پایگاه خبری خانه فوتبال:

خبر مهم برای واریز یارانه جدید. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های یک تا نه جامعه پرداخت می شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود.  حذف یارانه ازدلایل اصلی اعتراضات دهک دهم است.

 یک ماه پیش بود که رییس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی خبر داد؛ این یارانه که همان شب و در حین گفت‌وگوی تلویزیونی رییسی واریز شد، برای برخی ابهامات زیادی به دنبال داشت؛ داستان این ابهامات نیز به افرادی بازمی‌گشت که مشمول یارانه نشده بودند. 

طبق گفته همان شب رییس جمهوری قرار بود که دهک‌های یک تا ۹ یارانه بگیرند و دهک دهم نیز تنها دهکی بود که مشمول یارانه نبود؛ به همین خاطر از فردای واریز یارانه‌ها اعتراض به دهک‌بندی‌ها آغاز و سایتی جهت ثبت این اعتراضات معرفی شد؛ در این بین یکی از اصلی‌ترین سوالات آن بود که این دهک‌بندی بر چه اساس است؟ چراکه برخی از سایت‌ها ارقامی را منتشر و اعلام کرده بودند که افرادی که بیشتر از رقم تعیین‌شده حقوق بگیرند، مشمول یارانه نمی‌شوند و به عبارتی دهک دهمی هستند.

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که دهک‌بندی‌ها بر چه اساس انجام شده است، گفت: دهک‌بندی‌ها، دهک‌بندی‌های نسبی-جمعیتی هستند و این طور نیست که بگوییم افرادی که بالاتر از رقم خاصی حقوق می‌گیرند، دهک دهمی حساب می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات درآمدی و معیشتی، ۱۰درصد افراد جامعه که وضعیت مالی و معیشتی بهتری نسبت به بقیه افراد داشتند، در دهک دهم قرار گرفتند؛ اطلاعاتی که مبنای دهک های درآمدی قرار گرفته اند ترکیبی از درآمد و دارایی افراد است که شامل گردش حساب بانکی، تراکنش های بانکی، حقوق، خودرو و ... بوده است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.

داریوش ابوحمزه با بیان اینکه هرتعداد اعتراض ثبت شده باشد مبلغ یارانه در اردیبهشت ماه طی دو مرحله برایشان واریز شده است؛ درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: اگر از طریق سازمان هدفمندی، خانوارشان را تفکیک کرده باشند، اطلاعات خانوار جدید بررسی می‌شود و اگر تفکیک نکرده باشند و به برخی آیتم‌ها اعتراض داشته باشند، همان موارد دوباره بر اساس آخرین اطلاعات بررسی می‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نتایج همه اعتراضات یک جا و احتمالا تا پایان ماه خرداد اعلام می‌شود. اطلاعات در حال به‌روز رسانی‌های لازم است.

ابوحمزه درباره زمان عملیاتی شدن امکان جدید ارسال پیامک به معترضان برای مشاهده شناسنامه اقتصادی‌شان که پیش از این از سوی وزیر رفاه اعلام شده بود نیز اظهار کرد: این امکان هنوز فعال نشده و در دست بررسی است. بر این اساس اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت دقیق‌تری قابل مشاهده است. سعی می‌کنیم در مدت کوتاهی این امکان را ایجاد کنیم تا ثبت اعتراض در موارد خاص راحت‌تر انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اطلاعات مربوط به "ملک" جزو معیارهای موجود دهک‌بندی نیست و چه زمانی این اطلاعات وارد پایگاه اطلاعاتی رفاهی ایرانیان می‌شود؟ گفت: اطلاعات املاک ناقص است و باعث بی عدالتی می‌شد به همین علت ملک را به صورت کلی مبنا قرار ندادیم اما در حال پیگیری از نهادهای مربوط هستیم تا بتوانیم اطلاعات املاک را نیز اضافه کنیم و به محض اینکه افزوده شود اطلاعات املاک را هم مبنای دهک‌بندی قرار می‌دهیم. ولی فعلا اطلاعات مربوط به املاک ناقص است و نمی‌توان آن را اعمال کرد.

خبر مهم برای یارانه بگیران و جاماندگان یارانه

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برجام در حال پیگیری است و تمام نشده است، گفت: این دولت حاضر نیست توافق صوری و بدون منفعت برای ایران را بپذیرد و احیای برجام منوط به انتفاع کامل مردم ایران است.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت در حوزه اقتصاد تبعاتی داشته است، اظهار کرد: داستان این است که همه این تبعات مربوط به اجرای طرح اقتصادی دولت نبوده است.

 نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اوضاع فعلی نتیجه مشکلات اقتصادی از جمله کمبود بودجه و تورم ناشی از آن نیز هست، افزود: مشکلات موجود در اقتصاد بین‌الملل هم بر اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده است.

وی اصلاحات دیگر از جمله عوارض گمرکی و سایر امور را از عوامل دیگر تاثیر گذار بر وضعیت فعلی اقتصاد دانست و ادامه داد: همزمانی این اقدامات بر این وضعیت تاثیر گذاشته است و الا فقط حذف ارز ترجیحی دلیل وقوع این افزایش قیمت‌ها نیست.

طاهری تاکید کرد: آثار این شرایط به مرور از بین رفته و ثبات به وجود خواهد آمد، چرا که دولت هم تلاش خود را برای کنترل اوضاع انجام می‌دهد و این وضعیت حمایتی ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد خطاهای روی‌داده در دهک بندی وضعیت اقتصادی مردم و حذف یارانه آنها گفت: سامانه جامع ایرانیان که تحلیل‌ها بر اساس آن انجام شد قطعا ایراداتی دارد که اصلاح خواهد شد و در مورد استثنائات هم تصمیماتی مناسب اتخاذ می‌شود.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد پایان برجام با تاکید بر اینکه برجام هنوز تمام نشده است، منتهی آمریکا همچنان زیادخواهی می‌کند، افزود: آمریکا ضمن اینکه راستی آزمایی رفع تحریم‌های غیر برجامی را قبول نمی‌کند تحریم‌های جدید هم اعمال می‌کند.

طاهری تاکید کرد: ایران همچنان به دنبال تضمین عملیاتی آمریکا به جای حرف است و اگر این رویه ادامه یابد ایران هم مقابله خواهد کرد.

 نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه ایران به هیچ وجه امتیاز بدون گرفتن امتیاز نخواهد داد، تصریح کرد: در واقع دولت حاضر نیست توافق بدون نتیجه برای ایران انجام شود و اگر قرار است چیزی به دست نیاوریم چیزی هم از دست نخواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات اقتصادی دولت بیانگر پایان برجام است،گفت: نه برجام در حال انجام است و واسطه‌های آمریکا همچنان در حال رفت و آمد به تهران هستند و ایران هم مواضع شفاف خود را به صورت شفاف بیان می کند.

منبع: فارس

یارانه

دهک بندی جدید یارانه بگیران

داریوش ابوحمزه (معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: این مسئله که می‌گویند ده میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد درست نیست.
 پس از اعتراضات مردم، دهک بندی یارانه بالاخره از سمت دولت اعلام و انجام شد. دهک بندی یارانه با معیار و شرایط خاص انجام شد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود. دهک بندی یارانه امری مهم و اقتصادی است که در هر جامعه ای باید مشخص گردد. دهک بندی یارانه از معیار های واجب و مهم سنجش کشور ها است. دهک بندی یارانه، همیشه از مسائل مهم جامعه بوده و مورد توجه مردم و دولت نیز قرار می گیرد.
معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این مسئله که می‌گویند ده میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد درست نیست.
داریوش ابوحمزه (معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در حاشیه مراسم معارفه جانشین وزیر کار در امور دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ملاکِ قرارگیری در دهک دهم چیست، گفت: ما نمی‌توانیم درآمدِ مشخصی را ملاک قرار گرفتن در دهک دهم قرار دهیم. از طرفی نمی‌توانیم بگوییم شخصی که فلان دارایی را با فلان ارزشِ قیمتی دارد جزو دهک دهم قرار می‌گیرد. بلکه ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و دارایی ملاک است. ممکن است درآمد یک شخص بالا باشد اما داراییِ کمی داشته باشد و یا امثال این. 
وی گفت: میانگین وضعی براساس شاخص‌های درآمدی و دارایی فرد و با در نظر گرفتنِ بعد خانوار دهک را مشخص می‌کند. طبیعتا وقتی تعداد اعضای خانوار بیشتر باشد هزینه‌های بیشتری باید برای آن در نظر بگیریم. همه‌ی این مسائل در کنار هم قرار می‌گیرد و یک شاخص ترکیبی تهیه می‌شود و آن ملاک تعیین دهک خانوار قرار می‌گیرد. 
ابوحمزه گفت: این مسئله که می‌گویند ده میلیون تومان درآمد ماهانه باعث می‌شود فرد جزو دهک دهم قرار بگیرد درست نیست.
داریوش ابوحمزه  اظهار داشت: افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه یارانه کمک معیشتی به‌حساب آنها واریز نشدهاست، در دهک دهم قرار گرفته بودند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شدند. این افراد در اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها به سامانه «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه پشتیبانی سامانه‌های پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای از جمله سامانه حمایت و مرکز تماس تقویت شد، افزود: همچنین دو سامانه تلفنی و گویا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای مردم است. 

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: این سامانه‌ها از لحاظ قابلیت‌های فنی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقویت و پشتیبانی شد تا هم‌زمان مراجعه افراد با مشکل روبرو نشود.

به گفته ابوحمزه، افرادی که پیش‌ از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند و یا خودشان داوطلبانه اقدام به حذف یارانه کرده بودند، جاماندگان از یارانه محسوب می‌شوند که اکنون متقاضی دریافت یارانه هستند، برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کد ملی ۴۳۸۵۷۴* را شماره‌گیری کنند و سپس برای ثبت‌نام به آدرس اینترنت my.gov.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

علت بیشترین اعتراض‌ها به دهک بندی‌ یارانه

وی با اشاره به اینکه به دستور رئیس‌جمهور یارانه به افراد دهک دهم که تقاضای بازنگری داشتند نیز واریز شد، گفت: در ابتدای طرح قرار بود افرادی که جزو دهک دهم هستند، یارانه آنها حذف شود، اما به‌ دلیل وجود ابهام‌های مردم و سؤال‌های آنان قرار شد که مبلغ یارانه به افراد در دهک دهم که قبلاً یارانه می‌گرفتند، درخواست بازنگری داشتند، نیز واریز شود و تا زمان رسیدگی دقیق این مبلغ مسدود شود.

معاون وزیر کار ابراز داشت: بیشترین درخواست‌های مردمی در سامانه‌های این وزارتخانه در اعتراض به دهک بندی‌ها به بازنگری به ساختار خانوار بازمی‌گردد. پیش از این، یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های اخیر به‌خاطر پوشش ندادن قدرت خرید بالا، منجر شده بود تا اعضای خانواده بعد از ازدواج، یارانه خود را تفکیک نکنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: