پایگاه خبری خانه فوتبال:

واریز یارانه ممکن است دچار تغییر بزرگ شود. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه وعده های جدی داده بود ولی از توان بودجه خارج است.

فضای یارانه‌ای از ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری، متفاوت و البته پرماجرا پیش رفته است و بعد از واریز یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی، افراد بسیاری درگیر این جریان بوده‌اند؛ خانوارهایی که تا پیش از این، یارانه دریافت می‌کردند ولی از اردیبهشت‌ماه، یارانه آنها قطع شد و دیگر، افرادی که از سال‌ها قبل یارانه آنها قطع شده و یا اصلا در لیست یارانه‌بگیران قرار نداشتند. مدتی بعد نیز  در ۲۷ اردیبهشت ماه، ثبت‌نام از جاماندگان یارانه آغاز شد.

 در این میان دو سامانه در دسترس مردم قرار گرفته که امور یارانه‌ای خود را در آن انجام دهند که کاربرد متفاوتی از یکدیگر دارد؛ سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبت‌نام از جاماندگان یارانه . این در حالی است که برخی متقاضیانی که از قبل یارانه آنها قطع شده و یا یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند به سامانه ثبت اعتراض وارد شده‌اند، در حالی که برای آنها چنین کارایی نداشته و فقط باید به سامانه ثبت‌نام مراجعه کنند.

این در حالی است که تا پیش از این، حدود ۷۸ میلیون نفر در جمع یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشتند که بیش از ۶۰ میلیون نفر از آنها یارانه معیشتی (ناشی از اصلاح قیمت بنزین) هم دریافت می‌کردند اما یارانه جدید، شامل حدود ۷۲ میلیون نفر شد و مابقی را وزارت رفاه در قالب دهک دهم حذف کرد ؛ این یارانه برای ۹ دهک پرداخت شد؛ به‌طوری‌که برای سه دهک اول هر نفر۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان واریز شد، در این میان بخشی از حذف شدگان و البته کسانی که دریافت کرده بودند، نسبت به دهک‌بندی صورت گرفته، اعتراض داشتند.

فقط کسانی که یارانه می‌گیرند و یا یارانه آنها از اردیبهشت قطع شده، می‌توانند اعتراض کنند

بر این اساس سامانه hemayat.mcls.gov.ir  از سوی وزارت رفاه ، در دسترس قرار گرفت که ورود به آن برای عموم نیست بلکه تنها افرادی می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض و درخواست بازبینی در آن اقدام کنند که تا فروردین امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند و  یا هر دو را داشته‌اند، به عبارتی یارانه‌بگیر بوده‌اند و  یارانه مرحله ۱۳۴ (فروردین) را هم دریافت کرده بودند ولی دیگر مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی برای اردیبهشت و خرداد که یکجا واریز شد را دریافت نکرده و حذف شدند.

همچنین افرادی می‌توانند به این سامانه وارد و درخواست بازبینی داشته باشند که حتی یارانه جدید را دریافت کرده‌اند ولی نسبت به دهک‌بندی انجام شده، معترض هستند. کلیه افراد یارانه‌بگیر و آنهایی که دریافتی ندارند، می‌توانند با ورود به همین سامانه hemayat.mcls.gov.ir  و یا از طریق شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ از وضعیت دهک خود مطلع شوند.

این در حالی است که با دستور رئیس جمهوری برای پیگیری اعتراض صورت گرفته، سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکنون به حساب افرادی که اعتراض کرده و درخواست بازبینی داشته‌اند، واریز  یارانه جدید را انجام داده ولی فعلا مسدود است تا بعد از بررسی وتائید وضعیت آنها برای دریافت یارانه، در دسترشان قرار گیرد.

ثبت نام برای همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند

اما سامانه دیگر، my.gov.ir است که برای ثبت‌نام از جاماندگان یارانه در دسترس قرار گرفته و مسئولیت آن بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. برای ورود به این سامانه محدودیتی برای هیچ گروه متقاضی یارانه نیست یعنی چه افرادی که  در قالب دهک دهم حذف شده‌اند و چه کسانی که در سال‌های گذشته یا اصلا در لیست یارانه بگیران نبوده‌اند و یا اینکه قبلا حذف و یا انصراف داده بودند.

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، به استناد تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال انجام می‌شود و لیست متقاضیان بعد از بررسی اولیه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در اختیار وزارت رفاه جهت پایش نهایی و دهک بندی قرار خواهد گرفت که در صورت تائید در لیست یارانه‌بگیران اضافه خواهند شد.

برای ثبت درخواست در هر دو سامانه hemayat.mcls.gov.ir  و همچنین my.gov.ir ، فعلا محدودیت زمانی وجود ندارد.

چطور می‌توانید به یارانه همسر اضافه شوید؟

 در جریان ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، یکی از مواردی که بسیار مطرح بوده و برای متقاضیان ابهام دارد، عدم مشمولیت یکی از زوجین در یارانه همسر و به عبارتی خانواده است چگونگی اقدام در این رابطه است.

به عنوان مثال مرد به عنوان سرپرست خانوار به همراه فرزند یارانه دریافت می‌کند ولی خانم جزو یارانه‌بگیران نیست یا اینکه خانم به همراه  فرزند، جزو یارانه‌بگیران هستند ولی مرد  که از قبل یارانه‌ای دریافت نمی‌کرده و یا جزو حذف شده‌ها بوده است، اکنون یارانه نمی‌گیرد.

بر این اساس در هر دو مورد، همسری که یارانه دریافت نمی‌کند باید به صورت جداگانه برای ثبت‌نام اقدام کند بدون اینکه زوج او به همراه فرزند اقدام تازه‌ای انجام دهند.

اگر خانم برای دریافت یارانه اقدام می‌کند و سرپرست خانوار نیست، باید توجه داشته باشد که در هنگام ثبت‌نام باید شماره تلفن همراه خود را وارد کرده  و با آن فرایند را طی کند نه همسر که سرپرست خانوار است، در عین حال باید شماره شبای بانکی درخواستی را نیز همان شماره شبا شخصی خود ثبت کند نه برای همسر را.

بعد از ثبت‌نام، با ارسال لیست سازمان هدفمندی یارانه ها به وزارت رفاه، خانوار مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تائید، شخص متقاضی به خانواده اضافه خواهد شد.

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و متقاضیان می‌توانند نسبت به آن بر اساس شرایط تعیین شده اقدام کنند؛ به‌طوری که ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت سرپرستان خانواری که عدد آخر کد ملی آنها زوج است امکان ثبت‌نام داشتند و امروز و فردا همزمان با ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه، افرادی که عدد آخر کدملی آنها  فرد است می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

این در حالی است که شنبه ۳۱ اردیبهشت و یکشنبه اول خرداد ماه نیز این فرصت فراهم است که متقاضیان، بدون محدودیت در کد ملی بتوانند فرایند ثبت‌نام را انجام دهند، مقرر شده بعد از این نیز فرصتی دیگر برای جاماندگان تعیین شود.  

ثبت‌نام برای دریافت یارانه اینگونه است که سرپرست خانوار، ابتدا برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری  و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام می‌کند

منبع: ایسنا

جاماندگان یارانه بخوانند

یک مقام آگاه گفت: پیش‌زمینه ثبت‌نام برای یارانه معیشتی به روزرسانی سامانه پایگاه رفاه ایرانیان است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «چرا سایت اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی قطع است؟ » و لزوم بروزرسانی سامانه برای دریافت یارانه معیشتی خواستار پیگیری این مسأله شدند.

خبرنگار فارس در این زمینه با یک مقام آگاه در وزارت رفاه اجتماعی تماس گرفت و وی گفت:‌مهمترین پیش‌زمینه برای ثبت‌نام مردم و اعتراض به یارانه معیشتی این است که اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانیان به روز شود.

وی همچنین گفت:‌ متأسفانه از سال 1399 تاکنون اطلاعات پایگاه جامع رفاه ایرانیان به روز نشده در حالی که در وضعیت معیشت و رفاه بسیاری از خانوارها تغییراتی روی داده به عنوان مثال بسیاری از خانوارها در این مدت سرپرست خود را از دست داده و یا در ایام کرونا بسیاری از سرپرستان خانوار شغل خود را از دست داده‌اند بنابراین وضعیت رفاهی آنها تغییر کرده است، اما اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانیان همچنان از سال 99 به بعد به روزرسانی نشده است.

این مقام آگاه همچنین با اشاره به تکلیف قانون بودجه مبنی بر شناسایی افراد پر درآمد و حذف آنها از یارانه گفت:‌ مهمترین پیش‌زمینه برای شناسایی افراد غیر نیازمند این است که اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان روزآمد شود. در حالی که اطلاعات آن روزآمد نشده است در عین حال برخی مقامات دولتی می‌گویند ظرف دو سه ماه آینده می‌خواهند عده‌ای از افراد پردرآمد را از یارانه‌ها حذف کنند.

وی گفت:‌بر اساس تبصره 14 قانون بودجه باید افراد پردرآمد از یارانه حذف شوند اما نبود اطلاعات به روز باعث شده است که این امکان فراهم نشود.

این مقام آگاه با بیان اینکه اگر کسی از دریافت یارانه ماهانه حذف شود، دیگر امکان دریافت یارانه معیشتی و سایر یارانه‌های دولت را نخواهد داشت،‌ گفت: همچنین کسانی که سهام عدالت هم ندارند بدون حضور در یارانه ماهانه نمی‌توانند از یارانه‌های دولت استفاده کنند.

وی گفت: در سال 92 که اعلام شد کسانی که نیازمند یارانه هستند ثبت‌نام کنند متأسفانه آن موقع هم سامانه‌ها به خوبی کار نمی‌کرد و حدود 2.5 میلیون نفر جامانده از یارانه ماهانه هستند که اکثراً افراد مستحق هستند و چون این افراد یارانه نقدی ماهانه دریافت نمی‌کنند یارانه معیشتی هم نمی‌گیرند.

این مقام آگاه گفت:‌متأسفانه در طی 8 سال گذشته سامانه اعتراض و درخواست برای یارانه‌ها بسته شده و کسانی که به ناحق حذف شده‌اند، امکان اعتراض و یا درخواست جدید ندارند از طرفی قانون هم گفته است افراد ثروتمند از دریافت یارانه باید حذف شوند، در حالی که سامانه‌های پایگاه رفاه ایرانیان روزآمد نشده است.

به گفته این مقام آگاه از 50 منبع داده‌ای از سازمان‌های مختلف در سامانه پایگاه رفاه ایرانیان حضور دارند اما مشکل این است اطلاعات اکثر این پایگاه‌ها به روزرسانی نشده است.

به گزارش فارس، همچنین برخی مخاطبان سامانه فارس‌من خواهان افزایش مبلغ یارانه نقدی ماهانه شدند در حالی که به گفته این مقام آگاه دولت منبعی ندارد که یارانه اضافه‌تر پرداخت کند. در حال حاضر ماهانه حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه نقدی به مبلغ 455 هزار ریال به حدود 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌شود که منابع آن به سختی تأمین می‌شود.

مقامات وزارت کار بارها اعلام کرده‌اند که پایگاه رفاه ایرانیان ابزار خوبی برای شناسایی افراد نیازمند برای یارانه و حتی برای سهام عدالت هستند در حالی که از قرار معلوم اطلاعات آن از دو سال قبل به روزرسانی نشده است.

۴۵ هزارتومان یارانه پول یک پیتزا نیست

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد طرح دیتاسنتر اظهار کرد: طرح دیتا سنتر یکی از مسائل بسیار مهمی است که آنچنان مردم به آن توجه نمی کنند. بطور مثال دولت می خواهد به بخشی از دهک‌ها یارانه بیشتر بدهد، در حال حاضر دولت به ۷۰ درصد دهک‌های جامعه یارانه ۴۵ هزار تومانی می دهد. در حالی که ۴۵ هزارتومان پول یک پیتزا نیست. یعنی اگر این ۴۵ هزار تومان را به کارمندی که اصلا نیاز ندارد نباید بدهند. آن را می‌توانند جمع کنند و به کسی بدهند که از نظر مالی تامین نیست. تا مبلغ چشمگیری شود. بطور مثال می توان به آنها ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه داد که آن هم اکنون مبلغ بسیارکمی است.
نوباوه اظهار کرد: چون اطلاعاتی نیست تصمیم گیری سخت است اما با طرح دیتاسنتر می‌توان اطلاعات دقیقی کسب کرد. در حال حاضر ما به جایی رسیده ایم که دیتا سنتر تشکیل شود تا اطلاعات دقیق از جامعه ارائه دهد. آنچه که در مجلس تصویب شد یکی از پیشرفته ترین کارهایی که در این خصوص انجام شده است.

طرح صیانت در مجلس تغییر کرد

نوباوه: طرح صیانت را متاسفانه بسیاری از مردم یا نخوانده‌اند و یا نمی‌خواهند بخوانند. در مجلس هم به گفته یکی از اعضا هیئت رئیسه حدود ۷۰ درصد نمایندگان حتی یک بار هم آن را نخوانده اند.
طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی مجلس مدت ها است که با انتقادات گسترده روبه‌رو شده است، زیرا بسیاری از مردم این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی می‌کنند. اما مجلسی‌ها می‌گویند که طرح صیانت از فضای مجازی آن چیزی نیست که مردم در موردش حرف می‌زنند. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

طرح صیانت دو بار دچار تغییر شده

بیژن نوباوه وطن نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: طرح صیانت که نام اصلی آن « طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است تاکنون دو بار دچار تغییر شده، این طرح در واقع حدود سی و چند ماده است که ۲۲ ماده آن تعدیل شده در واقع آن طرح صیانت اولیه که آمده بود و خود ما هم روی آن نظر داشتیم در حال حاضر دچار تغیراتی شده و به یک طرحی بسیار متعادل تبدیل شده است. این طرح در کشورهای دنیا همانند آمریکا و اتحادیه اروپا اجرا شده و به مراتب سخت گیرانه تر از طرحی است که ما آورده‌ایم، به خصوص در ارتباط با کاربران که کار ما اصلاً در ارتباط با کاربران این طرح بسیار عادی و متعادل است. غربی‌ها در رابطه با پلتفرم‌هایی که خودشان صاحبش هستند سخت گیری‌شان به مراتب بیشتر است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: طرح صیانت را متاسفانه بسیاری از مردم یا نخوانده‌اند و یا نمی‌خواهند بخوانند. در مجلس هم به گفته یکی از اعضا هیئت رئیسه حدود ۷۰ درصد نمایندگان حتی یک بار هم آن را نخوانده اند. وقتی می پذیریم که در حوزه فضای مجازی نیاز به تدوین قانون داریم. باید بدانیم که آیا قانون می خواهیم یا نه ؟ اگر قانون می‌خواهیم قانون چیست. پیش‌نویس و پیشنهاد این قانون چیست؟ در جلساتی که تشکیل می‌شد از دولتی و غیر دولتی گرفته تا شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، نهاد های مختلف در بخش خصوصی و... همگی حضور داشتند. تمام گزارش‌های آن که حدود ۱۳ جلسه بوده منتشر شده است.در آن جلسات از همه نظرخواهی شده و حتی بسیاری طرح هایشان را نوشتند و کتباً تحویل دادند.

وی افزود: هیچ نقطه تاریکی در این طرح نیست. این طرح به علت مهم بودن در کمیسیون اصل ۸۵ و کمیسیون مشترک مطرح شده است. البته طرح صیانت جنبه قطعیت ندارد و به صورت موقت سه ساله یا پنج ساله است. بعد از آن می شود دوباره تغییرش داد این یکی از امتیازات طرح بود. این طرح اکنون در اول راه مجلس است. همه نمایندگان مثل صحن علنی می توانند نظر بدهند و حرفشان را بزنند.

نیازمند فضای مجازی بسیار پیشرفته تر هستیم

نوباوه ادامه داد: یک ظرفیت بزرگی بود که ما در مجلس متاسفانه با سو تدبیر هیئت رئیسه حرفهای خلاف قانون زده شده است. برای مثال آقای سلیمی نماینده محلات اظهاراتی خلاف قانون داشته‌اند. همه مدارک موجود است که آمدند تفسیر را به رای کردند و این طرح هنوز مشکوک مانده و این اشتباه است. یعنی ما کماکان باید به بی‌قانونی در فضای مجازی ادامه‌ دهیم. بخشی از مساله سیاسی است که بعضی از ما حساسیت مان بیشتر است.همچنین بحث‌های حقوقی، حقوق اجتماعی، حقوق فردی که در فضای مجازی امروزه بیشترین خسارت را به کشور ما می زند. همه ما هم واقف به این هستیم که فضای مجازی فضایی بی بدیل است یعنی قطعاً برای کاهش هزینه‌ها ، تسهیل در امور دولت و مردم نیاز است. در حال حاضر همه نظام‌ها پذیرفتند که فضای مجازی فرصتی بی بدیل است و دولت هم با بیان دولت الکترونیک نشان داده است که ما قطعاً نیازمند فضای مجازی بسیار پیشرفته تر از اکنون هستیم. منتها برخی دوستان به خاطر اساسش به دلایل سیاسی مخالف‌اند و این مسئله را بزرگ می‌کنند و حقوق قانون گذاری در این فضا را می ‌خواهند مخدوش کنند در حالی که همه ما از این فضا استفاده می‌کنیم. همه ما معتقد به حفظ حریم شخصی، خانوادگی و اجتماعی خود هستیم.

وی ادامه داد: ما با این طرح قصد داریم همه اتفاق هایی که در حال حاضر می‌افتد را بررسی کنیم. برای مثال شخصی آمده تعدادی هنرپیشه را زیر سوال برده کدام بخش حقوقی پیگیری می کند که این شخص حساب پس بدهد ؟ طرح صیانت سبب می شود که بتوان به راحتی پیگیر اینچنین قضایایی شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: