پایگاه خبری خانه فوتبال:

سال گذشته ستاد ملی کرونا برای حمایت از خانوارهای مستاجر طرح وام ودیعه مسکن را تصویب کرد.در این طرح وام ودیعه مسکن ۵۰ تا۱۵۰ میلیون تومانی به افراد واجد شرایط پرداخت شد که بنابه گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی سال گذشته از ۸۰۵ هزار نفر مشمول طرح وام ودیعه مسکن تنها ۲۱۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن رادریافت کردند.امسال نیز وام ودیعه مسکن ادامه پیدا کرده و ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده‌است.

بانک مرکزی از پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱۰ هزار متقاضی از ۶ تیرماه تا سوم مردادماه خبر داد.

«مصطفی قمری وفا» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: دستورالعمل وزارت راه که ۶ تیر به بانک مرکزی رسید همزمان به شبکه بانکی ابلاغ شد. وی افزود: تاکنون از ۱۶۰هزار متقاضی وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده،برای ۲۷هزار نفر در بانک‌های مربوطه، پرونده تشکیل شده و ۱۰ هزار نفر در مجموع مبلغ پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال وام خود را دریافت کردند.

پروانه اصلانی گفت: در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن، بازپرداخت پنج ساله به صورت اصل و صورت باید انجام شود که اقساط آن، ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، اما در بسته جدید حمایتی دولت، شرایط به گونه‌ای شده که تنها سود تسهیلات پرداخت می‌شود.

او می‌گوید: در این شرایط میزان اقساط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و  بازپرداخت اصل مبلغ ودیعه باید در پایان سال صورت گیرد. متقاضی و مستاجر از سیستم بانکی قرص می‌گیرد و تا پایان سال قرض را برمی گرداند. اولویت بندی متقاضیان هم باید طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی باشد؛ خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین و خانوار‌هایی که سه فرزند به بالا دارند و زوج‌های جوان از سوی سایت طرح‌های حمایتی ورزات راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغ  می‌شود.هفته گذشته بسته جدید حمایتی دولت در قالب حمایت از مستاجران در هیئت دولت به تصویب رسید.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال بر اساس قانون جهش تولید، همه تسهیلات بخش مسکن از محل قانون جهش تولید که برای بخش مسکن در نظر گرفته شده تامین می‌شود که این مبلغ در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: امسال نیاز از همین محل ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه مسکن تخصیص داده شده است که این تسهیلات به تفکیک بانک، استان و شعب توزیع شده و بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شده است گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس سهمیه ۲۰ درصدی فبرای پرداخت ودیعه مسکن را محاسبه می‌کند و اگر بانکی پرداخت نکند مشمول مالیات می‌شود.

پروانه اصلانی گفت: متقاضیان وام ودیعه مسکن که دارای اجاره نامه و کد رهگیری هستند باید به سامانه طرح های جامع حمایتی وزارت راه و مسکن مراجعه و در بخش دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کنند.

به گفته مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی، منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه محدود است بنابراین کسانی که تا به امروز تسهیلات ودیعه مسکن دریافت نکرده اند در اولویت دریافت وام هستند. ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

او می گوید: هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

این وام پس از دریافت کد رهگیری توسط مستاجر پرداخت می شود در نتیجه توافقات بین موجر و مستاجر برای دریافت کد رهگیری باید صورت گیرد.

تسهیلات ودیعه مسکن امسال در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰ میلیون، ۷۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است که ثبت نام آن از فردا ۱۲ خرداد آغاز می شود.

درگاه وام ودیعه مسکن کی باز می‌شود؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت مسکن و شهرسازی نشان می‌دهد که سامانه اینترنتی این وزارتخانه مشکلی برای نام‌نویسی از متقاضیان ندارد و همه منتظر اعلام بانک مرکزی هستند.

به بیان دیگر متقاضیان واجد شرایط، در نهایت میان بانک‌های عامل مختلف تقسیم می‌شوند. تخصیص سهیمه متقاضیان هرکدام از بانک‌ها نیز با بانک مرکزی است. در نتیجه تا زمانی که این نهاد چراغ سبز نشان ندهد، نام‌نویسی از متقاضیان شدنی نیست.

مطابق این توضیحات میان شبکه بانکی و دستگاه‌های دولتی مثل وزارت مسکن و شهرسازی، یک کارتابل مشترک وجود دارد. در طرح‌هایی مثل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن بانک مرکزی باید از طریق این کارتابل مشترک، متقاضیان واجد شرایط را به بانک‌ عامل مربوط معرفی کند.

مادامی که این اتفاق نیافتد، وضعیت متقاضیان نامعلوم است و هیچ پیامکی برای معرفی به بانک ارسال نمی‌شود.

در نهایت اینکه وزارت راه وشهرسازی از بابت نام‌نویسی متقاضیان وام ودیعه مسکن جدید هیچ مشکلی ندارد و منتظر است تا بانک مرکزی بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار، دستورالعمل نهایی را صادر کند تا نام‌نویسی از متقاضیان هرچه زودتر آغاز شود.

از طرف دیگر، پیگیری تجارت نیوز از بانک مرکزی نیز به این نتیجه رسید که شرایط نام‌نویسی از متقاضیان تا هفته آینده فراهم می‌شود.

همه اینها در حالی است که طولانی شدن زمان تصویب و ابلاغ پرداخت وام ودیعه مسکن به برخی شبهات نیز دامن زد، مثلا اینکه شاید پراخت این تسهیلات نیز مانند تسهیلات مربوط به وام فرزندآوری تابع برنامه‌های جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باشد، موضوعی که به خودیِ خود بعید است صحت داشته باشد.

بانک‌ها به پرداخت وام ودیعه مسکن موظف هستند و در صورت پرداخت نکردن این تسهیلات جریمه می‌شوند.

رئیس پلیس فتا اصفهان از شناسایی فردی که با جعل عنوان نهاد‌های دولتی برای ارائه تسهیلات ودیعه مسکن از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد، مصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتا اصفهان گفت: مجرمان سایبری با سوءاستفاده از طرح‌ها و تصمیمات دولت در بازه‌های زمانی مختلف با ترفند ارائه تسهیلات حمایتی به مستاجران اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند.

وام ودیعه مسکن

مرتضوی افزود: بر اساس اظهارات شاکی، متهم با ارائه فرم‌ها و قرارداد‌های مختلف اقدام خود را قانونی جلوه می‌داد و با جلب اعتماد فرد قربانی، اطلاعات کارت بانکی و سرقت رمز یکبار مصرف را دریافت کرده، سپس به بهانه کد احراز هویت، اقدام به برداشت غیرمجاز از او کرده بود.

این مقام انتظامی گفت: با بررسی‌های فنی و اقدامات تخصصی پلیس، متهم مورد شناسایی قرار گرفت و برای انجام مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شد.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: هیچ سازمان رسمی از طریق شبکه‌های اجتماعی با شهروندان تماس و ارتباط نمی‌گیرد، بنابراین شهروندان از پاسخگویی و ارائه اطلاعات به افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند و نسبت به عدم ورود به لینک‌های دریافتی یا نصب اپلیکیشن‌های نامعتبر هوشیار باشند.

سامانه جامع طرح‌های حمایتی به آدرس saman.mrud.ir تنها مرجع رسمی و مورد تایید درخواست تسهیلات ودیعه مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: وام ودیعه مسکن تنها برای خود شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان است و برای سایر شهرهای اطراف تهران کمتر است.

خلیل محبت خواه افزود: هم اکنون تسهیلات ودیعه مسکن تنها در شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان است و در سایر شهرهای اطراف شهر تهران از جمله اسلام شهر و رباط کریم ۷۰ میلیون تومان است، بنابراین متقاضیان در هنگام ثبت نام به این موضوع باید توجه کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تمامی راستی آزمایی‌ها از طریق سامانه برای ثبت نام کنندگان تسهیلات ودیعه مسکن انجام می‌شود و امسال نظارت‌ها بر روند ارائه تسهیلات افزایش چشم گیری پیدا می‌کند و دیگر نظارت‌ها به صورت دستی نخواهد بود.

پارسال میزان تسهیلات ودیعه مسکن در استان تهران ۷۰ میلیون تومان بود که به گفته عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران بیش از ۹۰ درصد از دریافت کنندگان تسهیلات از طریق قراردادهای صوری اقدام به دریافت تسهیلات کرده بودند.

شرایط وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱

شرایط وام اجاره بها منزل با سود ۱۸ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن آغاز می‌شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از روز پنج شنبه دوازدهم خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستأجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه دوازدهم خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستأجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن برای مجردها

«مهدی صحابی» به خبرنگار ایرنا گفت: در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شده و بیش از چهار هزار نفر هم این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام ودیعه مسکن برای متقاضیان شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، برای کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان مقرر شده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی پس از مصوبه شورای پول و اعتبار سهمیه بانکی و استانی را به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به سیستم بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت نام اولیه را انجام می‌دهند.

وام ودیعه مسکن

وی افزود: پالایش اولیه در وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مالکیت مسکن متقاضی انجام شده و واجدین شرایط پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. در شبکه بانکی نیز با استفاده از سامانه سمات استعلام وام مسکن، جعاله و ودیعه فعال برای متقاضی انجام شده و اگر متقاضی فاقد تسهیلات مربوطه باشد فرآیند تشکیل پرونده انجام شده و تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.  

صحابی در خصوص سود این تسهیلات تصریح کرد: سود تسهیلات ودیعه مسکن برمبنای مصوبه شورای پول و اعتبار محاسبه می‌شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۵ ساله است. همچنین سقف کل تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی برای ودیعه مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان مقرر شده است.

وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار پیش از  آنکه بسته ارائه شود موضوع را به بانک مرکزی ابلاغ کرد و این مصوبه را هم ما به بانک‌ها  ابلاغ کرده بودیم و  متقاضیان  از ۳۱ خرداد به بعد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک‌ها دریافت کنند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: از دیگر شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن متاهل بودن متقاضی تعیین شده است. همچنین برای بانوان مجرد شرط سنی ۳۵ سال به بالا و برای آقایان مجرد نیز شرط سنی ۴۵  سال به بالا تعیین شده است.

براساس اعلام معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی از ابتدای امسال تا کنون ۱۴۷ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۵۸ هزار و ۷۲۱ میلیار ریال و ۲۵۵ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۴۷ هزار و ۶۰۲ میلیار ریال پرداخت شده است.

سهم تهرانی ها از وام اجاره مسکن چقدر شد؟ 

بررسی دستورالعمل اجرایی ودیعه مسکن نشان می‌دهد که تقریبا ۱۰ هزار میلیارد از منبع ۴۰ هزار میلیاردی این تسهیلات به تهرانی‌ها می‌رسد.

شیوه‌نامه اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن سه روز پیش ابلاغ شد تا شرایط لازم متقاضیان برای دریافت این وام در سال جاری به بانک‌ها برای اجرا اعلام شود.

سقف این تسهیلات برای سال جاری در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است.

همچنین، دوره بازپرداخت این تسهیلات که اعطای آن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) انجام خواهد شد، حداکثر ۵ ساله و نرخ سود آن نیز ۱۸ درصد است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: