پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام ازدواج به زودی پرداخت می شود. وام ازدواج از متقاضیان زیادی برخوردار است. وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام ازدواج اقساط بلند مدتی دارد.

خبر خوش دولت؛ دریافت وام ازدواج آسان‌تر می‌شود

یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی، الزام بانک مرکزی و بانک‌ها به پرداخت وام‌های تکلیفی از جمله وام ازدواج بوده است. به طوری که دولت و بانک مرکزی در مقاطع مختلف بارها بر تسهیل پرداخت این وام‌ها تاکید داشته و در این راستا اقدامات گوناگونی را انجام داده‌اند.

حال مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع پرداخت وام ازدواج ورود کرده و قصد دارد محدودیت‌های دریافت وام ازدواج را کاهش دهد.

پرداخت وام ازدواج بدون محدودیت

روز چهارشنبه 18 آبان ماه، محسن دهنوی، عضو هیات مدیره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، در صفحه رسمی خود در توئیتر، از تلاش نمایندگان مجلس برای کاهش موانع دریافت وام ازدواج خبر داد.

دهنوی در این توئیت گفته است که به پیشنهاد وی و با همت نمایندگان، دو فوریت طرحی تصویب شد که پس از اجرایی‌سازی، تمام محدودیت‌های گیرندگان وام ازدواج برطرف می‌شود.

این طرح، یک ماده به قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده، مصوب آبان ماه سال 1400 اضافه می‌کند که طی آن، اگر به موجب قوانین خاصی پرداخت تسهیلات ازدواج ممنوع یا موکول به رعایت شرایط معینی شده باشد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اعطای وام را طبق این قانون انجام دهند.

چند درصد از واجدان شرایط، وام ازدواج گرفتند؟

تصویب دو فوریت این طرح در شرایطی است که پیش‌تر نیز بانک‌ها مکلف شده بودند که اعطای این تسهیلات را با با سخت‌گیری کمتر و سرعت بیشتر، پیش ببرند.

با این حال سیاست‌هایی از این دست نتوانسته بودند موفقیتی در این زمینه کسب کنند. به طوری که طبق‌گفته محسن دهنوی، تنها 30 درصد از واجدان شرایط وام ازدواج 150 میلیون تومانی، این وام را دریافت کرده‌اند.

فرار بانک‌ها از پرداخت وام

استقبال اندک مردم از وام ازدواج در حالی است که نرخ سود چهار درصدی این وام، جذابیت آن را در شرایط تورمی اقتصاد ایران بالا برده است.

به نظر می‌رسد که یکی از علل اصلی فروش وام‌های ازدواج، بدقولی بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات است.

با وجود اینکه طبق اعلام بانک مرکزی، شعب اعطا کننده وام ازدواج باید به اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر برای پرداخت وام اکتفا کنند، اما برخی بانک‌ها تا سه ضامن از متقاضیان طلب می‌کنند.

از سوی دیگر با وجود تاکید بانک مرکزی بر کاهش زمان فرآیند پرداخت وام ازدواج به حداکثر 10 روز، بخش عمده بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج، مشتریان را به دلایل متفاوت برای چندین ماه در صف دریافت وام معطل می‌کنند.

طرح مجلس تورم را افزایش می‌دهد؟

این درحالی است که به نظر می‌رسد حجم بالای وام‌های تکلیفی در دولت سیزدهم، در کنار وظیفه‌های دیگری که بر دوش بانک‌ها قرار داده شده است، آنها را دچار ناترازی‌های جدی کرده است.

به طوری که بسیاری از بانک‌ها به مراجعان خود اعلام می‌کنند که بودجه‌ای برای پرداخت وام ندارند.

با وجود این محدودیت‌ها دولت، مجلس و بانک مرکزی همچنان فشارهای خود بر شبکه بانکی برای پرداخت وام ازدواج را افزایش می‌دهد. با افزایش این فشارها، بانک‌ها چاره‌ای جز اضافه برداشت از بانک مرکزی نخواهند داشت.

بدیهی است که اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، یکی از مهمترین عوامل افزایش پایه پولی و نقدینگی در اقتصاد است. رشد این دو متغیر نیز با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد نرخ تورم همراه خواهد بود./تجارت نیوز

جزئیات جدید پرداخت وام ازدواج

 شبکه بانکی در 6 ماهه اول امسال حدود یک هزار و ۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است .  عمده تسهیلات تکلیفی مربوط به ازدواج و فرزندآوری است و تا ۲۳ مهر ماه امسال ۵۳۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است،  تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱/‌۰۱/‌۱۳۹۷‬ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

مراحل ثبت نام وام ازدواج 

سامانه ثبت نام وام ازدواج با نشانی ve.cbi.ir برای ارائه تسهیلات به زوجین از طریق بانک مرکزی اعلام شده است. برای درخواست وام در این سامانه، هر کدام از زوجین باید وارد بخش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، قسمت ثبت نام جدید شوند.  بعد از ورود به صفحه اصلی، گزینه ثبت نام جدید را انتخاب کنید. در این صفحه زوجین باید شرایط و دستورالعمل‌های وام ازدواج را با دقت مطالعه کنید. این قسمت شامل شرایط و انواع مدارکی است که برای ثبت نام تسهیلات ازدواج نیاز است و باید اطلاعات هویتی و سکونتی را در این مرحله وارد کنید. نکته قابل توجه این است که تکمیل خانه‌هایی که با علامت ستاره قرمز رنگ مشخص شده اند، الزامی است.  در نهایت ثبت نام وام ازدواج تمام و رسید ثبت نام بارگذاری می‌شود و می‌توانید رسید ثبت نان را برای خود ذخیره و یا در صورت امکان آن را چاپ کنید.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱

متقاضی وام ازدواج نباید قبلا از این تسهیلات استفاده کرده باشد. و هر فرد ایرانی، تنها یک بار می تواند این وام را دریافت کند. برای دریافت وام ازدواج محدودیت زمانی وجود دارد. یعنی زوجین تا دو سال بعد از تاریخ عقد خود می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

برای وام هریک از زوجین، به یک ضامن معتبر دارای فیش حقوقی رسمی نیاز است. (البته اغلب بانک‌ها بازنشستگان، کارمند پیمانی و قراردادی، نیروی نظامی، کاسب معتبر دارای پروانه کسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنند.) اگر خود فرد متقاضی وام ازدواج کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عـمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعـتباری باشند نیازی به ضامن ندارد. زیرا فراد با ارائه گواهی کسر از حقوق خود می‌تواند وام را دریافت کند.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد وام ازدواج

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است. اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات یاد شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: