پایگاه خبری خانه فوتبال:

گرفتن وام مسکن آسانتر شد.بانک تخصصی بخش مسکن طرح های جدید وام مسکن از محل انواع سپرده‌گذاری را اعلام کرد. بانک عامل بخش مسکن اقدام به طراحی وام مسکن و سبد متنوعی از طرح‌های ویژه سپرده‌گذاری شامل ۸ طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان وام مسکن می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند و دریافت وام مسکن کنند.

وام مسکن

شرایط جدید پرداخت وام مسکن

وزیر راه و شهرسازی از آماده‌سازی بسته تامین مالی مسکن برای دهک‌های درآمدی خبر داد و گفت: بخشی از سهم وام دهک‌های پایین از محل دارایی صندوق تامین مسکن پرداخت می‌شود.

«رستم قاسمی» شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی مسکن افزود: سهم وام دهک‌های پایین برای تهیه مسکن از محل صندوق ملی مسکن پرداخت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون ۵۰۰ هزار مسکن برای اعضای کمیته امداد و بهزیستی درحال ساخت داریم که مصوبه امروز شورای عالی مسکن شامل آنها می شود و تا سال آینده واحدها تحویل آنها خواهد شد. برای سایر دهک‌های پایین در جلسه آینده نیز تصمیم گیری می شود.

قاسمی افزود: بنا شد وزارتخانه‌ها هم در قالب نهضت ملی مسکن برای کارکنان خود تامین مسکن کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های این وزارت راه در راستای آغاز طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد: در کل کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و همچنین برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی زمین اختصاص یافته و ساخت و ساز این واحدها آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرف مدت زمان کوتاهی نیز با کمک دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، زمین اختصاص خواهد یافت.

قاسمی همچنین با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی زمین مورد نیاز برای ساخت بخشی از واحدهای مسکونی را تحویل داده و این واحدها در حال ساخت هستند، گفت: استانداری‌ها باید پس از بررسی‌های لازم، زمین مورد نیاز متقاضیان برای ساخت و ساز را تأمین کنند.

وی ادامه داد: در هر استانی که زمین در اختیار مردم قرار داده شده، باید ظرف یکسال و نیم پس از آن، خانه ساخته شود و همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد تا با روش‌های «ساخت تدریجی»، «ساخت گروهی» و «ساخت با واگذاری به استانداری‌ها» روند ساخت و ساز در کشور را تسریع بخشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: طی توافقنامه با بنیاد مسکن مقرر شده تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط این سازمان به مردم تحویل داده شود.

جزئیات پرداخت وام مسکن

وام مسکن روستایی از دوشنبه ۷ شهریور به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با اعلام “۱۳۰ هزار مسکن روستا در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است”گفت: ۸۰ هزار واحد طی هفته دولت به بهره‌برداری می‌رشد.

مجید جودی با یادآوری این‌که در جلسه هیات وزیران تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با سود ۵ درصد تصویب شد،‌اظهار کرد:‌بانک مرکزی پرداخت پرداخت این تسهیلات برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سال ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ کرده است.

جزئیات پرداخت وام مسکن روستایی

وی بیان کرد: مقدمات و توزیع استانی در حال انجام است و پرداخت نیز در استان‌ها به متقاضیان انجام می‌شود و در هفته جاری عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

جودی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای کشور توضیح داد: در هفته دولت و در روزهای آتی ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن که از اواخر سال گذشته و طی سال جاری در مرحله ساخت قرار گرفت به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون بنیاد مسکن بیان کرد: حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکن روستایی طرح نهضت ملی مسکن در روستاها آغاز شده است که ۸۰ هزار واحد آن در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: در حال‌حاضر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها از سال ۸۴ به بعد مقاوم‌سازی شده‌اند و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد باقیمانده است که چنانچه سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی انجام شود این رقم در ۱۰ تا ۱۱ سال آینده به ۱۰۰ درصد مقاومت ساختمانی خواهد رسید.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: مصوبه دولت تا به دست بانک‌ها برسد مقداری زمان می‌برد. امیدواریم از فردا شاهد تحقق پرداخت وام‌ مسکن روستایی باشیم.

به نقل از ایسنا، روز چهارشنبه سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه از موافقت با پرداخت تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ ۵درصد خبر دادند و اعلام کردند که پرداخت این وام از روز شنبه پنجم شهریور شروع می‌شود.

به دنبال اعلام این موضوع از امروز برخی روستاییان به بانک مسکن و بنیاد مسکن مراجعه کرده و می‌گویند به آنها گفته شده که هنوز بخشنامه‌ای در این زمینه به دستشان نرسیده است.

در این خصوص مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: معمولا موضوعاتی که روزهای چهارشنبه در هیات دولت به تصویب می‌رسد روز یکشنبه ابلاغ می‌شود. مشکلی در زمینه پرداخت وام ۲۰۰میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی وجود ندارد. هماهنگی‌های لازم انجام شده و تا فردا این مصوبه به بانک‌های عامل اعلام خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این‌که وام مسکن روستایی در دولت به تصویب رسیده، نیازی به ضمانت‌نامه سازمان برنامه و بودجه نیست.

جودی ضمن عذرخواهی از روستاییان بابت تاخیر در پرداخت این تسهیلات گفت: با توجه به عدم تحقق اعلام‌های قبلی در زمینه وام مسکن روستایی، مقداری بی‌اعتمادی در این زمینه ایجاد شده، اما قطعا وام به تایید رسیده و مصوبه تا به دست بانک مرکزی برسد مقداری زمان می‌برد. امیدواریم از فردا شاهد تحقق پرداخت وام‌ها به روستاییان باشیم.

خبر خوش از وام مسکن

 محمود شایان در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی که به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: درباره تسهیلات مکمل ساخت مسکن در بخش تسهیلات مسکن روستایی، ابتدای سال گذشته سقف این وام ۵۰ میلیون تومان بود که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سیستم بانکی مبلغ را با نرخ سود ۵ درصد ابلاغ کرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر این‌که چه واحدهایی مشمول دریافت سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن می‌شوند گفت: پس از آن تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را تضمین نمی‌کند. بنابراین‌ بانک‌ها ناچارند قرارداد ۱۰۰ میلیون تومان اضافی را با نرخ سود ۱۸ درصد منعقد کنند که تقاضا برای مسکن روستایی کاهش یافته است.

شایان تصریح کرد: درباره سایر تسهیلات حوزه مسکن نیز همین‌طور است. وقتی افزایش مبلغ تسهیلات را داریم، چنانچه هزینه‌های باقی‌مانده با افزایش مبلغ تطبیق داشته باشد، می‌توان قرارداد را منعقد و تطابق را پرداخت کرد.

مدیرعامل بانک مسکن با ذکر مثالی در این زمینه گفت: چنانچه قبلا قرارداد تسهیلات با مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان منعقد شده باشد و سپس سقف وام به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یابد، هزینه باقی‌مانده پروژه اگر به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان باشد، بانک می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون تومان دیگر قرارداد پرداخت تسهیلات امضا کند

جزئیاتی از پرداخت وام مسکن

 سید محسن فاضلیان اظهار کرد:‌ باتوجه به نقش مسکن در ایجاد آرامش خانوار و تأکید مدیران ارشد بانک درخصوص حمایت از موضوع تهیه مسکن، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن نخبگان و استعدادهای برتر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه هیئت مدیره بانک مسکن، برای حمایت بیشتر از فرآیند خرید و ساخت مسکن نخبگان و استعدادهای برتر، مدت بازپرداخت تسهیلات نیز ۲۰ سال تعیین شود.

وی افزود: باتوجه به اهمیت موضوع مدیریت مصرف انرژی در ساخت مسکن، از سال های گذشته حمایت از تولید مسکن با فناوری های نوین در دستور کار مدیران ارشد بانک قرار گرفت و بر همین اساس در سیاست های اعتباری که هر سال برای مسیر تسهیلات دهی بانک تنظیم می‌شود، این مهم در اولویت اعطای تسهیلات قرار دارد.

وی اضافه کرد:‌با همین رویکرد و به منظور تشویق بیشتر انبوه سازان برای ساخت مسکن با فناوری های نوین، میزان تسهیلات برای این متقاضیان نیز در سال جاری به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود.

فاضلیان تصریح کرد: به طور حتم با ورود شرکت های دانش بنیان به صنایع مرتبط با صنعت استراتژیک مسکن و ساختمان می‌توانیم ضمن ایجاد اشتغال، افزایش امنیت ساختمان‌های کشور، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری را شاهد باشیم

 در پی دستور رییس‌جمهور مبنی بر پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد و موافقت سازمان برنامه و بودجه با این تسهیلات در روز ۵ مردادماه ۱۴۰۱بنیاد مسکن در حال تشکیل پرونده متقاضیان است اما معرفی به بانک، منوط به ارایه ضمانت‌نامه سازمان برنامه و بودجه است که هنوز محقق نشده است.

سیدرضا حمیدی ـ مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن درخصوص آخرین وضعیت تسهیلات ساخت مسکن روستایی  گفت: دستورالعمل وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تهیه شده، تشکیل پرونده‌ها و ثبت در سامانه هم توسط بنیاد مسکن در حال انجام است ولی برای معرفی متقاضیان به بانک منتظر تضمین‌نامه سازمان برنامه و بودجه هستیم. فعلا تضمین نامه ارایه نشده است.

بنابراین گزارش برای اینکه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی شکل اجرایی به خود بگیرد باید سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت ۱۳ درصدی بین نرخ سود ۵ درصد تا ۱۸ درصد را که دولت بر عهده گرفته تضمین کند. طبق برآوردها این مبلغ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

از جمله منابعی که برای تامین یارانه تسهیلات مسکن روستایی در نظر گرفته شده صندوق ملی مسکن است که منابع چندانی در آن وجود ندارد. با این حال سازمان برنامه و بودجه موافقت خود را با پرداخت وام مسکن روستایی اعلام کرده‌است.

طبق شنیده‌ها مشکل چندانی در ارایه ضمانت نامه وجود ندارد و به زودی محقق خواهد شد.

 در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سهمیه و توزیع بانکی اعطای تسهیلات مسکن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به شش بانک اعلام کرد.

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.

الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان

ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به صاحب یک فرزند شده یا می‌شود، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان.

ج) خانوارهای دونفره ( زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان.

لازم به ذکر است استعلام‌های لازم جهت بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات مسکن مبنی بر عدم اخذ تسهیلات مسکن از بانک‌ها و موسسات اعتباری از سامانه سمات بانک مرکزی دریافت شود.

با عنایت به مراتب فوق، خواهشمند است دستور فرمایند ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود».

طبق این گزارش، براساس ماده ۶۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بانک مرکزی باید در راستای اجرای بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع سپرده­‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا می‌شوند، به میزان ۱۵۰ میلیون تومان اقدام کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: