پایگاه خبری خانه فوتبال:

مهریه ازدواج به قانون مهریه تبدیل می شود.قانون مهریه برای 1401 دستخوش تغییرات می شود.قانون مهریه شرایط جدید دارد.قانون مهریه ممکن است امیدبخش باشد.قانون مهریه شاید کمکی به مشکلات ازدواج و طلاق بکند.

تغییر رویه مهریه

علیرضا اشتری رکن آبادی، کارشناس حقوقی در ارتباط با مصوبه جدیدی که برای پرداخت مهریه به کمیسیون بانوان مجلس تقدیم شد، به گسترش نیوز گفت: می توان گفت که این طرح هم برای خانم ها هم برای آقایان دارای مزیت است و یک تعادل بین حقوق زن و شوهر ایجاد می کند.

​دادگاه های خانواده، این روز ها یکی از پر تردد ترین مکان هایی هستند که افراد زیادی به آن مراجعه می کنند و به دنبال گرفتن حق خود هستند. زوج های جوانی که ممکن است، از همان ابتدای زندگی با مشکل های زیادی دست و پنجه نرم کرده باشند. چندی پیش خبری مبنی بر طرح اصلاح قانون مهریه رسانه ای شد، طرحی که در کمیسیون قضائی مجلس تصویب و جمع‌بندی شد و در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد.این طرح به کمیسیون بانوان مجلس داده شد و منتظر راه یابی آن به صحن علنی هستند. در این مصوبه آمده است که، مرد در صورت عدم پرداخت مهریه، به زندان نمی رود. مصوبه ای که برای بانوان خوشایند نبود. آیا تغییر در این قانون به نفع آقایان  است؟چنین قانونی آیا خشونت علیه  زنان را افزایش نمی دهد؟

 علیرضا اشتری رکن آبادی،  کارشناس حقوقی،  در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می گوید: از منظر قانونی مهریه حق زن می‌باشد و در هر زمانی که زن نسبت به مطالبه آن اقدام نماید؛ مرد بایستی پرداخت آن را به انجام رساند. در انتخاب نوع مهریه محدودیت خاصی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش مادی داشته باشد، می‌تواند مورد مهریه قرار گیرد. مواردی همچون؛ طلا، نقره، املاک، پول رایج کشور و… از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند به عنوان مهریه تعیین شوند.

وی در ارتباط با مصوبه جدیدی که برای پرداخت مهریه به کمیسیون بانوان مجلس داده شده است گفت: شرایطی که در این مصوبه در راستای وصول مهریه وضع شده است، امکان فرار مرد از دینی که به عهده او است را صلب کرده است. می‌توان گفت که این طرح هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان دارای مزیت هایی می‌باشد و یک تعادل بین حق و حقوق زن و مرد ایجاد کرده که یکی از موارد مهم این طرح، مربوط به طلاق عسر و حرج می‌شود.

طلاق عسر و حرج چیست؟

وی  در رابطه با اینکه چنین مصوبه ای چه مزیت هایی می تواند داشته باشد توضیح داد:مطابق با این مصوبه، اگر زنی در زندگی با مردی دچار سختی غیر قابل تحمل شود که در قانون تحت عنوان عسر و حرج از آن نام می‌برند، می‌تواند درخواست طلاق کند. قانون در اینجا حق طلاق را به زن می‌دهد. البته در مواردی از قبیل: اعتیاد، بیماری‌های خاص، خیانت و.... شامل عسر و حرج می‌شود. اما باید در نظر داشت تشخیص عسر و حرج برای دادگاه بسیار سخت است و در اغلب موارد هم دادگاه به سختی این مورد را اثبات می‌کند.

 این کارشناس حقوقی ادامه داد: یکی از مزایای این مصوبه بحث قضا زدایی است به این دلیل که از به زندان رفتن مرد جلوگیری شده و باعث کاهش آمار زندانی‌های مالی می‌شود. و از طرفی دیگر زن می‌تواند با ارائه سند ازدواج درخواست وصول مهریه کند. بر این اساس پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرارداده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد، قسط‌‌ بندی می‌شود.

 مهریه

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین تغییرات طرح مذکور، حبس‌زدایی و قضازدایی از بدهکاران مهریه انجام شده و مردان دیگر به خاطر مهریه حبس نمی‌شوند و در مقابل نیز زنان برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند و با مراجعه به بخش اجراییات دادگاه خانواده می‌توانند مهریه خود را به اجرا بگذارند.

قانون حق ثبت چیست؟

او در ادامه گفت: یکی دیگر از طرح های اصلاح این قانون، حق ثبت است. طبق این مصوبه، مهریه‌های بالای ۱۴ سکه مشمول پرداخت حق ثبت به هنگام عقد می‌شوند و زن و شوهرها باید برای ثبت ۱۱۰ سکه مهریه چیزی در حدود ۳۲ میلیون تومان تازه در صورتی که سکه به مبلغ ۱۴ میلیون تومان باشد. که این مبلغ به صورت مساوی بین زوجه تقسیم می‌شود. البته مهریه‌های زیر ۱۴ سکه از پرداخت این هزینه معاف هستند. مزیتی که این طرح دارد این است که مهریه‌های سنگین روند کاهشی پیدا می‌کنند و یکی از معایب آن این است که ممکن است زوجه برای دور زدن این قانون از طریق راه‌های غیر رسمی اقدام کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: