پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه جدید شامل دو یارانه قدیم است که در یک پرداخت تجمیع شده است. یارانه دارای شرایط خاصی است. یارانه زمینه ساز افزایش شکاف طبقاتی شد. جاماندگان یارانه می توانند از آن برخوردار شوند. یارانه جدید هدفمند شده و به خود مصرف کننده تعلق می گیرد.

جزئیات جدید از یارانه خردادماه

به دلیل عدم همزمانی تاریخ واریز و برداشت، این تردید وجود دارد که یارانه خرداد چه زمانی واریز و قابل استفاده می‌شود؟
باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی حذف شده است، آیا در خرداد ماه باید منتظر یارانه جدید باشیم؟
تاکنون در ماه افراد حداقل دو یارانه دریافت می‌کردند؛ یارانه نقدی که همان یارانه ۴۵هزار تومانی بود و سابقه‌ای ١٠ساله در کشور داشت و یارانه دیگر نیز همان یارانه معیشتی بود که از پاییز سال ٩٨ پرداخت شد.
حالا پس از سال‌ها تغییراتی در پرداخت یارانه‌ها رخ داده است؛  براین اساس قرار شده تا ارز ترجیحی حذف شود و به جای آن یارانه مستقیم به مردم داده شود؛ برنامه فعلی نیز این بود که براساس دهک‌بندی افرادی که در دهک اول تا سوم هستند نفری ۴٠٠هزار تومان و افرادی که در دهک چهارم تا نهم هستند نفری ٣٠٠هزار تومان یارانه بگیرند. دهک  دهم نیز از این یارانه محروم شده و هیچ یارانه‌ای به دهک دهمی ها اعطا نخواهد شد.

در همان ابتدا وقتی این یارانه پرداخت شد، این سوال مطرح بود که تکلیف یارانه معیشتی  و نقدی چه خواهد شد؟  براساس پیگیری‌ها پاسخ آن است که دیگر قرار نیست یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شود و همه یارانه‌ها در هم تجمیع شده است. 

از سویی دیگر نیز یارانه دو ماه همزمان واریز شد و باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است، خرداد ماه احتمالا هیچ یارانه‌ای برای افراد واریز نشود.

البته گفتنی است که در همان ابتدا عنوان شد که یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی تنها دو ماه پرداخت می‌شود و بعد از آن کالابرگ داریم. بنابراین در صورتی که زیرساخت‌های کالابرگ فراهم شود، احتمالا دیگر هیچ یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی نخواهیم داشت.

یارانه معیشتی و نقدی خرداد قابل برداشت است؟

با اینکه زمان زیادی از پرداخت یارانه جدید دولت نمی‌گذرد اما در آستانه شروع سومین ماه سال، اغلب مردم پرسش یکسانی دارند: آیا یارانه خرداد قابل برداشت است؟

 با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، در روزهای گذشته مردم به دو گروه تقسیم شدند، یکی آنهایی که یارانه جدید را گرفته‌اند و دیگری آنها که به نگرفتن یارانه معترضند. اما شرایط در مورد یارانه خرداد چگونه است؟

اکنون به این صورت است که یارانه دسته نخست شامگاه نوزدهم اردیبهشت به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شد. دولت دو شب بعد اجازه برداشت از این حساب را داد. این گروه از مردم از شامگاه ۲۱ اردیبهشت مجاز به خرج کردن آن هستند.

به دلیل عدم همزمانی تاریخ واریز و برداشت، این تردید وجود دارد که یارانه خرداد چه زمانی واریز و قابل استفاده می‌شود؟

در این رابطه دولت در ابتدا اعطای مجوز برداشت مبلغ را ملاک تعیین زمان پرداخت یارانه جدید اعلام کرده بود.

به بیان دیگر احتمال بالایی وجود دارد که برای ماه خرداد و ماه‌های پس از آن یارانه جدید در تاریخ شامگاه بیست و یکم به حساب سرپرستان واریز شود.

وضعیت کسانی که تازه یارانه جدید گرفتند

در خصوص گروهی از مشمولان دسته دوم که معترضان به نگرفتن یارانه جدید هستند، صحبت از پرداخت علی‌الحسابی یارانه‌ها در میان است.

مبنای این واریز دستور ریاست‌جمهوری در خصوص ملاک قرار دادن خوداظهاری معترضان است. به گفته وزیر رفاه قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب آن گروه از معترضانی که سهم فروردین را دریافت کرده‌اند، مبلغی را علی‌الحسابی واریز کند اما صاحبان حساب حق برداشت از آن را نخواهند داشت.

انتظار می‌رود در صورت قبول واقع شدن درخواست اعتراض، امکان برداشت از حساب به این گروه از شهروندان داده شود.

با این تفسیر، اگر شهروندی در فهرست دریافت‌کنندگان قرار بگیرد، از ماه آینده همزمان با سایریرن، یارانه خرداد را خواهد گرفت.

شرایط جدید چگونه است؟

یارانه جدید بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت است. نتیجه اجرای این برنامه، ادغام تمام پرداخت‌های نقدی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ست.

در ساختار جدید، هرکس که در دهک دهم درآمدی نباشد ماهانه از دولت یارانه می‌گیرد. دهک اول تا سوم هر ماه ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

یارانه

در این ساختار، دولت برای جامانگان یارانه جدید، حق ثبت اعتراض و پیگیری آن را محفوظ نگهداشته است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دو مرجع رسیدگی کننده به درخواست معترضان است.

از طرف وزارت رفاه، سامانه اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir/  برای ثبت درخواست کسانی که به کم بودن یارانه خود اعتراض دارند، تعیین شده است.

به نظر می‌رسد پرداخت‌های مشروطی که وزیر تعاون راجع به آن صحبت کرده است. نتیجه فعالیت این سامانه باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: