پایگاه خبری خانه فوتبال:

سرپرست اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: فدراسیون فوتبال مانند یک وزارت خانه است و رئیس باید در حد و اندازه نشستن روی صندلی آن باشد.
عباس ترابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد آغاز ثبت نام انتخابات فدراسیون فوتبال و اینکه در شرایط فعلی حضور چه افرادی می‌تواند فوتبال کشورمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ساحل آرامش برساند، اظهار داشت: با آنچه در این یک سال و اندی بر ما گذشت دو حقیقت به ما اثبات شد؛ ابتدا اینکه فردی که می‌خواهد روی صندلی ریاست فدراسیون بنشیند و در رأس هرم فوتبال قرار بگیرد باید حد و اندازه این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. فوتبال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید با یک وزارتخانه مقایسه کرد. روزی که محسن صفایی فراهانی رئیس فدراسیون شد، دیدم یک سروگردن بزرگ‌تر از فوتبال بود، به همین دلیل این چهره سیاسی هیچ وقت از فوتبال خرج سیاست نکرد، بلکه از سیاست خرج فوتبال کرد.

وی افزود: این مسائل بسیار مهم است. صفایی فراهانی تمام جوانب کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آگاهانه و با بصیرت دنبال می‌کرد، ما هم در کنار او چیزهای زیادی یاد گرفتیم. برنامه‌محور بود و طبق همان برنامه ترسیم‌شده حرکت می‌کرد. این کاره هم نبود که بخواهد درون یک گروه با تقسیم قدرت همه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خود حفظ کند. اکنون نیز فوتبال ما به فردی مطلع و باتجربه نیاز دارد که البته کلاس فوتبال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیده باشد.

رئیس اسبق کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال عنوان کرد: در این چند سال متوجه شدیم برخی افراد غیرفوتبالی وقتی به این حوزه ورود کردند، تجربه کافی‌ نداشتن‌شان چه بر سر فوتبال آورد. مدتی قبل مصاحبه‌ای در مورد فوتسال داشتم. سال‌ها قبل که خودم در این کمیته فعالیت می‌کردم سیاست این بود که از تیم‌های پایه به بزرگسال بازیکن تزریق کنیم، در نتیجه همیشه تیم زیر 19 و زیر 23 سال ما آماده بود و از همین بچه‌ها کلی بازیکن تحویل تیم ملی بزرگسالان دادیم، اما اکنون نه تنها در فوتسال، بلکه در فوتبال نیز تیم‌های پایه نقشی ندارند.

ترابیان اضافه کرد: سیاست فعلی روزمرگی است و در این حالت نمی‌توانیم جایگاه خود را به عنوان قدرت اول آسیا حفظ کنیم. ضمن اینکه باید فردی به فدراسیون بیاید که از نقطه نظر بین‌المللی نیز بتواند حق و حقوق ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد. واقعا خجالت‌آور است برخی آقایان که یک کلمه نمی‌توانند زبان انگلیسی صحبت کنند در جلسات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا شرکت می‌کنند. یکی از آنها نیز نامه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا کرد که به ضرر فوتبال ما بود، این موضوع خیلی دردناک است. باید افرادی مطلع و کاربلد وارد کار شوند. فردی که می‌خواهد اقدامات اقتصادی انجام دهد باید جنس این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بشناسد. همان گونه که فردی که می‌خواهد کار حقوقی انجام بدهد باید روی این حوزه مسلط باشد تا دیگر پرونده‌ای مانند پرونده ویلموتس برای ما تکرار نشود.

وی خاطرنشان کرد: باید فردی بیایید که از لحاظ فنی روی تمام مسائل تسلط داشته باشد و کمیته فنی‌اش در مورد یک مربی اظهارنظر درستی کند. تمام این مسائل به رأس هرم فدراسیون بازمی‌گردد. بزرگی فردی که روی آن صندلی نشسته است، خیلی مهم است. او باید دانش فنی بالایی داشته باشد تا محو نتایج سرمربی خارجی و داخلی شده و بتواند با سرمربی تیم هماهنگی ایجاد کند. باید سرمربی به کمیته فنی احساس نیاز کند، نه اینکه رئیس فدراسیون، کمیته‌ای تشکیل بدهد که دوستانه دور هم جمع شوند و بین همدیگر پست تقسیم کنند.

رئیس پیشین کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: نیازی نیست اعضای هیات رئیس فدراسیون فوتبال دنبال پست باشند. آنها باید با درایت، آرامش و احساس امنیت، بدون اینکه درگیر مسائل اجرایی شوند در مورد مسائل کلان فوتبال تصمیم‌گیری کنند نه اینکه دنبال پست، این طرف و آن طرف بدوند یا به این موضوع فکر کنند که در تهران برای آنها خانه اجاره شود. خودم هم خجالت می‌کشم که چنین مسائل چیپی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گویم.

ترابیان عنوان کرد: تمام افرادی که در قالب نمایندگان باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال استان‌ها عضو مجمع هستند سرنوشت‌شان به راس هرم فدراسیون فوتبال وصل است. لذا مردم، جوانان و همه علاقمندان، بازیکنان و همه آنهایی که به نوعی به فوتبال مربوط هستند از آنها توقع دارند تا فرد اصلحی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند تا اشتباه قبلی تکرار نشود. اشتباه اعضای مجمع یک کشور و فوتبالش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متأثر می‌کند.

رئیس جدید فدراسیون فوتبال فقط 80 روز برای سازماندهی تیم ملی فوتبال تا جام جهانی وقت دارد،‌ توضیح داد: از قدیم می‌گویند کاچی به از هیچی. زمان خیلی کم است اما فردی که با درایت و با تجربه باشد، می‌تواند کمک کند. تجربه خیلی مهم است. دنبال فردی که در فلان وزارتخانه یا مجلس اسم بزرگی دارد، نروید. آدم بزرگ باید تجربه انجام دادن کار بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. چنین فرد مجربی می‌تواند تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع‌وجور کند زیرا یادم نمی‌آید در 30 سال گذشته تیمی داشته باشیم که چنین بازیکنانی دارد. تیم‌مان بسیار خوب است اما نیاز به رسیدگی دارد. باید بازیکنانش از جانب بدنه مدیریت فدراسیون فوتبالی کشور احساس آرامش کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: