پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام بازنشستگان به همه بازنشستگان تعلق نمی گیرد. وام بازنشستگان دارای شرایط خاصی است. وام بازنشستگان از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام بازنشستگان از اقساط مناسبی برخوردار است. وام بازنشستگان بدون ضامن پرداخت می شود.

وام بازنشستگان

شرایط دریافت وام بازنشستگان

در این اطلاعیه آمده است: بنا به مصوبات شورای پول و اعتبار، وصول کارمزد سالانه وام های قرض الحسنه متفاوت از تسهیلات عادی بوده و می بایست در ماه اول و اولین ماه سال های آتی شامل ماه سیزدهم و بیست و پنجم از گیرنده تسهیلات، دریافت شود.

برهمین اساس، صندوق بازنشستگی کشوری به منظور رفاه بازنشستگان، کارمزد سالانه را در مبلغ اقساط ماهانه تقسیط کرده و طی ۳۶ ماه از حقوق و مزایای دریافت‌کنندگان وام کسر و به بانک صادرات واریز کرده که در نتیجه، این امر باعث افزایش کسر از حقوق به مبلغ ۵ هزار و ۸۰۰ تومان نسبت به اقساط قبلی سده است.

بدیهی است که در حال حاضر محاسبه اقساط ماهانه مرداد ماه ۱۴۰۱ برای کلیه تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی، وفق ضوابط قانونی فوق الذکر اصلاح شده و اقساط بازپرداخت اصلاح شده با احتساب تقسیط کارمزد سالانه از حقوق بازنشستگان تا تسویه کامل ماهانه کسر خواهد شد. خاطرنشان می سازد مبلغ کارمزد همان ۴ درصد با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه است.

اطلاعات مهم درباره پرداخت وام بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری از مدتی قبل پرداخت وام ضروری بازنشستگی سال ۱۴۰۱ را آغاز کرده‌اند. برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی این تسهیلات ۱۲ میلیون تومان و برای بازنشستگان کشوری ارزش این وام ۱۵ میلیون تومان است.

براساس اعتباراتی که جداگانه هرکدام از این دو صندوق برای مستمری بگیران خود کنار گذاشته‌اند، پیش بینی می‌شود که در ماه‌های باقیمانده از سال جاری به ترتیب حدود ۳۰۰ هزار کارمند بازنشسته و نیز حدود ۴۰۰ هزار کارگر بازنشسته این تسهیلات را دریافت کنند.

اما در این میان شروطی وجود دارد که امکان دسترسی به این تسهیلات را برای متقاضیان متفاوت می‌کند.

به طور مثال در سازمان تامین اجتماعی، مستمری بگیران بالای ۷۰ سال سن یا کسانی که حساب واریزی حقوق بازنشستگی آنها در بانکی غیر از بانک رفاه است، نمی‌توانند مانند سایر کارگران بازنشسته برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

در این خصوص اما راهکارهایی هست که می‌تواند مشکل این دو گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی را برای دریافت وام ضروری حل کند.

در خصوص بازنشستگانِ متقاضی که از هر حیث شرایط لازم برای ثبت درخواست وام ضروری دارند اما سن آنها بالای ۷۰ سال است، مقررات ناظر بر پرداخت وام ضروری بازنشستگی راه حلی را پیش بینی کرده است.

مطابق این راه حل، کافی است متقاضی بالای ۷۰ سال سن، ضامنی قابل وثوقی را به بانک معرفی کند تا بتواند وام ضروری خود را دریافت کند.

البته درحالتی که سن بازنشسته متقاضی کمتر از ۷۰ سال باشد نیازی به معرفی ضامن و بانک رفاه به اعتبار مستمری که قرار است ماهانه واریز شود، وام را پرداخت می‌کند.

دلیل ایجاد این محدودیت، بالا بودن احتمال فوت شخص وام گیرنده در سنین بالای ۷۰ سال است. از آنجا که بعد از فوت، احتمال قطع مستمری به دلیل نبودن بازماندگان سببی یا نسبی وجود دارد، بانک سعی می‌کند تا از طریق ضامن معتبر ریسک‌های احتمالی را کاهش دهد.

بازنشستگانی که در بانک رفاه حساب ندارند، چه باید بکنند؟

اما در مورد آن گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق ماهانه آنها به حساب بانکی غیر از بانک رفاه واریز می‌شود نیز مقررات موجود راه حلی پیش بینی کرده است.

این افراد کافی است تا با مراجعه به یکی از شعب یا کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی به صورت رسمی درخواست واریز حقوق بازنشستگی را به حسابی فعالی در یکی از شعب بانک رفاه ارائه کنند.

یک ماه بعد از جابجایی حساب، این افراد واجد شرایط نام نویسی برای دریافت وام بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: