پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت نان تغییر می کند. قیمت نان در معیشت مردم موثر است. قیمت نان پس از تخصیص آرد یارانه ای افزایش می یابد. قیمت نان کیلویی اعلام شد. جزئیات جدید قیمت نان را بخوانید.

اختلاف چشمگیر قیمت آرد از نانوایی تا بازار آزاد

بررسی های میدانی حاکی از طولانی شدن صف‌های خرید نان در برخی نانوایی ها در روزهای اخیر و همچنین کاهش تعداد واحدهای نانوایی در سطح شهر است.

دولت سیزدهم با اجرای طرح جراحی اقتصادی در سال جاری اقدام به حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی کرد؛ براساس این طرح و دهک‌بندی صورت گرفته طی دو ماه مبلغی به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که برای دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک چهارم به بعد به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز شده است.

در طول اجرای طرح جراحی اقتصادی، ارز ترجیحی تمام کالاهای اساسی مانند گندم، جو، مرغ و گوشت حذف شد و این اقدام دولت سیزدهم موجب رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی شد و در این بین آرد نیز از افزایش قیمت‌ها در امان نماند.

آرد چقدر گران شد؟

دولت اینگونه بیان می‌کند که برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداده بلکه برای اصناف قیمت آرد را افزایش داده است ولی نانوایی‌ها با توجه به خرید نان توسط مردم و تراکنش انجام شده از یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت آرد به کیسه‌ای ۶۰۰ هزار تومان رسیده ‌است و دولت در حالی عنوان می‌کند که برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداده است که نانوایی‌های سنتی که مجوز آزادپز بودن را دارند به دلیل گرانی آرد، چاره‌ای جز افزایش نرخ نان ندارند.

سهمیه آرد نانواها کاهش یافته است؟

با افزایش قیمت آرد زمزمه‌ها در خصوص کاهش سهمیه نانوایی ها بالا گرفت؛ در بررسی های میدانی صورت گرفته از نانواها در سطح شهر تعدادی از نانوایان از کاهش سهمیه آرد خود صحبت به میان می‌آورند و در این بین آمار و اطلاعات گویای آن است که سهمیه تعلق گرفته بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ می باشد، افزون بر آنکه این سهمیه جواب‌گوی افزایش جمعیت در طول این سال ها نیست.

نانوایان در حالی صحبت از کاهش سهمیه آرد به میان می‌آورند که به گفته مسئولین هیچ تغییری در خصوص اختصاص سهمیه آرد به نانوایی ها ایجاد نشده و آرد مورد نیاز در انبارها موجود و به موقع در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد.

ماجرای صف‌های طولانی در نانوایی ها چیست؟

پدیده تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی ها قدمت طولانی در کشور دارد؛ در سال گذشته به گفته مسئولین گرانی سایر کالاهای اساسی و از طرف دیگر تخلف نانوایان موجب تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی ها شده که با تدابیری که در حوزه ساماندهی نظام توزیع آرد اندیشیده شد برای مدتی صف‌ های خرید نان کوتاه‌تر شد.

حال اما بررسی های میدانی حاکی از طولانی‌تر شدن صف‌های نان نسبت به دفعات قبل و کاهش تعداد واحدهای نانوایی در سطح شهر و محلات است؛ در حالی به گفته مسئولین هیچ تغییری در سهمیه آرد نانوایان اتفاق نیافتاده است که بررسی های میدانی از تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای نانوایی در سطح شهر به دلیل کمبود آرد حکایت دارد.

حسین نظری، رئیس اسبق اتحادیه نانوایان تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین و در خصوص شلوغی های اخیر نانوایی ها گفت:" در حال حاضر هیچ نانوایی نمی‌تواند آرد بفروشد چراکه از نظارت های شدید و گسترده در این حوزه بسیار ترسیده‌اند. اما شلوغی های گسترده در نانوایی‌ها به این دلیل است که قبل از اجرای طرح جدید، نان در همه جا یافت می‌شد و نان‌های فانتزی نیز ارزان بودند اما در حال حاضر نان‌های فانتزی گران شدند و نانوایی‌ها نیز دیگر نان در اختیار سوپرمارکت‌ها قرار نمی‌دهند و از شهرستان‌ها نیز نان پخته و آورده می‌شد که اینکار نیز متوقف شده است و همه اینها به افزایش تقاضا برای نان در نانوایی ها دامن می‌زند و صف نانوایی‌ها را شلوغ کرده است."

منبع: خبرآنلاین

طرح توزیع کیلویی نان بزودی

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: با همکاری شرکت خدمات بازرگانی تامین آرد استان ها تا چهار ماه آینده انجام شده و هیچ افزایش قیمتی هم در دستور کار دولت نخواهد بود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «مسعود امرالهی» در گفت‌وگویی تلویزیونی در زمینه طرح عرضه کیلویی نان، افزود: طرح توزیع کیلویی نان در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و در حال بررسی است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این طرح در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده است و بخش خصوصی، دولتی، اصناف و دستگاه های ذیربط عضو در شورا در حال بررسی طرح هستند.

وی تصریح‌کرد: انتظار دولت بر این است که مردم نان را با کیفیت و عرضه مناسب دریافت کنند و فروش کیلویی نان جلوی کم فروشی و گران‌فروشی را خواهد گرفت.

امراللهی خاطرنشان‌کرد: احتمال دارد در حوزه نان بربری و سنگک، نان توسط نانوایان خام تر پخته شود که مردم به سمت واحدهای صنفی با کیفیت‌تر متمایل می‌شوند.

منبع: ایرنا

جدیدترین قیمت نان باگت

به گزارش خبرنگار میدانی در سطح شهر نان باگت تا ده هزار تومان هم فروخته می شود اما مردم توان خرید ندارند

نان

یارانه سوال برانگیز نان برای خانوار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: طرح «کارت نان» دولت حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، هر چه بیشتر از آن، نان گرفته شود، به قیمت آزاد حساب می‌شود.

 احسان ارکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان سنتی، چه طرحی را در نظر دارد، گفت: «وزیر اقتصاد اعلام کردند که قیمت نان سنتی تا پایان سال گران نمی‌‌شود، امیدواریم که این اتفاق بیافتد. در خصوص بحث کارت نان هم صحبت‌های غیر رسمی شنیده می‌شود اما آنچه بنده در جریانش قرار دارم، این است که برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، که قطعا منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد، ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید افزایش یافته از طریق کارت جبران می‌شود.»

وی درباره ساز و کار این طرح عنوان کرد: «اینکه ساز و کارش به چه شکل است را خود مسئولین دولتی باید اعلام کنند اما چیزی که من شنیده‌ام این است که گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود. البته همه این‌ها فعلا در حد حرف و طراحی‌ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است.»

ارکانی ادامه داد: «نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که بعضی موضوعات، بسیار کلیدی و حساس هستند. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما ممکن است که برخی از مسئولان دولت، آن تجربه عینی را نداشته باشند. آنچه ما در خلال ۲۰ سال اخیر در دولت‌های  روحانی و احمدی‌نژاد و اکنون در دولت رییسی شاهد هستیم، این است که یک سری موضوعات قبلا تجربه شده است؛ یعنی ما از افزایش یک شبه قیمت بنزین در دولت  روحانی تا حذف یارانه بنزین و برخی اقلام و بحث هدفمند‌سازی در دولت احمدی نژاد را تجربه کرده‌ایم. این تجارب را باید بررسی کنیم و بر اساس نقاط ضعف و قوت آنان تصمیم بگیریم.»

 این نماینده مجلس ضمن بیان اینکه تجربه و تدبیر را باید در برخی از وزرای فعلی تقویت کنیم، گفت: «وزرا حداقل اگر صلاح می‌دانند، که باید بدانند، با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی یعنی از کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی گرفته تا کشاورزی، باید جلسه بگذارند و ابعاد مختلف موضوعات مهم مثل آزادسازی نرخ نان که قوت غالب مردم، آن هم قشر پایین و متوسط جامعه است را آنالیز کنیم و دقیق تصمیم بگیریم نه اینکه خدایی نکرده تصمیم اشتباهی بگیریم و اعلام شود آنگاه جامعه و آرامش قشر پایین دست را به هم بریزیم که به دنبالش هزاران نفر جلسه بگذاریم که این مشکل را جمع کنیم. به باور من آن اتاق فکری که دولت باید این مسائل را با مشورت و شور با صاحب‌نظران، کارشناسان، نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی، حداقل به صورت خیلی فعال، بگذارد را ما اثراتش را ندیده‌ایم.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه آیا دولت برای این طرح با نمایندگان مشورتی کرده است، عنوان کرذ: «آنچه در قانون بودجه۱۴۰۱ مصوب کردیم و دولت باید طبق آن عمل کند، این است که بر اساس تبصره یک جز ص، دولت اجازه دارد که کماکان پرداخت ارز ترجیحی را ادامه دهد. این مهم بدان معناست که ما هیچ منعی برای دولت برای ادامه پرداخت ارز ترجیحی قائل نشده و اصلا اجبار نکرده‌ایم که دولت ارز ترجیحی گندم یا آرد را حذف کند. همچنین در ادامه آن ذکر کرده‌ایم که اگر دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی کالایی مثل گندم یا آرد را دارد، مکلف است که قبل از اجرا و حذف ارز ترجیحی کالای موردنظر، از طریق کالا برگ الکترونیکی زیان رفاهی وارده به مصرف کننده را به طریق مطمئن جبران کند، به گونه‌ای که قیمت تمام شده آن کالا از قیمت شهریور ۱۴۰۰ تجاوز نکند.»

ارکانی افزود: «حال اینکه دولت چگونه عمل خواهد کرد، خبر نداریم و دست‌کم به ما چیزی اعلام نشده است. اینکه بگوییم مشورت هم شده یا خیر، باید بگویم که خیر، حداقل بنده به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه اطلاع دارم که مشورتی نشده است و از اینکه دقیقا برنامه به چه شکل است، ارز ترجیحی چه کالاهایی و از چه زمانی قرار است حذف شود، در مورد هیچکدام از اینها به کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام نشده است. ما هم مطلع نیستیم و بیشتر از طریق رسانه‌ها اطلاع پیدا می‌کنیم.»

منبع: انتخاب

روش جدید خرید نان

استاندار زنجان با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود، گفت: در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.
استاندار زنجان گفت: تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود.
محسن افشارچی، استاندار زنجان عصر امروز در جلسه بازرسی و کنترل بازار زنجان با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سرند»، اظهار کرد: نرم‌افزار سرند، نحوه نظارت بازرسان و روند حرکتی قیمت‌ها را نشان می‌دهد ضمن اینکه لحظه‌ به‌ لحظه می‌توان از تغییر قیمت و گران‌فروشی در حوزه‌های مختلف آگاه شد.

وی با اشاره به اینکه سبد کالاهای موجود در نرم‌افزار باید سبدی باشد که برای محاسبه تورم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر ظرفیت بازرسان باید از اصناف مورد اعتماد نیز بتوانیم برای نظارت بر بازار استفاده کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه به بازرسانی که با سامانه سرند کار می‌کنند باید یارانه‌ای اختصاص داده شود، گفت: با توجه به نیروی کم در حوزه بازرسی، باید انرژی را در آنجایی صرف کرد که تخلف در آن زیاد است. بازرسی از خدمات، مغفول مانده است در حالی که به هر خدمتی که در سطح استان ارائه می‌شود، باید رسیدگی شود.

افشارچی بر لزوم حمایت قضایی از بازرسان فعال در این حوزه نیز تأکید کرد و گفت: ارائه امکانات تشویقی به بازرسان بازار اهمیت زیادی دارد و در حوزه پشتیبانی مالی، استخدام و تبدیل وضعیت‌ها هم باید امتیازات لازم به این افراد داده شود.

وی در ادامه به موضوع نان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تخلفات مشخصی در این حوزه رخ می‌دهد باید با اقدامات موثر بتوانیم کیفیت و قیمت نان را در استان کنترل کنیم.

استاندار زنجان به بحث کنترل بازار هم تأکید کرد و افزود: در کنار کنترل بازار، مساله نظارت بر بازار هم بسیار مهم است به طوری که نظارت از برخی زیاده‌خواهی‌ها پیشگیری کرده و به لحاظ روانی برای مردم ایجاد آرامش می‌کند.

افشارچی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود، گفت: در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه تورم یکی از معضلات حال حاضر کشور است، گفت: این مسئله دلایل متفاوت و متعددی دارد که یکی از آن‌ها وجود حجم نقدینگی زیاد است که دولت از راه‌های مختلف در حال کنترل این نقدینگی است.

افشارچی به بحث کنترل تورم نیز اشاره کرد و افزود: تسویه وجوه بدهی دولت قبلی و نیز چاپ نکردن پول در ماه‌های گذشته، شیب تورم یک مقدار در کشور کاهشی شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: