سیزدهم که به حذف شهرهای قرمز و نارنجی (تا کنون) منجر شده، به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با کرونا، از اعمال فشار مضاعف بر بانک‌ها در سال آتی خودداری کند.

به خصوص که اعطای تسهیلات تکلیفی نهضت ملی مسکن (وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ذیل قانون جهش تولید مسکن) نیز قرار است به زودی از سوی بانک‌های عامل آغاز شود که در این صورت، ممکن است بانک‌ها از پرداخت سایر وام‌های مرتبط با بخش مسکن از جمله اجاره، کمی فاصله بگیرند.

ثبت نام وام ودیعه مسکن

خبرگزاری مهر نوشته است در شرایطی که برخی پیش بینی‌ها از تمدید زمان ثبت نام وام اجاره مسکن حکایت داشت، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که با اتمام پاییز، مهلت ثبت‌نام به پایان می‌رسد.

ولی مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده و در حال حاضر منتظر دریافت پاسخ استعلام خود هستند یا به نظام بانکی معرفی شده‌اند، می‌توانند در ادامه سال جاری نسبت به تشکیل پرونده در بانک مورد تقاضا اقدام کنند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در ۱۷ مهر ماه امسال، ثبت نام وام ودیعه مسکن تا پایان آذر امسال تمدید و اعطای این تسهیلات از سوی بانک‌ها تا پایان بهمن ماه امسال ادامه دارد؛ آن دسته از متقاضیانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند، می‌توانند تا پایان بهمن ماه نسبت به تکمیل پرونده‌های خود اقدام کنند.

جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ سقف وام اجاره در تهران ۷۰، در دیگر کلانشهرها ۴۰ و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده به عنوان سقف پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ تاکنون مبلغ ۷,۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.

همچنین حدود ۶۰ هزار نفر به مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در بانک‌ها پذیرش شده و در مرحله اخذ این تسهیلات هستند.

پرداخت میزان باقی مانده از کل مبلغ در نظر گرفته شده (۴۰۰ میلیارد تومان) تا پایان بهمن ماه انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در سال جاری بیش از ۵۷۰ هزار نفر معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان (۱۲ هزار میلیارد تومان بیش از سهمیه ابلاغی) توسط سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی به شبکه بانکی معرفی شده است.

مستأجران: برخی از بانک‌ها می‌گویند اعتبارمان تمام شده

اگرچه وزارت راه و شهرسازی به مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، پیامک مراجعه به بانک ارسال می‌کند، اما بخشب از این افراد با مراجعه به بانک‌های عامل با برخی موانع روبه رو ‌شوند.

البته در یک ماه گذشته و با دستور رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها، بانک‌های عامل نسبت به دریافت تضامین از مستأجران، سخت گیری‌های کمتری به خرج می‌دهند؛ اما در حال حاضر اصلی‌ترین مانع برای واجدان شرایط، اتمام اعتبارات است که از سوی برخی بانک‌ها به متقاضیان اعلام می‌شود .

در برخی بانک‌های عامل، مستأجران واجد شرایط دریافت وام ودیعه، به شعب منتخب ارجاع داده می‌شوند؛ برخی بانک‌ها هم به طور کامل پرونده اعطای وام ودیعه مسکن را بسته و از پرداخت وام جدید خودداری می‌کنند؛ این موضوع در تهران و کلانشهرها که رقم تسهیلات ودیعه مسکن به ترتیب ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است، بیشتر به چشم می‌آید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: