پایگاه خبری خانه فوتبال:

سال گذشته ستاد ملی کرونا برای حمایت از خانوارهای مستاجر طرح وام ودیعه مسکن را تصویب کرد.در این طرح وام ودیعه مسکن ۵۰ تا۱۵۰ میلیون تومانی به افراد واجد شرایط پرداخت شد که بنابه گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی سال گذشته از ۸۰۵ هزار نفر مشمول طرح وام ودیعه مسکن تنها ۲۱۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن رادریافت کردند.امسال نیز وام ودیعه مسکن ادامه پیدا کرده و ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده‌است.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن برای مجردها

«مهدی صحابی» به خبرنگار ایرنا گفت: در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شده و بیش از چهار هزار نفر هم این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام ودیعه مسکن برای متقاضیان شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، برای کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان مقرر شده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی پس از مصوبه شورای پول و اعتبار سهمیه بانکی و استانی را به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به سیستم بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت نام اولیه را انجام می‌دهند.

وی افزود: پالایش اولیه در وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مالکیت مسکن متقاضی انجام شده و واجدین شرایط پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. در شبکه بانکی نیز با استفاده از سامانه سمات استعلام وام مسکن، جعاله و ودیعه فعال برای متقاضی انجام شده و اگر متقاضی فاقد تسهیلات مربوطه باشد فرآیند تشکیل پرونده انجام شده و تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.  

صحابی در خصوص سود این تسهیلات تصریح کرد: سود تسهیلات ودیعه مسکن برمبنای مصوبه شورای پول و اعتبار محاسبه می‌شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۵ ساله است. همچنین سقف کل تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی برای ودیعه مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان مقرر شده است.

وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار پیش از  آنکه بسته ارائه شود موضوع را به بانک مرکزی ابلاغ کرد و این مصوبه را هم ما به بانک‌ها  ابلاغ کرده بودیم و  متقاضیان  از ۳۱ خرداد به بعد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک‌ها دریافت کنند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: از دیگر شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن متاهل بودن متقاضی تعیین شده است. همچنین برای بانوان مجرد شرط سنی ۳۵ سال به بالا و برای آقایان مجرد نیز شرط سنی ۴۵  سال به بالا تعیین شده است.

براساس اعلام معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی از ابتدای امسال تا کنون ۱۴۷ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۵۸ هزار و ۷۲۱ میلیار ریال و ۲۵۵ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۴۷ هزار و ۶۰۲ میلیار ریال پرداخت شده است.

سهم تهرانی ها از وام اجاره مسکن چقدر شد؟ 

بررسی دستورالعمل اجرایی ودیعه مسکن نشان می‌دهد که تقریبا ۱۰ هزار میلیارد از منبع ۴۰ هزار میلیاردی این تسهیلات به تهرانی‌ها می‌رسد.

شیوه‌نامه اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن سه روز پیش ابلاغ شد تا شرایط لازم متقاضیان برای دریافت این وام در سال جاری به بانک‌ها برای اجرا اعلام شود.

سقف این تسهیلات برای سال جاری در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است.

همچنین، دوره بازپرداخت این تسهیلات که اعطای آن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) انجام خواهد شد، حداکثر ۵ ساله و نرخ سود آن نیز ۱۸ درصد است.

کدام بانک‌ها ودیعه مسکن می‌دهند؟

بررسی دستورالعمل اجرایی این تسهیلات نشان می‌دهد که ۲۰ بانک شامل بانک‌های مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل ملزم به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند.

سهم هر یک از این بانک‌ها نیز به شرح زیر است که بانک مسکن با سهم ۷۰۰۰ میلیاردی و بانک ایران زمین با ۱۰۰ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین و کمترین سهم در پرداخت کمک ودیعه مسکن را خواهند داشت.

نام بانک  سهمیه در پرداخت ودیعه مسکن (میلیارد تومان)
مسکن   ۷۰۰۰
ملی ۳۵۰۰
سپه ۲۴۰۰
پست بانک ۲۶۰
صادرات ۴۷۰۰
تجارت ۴۶۰۰
ملت ۴۷۰۰
رفاه کارگران ۲۱۵۰
کارآفرین ۱۳۰۰
سامان ۱۳۰۰
اقتصاد نوین ۱۵۷۰
پارسیان ۷۲۰
پاسارگاد ۲۸۰۰
سینا ۴۶۰
آینده ۱۳۰۰
شهر ۳۷۰
گردشگری ۱۳۰
ایران زمین ۱۰۰
خاورمیانه ۴۳۰
موسسه اعتباری ملل ۲۱۰

علاوه بر این، سهمیه هر استان از کمک ودیعه مسکن نیز مشخص شده که براساس آن، تهرانی‌ها با ۹۹۹۴ میلیارد تومان و سمنانی‌ها با ۱۸۱.۱ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از ودیعه مسکن را دارند.

بنابراین، تقریبا ۲۵ درصد از منبع ۴۰ هزار میلیاردی ودیعه مسکن متعلق به تهرانی‌هاست.

استان‌ها  سهمیه در دریافت ودیعه مسکن (میلیارد تومان)
آذربایجان شرقی ۱۵۸۵.۲
آذربایجان غربی ۱۱۶۲.۹
اردبیل ۵۵۷.۷
اصفهان ۲۵۴۲.۷
البرز ۱۶۵۱.۲
ایلام ۳۱۲.۴
بوشهر ۲۰۳.۹
تهران ۹۹۹۴
چهار محال و بختیاری ۴۸۱.۴
خراسان جنوبی ۲۷۷.۹
خراسان رضوی و شمالی 

۳۷۲۱.۹

و

۴۷۶.۶

خوزستان ۲۵۵۲.۹
زنجان ۵۲۲.۸
سمنان ۱۸۱.۱
سیستان و بلوچستان ۳۳۶.۲
فارس ۲۰۷۳.۸
قزوین ۸۲۸.۹
قم ۸۵۶.۸
کردستان ۹۳۴.۵
کرمان ۶۶۳.۱
کرمانشاه ۱۲۵۵.۸
کهگیلویه و بویراحمد ۴۷۶.۱
گلستان ۵۱۱.۴
گیلان ۱۱۸۹.۱
لرستان ۱۱۷۵.۸
مازندران ۱۱۹۸.۶
مرکزی ۱۱۷۵.۸
هرمزگان ۷۳۲.۸
همدان ۸۹۶.۲
یزد ۳۹۱.۶

راه اندازی سامانه اخذ مالیات از اجاره املاک

سرپرست اداره کل زیرساخت سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای به مدیران کل امور مالیاتی از راه اندازی سامانه الکترونیکی دریافت اظهارنامه املاک اجاری خبر داد.

وام ودیعه مسکن

آقای عزیز نادر گفت: بر این اساس از دیروز ۳۱ خرداد این سامانه ذیل پنجره واحد خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir قابل دسترسی است.

پرداخت وام اجاره 150 میلیونی به این مستاجران

از نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته تمامی وام‌های دانشجویی ۳۰ درصد افزایش یافت و وام تحصیلی دانشجویان متاهل هم ۹۵ درصد افزایش داشت.

 رییس صندوق رفاه دانشجویی کشور گفت: تمامی خوابگاه‌های رتبه پنج امسال جمع آوری می‌شود و در مرحله بعد هم خوابگاه‌های با رتبه چهار به مرور زمان حذف خواهد شد.

 مسعود گنجی در سنندج  دیگر برنامه امسال را جمع‌آوری آشپزخانه‌های سنتی دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت: شرط این مهم پیشقدم شدن دانشگاههاست و قدم بعدی تبدیل آشپزخانه‌های نیمه صنعتی به صنعتی خواهد بود.

وی گفت: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که ماده ۷ آن ناظر بر ایجاد خوابگاه‌های متاهلی است، ۱۰۰ هزار خوابگاه دانشجویی متاهلی ظرف پنج سال در کشور احداث می‌شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویی کشور افزود: در حال حاضر ۹۸۰ بلوک خوابگاه با ظرفیت ۲۰۲ هزار دانشجو وجود دارد که متوسط پوشش خوابگاهی ۳۷ درصد است که در صدد تا سه سال آینده به ۵۰درصد برسد.

گنجی با اشاره به تسهیل پرداخت وام‌های دانشجویی گفت: از نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته تمامی وام‌های دانشجویی ۳۰ درصد افزایش یافت و وام تحصیلی دانشجویان متاهل هم ۹۵ درصد افزایش داشت.

وی افزود: دانشجویانی هم که به هر دلیلی موفق به دریافت وام در چارچوب وام دانشجویی نشده بودند، وام ضروری در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

رییس صندوق رفاه دانشجویی کشور به تامین ودیعه مسکن دانشجویان متاهل و مجرد هم اشاره کرد و گفت: در صورت تامین بودجه لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، ۵۰ درصد ودیعه یک خانه ۷۰ متری در اختیار دانشجویان متاهل قرار می‌گیرد که این مبلغ برای تهران یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال و در شههرای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و در دیگر شهر‌ها ۶۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

گنجی گفت: در حال حاضر این مبلغ در تهران ۳۲۵ میلیون و در دیگر شهر‌ها ۲۶۰ میلیون ریال است که در صورت تصویب به رشد و ترقی خوبی خواهد داشت.

وی افزود: برای دانشجویان مجرد نیازمند خوابگاه هم، وام مسکن گروهی به اسم دانشجو و به حساب دانشگاه پرداخت می‌شود.

منبع: شفقنا

پرداخت وام ودیعه مسکن اولویت‌بندی شد

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی گفت: اولویت پرداخت وام ودیعه مسکن با متقاضیانی است که از این تسهیلات استفاده نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پروانه اصلانی یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام ودیعه مسکن در تهران 100 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 70 میلیون و در سایر شهرها 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 وی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی می‌توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند، اعلام کرد: قطعا کسانی که تاکنون از وام ودیعه مسکن استفاده نکردند در اولویت استفاده قرار دارند. یکی از اولویت های بهره‌مندی از وام ودیعه مسکن این است که متقاضیان قبلا از این وام استفاده نکرده باشند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه و اجاره مسکن هستند باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند. هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

وی ادامه داد: تصمیم بر آن است که حتما پس از دریافت کد رهگیری وام ودیعه مسکن پرداخت شود. بنابراین می‌توان مراحل اولیه توافقات بین موجر و مستاجر در دفاتر مشاوران املاک انجام بشود و در نهایت وام ودیعه به متقاضیان واجد شرایط تعلق بگیرد.

اصلانی در خصوص افرادی که سال‌های گذشته وام ودیعه دریافت کرده‌اند در خصوص تکمیل موجودی و رسیدن به سقف مصوب تسهیلات، اعلام کرد: منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه مسکن محدود است و بنابراین اولویت‌بندی حتما باید در نظر گرفته بشود تا کسانیکه تا به حال از وام ودیعه مسکن استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار بگیرند. در زمان حاضر افرادی در اولویت دریافت وام ودیعه مسکن و معرفی به بانک هستند که سال‌های گذشته وام ودیعه را دریافت نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: از آنجاییکه رقم وام در سطوح مختلف شهری متفاوت است تعداد افرادی که می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند بر اساس درخواست است. با این حال سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن 40 هزار میلیاردتومان است. همچنین با توجه به اینکه وام ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها 100، 70 و 40 میلیون تومان است بسته به اینکه تقاضاها در کدام شهرها و چه تعداد باشد قطعا روی تعدادی که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: برای استفاده از این وام‌ها و در کل تسهیلات حوزه مسکن متقاضیان باید به نشانی سامانه‌های حمایتی وزارتی راه و شهرسازی به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند و در بخش تقاضای تسهیلات ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند.

به گزارش تسنیم، قرار است ثبت نام مستأجران برای کمک ودیعه وام مسکن با سود 18 درصدی از فردا 12 خرداد ماه آغاز شود.

اولویت در پرداخت وام ودیعه مسکن، پوشش خانوارهای مستاجر واجد شرایط است و از آنجایی که همه تلاش دولت در طرح‌های حمایتی مسکن، تشویق به ازدواج و حمایت از تشکیل خانواده است، وام ودیعه مسکن به مجردها تعلق نمی‌گیرد.

پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی با بازپرداخت ۵ ساله

سال گذشته و همزمان با ثبت نام متاهل‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، دولت با هدف تشویق مجردها به ازدواج و حل مشکل پیری جمعیت، پنج گروه از افراد جدید را فارغ از اینکه متأهل یا سرپرست خانوار باشند در نهضت ملی مسکن گنجاند و اجازه ثبت نام را به آنان داد.

دولت در طرح‌های مسکن به دنبال ایجاد مکانیزمی برای تشکیل خانواده و حل پیری جمعیت است و یکی از نکات مهم در رابطه با قانون جمعیت این است که بتوان فضایی ایجاد کرد تا افرادی که در سن ازدواج هستند انگیزه‌ای برایشان ایجاد شود تا اگر مشکل آن‌ها برای تأهل مسکن است، حل شود.

بر این اساس در مصوبه جدید هیات دولت که در شورای عالی مسکن با حضور رئییس جمهور بررسی و تصویب شد، برای نخستین بار مردان مجرد ۴۵ سال، پسران بالای ۱۸ سال و افرادی با بیماری خاص توانستند در سامانه «ثمن» ثبت‌نام کنند. خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانواده نیز از گذشته امکان ثبت‌نام در طرح‌های حمایتی مسکن را داشتند.

با این حال عده‌ای معتقدند دو گروه از متقاضیان بازار اجاره یعنی دختران و پسران مجرد که از سایر شهرها به انگیزه اشتغال یا تحصیل از شهر خود و منزل پدر و مادر خارج شده و در شهر دیگری مشغول کار یا تحصیل یا هر دو هستند، باید مشمول دریافت این وام شوند.

پاسخ را محدودیت موجود در بندهای قانون مشخص می‌کند، زیرا درباره اینکه چرا مجردها نمی‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند محدودیت قانونی موجود است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که جمعیت خانوارهای مستاجر زیاد است تا جایی که از بین متقاضیان دریافت وام باز هم اولویت با افراد واجد شرایط است؛ بدین معنی که جامعه خانوارهای مستاجر کشور نیز طبقه بندی می شود و در نهایت آنانی که مستاجران از دهک‌های پایین هستند این وام را دریافت خواهند کرد.

در واقع شرایط اعطای وام ودیعه در سال ۱۴۰۱ نیز همان شرایطی است که در طرح‌های قبلی حمایتی وجود داشت. برای دریافت این وام همه مستاجرها می‌توانند ثبت نام کنند اما در چارچوب اصول واجد شرایط شناخته می‌شوند و پیامک معرفی به بانک را برای تشکیل پرونده و دریافت خواهند کرد.

قانون نیز با طرح این سوال که آیا می‌شود به هر جوان مجردی وام اجاره داد؟ توضیح داده است که اعطای وام ودیعه به مجردها و تشویق آنان برای زندگی فردی، از نظر اجتماعی کار درستی نیست آن هم در شرایطی که کشور در معرض خطر پیری جمعیت است.

همین حالا و در راستای تشویق به ازدواج جوانان دولت مبلغ وام ودیعه را چهار برابر سال گذشته کرده است تا با حمایت از خانواده‌های مستاجر، این پیام را به جوانان بدهد که امکان اجاره واحد مسکونی با تقویت اقتصاد مستاجرها و استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد.

بر اساس اعلام شورای پول و اعتبار، ۴۰ هزار میلیارد تومان عدد تخصیص داده شده برای پرداخت وام اجاره در سال ۱۴۰۱ مستاجران است. البته سال گذشته این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان بود اما فقط ۸.۵ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

دلیل اینکه وام‌ ودیعه در سال گذشته به‌طور کامل اختصاص نیافت نیز این بود که پرداخت آن فقط از منابع بانک‌ها در نظر گرفته شده بود، اما امسال با تدبیر دولت این رقم از سرفصل اعتبارات حوزه مسکن تامین شده است و به همین دلیل بانک‌ها مقاومتی در پرداخت آن نخواهند داشت.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

در سال ۱۳۹۹، مبلغ این تسهیلات در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود.

در سال گذشته نیز پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تداوم پیدا کرد و سقف وام ودیعه مسکن در تهران با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

وام ودیعه مسکن چقدر است؟

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزارمیلیاردتومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران،مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوبه و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

هفته گذشته شورای عالی پول و اعتبار افزایش وام ودیعه مسکن ال ۱۴۰۱ را به تصویب رساند. بر این اساس مستاجران تهرانی واجد شرایط می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. این وام برای مستاجران مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به ترتیب ۷۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است.

پرداخت‌وام‌های ودیعه مسکن از بعد پاندمی کرونا شروع شد، امسال سومین دوره پرداخت این تسهیلات است. پیش از این نیز دولت برای سال ۱۴۰۱ سقف معینی را برای افزایش اجاره مسکن تعیین کرد.

براساس این مصوبه، صاحبخانه‌های تهران مجاز به افزایش ۲۵ درصدی کرایه خانه هستند، همچنین در کلانشهرها و شهرهای کوچک سقف افزایش اجاره ۲۰ درصد و ۱۵ درصد اعلام شده است.

سیر تا پیاز وام ودیعه مسکن 1401

شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: حسب مصوبات ستاد کرونا در ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰، مقرر شده بود که بانک‌ها تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۰ هزار میلیارد ریال) تسهیلات ودیعه اجاره مسکن پرداخت کنند؛ بنابراین سقفی که ستاد کرونا تعیین برای این تسهیلات تعیین کرده بود، بیش‌تر از ۱۰ هزار میلیارد تومان نبوده است.

وی گفت: تا به امروز ۸۷۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم در دست اقدام برای پرداخت است. این در حالی است که قرار بود ثبت نام متقاضیان بر اساس این سقف، انجام شود، اما ثبت‌نام‌هایی که انجام شده تا سقف ۲۳۴ هزار میلیارد ریال یعنی بیش از دو برابر سهمیه‌ای است که ستاد کرونا تعیین کرده است؛ بنابراین بدیهی است که قطعا عده‌ای ناراضی خواهند بود، زیرا ثبت‌نام بیش از دو برابر سهمیه‌ای است که قرار است پرداخت شود. در نتیجه این بودجه دولت نیست و از طریق منابع بانک‌ها و بخشی هم از محل آزادسازی سپرده قانونی است.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی؛ ستاد کرونا در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات ودیعه مسکن تعیین کرده بودند، که عملا به خاطر تعداد کم متقاضیانی که ثبت نام کرده بودند، ۴۷ هزار میلیارد ریال پرداخت شد. این در حالی است که بعد از آن، پرداخت تسهیلات به دلیل نبود متقاضی ثبت نامی، متوقف شد.

دانشمندی افزود: منابعی که ستاد کرونا تعیین کرده، دو سوم از محل منابع عادی بانک‌ها و یک سوم هم از محل آزادسازی سپرده قانونی است. یعنی به ازای هر پرداختی که انجام می‌شود، یک سوم از محل افزایش نقدینگی انجام می‌شود؛ بنابراین در سال گذشته، به خاطر شرایط کرونا، ستاد کرونا تشخیص داد که حتما این حمایت از متقاضیان آسیب دیده از کرونا چه بابت ودیعه مسکن و چه برای سایر رسته‌های شغلی انجام شود.

وی در ادامه در خصوص افزایش این سقف تسهیلات گفت: ما فراتر از مصوبات ستاد کرونا نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم و این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد، تا کنون همان سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است. وی همچنین در خصوص افزایش سقف این تسهیلات افزود: با توجه به تبعات افزایش نقدینگی به دلیل آزادسازی سپرده قانونی بانک‌ها، موضوع افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن در کارگروه تخصصی ستاد کرونا، تا به حال رای نیاورده و تایید نشده است.

مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم اجاره مسکن در دی ۱۴۰۰ را منتشر کردند. بررسی این آمار‌ها که با داده‌ها و فرمول‌های متفاوتی محاسبه شده اند. رشد قیمت اجاره مسکن را نشان می‌دهد.

مرکز آمار اعلام می‌کند که نرخ تورم در بخش اجاره نسبت به ماه قبل، ۴.۴ درصد و نسبت دی ۹۹ حدود ۲۸.۶ درصد رشد داشته است. این درصد تورم در دهک‌های مختلف جامعه نیز متفاوت گزارش شده است.

نرخ تورم مسکن که در بانک مرکزی منتشر شده، مربوط به تهران است. این تورم در تهران ۵۱ تا ۵۴ درصد گزارش شده است. جداول این تورم‌ها در ادامه قابل مشاهده است.

در میان اعلام آمارهای متناقض و همچنین بررسی های میدانی بر قیمت های بازار اجاره مسکن،  معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در پایتخت طی آذر  امسال را، ۸۴ هزار تومان  اعلام می کند.

یعنی مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند! در مهر سال ۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دولت طرح تعیین سقف اجاره را در پیش می‌گرفت و اجرای آن را با جدیت بیشتری دنبال می‌کرد. شاید هم اکنون وضعیت اجاره این چنین با نوسان و افزایش قیمت روبرو نمی‌شد.

دولت دوازدهم و همچنین سیزدهم با در نظر گرفتن شیوع کرونا، سقف افزایش اجاره بها در کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها را به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد تعیین کرده بودند، ولی بررسی‌های میدانی از همان زمان تا کنون نشان می‌دهد این مصوبه اجرایی نشد.

مصطفی قلی خسروی - رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری به خبرنگار ما می گوید:  تعیین سقف اجاره برای بازار اجاره و مستاجران به شدت مشکل ساز بوده چرا که بسیاری از مستاجران در سال گذشته پیش از اعلام سقف اجاره کمتر از ۲۵ درصد نرخ اجاره را تعیین کرده بودند، اما بعد از اعلام سقف مالکان نرخ‌های اجاره خود را افزایش دادند و همین خود باعث برهم ریخته شدن بازار اجاره شد.

 بر اساس مصوبه این ستاد در راستای حمایت از مستاجران، تمامی اجاره نامه‌ها مصوب و تمدید شده تلقی می‌شوند مگر آن استثنا‌های ۸ گانه ذکر شده در مصوبه ستاد ملی؛ از طرفی اگر مستاجر و موجر با هم توافق کنند، کسی مانع آن نخواهد شد، اما هیچ مالکی نمی‌تواند مستاجر خود را ملزم به افزایش اجاره بها بیش از ۲۵ درصد کند.

تداوم صعود قیمت اجاره بها در بازار مسکن و همچنین شیوع گسترده سویه اُمیکردون در کشور منجر شده تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی به دنبال پیشنهادی به دولت باشند.

محمود محمود زاده - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: طرح سقف ۲۵ درصدی نرخ اجاره خود می‌تواند بازار اجاره را آرام کند. برای کنترل بازار اجاره، افزایش پرداخت وام ودیعه مسکن و ادامه یافتن این وام در سال ۱۴۰۱ را به دولت پیشنهاد داده ایم.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای و همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی خود می‌تواند مسئله افزایش نرخ اجاره را تا حدی کنترل کنند.

یک مستاجر درخصوص پرداخت وام ودیعه مسکن گفت: بسیاری از افرادی که این وام ۷۰ میلیون تومانی در تهران را دریافت کرده اند معتقدند دولت برای پرداخت این وام هیچ کنترل و یا نظارتی بر بانک‌های عامل نداشته و دریافت این وام خود تبدیل به یک معضل برای متقاضیان شده است.

حسینی یکی دیگر از مستاجران گفت: ما ۵ سال پیش مستاجر در منطقه ستارخان بودیم در سال ۹۵ یک واحد ۹۰ متری نوساز را ۷۰ میلیون تومان رهن کردیم، اما بعد از گذشت دو سال هر سال نرخ اجاره و رهن افزایش یافت. به طوری که در سال گذشته نرخ پیش پرداخت واحدمان به ۲۵۰ میلیون  و اجاره  ماهی ۵ میلیون تومان رسید. به همین دلیل به حاشیه شهر رفتیم تا شاید با پرداخت اجاره کمتر مشکل را حل کنیم.

بازار اجاره با نزدیک شدن به انتهای سال با رشد قیمت مواجه شده و اگر تا یک ماه آینده تمهیدات لازم  برای کنترل آن به کار گرفته نشود. در ابتدای سال ۱۴۰۱ و به ویژه تابستان سال بعد نرخ اجاره به گفته بسیاری از کارشناسان و مستاجران سر به فلک کشیده خواهد شد.

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد گسترش کمک ودیعه مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده که قرار است ۱۰ درصد تسهیلات مصوب در قانون به حوزه اجاره اختصاص پیدا کند.

تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به برخی مستاجران پرداخت شده بنا بر پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی احتمالاً در سال آینده گسترش پیدا می‌کند. این خبر را محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده و هدف از ارائه آن را ساماندهی بازار اجاره و تسهیل‌گری در پرداخت هزینه های اجاره برای مستاجران دانسته است.

وی با یادآوری این مطلب که طی دو سال گذشته مصوباتی از ستاد ملی کرونا برای ودیعه مسکن اخذ شده است افزود: افزایش قیمت اجاره‌بها در توان پرداخت قشر مستاجر نیست. به همین منظور امسال پیشنهاداتی در قالب قانون بودجه تنظیم و ارایه شده تا نهایی و مصوب شود. با تصویب این پیشنهادها در قانون بودجه در نظر است تا اعتبار مناسبی برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

محمودزاده ادامه داد: در نظر است تا در قانون بودجه امسال، تسهیلات ودیعه مسکن گسترش یابد و با ساختار قوی‌تری کار پیش برود.

وی تصریح کرد: باید ابزار مناسب قانونی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم بشود تا این کمک‌ها در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بازار مسکن و اجاره‌بها متاثر از اقتصاد کلان کشور است، توضیح داد: تلاش بر این است تا فاصله بین قیمت اجاره و توان مستاجران با پرداخت کمک ودیعه اجاره جبران شود. چنانچه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بوجه ۱۴۰۱ مصوب شود کمک قابل توجهی به مستاجران می‌شود.

وی در خصوص جزئیات پیشنهاد ارایه شده گفت: پیشنهاد شده است تا ۱۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن مصوب در قانون در قالب ودیعه اجاره هزینه شود. این پیشنهاد ارایه شده و مورد تایید بخش‌های اولیه قرار گرفته است. امید است تا در بودجه نهایی این رقم تثبیت بشود که کمک خوبی برای مستاجران است.

محمودزاده همچنین گام دیگر وزارت راه و شهرسازی را در موضوع ساماندهی بازار اجاره، موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای برشمرد و افزود: موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شد و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دست بررسی است نیز از سنوات گذشته آغاز شده و در حال پیگیری است که با تصویب و اجرایی شدن آن بازار اجاره ساماندهی خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی در حالی گسترش وام اجاره را در دستور کار قرار داده که طی دو سال گذشته به دلیل سختگیری بانک‌ها در پرداخت وام اجاره، بسیاری مستاجران از این تسهیلات بی نصیب ماندند. در حالی که تاکید ستاد کرونا این بود که با حداقل وثایق و با حداکثر تسهیل، پرداخت تسهیلات به مستاجران انجام شود. اما مستاجران با موضوعات جدیدی درگیر شدند و هر بانکی شرایط خاص خود را پیش پای آنها قرار می داد.

تا روز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۱۲۷ نفر به عنوان متقاضی ثبت نام وام ودیعه مسکن در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کردند اما تا تاریخ ۲۲ آذر ماه فقط ۴۰۳ هزار نفر تسهیلات را دریافت و ۵۵۷ هزار نفر به سیستم بانکی معرفی شده بودند.

ثبت‌نام از متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده بود و تا ساعت ۲۴ امروز ۳۰ آذر ماه ادامه پیدا کرد.

سقف مبلغ این تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین شده بود.

بنا بر اعلام بانک مرکزی در دی‌ماه امسال نرخ رشد سالیانه اجاره بها در کل کشور ۵۴ درصد و در شهر تهران ۵۱ درصد بوده است. از آذر تا دی‌ماه نیز طبق گزارش مرکز آمار، اجاره بها ۴.۶ درصد افزایش یافته که پس از دخانیات و غلات، بازار اجاره رتبه سوم تورم ماهیانه را به خود اختصاص داد.

از سوی  دیگر برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که تعداد مستاجران در شهر تهران که تا سال ۱۳۹۸ به میزان ۴۲ درصد بوده است به بالای ۵۰ درصد رسیده و در واقع تعداد مستاجران از مالکان بیشتر شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: