پایگاه خبری خانه فوتبال:

 با توجه به تشدید وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و بر اساس مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا، شنبه و یکشنبه مقارن با ۱۹ و ۲۰ آذرماه مدارس تمامی شهرستان های استان تهران و البرز غیر حضوری شد و انتظار بر این بود که مدارس اراک نیز که یکی از آلوده ترین کلانشهرهای کشور است، در این روزها غیر حضوری شود، که نشد.

اراک از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۹۶ روز ناسالم را سپری کرده و اتفاقا امروز ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱ نیز به گفته رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۱ صبح امروز ۱۲۲ و حاکی از ناسالم بودن هوا برای گروه های حساس بوده و در ساعت ۱۱ صبح نیز این شاخص به ۱۵۱ و ناسالم برای تمامی گروه های سنی رسید.

در چنین شرایطی والدین انتظار دارند که برای حفظ سلامت دانش آموزان، مدارس غیرحضوری شود، اما مسئولان دیدگاه دیگری دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در اینباره به ایسنا، گفت: دستگاه های سنجش آلودگی هوا به صورت مستمر و مرتب رصد می شوند و با توجه به اینکه در حوزه پدیده آلودگی هوا بیش از دیگر استان ها درگیر بوده ایم، تجربه خوبی در این زمینه داریم و امروز در حال استفاده از آن تجربه هستیم.

مهدی زندیه وکیلی تصریح کرد: تقریبا ساعت های پایانی شب، میزان آلودگی توسط دستگاه های سنجش اندازه گیری می شود و با توجه به روند افزایشی و کاهشی آلاینده ها و اخذ گزارش از هواشناسی در خصوص وضعیت هوا در ساعات اولیه صبح روز بعد، در خصوص تعطیلی ها تصمیم گیری می شود.

وی با بیان اینکه این تجربه و اقدام تا به حال جواب داده است، افزود: امروز ۱۹ آذرماه علیرغم اینکه همه به دنبال غیرحضوری شدن مدارس بودند، این تجربه اثربخش بود. البته هوای اراک برای گروه های حساس ناسالم است، اما پیش بینی ها مبنی بر اینکه شاخص کیفیت هوا برای تمام گروه های سنی آلوده نمی شود، درست بود و ما براساس پیش بینی های هواشناسی و دستگاه های سنجنده تصمیم گیری کردیم.

زندیه وکیلی با تاکید بر اینکه احتمال تشدید آلودگی در روزهای آینده وجود دارد، گفت: اگر سرما بیشتر شود و سکون هوایی ادامه داشته باشد، قطعا آلودگی نیز تشدید می شود. امروز قدری جریان هوا را در اراک شاهد بودیم و تخلیه آلودگی انجام گرفت و تعطیلی انجام نشد، اما اگر سکون هوا ادامه یابد و در کنار آن، با توجه به اینکه هنوز موفق به توقف مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند نشده ایم، احتمال غیرحضوری شدن مدارس وجود دارد.

به گزارش ایسنا، نکته قابل توجهی که در روزهای اخیر مطرح شده این است که طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک، روند بیماری آنفلوآنزا در بین کودکان تشدید شده و حتی این امر موجب افزایش آمار بستری کودکان استان مرکزی شده است، همچنین برخی از خانواده ها به نقل پزشک معالج کودک خود اعلام کردند که کودکان مبتلا به آنفلوآنزا که در معرض آلودگی هوا هم قرار دارند، درگیری ریوی بیشتر پیدا می کنند و این امر روند درمان را کند می کند.

دکتر رضا شجاعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این خصوص به ایسنا، گفت: در حال حاضر وضعیت هوای اراک برای گروه های حساس ناسالم است و در برخی اوقات این وضعیت برای تمامی گروه های سنی ناسالم می شود.

وی تصریح کرد: مسلما کودکان در زمره گروه های حساس قرار دارند که اگر درگیر بیماری زمینه ای و آنفلوآنزا نیز باشند، آسیب بیشتری را متحمل می شوند.

شجاعی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک، عضو کارگروه اضطرار آلودگی هوای اراک است، گفت: طبق گفته استاندار مرکزی، با توجه به شرایط، احتمال تشکیل این کارگروه وجود دارد و دانشگاه نیز به عنوان عضو، نظر خود را در خصوص آلودگی اعلام می کند و با توجه به شرایط موجود و وخیم شدن روند آلودگی هوا، قطعا موافق غیرحضوری شدن مدارس هستیم./ایسنا

جزئیات تعطیلی مدارس تا پایان هفته

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: