پایگاه خبری خانه فوتبال:

ادامه پرداخت یارانه از شهریورماه: یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مردم به گرفتن یارانه نقدی علاقه دارند، اما دولت به ارائه کالابرگ متعهد است.

دولت ۲۰ شهریور یارانه نقدی را پرداخت می‌کند. کالابرگ نیز زمانی اجرایی می‌شود که سامانه آن آماده شده و در حوزه‌های کوچک‌تر امتحان خود را پس داده باشد.

مسعود میرکاظمی درباره برخی خبرها مبنی بر اجرا آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه، تصریح کرد: کالابرگ قانون و تعهد دولت است. سامانه کالابرگ تاکنون آماده نبوده است. معمولا وقتی سامانه مهیا می‌شود باید در حوزه کوچک‌تری اجرا شود. دلیل این کار این است که اگر مشکلی در سامانه باشد احصا و برطرف شود تا در اجرای عمومی برای مردم مسئله‌ای پیش نیاید.

میرکاظمی گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به یارانه نقدی علاقه‌مند هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ یارانه نقدی که در ماه‌های گذشته به مردم پرداخت می‌شد ۲۰ شهریور هم برای آنان واریز می‌شود یا نه؟ خاطرنشان کرد: بله، آن مبلغ سر جای خود است و هر وقت که کالابرگ بیاید، جایگزین پرداخت نقدی می‌شود. مردم این ماه هم طبق معمول دریافت نقدی خواهند داشت.

دولت برای حمایت از اقشار ضعیف، جلوگیری از رانت و هم‌چنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد که شیوه پرداخت یارانه و اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی را تغییر می‌دهد. دولت مقرر کرد یارانه به‌جای واردکننده، به انتهای زنجیره یعنی مردم داده شود.

در این راستا از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال مبالغ ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی را به‌عنوان یارانه نقدی متناسب با دهک‌بندی‌ها به‌صورت ماهانه به مردم پرداخت کرد. مسئولان دولتی اعلام کردند که قرار است اعتباری را در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهند. به‌گفته دولت، تا زمانی که زیرساخت این اقدام فراهم شود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه ۱۴۰۱ نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه ۱۴۰۱ نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم. در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

یارانه مرداد ماه مطابق معمول در روز بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما برای شهریور ماه ابهامات زیادی پیش روی یارانه نقدی خانوار‌ها قرار گرفته است. در گام اول برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که احتمال افرایش یارانه‌های هر فرد وجود دارد.

 استناد این رسانه‌ها در مورد احتمال افزایش یارانه ها، صحبت‌های اخیر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. او گفته که اگر قیمت‌ها براساس شهریور سال گذشته اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی را براساس قیمت جدید تنظیم می‌کنند.

میرکاظمی همچنین گفته که در حال حاضر باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنند. اما نگفته که در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها براساس شهریور ۱۴۰۰، میزان یارانه به چقدر می‌رسد.  

با این وجود به نظر می‌رسد که موضوع افزایش یارانه نقدی فعلا در دستور کار نیست و اگر قرار باشد این موضوع هم اجرایی شود. در گام اول باید لایحه از سوی دولت ارسال شود و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی در مجلس به صحن برود. پس از آن و در صورت گرفتن اکثریت آرا، مصوبه برای بررسی به شورای نگهبان خواهد رفت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که افزایش یارانه نقدی  به چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم.  

در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

زمان توزیع کالابرگ مهر 1401

طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت ماه و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دست کار قرار گرفت و اعلام شد اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد و گفته شده که یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش درباره آخرین وضعیت ارایه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم اعلام کرده بود؛ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارایه می‌کند که پس از اجرای آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. این در حالی است که روز گذشته محمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد اعلام کرد که این طرح قرار است از مهرماه اجرایی شود و پرداخت کالابرگ را به پاییز موکول کرد. براساس این گزارش پیش از این قرار بود که در سه شهر ایلام، گرمسار و آبیک کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا شود. البته سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد از شهرهای هدف اجرای آزمایشی طرح کوپن اطلاعات جدیدتری نداد. طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت ماه و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دست کار قرار گرفت و اعلام شد اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد و گفته شده که یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است. کالاهایی نظیر برنج که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. محسن زنگنه، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به عملکرد دولت در بحث اصلاح قیمت‌ها گفته است: ما از ابتدا هم با دادن یارانه نقدی به مصرف‌کننده مخالف بودیم، این مساله که افزایش قیمت چهار کالای اساسی باعث افزایش قیمت سایر کالاها می‌شود، امری واضح و روشن بود. متاسفانه مشاوره‌هایی که برخی به مسوولان می‌دادند حرف‌های غیرعلمی بود. اینکه فقط چهار کالا گران می‌شود یک نوآوری در علم اقتصاد بود مگر می‌شود چهار کالا افزایش قیمت داشته باشد، اما سایر کالاها افزایش قیمت نداشته باشند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در بودجه ۱۴۰۲ از طرف دولت و مجلس در مورد ارز ۴۲۰۰ تجدیدنظر شود، گفت: ارز ۴۲۰۰تحت هیچ شرایطی برنمی‌گردد. اثرات ارز۴۲۰۰در بازار کاملا خودش را نشان داده است هر کاری که کنیم دیگر قیمت‌ها به قبل برنمی‌گردد و‌ ارزان نمی‌شود، چراکه ما تورم معکوس که نداریم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: