پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارمندان امسال افزایشی می شود. حقوق کارمندان با نرخ تورم همخوانی چندانی ندارد. حقوق کارمندان هر ساله مبلغی اضافه می شود. حقوق کارمندان در شرایط موجود نمی تواند تمام هزینه های یک خانواده را پوشش دهد. میزان افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را در ادامه می خوانیم.

واریزی جدید به حقوق کارمندان و بازنشستگان از مهرماه

بابک افقهی معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان های سازمان برنامه و بودجه کشور، در گفتگو با رادیو اقتصاد در برنامه شروع تازه به موضوع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان پرداخت و گفت: هر قانون و قاعده ای که در کشور می خواهد انجام شود باید سیر قانونی خودش را طی کند، دولت برای جبران بخشی از هزینه های تحمیل شده به کارکنان و بازنشستگان عزیز تصمیم گرفت یک پیشنهاد ترمیم حقوقی را به مجلس ارائه کند، طبیعی است که با رفت و آمدهایی که با مجلس و نشست های کارشناسی که برگزار شد، به یک طرح پخته تر و رویه منطقی تری دست پیدا کنیم که انشاالله در صحن علنی مجلس به حول و قوه الهی به این لایحه دولت رسیدگی خواهد شد و با توجه به نظرات نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون و اجرا خواهد شد.

وی افزود: منتها نکته ای که وجود دارد این است که دولت از آنجایی که مصمم است که این طرح را انجام دهد مبالغ علی الحساب مدنظر خودش را در حقوق مهرماه کارکنان و بازنشستگان خودش اعمال خواهد کرد من این نوید را می دهم که در حقوق مهرماه پرداخت صورت خواهد گرفت و بعد از اینکه در مجلس نهایی شد و رقم دقیق آن مشخص شد مابه التفاوت آن در ماه های دیگر اعمال خواهد شد.

افقهی دربارخه میزان افزایش حقوق گفت: آنچه که در پیشنهاد دولت مطرح شده تحت عنوان لایحه به مجلس محترم همان است که رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه اعلام فرمودند برای کارکنان محترم دولت مبلغ 1 میلیون تومان و برای بازنشستگان عزیز 900 هزار تومان که به این رقم حق عائله مندی و حق اولاد افزایش 50 درصدی و 100 درصدی پیدا کرده به این معنا که بابت همسر 200 هزار تومان و برای هر فرزند 100 هزار تومان اضافه می شود، البته توافقی که ما با کمیسیون برنامه بودجه کرده ایم یک افزایش مجددی برای بازنشستگان محترم پیش بینی شده است در صورت تصمیم نهایی این موضوع در مجلس 5 درصد دیگر به حقوق بازنشستگان عزیز افزوده خواهد شد.

به گفته وی، سایر پیشنهادهایی که دولت داده است ناظر بر افزایش حقوق اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه ها است تحت عنوان فوق العاده جهش علمی پیشنهاد شده به دستور رئیس جمهور محترم که اجازه دهید صحن علنی مجلس را رصد کنیم و اگر مورد تأیید نماینده ها قرار گرفت بعد ازجلسه  مجلس قطعی تر می شود صحبت کرد.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیش بینی که دولت کرده است برای طرح این حقوق چیزی حدود 54 تا 57 هزار میلیاد تومان و است که منابع آن از محل صرفه جویی های هزینه های جاری دولت و پیش بینی درآمدهایی که در ماه های آتی صورت گرفته اتفاق خواهد افتاد منتها شاید بعضی از دوستان بعضاً از بی اطلاعی ذهن جامعه را نگران کردند که بار تورمی نداشته باشد معتقد هستیم به دلیل اینکه چاپ پول یا افزایش پایه پولی در این تأمین اعتبار ترمیم حقوق اتفاق نمی افتد و از محل درآمدهای مالیاتی دولت و سایر درآمدهایی که ناشی از فروش فرآورده و تبدیل منابع آن به ریال است اتفاق می افتد لذا امیدواریم که این ترمیم باعث مقداری بهبود در افزایش قدرت خرید مردم باشد و معتقد هستیم که بار تورمی برای جامعه نخواهد داشت.

وی درباره زمان اجرای افزایش حقوق افزود:  از مهرماه انشاالله علی الحساب برای کارکنان و بازنشستگان محترم به دستور رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه اعمال خواهد شد و متعاقب آن بعد از اینکه فرآیند قانونی طی شد و به تأیید شورای نگهبان رسید محاسبه دقیق صورت خواهد گرفت و ما به التفاوت انشاالله از آبان پرداخت خواهد شد./ تسنیم

تغییرات تازه درباره افزایش حقوق کارمندان

 آخرین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص لایحه افزایش حقوق دولت حاکی از اعمال تغییرات تازه در لایحه مذکور است.

هر چند لایحه اولیه دولت 7 بند داشت اما در تغییرات اولیه مجلس تعداد بندهای این لایحه به 10 بند افزایش یافت. همچنین در عصر روز گذشته تغییرات محدود دیگری برای تامین نظر دولت به مصوبات اولیه مجلس اعمال شد.

در ادامه متن کامل آخرین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در جلسه روز سه شنبه در خصوص آن رای گیری می‌شود قابل مشاهده است‌،

ماده واحده- علاوه بر افزایش های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 1/ 7/ 1401 افزایش های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می شود:

1- (3000) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/ 7/ 86 و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/ 6/ 70 و سایر مشمولین جزء (1) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (210) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند بکارگیری می شوند، نیز اعمال می‌گردد.

تبصره: علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر 15% به عنوان “فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد” به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می‌شود.

دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد.

2-1- حقوق مشمولین جزء (2) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ نه میلیون (000ر000ر9) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره- افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (1) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم رادریافت می‌نمایند.

2-2- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء 1-2 این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، پنج درصد(5%) نسبت به حکم حقوقی شهریور 1401 افزایش می یابد.

‌3- در اجرای ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400، حق عائله‌مندی وکمک هزینه اولاد تمامی گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، به ترتیب به میزان پنجاه درصد (50%) وصددرصد (100%) افزایش می‌یابد.

‌4- فوق العاده ویژه موضوع بند(10) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء(3) بند(الف) تبصره(12) نمی باشد. ‌‌‌‌‌‌‌

‌5- مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد(30%) افزایش می یابد.

‌6- به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می شود اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرائی در سال 1401 را تا بیست درصد (20%) و درسقف مصارف قانون بودجه سال 1401 بابت اجرای این قانون افزایش دهد و در سالهای بعد نیز در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

‌7- کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد(25%) و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (38) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 3/ 4/ 86 به ( 000/ 000/ 56) ریال وکمک معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد(25%) و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به( 000/ 000/ 45) ریال افزایش می یابد.

‌8- معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (37) و (56) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف مقرر در جزء(8) بند(الف) تبصره(12) مستثنی است.

‌9- کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بوده و دستگاههای اجرائی ذیربط ملکفند بدون نیاز به آزمون، کدشناسه و مستخدم به آنان اختصاص دهند.

‌10- افزایش های ناشی از اجرای این قانون از مابه التفاوت موضوع جزء (1) بند(الف) تبصره (12) کسر نمی‌شود.

 

 

افزایش حقوق کارمندان دولت شامل چه چیزهایی میشود؟

عزیزی: این پرداخت شامل کلیه کارکنان و دستگاه های دولت می‌شود. هم امسال وارد حقوق می‌شود هم در سنوات آتی مانند ارکان حقوق شامل ضریب می‌شود.

سال آینده اش ضریب تغییر می‌کند،یعنی هر سال  به آن  مبلغ اضافه  میشودو این در حقوق استخدامی می رود.فوق العاده جدیدی می‌آید در حقوق ثابت و همیشه وجود دارد. این سه هزار امتیاز برای تمام کسانی که موجود هستند و کسانی که آینده اضافه می شوند.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

میر تاج الدینی: اقدام دولت در راستای حمایت از افراد حقوق بگیر دولت با توجه به اینکه ابتدای سال ده درصد افزایش پیدا کرده بود و نیاز بود که حمایت از کارکنان صورت بگیرد.حق عائله مندی دویست هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و چهارصد هزار  تومان می‌شود.

دو فرزند دویست تومان،سه فرزند سیصد هزار تومان. در مجلس هفتم این قانون تصویب شده بود و  اما اجرای آن  خیلی مشکل بود که  به مرحله اجرا گذاشته شد. نهصد هزار تومان برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

سوال :چه میزان این همسان سازی محقق می‌شود ؟

عزیزی: ما باید سهمیه اجتماعی را بالا ببریم. دولت پنجاه و پنج هزار میلیارد پیش بینی کرده است برای این همسان سازی. حق اولاد صد درصد اضافه میشود و حق عائله مندی پنجاه درصد. یک قسمت این طرح در قانون هم تصویب شده و اعداد ،اعداد قابل قبولی است.

سوال:اگر دستگاهی عمل نکند به قانون تکلیف چه هست؟

میر تاج الدینی: دیوان محاسبات این را دنبال می‌کند که اجرا شود. منابع دیده شده و این لایحه آورده شده است. اگر دولت درصد برای افزایش اعلام می‌کرد،کسانی که حقوق بالا می‌گیرند حقوقشان بیشتر می‌شود و بین بقیه عدالت برقرار نمیشود. حقوق های بالا حدود پنج درصد افزایش پیدا می‌کند.

سوال: قانون درباره کمیته امداد چگونه خواهد بود ؟

عزیزی: هدف مجلس از اول فقر زدایی و محرومیت زدایی بود. در بودجه سال هزار و چهارصد و یک به حقوق ها بیشتر درصد اضافه شد. تا الان سی درصد افزایش بین هیات مجلس رأی آورده است،حق این عزیزان بیشتر است اما فعلا این  میزان تامین شده است.

سوال:معلم ها  چطور ؟عزیزی: برای معلمان طرح مهر آفرین هم شامل حال آنها میشود. مهر آفرین را من خودم اسمش را گذاشتم. معلمانی که حد شناسه ندارند هم شامل می‌شوند. معلمان  مشمول طرح مهر آفرین هستند و بدون آزمون هم دریافت میکنند.

سوال حداکثر و حداقل حقوق کارمندان دولت چقدر خواهد بود ؟

تاج الدینی: با این افزایش،حداقل حقوق  شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می شود افزایش فعلا در سقف حقوق محاسبه نمیشود.

نکته ای که اکنون هست این است که سقف همان سقف سال هزار و چهارصد و یک هست.

سوال : نظر شما در این خصوص چیست:

عزیزی: این قانون حداکثر تا پایان ماه بعد به مرحله اجرا می رسد. مطابق قانون به استان هایی که در مراحل عملیاتی هستند در استان های کردستان،خوزستان،آذربایجان غربی و... که در زمان های دفاع مقدس بوده اند به همه ی آنها حق قانونی دفاع مقدس تعلق می‌گیرد.

سوال:آیا منابع پایدار دیده شده است با توجه به افزایش حقوق کارمندان هر سال؟

تاج الدینی: بخشی از منابع از صرفه جویی در منابع دیگر خواهد بود و بخشی از منابع هم مربوط به منابع دیگر خود دولت است. همه دستگاه ها سی و یک درصد را نمی‌گیرند،دولت این را آورده است که همه دستگاه ها را تا سی و یک درصد بالا ببرد. امتیاز با دولت است که خودش تنظیم کند.

عزیزی: میانگین بین بیست تا بیست و چهار درصد است این افزایش.دولت میخواهد ترمیم صورت بگیرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: