پایگاه خبری خانه فوتبال:

پیشنهاد جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی نه دهک مردم پرداخت می شود.

روز گذشته جزئیات جدیدی از طرح کالابرگ الکترونیک اعلام شد که براساس آن مشخص شده است در صورتی که اعتبار لحاظ ‌شده برای خرید کالا در پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است. به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام اخیر مسئولان وزارت رفاه، طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.   پیگیری‌های تازه تسنیم از وزارت رفاه نشان می‌دهد، هم‌اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک «به‌صورت نسبی» در استان هرمزگان آغاز شده است و در صورتی که نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد، به زودی در سراسر کشور پیاده‌سازی می‌شود، همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

6 ویژگی طرح «شما»

طرح جدید شامل رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که در کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. «شبکه اعتباری ایرانیان» موسوم به «شما»، از یک سازوکار فنی استفاده می‌کند که ویژگی هایی به شرح زیر دارد:

1- در طرح کالابرگ الکترونیکی برخلاف طرح هوشمندسازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه‌کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده‌ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

2- تعداد اقلام کالاهای مشمول این طرح باید در مصوبه هیئت دولت تعیین شود اما هیچ‌گونه محدودیتی در برندهای عرضه‌کننده اقلام تعیین‌شده وجود نخواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود بین 5 تا 17 قلم کالا در این طرح به‌صورت یارانه‌ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد.

3- اعتبار به‌صورت ماهانه در حساب سرپرست خانوار - بر اساس کد ملی و نه صرفاً کارت واریز یارانه نقدی - شارژ خواهد شد.

4- در صورت مصرف نشدن بخشی از اعتبار مذکور، امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت. در واقع سیکل شارژ اعتبار به صورت ماهانه است.

5- در طرح «شما» شاهد رونمایی از یک سوئیچ کالایی هستیم، یعنی اگر کالای انتخاب‌شده جزو گروه اقلام مشمول در سبد تعیین‌شده باشد، بعد از خرید معادل مابه‌التفاوت نرخ یارانه‌ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر خواهد شد.

6- احتمالاً باتوجه به ظرفیت بسیار گسترده‌ای که این شبکه اعتباری سراسری ایجاد خواهد کرد، دامنه آن برای حمایت از اقشار محروم و دهک‌های پایین جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی محدود نماند و در آینده زمینه حمایت هدفمند با اصابت مستقیم کالایی به خانوار صورت خواهد گرفت.

کالابرگ الکترونیک اختیاری است

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اعلام این که یارانه نقدی حذف نمی‌شود و کالابرگ الکترونیکی اختیاری است، گفت: بر اساس این طرح، خانوارها می‌توانند به اعتبار یارانه، یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

حمید فرداد در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی و پرداخت آن در قالب کالابرگ، اظهار کرد: پس از اعلام رسمی و اجرای طرح، مردم می‌توانند به‌صورت اختیاری کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند، در غیر این صورت یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری و در مرحله نخست در استان هرمزگان اجرایی می‌شود، افزود: هرمزگانی‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز (اعلام شده) از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. خرید اقلام اساسی به‌صورت نقد و اعتباری است، یعنی مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص‌داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید بقیه مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به‌صورت نقدی پرداخت کنند./ خراسان

جزئیات یارانه چند برابری در بودجه 1402

سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس یازدهم گفت: اگر تورم در کشور ۳۸ الی ۴۰ درصد است باید یارانه مردم نیز با آن تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. باید آن را چندبرابر کنند تا مردم بتوانند با رفاه زندگی کنند.

«یارانه نقدی یا کالابرگ نسیه‌ای/ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟» عنوان گزارشی بود که چندی پیش منتشر شد و نظر مخاطبان را درباره ترجیح آن‌ها برای کوپن یا واریزی نقدی جویا شدیم؛ پیام‌ها حاکی از آن است که اکثریت تمایل بیشتری به پرداخت یارانه نقدی دارند و کالابرگ را ردپایی از دوران جنگ می‌دانند. این دیدگاه در سطح جامعه و البته در میان کارشناسان اقتصادی نیز صادق است.

حدود ۱۰۰ روز تا پایان سال و آغاز سال ۱۴۰۲ باقی مانده و هنوز دولت در بلاتکلیفی پرداخت یارانه یا کالابرگ الکترونیک به سر می‌برد. موضوعی که قرار بود مدت‌ها پیش به سرانجام برسد اما هر بار به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد اما پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ کمی متفاوت‌تر و البته معلق‌تر است؛ چرا که زمزمه‌های توزیع کالابرگ از مناطق جنوبی شروع شده و از سویی به نظر می‌آید کسری بودجه دولت نیز اجازه ادامه چنین پرداختی را نمی‌دهد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم پرداخت یارانه در بودجه ۱۴۰۲ چه جایگاهی دارد؟ سوالات مخاطبان بهانه‌ای شد تا با سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به گفتگو نشستیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

دولت سیزدهم بدقولی کرد  

سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس شورای اسلامی ابتدا ضمن توصیه به دولت در جهت اقدام به پرداخت یارانه‌ها مطابق قانون اظهار کرد: کوتاهی دولت سیزدهم این است که یکسال پیش قانون وضع‌ شده توسط مجلس را اجرا نکرد. قرار بر این شد کالابرگ توزیع کنند و تعدادی از کالاهای اساسی را ارزان و برابر با آزادسازی نرخ ارز ترجیحی به دست اقشار و دهک‌های پایین جامعه برسانند؛ یعنی خانواده‌ها با خیال راحت بدانند که برنج، روغن، مرغ و دیگر کالاهای اساسی آن‌ها تامین است و نیازی به حقوق بالا نیز ندارد. کالا به راحتی به دستشان می‌رسد و سرپرست خانوار جلوی مهمان، خانواده، فرزندان، عروس و داماد‌هایش شرمنده نمی‌شود. مجلس این شرط را قرار داد اما متاسفانه هنوز برای کل کشور عملیاتی نشده است. دولت اخیرا به صورت آزمایشی شروع به اجرا طرح کالابرگ الکترونیک در برخی از استان‌ها کرده است.

او ضمن درخواست از دولت برای اقدام قانونی هر چه سریعتر برای پرداخت کالابرگ به مردم افزود: دولت درباره این موضوع کوتاهی نکند چرا که عاقبت خوبی ندارد؛ به خصوص در راستای وام معیشتی دولت باید توجه ویژه‌ای به خرج دهد. تورم آنقدر زیاد است که حقوق‌ها نه تنها برای کارمندان بلکه برای آن‌هایی که کار ندارند و هزینه زندگی نمی‌دهند نیز بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

تمهیداتی برای ابر تورم در راه

این نماینده مجلس ضمن اشاره به ابرتورمی که در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده خاطرنشان کرد: مسئولان باید این مسئله را پیش‌بینی و پیشگیری کنند؛ چرا که احتمال دارد تورم شدید‌تر شود. برای مقابله با این ابرتورم زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است تا بیش از این بروز پیدا نکند. تشدید تورم در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ باید پیش‌بینی شود. همچنین لازم مسئولان مقداری زمینه صادرات و واردات را در گمرک‌ها تسهیل کنند. زمانی که تولیدات داخلی و کالاهای مشابه برای مصرف مردم کفایت نمی‌کند مسئولان باید اجازه دهند اقلام وارداتی بیشتر شود، عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کند نه با تحکم، بخشنامه و مقررات الزام‌آور و متضاد بخواهیم داخلی‌سازی کنیم.

سبد حمایتی یارانه و کوپن پر و پیمان‌تر دولت

ذاکر در پیش‌بینی وضعیت یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: یارانه‌ باید براساس تورم برای مردم واریز شود؛ حتی باید آن را چندبرابر کرده تا مردم بتوانند با رفاه زندگی کنند. اگر تورم در کشور ۳۸ الی ۴۰ درصد است باید یارانه مردم نیز با آن تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. باید اقتصاد ساده‌ای را در دست مردم بگذاریم؛ یعنی کالاهایی که همه نیاز دارند به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. درباره مسکن و ازدواج جوانان نیز دولت باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. امیدواریم وزیر جدید بتواند در این زمینه کاری انجام دهد.

او در خاتمه بیان کرد: دولت باید کوپن کالاهای اساسی را به صورت تضمینی میان مردم توزیع کند؛ زیرا تورم و فشار معیشتی، قرض و بدهی مردم را افزایش داده است. بنابراین پول نقد فورا در جهت وصول بدهی‌ خانوارها خرج می‌شود. در این میان مردم دچار آسیب می‌شوند و سرپرستان خانوار شرمنده از فرزندان و خانواده خود می‌شوند. باید اعطای کالابرگ و یارانه را در کنار یکدیگر تدبیر کنیم؛ یعنی توزیع کالاها را تضمینی و مبلغی نیز یارانه نقدی دهیم. هر ۲ این امتیازها از سوی دولت باید توام با یکدیگر باشد و میزان پرداختی‌های نقدی نیز جوری باشد که خانواده‌ها هزینه‌های جاری، آب، برق، گاز و مخارج حاشیه‌ای را بتوانند پرداخت کنند./گسترش‌نیوز

تصمیم نهایی دولت برای یارانه و اجرای کالابرگ

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در 3 استان اجرا شده است و بعد از دریافت نتایج اجرای آن، بزودی در کل کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن رضایی بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از سامانه‌های سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که کالابرگ الکترونیکی چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار داشت:‌ اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شده و بعد از دریافت نتایج اجرای آن به زودی در کل کشور اجرا می‌شود.

وی همچنین به رئیس سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرد سند جامع مالیاتی عادلانه را تهیه کنید و برای تصویب در ستاد اقتصادی دولت ارائه شود.

رضایی از سازمان امور مالیاتی خواست که موانع و مشکلات مالیات‌ستانی عادلانه ‌ذکر شود و مشکلاتی که در مورد سازمان برنامه و بودجه و قوانین و مقررات موجود و تنقیح قوانین وجود دارد را در این سند ذکر شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نرخ مالیات در لایحه بودجه سال آینده تغییر می‌کند؟ گفت: از سال گذشته با تحولی که در مالیات‌ها اتفاق افتاده است، نرخ مالیات 5 درصد کاسته شد و این موجب شد مؤدیان جدیدی در تور مالیاتی قرار بگیرند و برای سال آینده نه تنها نرخ مالیات را افزایش نمی‌دهیم، بلکه تلاش می‌کنیم با کمک مجلس نرخ مالیاتی را کاهش دهیم، اما با شناسایی مؤدیان جدید میزان کل درآمد مالیاتی را افزایش می‌دهیم.

رضایی‌ گفت: وقتی یکصد هزار نفر فرار مالیاتی دارند، موجب کسری بودجه و افزایش 10 درصدی تورم می‌شود که این تورم به 85 میلیون ایرانی تحمیل می‌شود، بنابراین باید با شناسایی موارد فرار مالیاتی، هم عدالت مالیاتی برقرار شود و هم از تورم تحمیلی جلوگیری شود.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت:‌ ‌حجم مالیات با شناسایی فرارهای مالیاتی افزایش خواهد یافت، امسال یک میلیون مؤدی مالیاتی جدید در کشور اضافه شدند.

رضایی اظهار کرد: اگر نرخ‌های مالیاتی را کاهش دهیم می‌توانیم تا 7 میلیون مؤدی جدید مالیاتی در کشور شناسایی کنیم. 

وی ادامه داد: با شناسایی مؤدیان خوش‌حساب مالیاتی و اختصاص رتبه‌بندی مالیاتی به آنها می‌توان به کارآفرینان در تولید کمک کرد و کسانی که 20 سال خوش‌حساب بوده‌اند، نباید بانک برای ارائه تسهیلات، به اندازه کل ثروت آنها وثیقه دریافت کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌ سازمان امور مالیاتی با شناسایی 500 پرونده از بین 500 هزار پرونده مالیاتی توانست 250 هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کند. 

وی ادامه داد: در زمینه مالیات چند میلیون افراد در طبقات پایین جامعه قرار دارند که اگر کل مالیات آنها را هم ببخشیم اتفاقی نمی‌افتد، اما رضایتمندی زیادی در جامعه ایجاد می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: