پایگاه خبری خانه فوتبال:

اعتماد: یک استاد دانشگاه درباره وضعیت آبی کشور در آینده گفت: کشور ما به سمت خشکی خواهد رفت.
مهدی قمشی استاد دانشگاه گفت: حتی اگر بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود.
این استاد دانشگاه درباره وضعیت وخیم آبی کشور صحبت هایی انجام داده است که مهمترین بخش های آن را در ادامه می خوانید:
این تصور که آبخیزداری می‌تواند همه آب‌ها را به آب زیرزمینی ملحق و آبخوان‌ها را غنی کند اشتباه است، بنابراین حتما نیاز به سد داریم، البته از احداث سد بیش از حد در کشور حمایت نمی‌کنیم.
نباید بیش از توان سد احداث کنیم چون در این صورت به محیط زیست و اکوسیستم منطقه تعرض کرده‌ایم و این مشکلی است که کشور ما دارد. 

ما با احداث سدها آبراه‌ها را دچار مشکل کردیم و با توجه به اینکه آبراه‌ها توان تامین حقابه زیست محیطی و سایر نیازهای پایین‌دست را نداشته‌اند تبعات آن را اکنون شاهدیم، مثلا دریاچه ارومیه و هورالعظیم را خشک کردیم.

خودمان را با مقدار آبی که از طریق نزولات آسمانی در اختیارمان هست تطبیق نداده‌ایم، حتی اگر میزان بارش در کشور ما دو برابر این میزان هم بشود باز هم مشکل منابع آب خواهیم داشت.

ما اکنون در کشور 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت آبی داریم که 10 میلیون هکتار را زیر کشت آبی برده‌ و به منابع آب زیرزمینی و سطحی فشار وارد کرده‌ایم، با این وضعیت و نوع آبیاری فعلی استعداد کشور ما برای کار کشاورزی بیش از 6 تا 7 میلیون هکتار نیست.

کشور ما به سمت خشکی خواهد رفت، اشکال عمده‌ اینکه تغییر اقلیم سبب شده بارش‌های بصورت برف را از دست داده‌ایم.

در کشور ما بسیاری استان‌ها خود را با مسئله خشکسالی تطبیق داده بودند، اما استان‌هایی مثل همدان و یا آذربایجان غربی و حتی خوزستان مشکل نداشتند و اخیرا با چالش آبی مواجه شده‌اند.

اید محل‌های مصرف و خصوصا بخش کشاورزی را کنترل کنیم و از برداشت‌های غیرمجاز آب شدیدا جلوگیری کنیم، باید الگوی کشت را جدی بگیریم و به سمت الگوهای کم‌مصرف آب پیش ببریم.

باید از آب‌های غیرمتعارف و تصفیه پساب‌ها نهایت بهره را ببریم و وابستگی صنعت را به آب شیرین کم کنیم، چراکه در کشور ما مسئله کم‌آبی واقعیت است.

آنچه کشور را بیش از حد دچار مشکل کرده توسعه بی‌حد و حصر کشاورزی است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: