پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی به زودی قطع خواهد شد. یارانه نقدی قرار است به این بخش پرداخت نشود. یارانه نقدی در دولت رئیسی با تغییرات مهمی مواجه خواهد شد. یارانه نقدی افرادی که در این خبر گفته خواهد شد قطع می شود. اخبار جدید در مورد یارانه نقدی را در ادامه می خوانید:

مشمولین جدید یارانه چند نفر هستند؟

وی افزود: از این میزان حدود ۸۰۰ هزار خانوار مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی هستند. از بین ۷ میلیون جامانده که شامل انصرافی‌های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که به هر دلیلی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت نمی کردند، تعداد کل ثبت‌نامی‌های جدید (پس از اردیبهشت ۱۴۰۱) حدود دومیلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این افراد در جمع مشمولین فعلی حاضر هستند. هم چنین از بین محذوفین جدید یارانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اقدام به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیر ماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جمع مشمولین تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی شدند.

تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه

تعیین تکلیف واریز معوقات خانوارهای مشمول شده جدید بر عهده سازمان هدفمندی است

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند. ثبت‌نام افراد جامانده و انصرافی‌های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت می‌پذیرد. پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.

زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیراً مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها  گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولین، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و ... توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

علت حذف برخی مددجویان نهادهای حمایتی چه بود؟

وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که «برخی افراد تحت پوشش بنیاد شهید، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ... به دلیل دهک بندی پایگاه رفاه ایرانیان از خدماتی که از این نهادها دریافت می‌کرده‌اند حذف شده‌اند و بعد از مراجعه به این نهادها، به وزارت رفاه و پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع شده‌اند تا برای بهره‌مندی مجدد از خدمات، دهک خود را تغییر دهند. ماجرا چه بوده است؟» گفت: پایگاه رفاه ایرانیان در هیچ کدام از تصمیمات نهادهای مذکور مبنی بر حذف ارائه خدمات به برخی از افراد تحت پوشش این نهادها، نه در لایه کارشناسی و نه در لایه اجرایی طرف همکاری و مشورت نبوده است.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وسع (دهک) افراد به عنوان اطلاعات تولیدی پایگاه رفاه ایرانیان صرفاً در صورت درخواست در اختیار همه دستگاه‌های اجرایی علاقه‌مند قرار خواهد گرفت و دستگاه‌ها تماماً با اختیار و مسئولیت خود می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند. به‌عبارت‌دیگر، ضمن دفاع از منطق وسع سنجی، تعیین محدوده اقشار دریافت کننده حمایت و اقشار حذف شده، با مشورت پایگاه رفاه نبوده و تصمیم مستقل و مختارانه دستگاه‌هایی اعم از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و ... بوده است.

زری‌باف با بیان اینکه متأسفانه در موارد معدودی مشاهده شده است که برخی دستگاه‌های اجرایی از دهک اعلامی به عنوان جایگزین تمامی فرایندهای شناسایی و خدمت‌رسانی خود استفاده کرده‌اند و پاسخگویی به متقاضیان خود را به بهانه دهک بندی به پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع داده‌اند تأکید کرد: بدیهی است دهک افراد به صورت دستی قابل تغییر نیست؛ فلذا ارجاع معدود برخی متقاضیان این نهادها که اکثراً از اقشار خاص و نیازمند حمایت جامعه هستند به یک نهاد دیگر که از اساس از تصمیمات نهاد متولی بی‌اطلاع است اقدام صحیحی به نظر نمی‌رسد.

دلیل افزایش یارانه از شهریورماه

شهروندانی که نامشان در دهک اول تا نهم درآمدی قرار دارد باید دو هفته دیگر منتظر بمانند تا یارانه شهریور ماه خود را دریافت کنند. شمارش معکوس برای رسیدن به این موعد پرداخت درحالی است که در روزهای گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ها خبر داده بود.

شهروندانی که نامشان در دهک اول تا نهم درآمدی قرار دارد باید دو هفته دیگر منتظر بمانند تا یارانه شهریور ماه خود را دریافت کنند. شمارش معکوس برای رسیدن به این موعد پرداخت درحالی است که در روزهای گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ها خبر داده بود.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی در ازای پرداخت یارانه‌های سیصد و چهارصد هزار تومانی به شهروندان مشمول عملیاتی شد و دولت متعهد شد تا به شرط آنکه قیمت اقلام ضروری مطابق شهریورماه سال ۱۴۰۰ ثابت بماند، این طرح را اجرایی کند.

نزدیک به یک سال از موعدی که به عنوان مبنای تثبیت قیمت‌ها درنظر گرفته شده بود، می‌گذرد و در این مدت قیمت اقلام ضروری دستخوش تغییر و نوسان بوده‌است.

به نظر می‌رسد صحبت‌های اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ها به استناد همین تکلیف فانونی باشد.

پیش از این نیز محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در تبیین این تکلیف قانونی به تجارت‌نیوز گفت: به احتمال زیاد تاکید بر مبنا قرار گرفتن قیمت شهریورماه اقلام ضروری به معنای آن است که میزان پرداخت از جیبی که توسط شهروندان برای خرید مقدار معینی از یک کالای ضروری صورت می‌گیرد به اندازه شهریور ماه سال ۱۴۰۰ باشد و در عمل در الگوی نرمال مصرفی تغییری ایجاد نشود.

هرچند احتمال افزایش مبالغ یارانه جدید در حد نقل قول انجام شده از رئیس سازمان برنامه و بودجه باقی‌مانده است اما این روزها زمزمه افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت نیز در قالب لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح است.

یارانه شهریور کی واریز می‌شود؟

مطابق روال دفعات گذشته، این بار نیز در فاصله زمانی شامگاه بیستم تا بامداد بیست یکم یارانه معیشتی شهریور ماه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

البته در یکصد و سی و نهمین مرحله واریز یارانه معیشتی، قرار است باقیمانده معوقات گروهی از جاماندگان و معترضان تایید صلاحیت شده تسویه شود.

پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مقام کارگزار پرداخت یارانه معیشتی اعلام کرده بود: شهروندانی که از مرداد ماه به فهرست یارانه بگیران اضافه می‌شوند بخشی از مطالبات خود را شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

از اردیبهشت ماه سال جاری که برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت عملیاتی شد، یارانه جدیدی به شهروندان مستقر در دهک‌های درآمدی اول تا نهم تعلق گرفت.

در عین حال دولت تضمین کرد تا به شهروندانی که بعد از این به فهرست یارانه بگیران اضافه می‌شوند، یارانه معوقه را از همان اردیبهشت ماه پرداخت خواهد کرد.

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه ۱۴۰۱ نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم. در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

یارانه مرداد ماه مطابق معمول در روز بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما برای شهریور ماه ابهامات زیادی پیش روی یارانه نقدی خانوار‌ها قرار گرفته است. در گام اول برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که احتمال افرایش یارانه‌های هر فرد وجود دارد.

 استناد این رسانه‌ها در مورد احتمال افزایش یارانه ها، صحبت‌های اخیر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. او گفته که اگر قیمت‌ها براساس شهریور سال گذشته اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی را براساس قیمت جدید تنظیم می‌کنند.

میرکاظمی همچنین گفته که در حال حاضر باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنند. اما نگفته که در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها براساس شهریور ۱۴۰۰، میزان یارانه به چقدر می‌رسد.  

با این وجود به نظر می‌رسد که موضوع افزایش یارانه نقدی فعلا در دستور کار نیست و اگر قرار باشد این موضوع هم اجرایی شود. در گام اول باید لایحه از سوی دولت ارسال شود و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی در مجلس به صحن برود. پس از آن و در صورت گرفتن اکثریت آرا، مصوبه برای بررسی به شورای نگهبان خواهد رفت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که افزایش یارانه نقدی  به چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم.  

در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست  هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص جزییات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ مروبط به همان چند موردی بود که ارسال شده است و هنوز موضوع جدیدی اضافه نشده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز عنوان کرد: افزایش حقوق در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

وزارت تعاون با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ثبت کرده‌اند اکنون می‌توانند درخواست بررسی مجدد اطلاعات هر کدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند.

در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی http://hemayat.mcls.gov.ir/ فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استاندارد‌های امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت نموده‌اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها بر اساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نمایند. با این توضیح که برای خدمت رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آن‌ها عدد زوج است در روز‌های زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آن‌ها عدد فرد است، در روز‌های فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه نمایند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: