پایگاه خبری خانه فوتبال:

یک مقام کارگری معتقد است: بهترین راه خانه دار شدن کارگران در شرایط حاضر این است که دولت در بحث ساخت مسکن کارگری بر تعاونی‌های مسکن نظارت کند و واحدها از طریق تعاونی های مسکن ساخته و به شکل اجاره به شرط تملیک به کارگران واگذار شود.

فتح الله بیات درباره پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: در بحث مسکن کارگری بارها اعلام کرده‌ایم که حقوق کارگران برای ساخت یا پرداخت اقساط مسکن پایین است و توان پرداخت اجاره بهای مسکن را ندارند. هم اکنون بیش از دو سوم دریافتی آنها صرف اجاره بها می شود و با همین دریافتی امورات اولیه زندگی خود را نمی توانند تامین کنند لذا معتقدم مسکن کارگری زمانی موفق خواهد بود که به شکل اجاره به شرط تملیک باشد.

وی ادامه داد: در بحث اجاره به شرط تملیک باید حقوق و دستمزد کارگران را بسنجند و بر اساس آن اقساط مسکن را محاسبه کنند تا بخشی از درآمد کارگر بابت مسکن و بخشی دیگر صرف هزینه هایی مثل درمان، ‌آموزش و حمل و نقل و تامین خوراکی ها و معیشت او شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پاسخ به این پرسش که ساخت مسکن کارگری توسط انبوه سازان بهتر است یا تعاونی های مسکن؟ اظهار کرد:در حال حاضر دو دیدگاه درباره ساخت مسکن وجود دارد یکی اینکه توسط انبوه سازان ساخته شود و دوم تعاونی های مسکن وارد شوند. اگر به کارگران زمین رایگان هم بدهیم قدرت ساخت و ساز ندارند بنابر این بهتر است واحدهای مسکونی ساخته و به شکل اجاره به شرط تملیک در اختیار کارگران گذاشته شود.

بیات تصریح کرد: اگر تعاونی ها وارد ساخت و ساز شوند بهتر است تا انبوه سازان و به این منظور باید تعاونی های خوشنام که سابقه درخشانی در ساخت و ساز دارند این کار را برعهده بگیرند. چه تضمینی وجود دارد که خانه های مسکن کارگری در حالت انبوه سازی از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار باشند؟ وقتی قرار است مسکن کارگری با قیمت پایین توسط انبوه ساز ساخته و تحویل شود طبعا باید از کیفیت آن هم بزند چون انبوه ساز از سود خود نمی گذرد ولی اگر تعاونی های مسکن وارد شوند و دولت نظارت کند قطعا بهتر است.

به گفته این مقام کارگری، در تعاونی ها نگاه سود آوری وجود ندارد و مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به شکل مقرون به صرفه ساخته و در اختیار کارگران قرار داده می شود.

منبع: ایسنا

اختصاص زمین رایگان به کارگران

یک فعال حوزه کار، بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران را تشکیل تعاونی های مسکن کارگری و اختصاص زمین رایگان به آنها می داند. به گفته وی اجاره بها به خصوص در حاشیه شهرها کمر کارگران را شکسته و لازم است دولت به بحث مسکن کارگران ورود کند.

رحمت الله پورموسی تامین مسکن ارزان را از مطالبات کارگران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت اجاره بهای مسکن به خصوص درحاشیه شهرها سرسام آور است و اجاره بها کمر کارگران را شکسته است به نحوی که کارگران توان پرداخت اجاره های سنگین مسکن را ندارند.

وی افزود: هزینه های مسکن و اجاره بها بخش اعظمی از هزینه های سبد معیشت خانوارهای کارگری را شامل می شود و اگر دولت به بحث مسکن کارگران ورود کند تا آنها از حالت اجاره نشینی خارج شوند کمک بزرگی به سبد معیشت کارگران خواهد بود.

این فعال حوزه کار با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: این طرح با هدف خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه به راه افتاده و جنبه عمومی دارد ولی اگر بخواهیم به طور ویژه کارگران را درنظر بگیریم می توانیم در قالب تعاونی های مسکن اقدام کنیم.

پورموسی گفت: معتقدم بهترین راهکار برای خانه دار شدن کارگران، ‌تعاونی های مسکن کارگری است که می توان آن ها را به تشکل‌های کارگری واگذار کرد یا تعاونی های مسکن کارگری را با عضویت کارگران تشکیل داد.

به گفته وی، با توجه به آنکه کارگران توان پرداخت اقساط وام های مسکن را ندارند، باید زمین به طور رایگان اختصاص یابد و اگر امتیازات خاصی به لحاظ پرداخت تسهیلات و ساخت و ساز درنظر گرفته می شود، این امتیازات برای کارگران ویژه و جداگانه باشد.

این فعال حوزه کار گفت: ساخت و ساز از طریق تعاونی های مسکن کارگری ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و موجب می شود کارگران زودتر خانه دار شوند.

منبع: ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: