پایگاه خبری خانه فوتبال:

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس توضیحاتی را در خصوص استفاده از نام و برند این باشگاه ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین دوام در مورد تغییر نام استقلال ملاثانی به پرسپولیس خوزستان، اظهار داشت: شرکت، علامت و نشان تجاری پرسپولیس ثبت رسمی شده است و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند از نام و برند پرسپولیس تحت هیچ عنوانی استفاده کند. در حوزه ورزش و فوتبال نیز در ادوار گذشته به کلیه ادارات کل ورزش و هیات‌های فوتبال اعلام شده است هرگونه فعالیت از جمله باشگاه‌داری و تیم‌داری با نام پرسپولیس، منوط به اخذ مجوز از شرکت ورزشی فرهنگی پرسپولیس است.

وی ادامه داد: درصورتی که فرد یا مجموعه‌ای خارج از این قواعد قانونی، تحت نام و برند پرسپولیس با هرگونه پسوند و پیشوند فعالیت کند در حکم تصرف خواهد بود و اقدام قانونی در مراجع ذی‌صلاح، حق این شرکت و باشگاه خواهد بود. بدیهی است که باشگاه پرسپولیس در چنین شرایطی نسبت به طرح دعوی و ادعای ضرر و زیان خواهد کرد.

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس، خاطر نشان کرد: طبق ماده چهار آیین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر، باشگاه‌ها باید تحت یک نام تجاری با ثبت رسمی فعالیت و در مسابقات شرکت کنند. به این ترتیب باید بررسی شود که باشگاه محترم استقلال ملاثانی در بدو تاسیس تحت چه عنوانی ثبت شد و شروع به فعالیت کرد. حتی درصورتی که با نام پرسپولیس فعالیت داشته است، این اتفاق چگونه روی داده است و آیا مجوزی از باشگاه پرسپولیس داشته‌اند یا خیر؟

دوام تصریح کرد: با استناد به اصول حقوقی از قبیل حق مُکتسب، اصل منع داراشدن ناعادلانه، کنوانسیون پاریس که مورد پذیرش دولت ایران است و... استناد به قواعد منع رقابت مکارانه و با عنایت به سبق استعمال علامت و برند ( ناشی از ثبت تجاری ) و به تبع آن حق تقدم حاصله، اقدام باشگاه استقلال ملاثانی در بهره گیری از نام و نشان پرسپولیس فاقد وجاهت قانونی است. باشگاه پرسپولیس با توجه به حکم صریح دادگاه و همچنین با توجه به استفاده و ثبت آن در مراجع ذیصلاح، استفاده کننده مقدم است و این استفاده مستمر بوده است. با توجه به اصول حقوقی استعمال مستمر از علامت، موجد حق بوده و این باشگاه می‌تواند ابطال نام تجاری دیگر، حتی اگر ثبت شده باشد را توام با خسارات مادی و معنوی، از دادگاه مطالبه کند.

وی تاکید کرد: طبق ماده ۳۱ قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علائم تجاری حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد. به لحاظ مستقل بودن شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و ثبت قانونی آن طبق مراحل قانونی جای بسی تعجب و تامل دارد که به استناد کدام مصوبه قانونی و با چه حدود اختیاراتی نسبت به صدور چنین مجوزی اقدام کرده‌اند و با عنایت به جرم انگاری قانونگذار طی مواد ۶۰ و ۶۱ قانون موصوف، حق مسلم باشگاه پرسپولیس در تعقیب قضایی متخلفین محفوظ خواهد بود.

دوام گفت: شایسته است هر ارگانی قبل از اعطای مجوز ، از نظرات حقوقی معاونت حقوقی آن مجموعه بهره مند شود. لذا پیشنهاد می‌کنم مسئولین محترم تیم استقلال ملاثانی قبل از هراقدام از اخذ مشورت حقوقی غافل نشوند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: