پایگاه خبری خانه فوتبال:

کمسیون تلفیق مجلس که پیش از این با واردات ۵۰ هزار خودرو سواری به کشور موافقت کرده بود. زمان واردات خودرو هم اعلام شد.اخیرا خبری مبنی بر عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق از واردات ۵۰ هزار خودرو سواری منتشر شد.حدود سه هفته قبل از عید در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو این کمیسیون از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو، خبر داد. اما با پایان توافق سران واردات خودرو با آئین نامه جدید آزاد شد.

قیمت خودرو های وارداتی به ایران

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به نظر می‌رسد سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار و حجم موتور نیز ۲۵۰۰ سی سی باشد.
مهدی دادفر، در مورد سازوکار واردات خودرو، اظهار کرد: تعرفه در نظر گرفته شده برای واردات خودرو همانند گذشته به ترتیب ۵۵ درصد، ۷۵ درصد و ۹۵ درصد است. بنابراین با در نظر گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و مجموع حقوق ورودی با نرخ ارز نیما، می‌توان گفت که خودروهای وارداتی از ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار و حجم موتور نیز ۲۵۰۰ سی سی باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: واردات خودرو از نظر تزریق محصول به بازار، می‌تواند بخشی از نیاز را پاسخ دهد. منتهی نکته این است که نباید واردات به صورت انحصاری در اختیار خودروساز و یا قطعه ساز قرار گیرد باید شرایطی فراهم شود که واردات برای همه تسهیل شود.

وی با بیان اینکه خودروی خارجی رقیب خودروی داخلی نیست، گفت: با توجه به وضعیت کیفیت و قیمت خودروهای داخلی، نمی‌توان گفت که خودروی خارجی رقیبی برای خودروی داخلی است، اما در صورت بهبود سیاست‌ها می‌توان امیدوار بود که خودروسازان با پذیرش فضای رقابتی نسبت به افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید اقدام کنند و خودروهای اقتصادی روانه بازار کنند.

خبر جدید از واردات خودرو

با مصوبه دولت درباره واردات خودرو به زودی شاهد حضور محصولات ۲۰۲۲ در بازار خواهیم بود.
واردات خودرو به پیچ پایانی رسیده و به زودی شاهد برداشتن قفل از در ورود خودرو خواهیم بود. چهارشنبه هفته گذشته رضا فاطی امین وزیر صمت خبر از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیات دولت داد. قرار است فردا بحث ورود خودرو به کشور در هیات دولت مطرح و چانه زنی های نهایی درباره آن انجام شود.
اما با فرض تایید نهایی هیات دولت خودروهای وارداتی چه زمانی به بازار وارد خواهند شد؟

چنانچه دولت با پیش نویس ارائه شده در ارتباط با واردات خودرو موافقت کند، در مرحله بعد وزارت صمت باید آیین نامه اجرایی را برای ورود خودرو به کشور را آماده کند. با انتشار آیین نامه اجرایی تازه کار واردکنندگان شروع می شودکه باید کفش های آهنین به پا کنند تا بتوانند با اخذ مجوز از سازمان ها و نهادهای متولی در این زمینه نسبت به واردات خودرو اقدام و آنها را روانه بازار کنند.

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان می گوید اصلی ترین چالش در این ارتباط اخذ مجوز از سازما ن ملی استاندارد است. آن طور که دادفر می گوید اخذ مجوز از این سازمان در بهترین حالت حدود ۳ ماه زمان می برد.

دبیر انجمن واردکنندگان ادامه می دهد بعد از اخذ مجوز سازمان ملی استاندارد باید مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست کشور دریافت شود. به گفته دادفر آنگاه واردکنندگان باید مراحل ثبت سفارش، تخصیص ارز را نهایی کرده و بعد از مراجع به گمرک و تایید نهایی توسط مسئولان آن می توانند نسبت به حمل خودرو اقدام کنند.

دادفر معتقد است در بهترین حالت ممکن خودروهای مدل ۲۰۲۲ اواخر شهریورماه سال جاری در بازار دیده خواهند شد.
البته دبیر انجمن واردکنندگان تاکید می کند این به شرطی است که در مسیر واردات خودرو به کشور سنگ اندازی صورت نگیرد.   

تغییر مصوبه واردات خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد تا دولت خودرو‌هایی که کم مصرف و ایمن هستند را بدون سقف وارد کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اصلاح مصوبه واردات خودرو و تصویب واردات بدون سقف گفت: امروز خلاء ۵۰۰ هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد تا دولت خودرو‌هایی که کم مصرف و ایمن هستند را بدون سقف وارد کند.

​عزت اله اکبری تالارپشتی افزود: تا امروز از خودروسازان حمایت‌هایی شده که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید سوء استفاده کنند و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود مثلا دولت به جای سهامداری و دخالت، باید ناظر باشد.
وی با اشاره به مصوبه قبلی مجلس در خصوص واردات ۷۰ هزار خودرو گفت: اولا با فرمایشات رهبری کلا مصوبه اصلاح شد و این اختیار را به دولت دادیم تا برای عامه مردم هر قدر که بتواند بازار را تنظیم کند، واردات خودرو را انجام دهد دوما ماده ۴ آن که مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو بود، حذف شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: آیین نامه واردات خودرو به دست دولت تهیه می شود و دولت شرایط را باید برای واردات آماده کند.

وی گفت: امروز خلاء ۵۰۰ هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.

تصویب واردات خودرو در دولت

جزئیات، چگونگی و روش‌های واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل تصویب قرار دارد، مشخص‌ شده است.

خودرو

آزاد شدن واردات خودرو برای افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار صورت گرفت
سخنگوی دولت گفت:‌ آزاد شدن واردات خودرو به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، صورت گرفت.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با انتشار متنی در صفحه شخصی خود ضمن اشاره به اقدامات دولت درمورد صنعت خودرو نوشت: یکی دیگر از بندهای هشت فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو محقق شد و با تصویب هیئت دولت، واردات خودرو آزاد شد.

وی افزود: این اقدام به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، صورت گرفت.

فاجعه قیمت خودرو و جدال بر سر واردات

جدال بر سر ادامه شرایط ممنوعیت واردات خودرو همچنان ادامه دارد؛ گروهی مخالف صرف و گروهی هم بر آزادسازی واردات خودرو برای بهبود شرایط بازار تاکید دارند، اما باز هم همچنان مشخص نیست در آینده چه وضعیتی را می‌توان برای خودروهای وارداتی متصور بود.
مریم فکری: تنها ۲۵ روز تا پایان مهلت زمانی مصوبه سران قوا برای واردات خودرو باقی مانده است و این سوال مطرح است که در نهایت واردات خودرو به چه سمت و سویی خواهد رفت. ممنوعیت واردات خودرو مربوط به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه در سال ۹۷ است و مهلت قانونی این مصوبه در اوایل خرداد سال آینده به پایان می‌رسد. این در شرایطی است که از یک سمت دولت و مجلس به دنبال از سرگیری واردات خودرو هستند و از سوی دیگر، هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به عنوان مخالف، جلوی ورود خودرو به کشور را گرفته است.

خودرو
با این وجود، صحبت‌هایی که از درون دولت شنیده می‌شود و در راس آنها رییس‌جمهور و البته وزیر صنعت، تمایل دولت به سمت آزادسازی واردات خودرو است. براساس همین نگاه نیز منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در تازه‌ترین اظهارنظر درباره ممنوعیت واردات خودرو و شرایط نوسانی بازار گفته؛ یکی از مواردی که به کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می‌انجامد، واردات خودرو است؛ بنابراین برای تنظیم بازار خودرو به واردات به دید مثبت نگاه می‌کنیم و هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.

دولت می‌تواند فرمان واردات خودرو را صادر کند؟

در این میان اما نمایندگان خانه ملت و تحلیلگران بازار خودرو اعتقاد دارند با توجه به این‌که مخالفت هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام فقط در چارچوب مصوبات مجلس معنا دارد، بنابراین اگر دولت قصد داشته باشد قفل را از در ورود خودرو به کشور بردارد، دیگر هیات عالی نظارت نمی‌تواند جلوی این اقدام دولت را بگیرد. به این شکل، دولت می‌تواند خود فرمان واردات خودرو را صادر کند.

در همین رابطه، جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌گوید: شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام معتقد است واردات خودرو با سیاست‌های کلی نظام در حوزه تولید، مغایرت دارد.

با این حال، به اعتقاد او، موضوع ممنوعیت واردات خودرو، مصوبه مجلس نیست، بلکه در جلسه سران قوا در سال ۹۷ و به درخواست رییس‌جمهور وقت بوده که ایشان گفتند، چون ارز در کشور با چالش روبه‌رو شده است، جلوی واردات خودرو را بگیریم تا ارز به جای خرج، ذخیره شود. حال این مصوبه در پایان اردیبهشت امسال، منقضی می‌شود، چون عمر آن چهار سال بوده است و احتمالا تمدید هم نشود.

رشیدی درباره حذف بند مربوط به واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱، متذکر می‌شود: سخنگوی مجلس گفته این حذف دال بر ممنوعیت واردات نیست و عدد حذف شده، اما تصور من این است که شاید با بالا و پایین آمدن رقم در آینده مواجه شویم.

حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در اظهارنظری، مدت اجرای مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو را پایان اردیبهشت ماه می‌داند و می‌گوید: با انقضای این مصوبه شرایط ورود خودرو تسهیل می‌شود و دست دولت برای واردات مدیریت شده خودرو، باز خواهد شد.

به اعتقاد وی، کلاس خودروهای وارداتی باید به گونه‌ای باشد که مردم عادی نیز توانایی خرید این خودروها را داشته باشند.

آملی‌لاریجانی: مجمع درباره مصوبه واردات خودرو نظری نداده است

در همین ایام البته آیت‌اله آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با گلایه از برخی اظهارات درباره مصوبات هیات عالی نظارت، عنوان کرده؛ در موضوع واردات خودرو جنجال هایی به راه انداختند و آن را بهانه‌ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند؛ در حالی که اولا صحن مجمع اساسا در باره این مصوبه نظری نداده است و متاسفانه برخی بدون توجه و بدون آگاهی، مجمع تشخیص و هیات عالی نظارت را یکی می‌پندارند.

وی افزوده؛ ثانیا هیأت عالی نظارت با بررسی‌های مختلف کارشناسی برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاست‌های کلی نظام دانسته است. این نظر هیات عالی نظارت است که با رأی اکثریت به تصویب رسیده است. ممکن است کسانی به این نظر ایراد داشته باشند، اما نباید باب تخریب و توهین به هیات عالی نظارت را به این بهانه، باز کرد. ایراد هیات عالی نظارت در واقع برخی خصوصیات و یا ابهامات این مصوبه است که امیدوارم دلایل آن به صورت دقیق و مشروح برای مردم تبیین شود.

بازار خودرو به‌هم ریخت

اصرار و پافشاری بر واردات خودرو که کارشناسان بر آن تأکید دارند، به جهت کنترل بازار خودرو و به دنبال سر به فلک کشیدن قیمت‌هاست. از سال ۱۴۰۰، شرکت‌های خودروسازی می‌خواستند رشد تولید داشته باشند؛ به گونه‌ای که عرضه و تقاضا هماهنگ شود، اما هیچ‌کدام از شرکت‌های خودروسازی نتوانستند کاهش گذشته را جبران کنند و همچنان میزان تقاضا از عرضه بسیار بیشتر است. همین امر باعث شده که صف برای خرید کارخانه‌ای خودرو (با مدل‌های پیش فروش یک‌ساله و فروش فوق‌العاده) و فاصله قیمت کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شود.

از آنجا که تولید خودرو کاهشی بوده و هر دو خودروساز نتوانستند تولید خودرو را حتی به یک میلیون دستگاه در سال (نیاز سالانه کشور ۱، ۵ میلیون دستگاه) برسانند، برای تنظیم بازار چاره‌ای جز واردات خودرو نیست.

مردم به خاطر کاهش تولید خودرو، با چالش‌های جدی در بازار خودرو مواجه شدند که مهم‌ترین آن افزایش هزینه و ناتوانی مالی در تعویض خودروهای قدیمی است. بر این اساس به جای آنکه برخی گروه‌ها مانند خودروسازان و قطعه‌سازان روبه‌روی واردات خودرو بایستند بهتر است که فضایی را فراهم کنند که واردات خودرو تسهیل شود.

بر اساس ۸ فرمان ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور، خودروسازان در سال‌جاری باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که شاید بازار به سمت آرامش حرکت کند، اما آن‌گونه که از بهار خودروسازی‌ها پیدا است این امر اجرایی نخواهد شد و ما همچنان عدم هماهنگی عرضه و تقاضا را خواهیم داشت.

در این خصوص، فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: طولانی شدن بحث واردات نیز یکی از عوامل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو است.

مرتضی مصطفوی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد به صورت کلان، حاکمیت مخالف واردات نیست. به گفته او، اخبار ضد و نقیض در رابطه با وادرات خودرو بازار را پیش از گذشته متشنج می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده امکان نوسان افزایشی در بازار وجود دارد.

با این حال در این شرایط باید منتظر ماند و دید در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؛ این‌که آیا دولت، خود به صورت مستقل فرمان از سرگیری واردات را صادر خواهد کرد یا خیر.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: