پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی به زودی قطع خواهد شد. یارانه نقدی قرار است به این بخش پرداخت نشود. یارانه نقدی در دولت رئیسی با تغییرات مهمی مواجه خواهد شد. یارانه نقدی افرادی که در این خبر گفته خواهد شد قطع می شود. اخبار جدید در مورد یارانه نقدی را در ادامه می خوانید:

در شرایطی که تکلیف اجرای سراسری کالابرگ الکترونیکی فعلا مشخص نشده، به نظر می‌رسد که یارانه در مرحله ۱۴۱ نیز به صورت نقدی پرداخت می‌شود؛ بنابراین همچون ماه‌های گذشته، زمان واریز یارانه نقدی مهر ۱۴۰۱ نیز دستخوش تغییر نخواهد شد و در روز چهارشنبه بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

البته زمان یارانه مهر ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون شهریور ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

با توجه به اظهار نظر وزیر اقتصاد در چند روز گذشته و عدم آماده سازی زیر ساخت مربوطه برای پرداخت یارانه به صورت کالابرگ به احتمال زیاد یارانه مهرماه به صورت نقدی پرداخت شود.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند.

 ثبت‌نام افراد جامانده و انصرافی‌های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت می‌پذیرد.پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاه‌های اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه‌ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.

اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه‌ای‌ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح می‌شود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانه‌های اعلامی این سازمان صورت می‌پذیرد.سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می‌کند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم‌های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.

در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور می‌کنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانه‌شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی‌های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آن‌ها در نظر گرفته نشود.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می‌کند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم‌های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.

در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور می‌کنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانه‌شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی‌های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آن‌ها در نظر گرفته نشود.

زری‌باف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم‌های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.

به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه‌های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی‌های آتی که در بازه‌های زمانی سه یا شش ماهه صورت می‌پذیرد بهره برده خواهد شد.

در سال‌های گذشته مبلغ ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی و کمک هزینه‌ای به برخی از اقشار جامعه پرداخت می‌شد. مبلغی که کافی نبود و تنها بار بودجه‌ای به دنبال داشت.با حذف ارز ترجیحی قرار به اصلاح این یارانه‌ها شد. بنابراین در یک شب رییس جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی از افزایش مبلغ یارانه نقدی به ٣٠٠ و ۴٠٠ هزار تومان خبر داد و قرار بر آن شد تا یارانه‌های قبلی حذف شوند.

طبق این طرح ٣دهک اول که همان ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی نفری ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

یارانه نقدی

همین‌طور طبق تصمیمات رییس جمهور دهک آخر که از ثروتمندان جامعه تشکیل می‌شود، مبلغ یارانه را دریافت نمی‌کنند.

در ادامه‌ تصویب این طرح، دولت برنامه‌ داشت پس از ٢ ماه پرداخت یارانه به صورت نقدی را حذف کند و به جای آن کالا برگ به هر شهروند اهدا کند.

پس از گذشت چند ماه همچنان دولت موفق به انجام این طرح نشده است و شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت یارانه به صورت نقدی است و به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در واقع این ماه هم یارانه نقدی داریم و حالا باید ببینیم که آیا بالاخره دولت می‌تواند یارانه کالایی جایگزین کند و یا یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

جزئیات واریز یارانه نقدی جدید

یوسف رضایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با حضور در مورد روز جهانی سالمند گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰ سالمند مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی تهران نگهداری می‌شوند.

وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع و حرکت جوامع از زندگی سنتی به سبک مدرن و صنعتی شرایط زیست برای سالمندان درخانوارها دچار مشکلاتی شده است و تمایل خانواده‌ها به نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری افزایش یافته است.

رضایی با بیان اینکه بر اساس آمار در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند گفت: هم اکنون ۱۲۰ هزار نفر از سالمندان کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و ۴ هزار و ۸۸۰ سالمند در ۱۲۰ مرکز نگهداری سالمندان بهزیستی نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه سالمندی یک مرحله از زیست انسان است و در معیارهای جهانی به افراد بالای ۶۰ سال سالمند اطلاق می‌شود گفت: در این رده بندی جهانی به افرادی که در رده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال قرار دارند سالمند جوان، به افرادی که در رده سنی ۷۶ تا ۹۰ سال قرار دارند سالمند میانسال و به افرادی که در رده سنی ۹۰ سال به بالا قرار دارند سالمند کهنسال گفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شیب سالمندی در کشور و جهان رو به بالا و افزایش است خاطر نشان کرد: رشد شیب سالمندی در کشور ما ۳ برابر متوسط شیب جهانی است.

تمام ارگان‌ها بر اساس نیاز سالمندان برنامه ریزی کنند

حمیرا خزایی، مسئول دبیر خانه شورای سالمندان استان تهران بر ضرورت هماهنگی و برنامه ریزی همه ارگان‌های عضو شورای ملی سالمندان بر اساس نیازهای آنها تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سالمندان دغدغه‌ها و مشکلاتی دارند که ضروری است دستگاه‌ها در جهت رفع آنها گام بردارند بیان کرد: در حال حاضر پوشش بیمه‌ای سالمندان یکی از مسائل مهم است و متاسفانه اغلب سالمندان کشور تحت پوشش بیمه نیستند.

خزایی در ادامه اظهار داشت: ایجاد فضای لازم جهت توانمندسازی سالمندان در راستای حفظ استقلال فردی، کرامت و منزلت آن‌ها در خانواده و جامعه، از اهداف دبیرخانه شورای سالمندان است.

وی تصریح کرد: پیگیری تصویب سند ملی برنامه‌های راهبردی سالمندان که از سال ۹۲ آغاز و در سال ۹۸ تدوین شد از فعالیت‌های مهم شورای سالمندان است، که با تصویب این سند چارچوبی برای هدایت سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها در حوزه سالمندان وجود خواهد داشت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: