پایگاه خبری خانه فوتبال:

کارشناس فوتبال توضیحاتی درمورد راهکار فوتبال کشورمان برای رسیدن به موفقیت ارائه کرد.
مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد راهکار فدراسیون فوتبال در صورت جدایی کارلوس کی‌روش از سرمربی‌گری تیم ملی اظهار داشت: این بحث‌ها به نظرم سوخته و تکراری است. اینکه یک مربی باشد یا نباشد چاره کار فوتبال ما نیست. اگر فوتبال ما دنبال تحول در آینده است،‌ باید به دنبال راهکار دیگری باشد. اینکه هر بار پس از ناکامی تیم ملی، چندین ماه صبحت از تغییر و تحول در مورد سرمربی کنیم، جز اینکه مردم را سرگرم کند سودی ندارد. زمانی می‌گویند مربی داخلی یا خارجی باشد، اما هیچ کدام از این بحث‌ها بیان‌کننده و ترسیم‌کننده آینده روشن برای فوتبال ما و تیم ملی نیست.

* برای جبران عقب ماندگی حرف زدن از ماندن یا نماندن یک مربی ما را به نتیجه نمی‌رساند

وی افزود: اکنون از برخی آسیایی ها مثل کره جنوبی، ژاپن، عربستان و حتی قطر عقب مانده‌ایم و آنها خودشان را از ما جدا کرده‌اند. شاید ببینید خیلی یود و حتی دو جام جهانی دیگر عربستان هم میزبان جام جهانی شده است. آنها به سرعت از ما پیش گرفته‌اند. حتی کشورهای شرق آسیا مثل تایلند، ویتنام،‌ و کشورهای جنوب شرق مثل هند، مدام در حال پیشرفت هستند. اگر می‌خواهیم از این مسیر عقب نمانیم و آینده‌ای در فوتبال داشته باشیم، اینکه فلان مربی بماند یا نماند،‌ ما را به نتیجه نمی‌رساند.

* اقبال عمومی در فوتبال ما مانند برزیل است

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد: یک بار برای همیشه باید تمام مشکلات دهه‌های اخیر را آسیب‌شناسی کرده و بر مبنای داده‌های کسب‌شده، برنامه‌ریزی مرحله‌ای برای آینده فوتبال داشته باشیم. در این برنامه باید همه جنبه‌ها مثل تربیت نیروی انسانی  در بخش‌های مختلف فوتبال، تجهیزات و امکانات، پیشرفت و توسعه و فوتبال و... را در نظر گرفت. اقبال عمومی نسبت به فوتبال در کشور ما مانند برزیل است. همان‌قدر که برزیلی‌ها فوتبال را دوست دارند در کشور ما هم چنین حالتی وجود دارد و این امتیاز بسیار بزرگی است. به همین دلیل موظف هستیم این فوتبال را در تمام نقاط کشور اشاعه داده و زمینه پیشرفتش را فراهم کنیم.

* ابتدا باید برنامه مدون داشت و سپس دنبال مجری خوب بود

جلالی افزود:  از داشتن 12-10 بازیکن در خارج از کشور تا این اندازه ذوق کرده‌ایم، ‌در حالی که برزیل بیش از 1700 بازیکن در خارج از کشور خود دارد. ‌‌‌‌‌‌باید برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم تا مطابق آن ببینیم اکنون کجا هستیم،‌ می‌خواهیم مسیر را چگونه طی کرده و در نهایت به کجا برسیم. برای اجرای این برنامه نیز باید مجری خوبی پیدا کرد. باید دید برای راهی که می‌خواهیم برویم مربی داخلی جواب می‌دهد یا خارجی. کی‌روش تأثیر گذار است یا یک مربی دیگر. این کاری است که اکنون باید انجام بدهیم،‌ غیر از این هر کاری بخواهیم انجام بدهیم تلف کردن وقت،‌بودجه و سرمایه است و فقط مردم را سرگرم می‌کنیم.

* مدیران ما باید به برنامه تعهد داشته باشند

وی در مورد اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان جام ملت‌های آسیا را پیش رو دارد اما مسائلی که مطرح می‌کند برای فراتر از جام ملت‌‌‌‌های آسیا است، توضیح داد: موضوعی که من می‌گویم باید از همین امروز انجام شود. اگر مدیران ما چنین برنامه‌ای ندارند، مشکلی مضاعف است. ابتدا باید مشکل را حل کرد، باید اولویت مدیران ما و دیدگاه آنها تعهد به برنامه باشد. اگر بخواهیم همین روزمرگی را ادامه بدهیم، بازهم وضعیت همین خواهد بود.

 

* دلیل توفیق نداشتن تیم ملی روزمرگی است

کارشناس فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: آیا جز این است که بیش از 50 سال است قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده‌ایم، یک بار هم از مرحله گروهی جام جهانی صعود نکرده‌ایم،‌ 50 سال است به المپیک نرفته‌ایم و بیش از 30 سال است که تیم‌های ما قهرمان جام باشگاه‌های آسیا نشده‌اند. به هیچ یک از این توفیقات نرسیده‌ام، دلیلش هم روزمرگی فوتبال ما است. نباید بگوییم به خاطر جام ملت‌های سال آینده باید همین دیدگاه آنی و لحظه‌ای را ادامه بدهیم و بار دیگر یک سال را از دست بدهیم.

جلالی عنوان کرد: برنامه‌ای که من می‌گویم اگر از همین حالا شروع شود، شاید دو سال دیگر اثراتش را نشان بدهد و شاید 5 یا 7 سال آینده فوتبال ما را تبدیل به یک قدرت کند. اگر بخواهیم شرایط فعلی را ادامه بدهیم شاید سال آینده هم در جام ملت‌های آسیا به نتیجه نرسیم و بار دیگر همین داستان‌ها تکرار شود که بگوییم این مربی خوب است یا فلان مربی بد است. شاید در جام ملت‌های آسیا نتیجه بگیریم و قهرمان شویم، اما به این دلیل که برنامه و زیرساختی نداریم، این نتیجه یک خوشحالی لحظه‌ای است و مؤید پیشرفت برای آینده نیست.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: