پایگاه خبری خانه فوتبال:

تکلیف حقوق بازنشستگان اعلام شد. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان کفاف هزینه های آنها را نمی دهد. افزایش حقوق بازنشستگان جدی شد. جزئیات جدید حقوق بازنشستگان را بخوانید.

پس از تصویب افزایش حقوق ۳۸درصدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سایر سطح، پرداخت معوقات نیز از ماه‌های پس از شهریور آغاز می‌شود.

دبیرکل خانه کارگر گفت: قرار شد پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود. طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

خبرآنلاین گزارش داد، بالاخره پس از گذشت ۵ ماه از سال، تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد و بیست‌وهفتم مرداد، سرپرست وزارت کار، مصوبه شورای عالی کار را برای بازنشستگان کارگری ابلاغ کرد.

بر همین اساس، قرار است احکام جدید بازنشستگان شهریورماه صادر شود. به این ترتیب، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه مشمول افزایش ۳۸درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵هزار و ۱۶۶ تومان می‌شوند و حقوق خود را بر این اساس دریافت می‌کنند.

اما ابلاغ این مصوبه در شرایطی است که یکی از دغدغه‌های بازنشستگان، پرداخت معوقات ۵ ماه اول سال است که دولت چه تصمیمی در رابطه با آنها می‌گیرد. این‌که آیا دولت پرداختی خواهد داشت یا تصمیم دیگری دنبال می‌شود؟!

واکنش سازمان تامین‌اجتماعی به پرداخت معوقات بازنشستگان

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با معوقات بازنشستگان گفت: روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

میرهاشم موسوی در نشست با بازنشستگان اعلام کرد: مطابق پیگیری ویژه رئیس‌جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریورماه صادر می‌شود. حقوق شهریور این عزیزان نیز بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی متذکر شد: صدور احکام جدید را در شهریورماه انجام می‌دهیم و پرداخت حقوق شهریور براساس احکام جدید صورت می‌گیرد.

چگونگی پرداخت معوقات ۵ ماه اول سال

در این میان اما حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر گفت: قرار شد پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود. طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

به گفته او، معوقات افزایش ۱۰درصد نیز در طول دو یا سه ماه پرداخت شد و اکنون نیز احتمالا هر ماه بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت می‌شود. به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، آذر معوقات خرداد و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

صادقی تصریح‌ کرد: در این مرحله آنچه باقی مانده ۲۵درصد متناسب‌سازی سال قبل است که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی شود. در این رابطه نیز باید در مذاکرات با مقامات سازمان و وزارت کار، نتیجه قابل قبول حاصل شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یادآور شد: بعد از پرداخت ۲۵درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ به یک دوران ثبات و پایداری می‌رسیم. قاعدتا این بخش از مطالبات بازنشستگان یا همان باقی‌مانده متناسب‌سازی سال قبل نیز باید قبل از پایان سال جاری پرداخت شود تا در پایان سال معوقات بازنشستگان کارگری از سازمان تامین اجتماعی به صفر برسد و سال آینده هیچ مطالبه‌ی معوقی نداشته باشیم و به روال عادی پرداخت مستمری‌ها و افزایش سالیانه آن بازگردیم.

دبیرکل خانه کارگر گفت: قرار شده پرداخت معوقات ۵ ماه اول سال به تدریج انجام شود.

بالاخره پس از گذشت ۵ ماه از سال، تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد و بیست و هفتم مردادماه، سرپرست وزارت کار، مصوبه شورایعالی کار را برای بازنشستگان کارگری ابلاغ کرد.

بر همین اساس، قرار است احکام جدید بازنشستگان شهریورماه صادر شود و به این ترتیب، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه مشمول افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان می‌شوند و حقوق خود را بر این اساس دریافت می‌کنند.

اما ابلاغ این مصوبه در شرایطی است که یکی از دغدغه‌های بازنشستگان، پرداخت معوقات ۵ ماه اول سال است که دولت چه تصمیمی در رابطه با آن‌ها خواهد شد. این‌که آیا دولت پرداختی خواهد داشت یا تصمیم دیگری دنبال می‌شود؟!

واکنش سازمان تامین‌اجتماعی به پرداخت معوقات بازنشستگان

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با معوقات بازنشستگان گفته است؛ روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

میرهاشم موسوی در نشست با بازنشستگان اعلام کرده؛ مطابق پیگیری ویژه رییس. جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی متذکر شده است؛ صدور احکام جدید را در شهریورماه انجام می‌دهیم و پرداخت حقوق شهریور براساس احکام جدید صورت می‌گیرد.

رقم جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد

معاون دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد.

محمد حمزه‌ای در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی اظهار داشت: ارزش حقوق کارگران و بازنشستگان امسال نصف شده است.

براساس کتابی که ما ترجمه کرده‌ایم و در سال ۲۰۱۴ میلادی در این کتاب بیان شده است که اقتصاد پایدار در گروی اشتغال پایدار است و افزایش اشتغال پایدار در حفظ ارزش دستمزد کارگران است.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این مراسم با اشاره به مساله افزایش حقوق بازنشستگان تصریح کرد: ما امروز به مناسبت روز خبرنگار هم از خبرنگاران و صاحبان قلم تقدیر می‌کنیم و نشان می‌دهیم که جامعه کارگری و بازنشستگی از کسانی که صدای آن‌ها هستند، حمایت می‌کنند.

صادقی با اشاره به پنج ماه تلاش کارگران و بازنشستگان ابراز داشت: ما مانند مغنی تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منطبق با حکم هیات مدیره تامین اجتماعی بالا رود اما امروز شاهد این هستیم که نتیجه مبارزات و اعتراضات ما را در ارایه پیشنهاد افزایش حقوق کشوری‌ها و لشگری‌ها برداشت کرده‌اند و ما راه را برای این پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه باز کردیم.

وی بیان کرد: دولت در بودجه خود برای افزایش حقوق کشوری و لشگری ردیف قرار داده اما برای ما در تامین اجتماعی ردیف قرار نداده است. دولت تصور نکند با تلف کردن وقت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند برای افزایش حقوق کارکنان خود زمان بخرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد. سرپرست وزارت کار هفته گذشته زمان خرید تا بحث افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را در مجلس مطرح کند.

صادقی با اشاره به ورشکستگی صندوق‌های کشوری و دولتی به دلیل ضریب پشتیبانی پایین عنوان کرد: دولت از جیب مردم و کارگران و مالیات پیدا و پنهان این صندوق‌ها را اداره می‌کند و حالا صندوق تامین اجتماعی را که مشمولان آن از جیب خود می‌خورند را از حق خود محروم کردند.

وی با تاکید بر مشکلات عمده‌ای که در زمان احمدی نژاد برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده است، گفت: اگر دولت برای پایداری صندوق تامین اجتماعی ارزش قائل است نباید این پایداری را به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گره بزند و مسئولان نباید آدرس غلط بدهند. مشکل ناپایداری صندوق تامین اجتماعی در ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی کارفرمایان و ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه پایداری صندوق تامین اجتماعی با اجرای افزایش حقوق صحیح متناسب با ماده ۹۶ قانون تامیم اجتماعی رخ می‌دهد و موجب کاهش فرار بیمه‌ای می‌شود، اظهار داشت: سو مدیریت و نگاه کمیته امدادی به صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای ما را با مشکلات عظیم دچار کرده است و تا روزی که این نگاه تغییر نکند، مشکلات جامعه بازنشستگی حل نخواهد شد.

صادقی با توصیه به دولت درباره تن دادن به پرداخت ۳۸ درصد افزایش و ۵۱۵ هزارتومان مبلغ ثابت تصریح کرد: ما در مذاکرات مطرح کردیم که اگر دولت جیب خالی دارد می‌تواند بجای معوقات، سهام بانک رفاه کارگران که متعلق به خود ما است را بین بازنشستگان توزیع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد و توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در صفحه توئیتر خود نسبت به اجرایی نشدن افزایش حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی بازنشستگان انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر احکام حقوقی بازنشستگان ابلاغ و اجرا شود.

شروط رییس‌جمهور برای ترمیم حقوق

بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مطابق با جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، مشمول این افزایش حقوق خواهند بود.

در حالی در روزهای گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی منتظر اعلام تصمیم نهایی دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان بودند، به یک باره خبری از درون دولت در رابطه با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری بیرون آمد.

سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، توسط این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، از اهداف این پیشنهاد عنوان شده است.

الگوی جدید پیشنهادی، این‌گونه است که معادل ریالی امتیازاتی که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت با عنوان متناسب‌سازی حقوق به صورت ثابت در احکام کارگزینی در نظر گرفته می‌شود، به حقوق افزوده خواهد شد.

بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مطابق با جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، مشمول این افزایش حقوق خواهند بود.

همچنین در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مطابق این پیشنهاد کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌هایی که در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مطرح شده و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات افزایش خواهد یافت.

واکنش سخنگوی دولت به افزایش حقوق بازنشستگان

به دنبال انتشار این خبر، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیش از این پیشنهادی برای افزایش حقوق این عزیزان ارائه داده بود و با سازمان برنامه و بودجه جلسات مشترکی تشکیل شد و افزایش حقوق کارمندان دولت با تمرکز بر افرادی که دریافتی پایین‌تری دارند پیشنهاد شد.

وی عنوان کرد: باید این پیشنهاد مراحل نهایی خود را طی کند تا امکان اجرایی شدن آن فراهم شود؛ پیش‌بینی ما این است تا پایان ماه آینده این موضوع فراهم شود.

شرط رییس‌جمهور برای ترمیم حقوق

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز دیروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: رییس‌جمهور ماموریت دادند تا یک ترمیمی در رابطه با حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری انجام بشود، با فرض اینکه استقراضی انجام نشود.

او افزود: جلساتی برای بررسی افزایش منابع و مدیریت مصارف برگزار شده و در حال برگزاری است. نتایج نهایی نشده ولی امیدواریم چند روز آینده به نتایجی برسیم.

میرکاظمی عنوان کرد: اول باید ببینیم توان این کار را داریم یا نه؛ چون نمی‌شود یک پرداختی انجام بدهیم، از آن طرف مجبور شویم خلق پول کنیم و تورم بیشتری به مردم تحمیل شود.

او متذکر شد: با فرض این‌که بتوانیم منابعی را پیدا بکنیم و یا مدیریتی بر هزینه‌ها انجام بدهیم تا بتوانیم حقوق‌ها را ترمیم و جلو برویم که اقدامات کارشناسی آن در حال انجام است.

منابع لازم برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت؟

اما در این میان، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره درباره افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به مجلس گفت: نگاه دولت در بودجه این بود که تا جایی که می‌تواند هزینه‌های دولت را افزایش ندهد، زیرا قصد داشتند با یک نگاه انقباضی نقدینگی و تورم را کنترل کنند. دولت در این راستا افزایش حقوق را در لایحه ۱۰ درصد در نظر گرفته بود.

وی درباره نظر مجلس در این خصوص اظهار کرد: اگر همه بخش‌های دولت هماهنگ عمل می‌کردند این تصمیم برای افزایش ۱۰ درصد حقوق‌ها معقول بود. اما پس از این تصمیم، اتفاقاتی در زمینه حقوق کارگران و شورای عالی کار افتاد. همچنین بعضی از دستگاه‌ها از طریق مجاری مختلفی، مصوبه افزایش بیشتر حقوق‌ها را دریافت کردند. این موضوع در کنار تورم بیش از ۵۰ درصدی امسال، شرایط را برای کارکنان دولت سخت کرد و باعث نوعی تبعیض و بی‌عدالتی شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارسال لایحه دولت به مجلس برای لغو محدودیت ۱۰ درصد در قانون بودجه گفت: این لایحه در حال طی کردن مراحل خود است اما دولت در نهایت تصمیم گرفته است تغییراتی را در حقوق و دستمزد کارکنان بدهد و آن را افزایش دهد.

وی درباره منابع دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت تصریح کرد: محل منابع این اقدام دولت برای مجلس نیز جای سوال است زیرا دولت برای انجام این کار نیاز به ارائه یک متمم و اصلاحیه به مجلس است. تنها محلی که دولت می‌تواند این کار را انجام دهد و حقوق‌ها را افزایش دهد چاپ اوراق و کسب درآمدهای مالی است.

وی افزود: دولت ابتدا اعلام کرده بود که بنایی برای فروش اوراق ندارد اما در لایحه‌ای که دولت به مجلس در خصوص حقوق محاسبه گمرکی ارسال کرده است، برآورده است ۲۸ هزار میلیارد تومان منابع دولت کاهش پیدا می‌کند و از مجلس برای چاپ اوراق اجازه خواسته است.

زنگنه با اشاره مجدد به‌عدم مشخص بودن منابع مالی برای افزایش حقوق‌ها توسط دولت گفت: اگر در لایحه منابع مشخص نباشد، خود شورای نگهبان نیز این لایحه را تائید نخواهد کرد.

منبع: خبرآنلاین

نحوه افزایش حقوق اعلام شد

 «محمدهادی زاهدی وفا» روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: در گذشته تصمیم‌های حرفه‌ای برای صندوق‌ها گرفته نشده و نتیجه آنها این شده که منابع صندوق‌ها متکی به بودجه دولت شود.این در حالی است که باید رفتار اقتصادی منطقی داشت و بر اساس فرمول اقتصادی سیاستگذاری شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی باید همسان‌سازی انجام شود گفت: این صورت‌مسئله بزرگی است که با کمک اصحاب رسانه باید حل شود.

زاهدی وفا گفت: در همین راستا اختیارات هیات وزیران به هیات امنای تأمین اجتماعی تفویض شد. باید در چارچوب مصوبه شورای عالی کار تصمیم می‌گرفتیم اما محدودیت‌های منابع وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حقوق بازنشستگان جلسه‌های مختلفی با نمایندگان آنان گذاشتیم که در جلسه فردا با بازنشستگان تصمیم نهایی رسانه‌ای می‌شود.

سرپرست وزارت کار با تاکید بر اینکه منزلت بازنشستگان باید حفظ شود گفت: باید حقوق و دارایی مثل زمین، ساختمان یا سهام به آنها واگذار شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم گفت: کارهای سختی که در ۴۰ سال گذشته باقی‌مانده بود و همه دولت‌ها از آن سر باز می‌زدند را این دولت انجام داد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: