پایگاه خبری خانه فوتبال:

 بعد از کرونا، بیماری های مختلفی در جهان ظهور کرد که منجر به نگرانی بسیاری از مراکز درمانی و سازمان های بهداشتی بین المللی شد. آبله میمونی، ویروس ماربورگ و حالا هم آنفلوآنزای گوجه فرنگی.

ویروس جدید که در هند ظهور کرده موجب نگرانی افراد بسیاری شده است. در این گزارش قصد داریم مروری کلی بر آخرین یافته ها در مورد ویروس آنفلوآنزای گوجه فرنگی داشته باشیم:

ویروس گوجه فرنگی در کجا ظهور کرد؟

یک قایق ماهیگیری در ایالت کرالا در هندوستان جایی بود که اولین مورد آنفلوآنزای گوجه فرنگی در ماه مه در آن شناسایی شد. بعد از آن، دست‌کم ۸۲ کودک زیر ۵ سال تا اواخر جولای  در کرالا به این بیماری مبتلا شدند. اکنون این بیماری به سایر مناطق هندوستان نیز منتقل شده است.

نشانه های آنفلوآنزای گوجه فرنگی

 نشانه‌های ابتدایی که در کودکان مبتلا بروز می‌کند، شبیه به بیماری چیکونگونیا است که در اثر نیش پشه به افراد منتقل می‌شود و علائم آن، تب بالا، دانه ها و بثورات پوستی و درد شدید مفاصل است. این بیماری هم مثل بسیاری از بیماری‌های ویروسی دیگر، نشانه‌های دیگری مثل خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تب، کم آبی بدن، ورم مفاصل، بدن درد و علائم رایج آنفلوآنزاها را دارد و شبیه تب دنگی است که‌ توسط پشه منتشر می شود.

ویروس جدید چگونه انتقال می‌یابد؟

بیماری جدید از طریق تماس با لباس، رختخواب، حوله، ملافه، اسباب‌بازی، کتاب و دیگر سطوح غیرقابل نفوذ فرد مبتلا، منتقل می‌شود. این نشانه ها بیماری جدید را شبیه به آبله میمونی می کند. جریان هوا می‌تواند پاتوژن جدید ویروس را به جاهای جدید حمل کرده و حتی ممکن است افراد مسن را درگیر کند.

چرا نام این ویروس، گوجه فرنگی است؟

این ویروس به خاطر تاول‌های قرمز و دردناکی که ایجاد می‌کند آنفلوآنزای گوجه‌فرنگی نامگذاری شده است. این تاول ها می توانند به تدریج به اندازه یک گوجه فرنگی بزرگ شوند. این تاول‌ها شبیه تاول‌ هایی است که در بیماران مبتلا به آبله میمون دیده می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند؟

به نظر می‌رسد کودکان خردسال به دلیل استفاده از پوشک، تمایل به لمس سطوح آلوده و تمایل به قرار دادن اشیاء در دهان شان بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای گوجه فرنگی قرار دارند. طبق اعلام مقامات پزشکی، اگر علائم در کودکان بروز کرد، باید به‌سرعت به‌مدت ۵ تا ۷ روز قرنطینه شوند تا از سرایت بیماری به سایر کودکان یا بزرگسالان جلوگیری شود.

آنفلوآنزای گوجه فرنگی با کرونا ارتباط دارد؟

اگرچه آنفلوآنزای گوجه فرنگی و کووید-۱۹ علائم مشابهی دارند، اما ویروسی که باعث بیماری گوجه فرنگی می‌شود با ویروس کرونا هیچ ارتباطی ندارد.

آیا ویروس جدید درمان دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسن یا داروی ضد ویروس خاصی برای درمان این بیماری در دسترس نیست. البته می‌توان اقدامات متعددی برای بهبود و رفع ناراحتی‌های بیمار انجام داد تا زمانی که بیماری برطرف شود. مسئولین هندی در توصیه دولتی اعلام کردند که آنفلوآنزا یک بیماری مسری خود محدود شونده است و علائم بیماری ظرف چند روز برطرف می‌شود.

در حال حاضر، توصیه دولت هند حاکی از آن است که هیچ داروی خاصی برای درمان این بیماری در دسترس نیست. افراد می‌توانند برای درمان اثربخش از جمله مصرف مسکن پاراستامول برای تب و بدن‌درد، با پزشک مشورت کنند.

افراد مبتلا بهتر است قرنطینه شوند، استراحت کافی کنند و  مایعات مصرف کنند.  برای تسکین سوزش و بثورات نیز می‌توان از اسفنج‌های آب گرم استفاده کرد.

تشخیص ویروس گوجه فرنگی چگونه است؟

برای تشخیص افرادی که نشانه‌های تب دنگی، چیکونگونیا، ویروس زیکا، تبخال و بیماری هایی از این نوع دارند، از آزمایش‌های مولکولی و سرولوژی  استفاده می‌کنند. پس از اینکه احتمال ابتلا به این بیماری‌های ویروسی منتفی شد، تشخیص آنفلوانزای گوجه فرنگی در بیمار در نظر گرفته می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: