پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت بنزین طی سالهای اخیر افزایش یافت.بنزین فقط با کارت سوخت ارائه می شود . قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.  جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

جزئیات فریب بزرگ در جایگاه های سوخت و بنزین

رئیس پلیس پیشگیری تهران گفت: مجرم تراشه سرقتی را روی کارت سوخت قدیمی می‌گذاشت و به افرادی که در کار قاچاق سوخت بودند، تراشه را می‌فروخت.
سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره سرقت تراشه کارت‌های سوخت اظهار کرد: ما ۲ مورد سرقت، در زمینه تراشه کارت سوخت داشتیم که به یکی از کلانتری‌های ما گزارش شد.
وی افزود: بعد از گزارش سرقت، همکاران شناسایی‌های لازم را انجام دادند؛ برخی از شهروندان زمانی که برای سوخت گیری به پمپ بنزین مراجعه می کردند، برخی کارگران متاسفانه از فرصت سوء استفاده و تراشه کارت سوخت را درآورده و تراشه سوخته‌ای را جایگزین آن می‌کردند.
موقوفه‌ای گفت: مجرم تراشه سرقتی را روی کارت سوخت قدیمی می‌گذاشت و به افرادی که در کار قاچاق سوخت بودند، تراشه را می‌فروخت.
وی بیان کرد: به شهروندان توصیه می‌کنم در این زمینه دقت کنند و کارت سوخت و عابر بانک را خودشان در جایگاه‌ها استفاده کنند.

تصمیم دولت درباره تغییر قیمت و شیوه توزیع بنزین

بنزین

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت در برنامه رو در رو شبکه رادیویی گفتگو تاکید کرد قیمت و شیوه توزیع بنزین تغییر نمی کند ؛ این گفتگو بدین شرح است :

سوال : بنزین هیچ وقت از سوژه‌های خبری خارج نمی‌شود شیوه توزیع بنزین قرار است تغییر بکند؟

رضا نواز : عرض کنم خدمت شما که مجموعه صنفی ما معمولاً در قیمت گذاری و توزیع به شیوه‌های مختلف از طریق کارت سوخت مشارکتی ندارد و این سیاست گذاری کلان معمولا در رده سطح بسیار بالای دولت تصمیم گیری می‌شود ، ولی با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که ما داریم همانطور که دولت از اوایل سال گفته تقریباً منتفی است و طبق اطلاعات ما امکان شیوه توزیع و یا قیمت گذاری بنزین قرار نیست به این زودی‌ها تغییری داشته باشد.

سوال : تغییر قیمت چطور ؟

رضا نواز : قیمت هم تغییری نمی‌کند.

سوال : در ۱۴۰۱ که قطعاً تغییری در موضوع قیمت نداریم ؟

رضا نواز : الان برای ۱۴۰۲ یک کم زود است که در این مورد صحبت بشود.

سوال : یعنی احتمالش وجود دارد؟

رضا نواز : بایداز خود دولت بپرسید یعنی سخنگوی دولت در این مورد بهتر می‌تواند صحبت کند.

سوال : شما اطلاعاتی در این باره دارید به ما بدهید؟

رضا نواز : نه ما چنین اطلاعاتی نداریم که می‌خواهد تغییرات قیمتی داشته باشد، ولی نیاز هست دو تا نکته را بگویم :امسال متاسفانه از طریق همین بحث بنزین و همین خبرسازی‌ها دانسته یا ندانسته یک جور‌هایی التهاب آفرینی شده است ،مردم الان مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند این خبر هم بارها تکذیب شده است به نظرم زیاد پرداختن به این موضوع در رسانه ها وارد کردن شوک و یک جور‌هایی بازی با روح و روان مردم تلقی می‌شود.

سوال : ما می‌خواهیم از شما کمک بگیریم و با اطلاع رسانی درست از طریق شما برای مردم آرامش ایجاد کنیم.

رضا نواز : البته منظورم شما نبودید، شما برای شفاف سازی تلاش می‌کنید برخی‌ها خودشان هم می‌دانند که چرا این کار‌ها را انجام می‌دهند و این نکته دوم را هم بگویم که این شاید جای دیگری گفته نشده باشد مردم بدانند الان دولت نه تنها برای قیمت خام بنزین دارد سوبسید یارانه پرداخت می‌کند بلکه برای هزینه‌های حمل و توزیع هم دارد یارانه پرداخت می‌کند یعنی به ازای فروش هر لیتر بنزین که ۱۵۰۰ تومان مردم پرداخت می‌کنندو الان ۴ سال است این رقم ثابت است، ولی هزینه‌های حمل و توزیع پیوسته دارد افزایش پیدا می‌کند .مثلاً در گازوئیل که لیتری ۳۰۰ تومان الان دارد عرضه می‌شود مردم بدانند دولت حتی کمتر از ۱۰۰ تومان هم در واقع دریافتی ندارد همه این مبلغ بابت هزینه‌ها می‌رود یعنی حتی قیمت خام گازوئیل است یعنی یک لیتر گازوئیل دولت الان کمتر از ۱۰۰ تومان دریافتی دارد در بنزین بیشتر از نصف این مبلغی که مردم دارند الان پرداخت می‌کنند این بابت هزینه‌ها صرف می‌شود چرا؟ چون همه ساله هزینه‌ها در حال افزایش است و قیمت ثابت مانده و دولت سوبسید برای هزینه‌ها هم پرداخت کرده این را هم خواستم بگویم که مردم هم در جریان باشند.

سوال : متشکرم . ماجرای توزیع بنزین سوپر به کجا رسید؟

رضا نواز : بنزین سوپر فعلاً توزیع نمی‌شود یعنی فعلاً شرایط عرضه آن به وجود نیامده است .

سوال : گفتند که شرایط عرضه بنزین سوپر مهیا شده است ؟

رضا نواز : بله انشاالله که عرضه شود من تا دیروز خبری نداشتم که بنزین سوپر عرضه می‌شود.

سوال : گفته بودند این هفته توزیع می‌شود؟

رضا نواز : بله من حالا هفته قبل هم با شما در این زمینه صحبت کردم گفتم شاید این هفته اتفاقاتی بی افتد ما هم منتظریم ببینیم انشاالله فاز تعمیراتی پالایشگاه تمام و بنزین سوپر هم عرضه شود.

سه نرخی شدن یا کاهش سهمیه؛ قرار است اتفاقی برای بنزین بیفتد؟

به گزارش خبر فوری، اتفاقاتی که در مورد بنزین در حال رخ دادن است نگران کننده به نظر می رسد. همه می دانند که قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای دیگر نسبتا پایین است و هر بار که کشور با کمبود بودجه مواجه می شود، دولت سعی می کند با تغییر نرخ بنزین درآمدزایی کند. با این حال، این تغییر نرخ و سیاست توسط دولت و مجلس آنقدر بد انجام می شود که هر بار کشور را با یک بحران مواجه می کند.

کسی فراموش نمی کند که رویکرد اشتباه دولت قبل در قبال تغییر نرخ بنزین باعث اعتراضات آبان 98 و تعطیلی چند هفته ای کشور و هزینه های فراوان گردید. در آن زمان دولت سعی کرد از تاکتیک غافلگیری استفاده کند. به همین دلیل، یک شبه نرخ بنزین را تغییر داد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد را به 3 هزار تومان رساند. این عمل غافلگیرانه نتیجه عکس داد و باعث یک انفجار در کشور شد و به اعتراضات و اغتشاشاتی بدل گشت. بعد از این، دولت مجبور شد برای آرام کردن مردم از یارانه بنزین استفاده کند اما حتی این سیاست هم جواب نداد و مردم نارضایتی خود را از این اقدام اعلام کردند.

به نظر می رسد دولت جدید نیز قصد دارد تغییراتی را در قیمت بنزین ایجاد کند اما روش درستی را در این سیاست پیش نگرفته است. گویا دولت جدید نه سیاست غافلگیری بلکه سیاست لاپوشانی را پیش گرفته است. اقداماتی در سطح دولت و مجلس درحال وقوع است اما این اقدامات همه مخفیانه بوده و اعلام عمومی نمی شوند. این سیاست می تواند مخرب باشد و دولت باید به نحو شفاف و صادقانه با مردم صحبت کرده و سیاست های جدید سوخت خود را اعلام کند.

تغییراتی که مرموز اما نگران کننده اند

هم اکنون نرخ بنزین با کارت سوخت یکهزار و 500 تومان و نرخ بنزین آزاد 3 هزار تومان است. این نرخ هنوز تغییری نکرده اما اتفاقاتی در حال وقوع است که این ظن را که ممکن است این نرخ تغییر کند، تقویت می کند. طبق مشاهدات، میزان استفاده از کارت سوخت در بسیاری از شهرها محدود شده و هر فرد با یک کارت سوخت و به صورت روزانه تنها می تواند 30 لیتر بنزین بزند. این سیاست ابتدا در استان گیلان اجرا شد و حالا در بیشتر مناطق کشور (به جز شهرهای بزرگ و پرجمعیت) به اجرا درآمده است.

همچنین، طبق اخبار رسیده در شهرهایی که در آنها سیاست محدودیت بنزین روزانه در حال اجراست، یک سیاست دیگر هم اجرا می شود. طبق اخبار رسیده، کارت های مخصوص بنزین آزاد از جایگاه های سوخت برداشته می شود. البته این مساله توسط برخی مسئولین رد شده اما برخی شهروندان شهرهای کوچک می گویند این سیاست همین حالا هم در شهرهایشان اجرا شده است.

همچنین، برخی اخبار در مورد کاهش سهمیه مخصوص برخی خودروها شنیده شده که صحت و سقم آن مشخص نیست اما نشان می دهد که تغییراتی در حال رخ دادن است.

قرار است چه اتفاقی برای بنزین بیفتد؟

شایعات مختلفی در رابطه با تغییر نرخ بنزین و شرایط آن شنیده می شود. برخی در شبکه های اجتماعی از این نوشته اند که ممکن است نرخ بنزین آزاد افزایش یابد. برخی دیگر شایعه کرده اند که سهمیه یکهزار و 500 تومانی قطع شده و بنزین تک نرخی می شود. برخی دیگر هم از سه نرخی شدن قیمت بنزین سخن گفته اند. این ادعای اخیر توسط برخی نمایندگان مجلس نیز شنیده می شود. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با پایگاه «بازار حالا» به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید کرد. او با بیان اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده، تاکید کرد: «به نظر می رسد که دولت می خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند تا از این محل تقاضای مازاد بر سهمیه موجود را پاسخ دهد.»

واردات بنزین توسط بخش خصوصی که در اظهارات عباسی نیز دیده می شود، یکی دیگر از سیاست های احتمالی دولت برای جبران کسری سوخت است. البته این اقدام (یعنی واردات بنزین توسط بخش خصوصی) بر خلاف واردات دولتی بنزین که به تایید مجلس احتیاج ندارد و دولت می تواند مستقیما و مستقلا آن را اجرا کند، احتیاج به تصویب و تایید مجلس شورای اسلامی دارد و به همین دلیل، در صورت اجرایی شدن علنی بوده و اخبارش به گوش همه خواهد رسید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: