پایگاه خبری خانه فوتبال:

رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ اظهار داشت: درحال‌حاضر حدود ۱۵ واحد ماساژ جواز دار در تهران وجود دارد و هر آنچه واحد ماساژ در تهران است تقریبا غیر قانونی است.
در گوشه کنار شهر یا فضای مجازی تبلیغاتی مربوط به مراکز ماساژ به چشم می خورد. حتی گاهی در سایت ها تخفیفاتی برای پکیج کامل ماساژ با عنوان هدیه مناسب تولد گذاشته می شود.

گسترش نیوز در خصوص مشکلات مراکز ماساژ و قیمت آن ها به گفت و گو با سیدمهدی سجادی نیری، رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ پرداخت.

سجادی در خصوص نظارت اتحادیه بر بهداشت واحدهای ماساژ در سطح شهر اظهارکرد: صنف ما جزء قانون ۱۳ مواد خوراکی، بهداشتی و آشامیدنی است. شروع میکنیم از مراکز بهداشت و آنها تایید یا رد می‌کنند که یک مرکز شامل رعایت قوانین بهداشتی است یا خیر؟ به همین علت اتحادیه ما نظارت خاصی بر بهداشت این واحد‌ها ندارد و متولی این امر وزارت بهداشت است.

ماساژ

وی ضمن اعلام مدرک مورد نیاز برای دریافت جواز مرکز ماساژ افزود: تنها به شخصی از سوی اتحادیه جواز داده می‌شود که از سازمان فنی و حرفه ای، وزارت بهداشت یا وزارت ورزش و جوانان مدرک دریافت کرده باشد.

تصمیم گیری‌های بی‌تدبیر!

رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ با بیان مهم‌ترین مشکل این صنف تصریح کرد: ما تنها اتحادیه حمام ها، سونا و ماساژ ایران هستیم و این بزرگ‌ترین مشکل است. درحال‌حاضر وزارت صمت و دولت تصمیم به ادغام اتحادیه ما با اتحادیه لوازم ورزشی فروشان گرفتند. این یک کار غیر تخصصی است که دولت و وزارت صمت مرتکب می‌شود و ما مجبوریم با این تصمیمات نادرست کنار بیاییم. درحال‌حاضر حدود ۶۰۰ حمام در سطح کشور وجود دارد که ۵۶ حمام مربوط به تهران است اما هیچ کدام اتحادیه ندارند. متاسفانه تمرکز دولت روی چند اتحادیه ضعیف است که بر این باورند که باید با هم ادغام شوند.

قشر ضعیف و هزینه بالای حمام عمومی

سجادی با اشاره به مشکلات حمام‌ها گفت: مشکل اصلی گرمابه‌ها گرانی آب و گاز است که از سال ۸۹ که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده به طور وحشتناکی هر سال گران تر می‌شود. هزینه آب قبل از هدفمندی یارانه‌ها متر مکعبی ۲۵ تومان و الان گرمابه‌ها متر مکعبی ۴ هزار تومان پول آب می‌دهند.

وی در ادامه افزود: پایین‌ترین دهک‌های جامعه از این گرمابه‌ها استفاده می‌کنند، کسی که حتی حمام ندارد. هزینه حمام عمومی در سال ۸۹ ساعتی ۱۶۰۰ تومان و درحال‌حاضر ساعتی ۴۵ هزار تومان است. اما انقدر این افراد ضعیف هستند که گاهی از آنها مبلغ ۲۰ هزار تومان نیز دریافت می‌شود. قشری که انقدر ضعیف است که لباس‌های خود را در این حمام‌ها می‌شوید چرا باید این هزینه را متحمل شود؟

۹۰ درصد مراکز ماساژ بی‌مجوز هستند!

رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ در خصوص واحدهای با مجوز ماساژ بیان کرد: در سطح تهران ۲۰ واحد صنفی ماساژ داشتیم که مجوز آنها صادر شده است که پس از شیوع کرونا حدود ۸ واحد از آنها تعطیل شده است. درحال‌حاضر حدود ۱۵ واحد ماساژ جواز دار در تهران وجود دارد و هر آنچه واحد ماساژ در تهران است تقریبا غیر قانونی است. این موضوع را به اماکن اعلام کردیم که برای تعطیلی آنها اقدامات لازم را انجام دهند اما هیچ اقدامی از سوی آنها انجام نگرفت.

روغن با کیفیت و خدمات بهتر؛ ماساژ گران تر

وی با اشاره به چند نرخی بودن نرخ ماساژ در مراکز مختلف گفت: نرخ مصوبی برای ساعت ماساژ اعلام نشده است. برخی واحد‌ها به منظور خدمات بهتر از مواد بهتری استفاده می‌کند. نرخ آنها بستگی به نوع خدمات و نوع روغنی که استفاده می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد. نرخ ماساژ حداقل ساعتی ۵۰۰ هزار تومان است در کنار این‌ها یکسری افراد از روغن و تکنیک‌های بهتری برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند که با توجه به آن هزینه بالاتری شامل می‌شود.

آرایشگاه‌های بی‌قانون

 سجادی با توجه به اینکه در برخی از سالن‌های زیبایی خدمات ماساژ ارائه می‌شود نیز اظهارکرد: در خصوص این موضوع چندین بار با رئیس اتحادیه آرایشگران گفت‌وگو کردیم که این واحد‌ها باید تعطیل شوند چون تداخل صنفی ایجاد می‌کنند اما متاسفانه هیچوقت اتحادیه آرایشگران نظم و انضباط درستی نداشته است و کارهای غیر قانونی زیاد صورت می‌گیرد.

وی در خصوص میزان تقاضا از مراکز ماساژ بیان کرد: در دوران کرونا میزان تقاضا کاهش یافت و کمی با کاهش موج وضعیت بهتر شد. کار ما علمی و ماساژ واقعا لازم است و انسان را جسمی و روحی زنده می‌کند.

محدودیت کار این صنف را سخت می‌کند

سجادی با بیان اینکه سخت گیری بر افراد برای تاسیس مرکز ماساژ فعالیت را برای فعالان این صنف سخت می‌کند، افزود: برای مثال به یک جوان می‌گویند برای فعالیت باید سند اداری داشته باشد. سند اداری بسیار هزینه بالایی دارد. بارها به شهرداری گفته‌ایم که عوارض را پرداخت می‌کنیم و اجازه دهند تا افراد در واحد‌های موقعیت اداری کار کنند. هزینه واحدی که سند آن اداری است ۲ برابر سند واحد با موقعیت اداری است.

شرایط تاسیس یک مرکز ماساژ

رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ در پایان پیرامون شرایط لازم جهت تاسیس یک مرکز ماساژ بیان کرد: برای تاسیس این مرکز به فضایی حداقل ۴۰ متر نیاز است که سند اداری داشته باشد و بهداشت از آن محل بازید کند و از لحاظ بهداشتی آن مرکز را تایید کند و فرد مدرک ماساژ از فنی حرفه ای، وزارت بهداشت یا وزارت ورزش داشته باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: