پایگاه خبری خانه فوتبال:

مذاکرات برجام ایران همچنان در جریان است.نتایج مذاکرات بزودی مشخص می شود.مذاکرات برجام با حفظ تمام خط قرمزهای ایران ادامه دارد.خبرهای خوبی از نردیک شدن به توافق برای بازگشت به برجام به گوش می رسد.همه منتظر نتیجه نهایی و توافق جدید در برجام هستند.آمریکا پیشنهادات ایران را برای احیا برجام پذیرفته است

توافق در مذاکرات هسته ای و بازگشت به برجام

فلاحت پیشه؛ نماینده مجلس دهم اظهار کرد: امریکایی‌ها برای نشان دادن روح ابر قدرتی خود معمولا بهانه هایی را مطرح می‌کنند و مسائلی را به میان می‌آورند. با وجود این شرایط اگر مانعی برای برجام به میان بیاید، من آن را شبیه به دوشنبه آخر امضای برجام می‌دانم؛ در آن زمان مانع مطرح شد اما برجام دو روز بعد امضا شد.

«پیش نویس توافق برجام آماده است» این خبر اگرچه به اشکال مختلف مدت‌ها پیش هم میان رسانه‌ها مخابره شده بود اما گویی در روزهای گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفته است. این در حالی است که هنوز هم به طور قطع نمی توان گفت که احیای توافق هسته ای در راه است. چراکه طبق گفته مسئولین امر هنوز هم نقاطی وجود دارد که طرفین در مورد آن به نتیجه نرسیده اند. با این حال بر اساس شواهد موجود وقت زیادی برای احیای برجام نمانده و وقت کشی در شرایط فعلی به نفع ایران و طرف های غربی نیست. با همه این تفاسیر از سوی طرف ایرانی هم چراغ سبزهایی در مذاکرات دیده شده است که شاید بیان کننده اخباری خوش باشد. در همین رابطه حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس دهم با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید.

احیای برجام در نقطه برگشت ناپذیر است

فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: به عقیده من روند احیای برجام به مرحله‌ای برگشت ناپذیر رسیده است. طرفین اختلافاتی جدی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز اختلافات موجود در حدی نیست که برجام را بر هم بزند. وزیر خارجه ایران امروز اعلام کرد متن پیشنهادی خود را در اختیار اروپا قرار می‌دهد و اروپا آن را در اختیار آمریکا می‌گذارد. امریکایی‌ها به طور شفاهی حرف می‌زنند و معمولا تعهداتی کلی می‌دهند. از این رو من قبلا هم گفته ام که ما می‌توانستیم ۱۵ ماه پیش توافق را امضا کنیم و برجستگی این بود که ۱۵ ماه از نظر زمانی جلوتر بودیم. امروز هم بعید می‌دانم اختلافاتی جدی باقی مانده باشد و اختلافات غیر قابل گذر باشد. پس امکان حرکت به سمت احیای برجام وجود دارد.

وی افزود: به طور مشخص چه در منطقه و چه در امریکا مخالفان دیپلماسی به شدت در تلاش هستند تا سوار بر موج ادعای ترور پمپئو، جان بولتون و انتشار خبر ترور سلمان رشدی شوند. البته من ماجرای ترور رشدی را جدا از این مسائل می‌دانم. ادعای ترور مقامات امریکایی در این راستا ارزیابی می‌شود. در چنین شرایطی درصد ضعیفی را باید بر احتمال شکست توافق اختصاص داد. امریکایی‌ها برای نشان دادن روح ابر قدرتی خود معمولا بهانه هایی را مطرح می‌کنند و مسائلی را به میان می‌آورند. با وجود این شرایط اگر مانعی به میان بیاید من آن مانع را شبیه به دوشنبه آخر امضای برجام می‌دانم؛ مانع مطرح شد اما برجام دو روز بعد امضا شد.

در شرف امضای توافق هستیم

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: امروز در شرف امضای برجام هستیم به این شرط که طرفین در برابر عوامل مخرب مانع ایجاد کنند. در داخل ایران همانطور که به ایرانی‌ها مربوط است باید طرف‌های سیاسی از توافق و امضای آن استقبال کنند. به نفع کشور است که در دنیای تنش آلود، بتوانند قابلیت‌های خود را احیا کند. به‌خصوص احیای مسئله فروش انرژی ایران و امضای توافق‌های گسترده با دنیا که می‌تواند به نفع ما باشد. باید این بخش ماجرا را دید و به دنبال انتقام جویی نبود و به منافع مردم توجه کرد.

وی تاکید کرد: کسانی که برجام را آتش زدند حامیان دولت کنونی هستند، حتی بعضا فضایی از تخریب را به کار گرفتند تا انتخابات یک سویه پیش برود. تمامی کسانی که برجام را آتش زدند امروز حافظان وضع موجود هستند. روی صحبت من با کسانی نیست که باید مسئولیت امضای برجام و مسئولیت دفاع از دولت را بپذیرند. صحبت من با کسانی است که باید نگاه انتقامی نداشته باشند و اجازه بدهند از مزایای برجام در راستای منافع ملت استفاده شود.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: امروز دولت و دولتمردان، کسانی هستند که برجام را آتش زدند و  این توافق را امضا می‌کنند. طبیعی است که مخالفتی نخواهند داشت. من حامی دولت رئیسی و روحانی نیستم و عقیده دارم باید اجازه بدهیم از منافع این توافق برای کشور و ملت استفاده شود.

هیچ تضمینی برای توافقات بین المللی وجود ندارد

وی در پایان گفت: هیچ تضمینی در معاهدات بین‌المللی وجود ندارد و زمان است که ضامن معاهدات بین‌المللی خواهد بود. معاهدات در طول زمان ریشه دار می‌شوند. اگر ایران ۱۵ ماه پیش توافق را امضا می‌کرد این توافق به اندازه ۱۵ ماه ریشه زمانی داشت. تضمین کلی امریکا به اندازه گذر زمان به احیای برجام کمک نمی‌کرد. امروز نیز هیچ ضمانت وجود ندارد. تنها ضمانت این است که برجام اجرایی شود و ریشه بدواند تا کسی نتواند آن را از بین ببرد.

حسین امیرعبداللهیان - وزیر امور‌خارجه:
طرف آمریکایی به صورت شفاهی با دو پیشنهاد ایران موافق کرده و تا ساعت ۱۲ دوشنبه 24 مرداد پیشنهادات نهایی‌مان را به صورت مکتوب ارسال می‌کنیم
 اگر نظرات ما پذیرفته شود آمادگی داریم که در نشست وزرای خارجه جمع‎بندی کرده و توافق را اعلام کنیم
ما بحث اقتصادی را معطل مذاکرات نکردیم اما به طور مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل با آمریکایی‎ها هستیم.

قرار است ایران احیای برجام را بپذیرد

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تبعات عدم پذیرش احیای برجام در مقطع کنونی، یادآور شد: اگر جلوتر از این برویم بعید می دانم اتفاقی بیفتد.

گروه سیاست نامه‌نیوز: شواهد و قرائن نشان می دهد دولت سیدابراهیم رئیسی پس از یک سال به واقع گرایی رسیده و متوجه شده با شعار نمی توان کشور را اداره کرد، از این رو پالس‌ها حکایت از آن می کند که این دولت در حال حرکت به سوی احیای برجام است.

قاسم محبعلی در گفتگو با نامه نیوز درباره پاسخ احتمالی دولت رئیسی به پیشنهاد برجامی اتحادیه اروپا گفت: گرچه روس ها موضع دوپهلو می گیرند که شاید نشانه آن باشد که علاقمند به احیای برجام نیستند و همچنین مخالفان برجام در ایران و آمریکا نیز انقولت هایی می آورند تا مانع این کار شوند اما منطقا به نظر می رسد قرار است احیای برجام را بپذیرند.

وی افزود: آمریکایی‌ها تا حدممکن به تلاش اروپایی‌ها برای تأمین خواسته های ایران توجه کردند. گرچه مذاکره درباره لغو تحریم های خارج از برجام به بعد از احیای برجام مذاکره موکول شد اما در حوزه تضمین، آمریکایی ها پذیرفتند اگر اتفاقی افتاد و دوباره برجام ملغی شد شرکت های سرمایه گذار در ایران بتوانند تعهدات خود را به انجام برسانند. همچنین با احیای برجام، آمریکا و اروپا موضع مثبت شان را برای حل موضوعات پادمانی باقی مانده به آژانس اعلام می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تبعات عدم پذیرش احیای برجام در مقطع کنونی، یادآور شد: اگر جلوتر از این برویم بعید می دانم اتفاقی بیفتد چون همان طور که اروپایی ها گفتند متن پیش نویس توافق نهایی است. ضمن آنکه اگر تا سپتامبر موضوع برجام حل نشود، آژانس هم گزارش بدهد امکان دارد پرونده ایران به شورای امنیت برود.

وی با بیان اینکه تصمیم درباره پذیرش احیای برجام در اختیار دولت نیست، ادامه داد: البته دولت با توجه به تجربه یک سال گذشته متوجه شده «شعار گره نزدن مذاکره به اقتصاد و مسائل معیشتی مردم» در واقعیت امکان پذیر نیست بنابراین مواضع دولتی ها به طور مشخص وزارت خارجه درباره پذیرش برجام مثبت است و آنها موافق پذیرش این توافق هستند.

محبعلی با اشاره به تلاش های روسیه و اسرائیل برای جلوگیری از احیای برجام، اظهار کرد: البته جریان هایی هم در داخل ایران هستند که از وضعیت وجود تحریم و قاچاق کالا سود می برند بنابراین حداکثر تلاش خود را می کنند تا برجام احیا نشود اما عقل و خرد سیاسی تصمیم گیران بر این است که احیای برجام را در نهایت بپذیرند. با این حال زمان پذیرش احیای برجام خیلی اهمیت دارد چون اگر اعلام این موضوع طولانی شود امکان دارد هزینه های ایران افزایش پیدا کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: