پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

هشت ماه از پرداخت مرحله جدید یارانه نقدی می‌گذرد و در این مدت دولت بار‌ها بر جایگزینی طرح کالابرگ با یارانه نقدی تاکید کرده است. اما حالا دولت از تصمیم خود مبنی بر اجباری بودن طرح کالابرگ پا پس کشیده است. اما همچنان معتقد است که این طرح بهتر از روش نقدی است و باید به شکل سراسری در کشور اجرا شود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت و مجلس برای اجرای طرح کالابرگ به شکل سراسری به راه حل تازه‌ای رسیده اند. راه حلی که قرار است از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود. در این روش قرار است که دولت از یک ماه قبل یارانه را به شکل اعتباری در حساب یارانه بگیران منظور کند و آن‌ها تا بیستم آن ماه فرصت خرید کالا‌های اساسی با این اعتبار را دارند.  

اما اگر یارانه بگیران تا بیستم اعتبار خود را هزینه نکنند، از بیستم آن ماه به بعد می‌توانند مبلغ را به شکل نقدی از حساب شان دریافت کنند. در چنین شرایطی همچنان تا پایان سال یارانه به شکل نقدی به حساب یارانه بگیران واریز خواهد شد.

در حال حاضر برخی رسانه‌های داخلی ادعای افزایش یارانه نقدی را مطرح کرده اند. اما دولت هیچ تصمیمی برای افزایش یارانه نقدی ندارد و در بهمن ماه نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

 در مورد زمان واریز یارانه بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز تجربه نشان داده است که دولت معمولا در روز ۲۰ هر ماه یارانه را به حساب یارانه بگیران واریز می‌کند. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که یارانه ماه آینده نیز در روز پنج شنبه ۲۰ بهمن به حساب یارانه بگیران واریز شود.

رای سال آینده در مجموع بیش از 315 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و کمک معیشتی در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد یارانه پرداختی در سال 1402 تغییری نخواهد کرد.

دولت برای یارانه نان، رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان و برای یارانه دارو نیز رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده است.

مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور هم 45 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مبلغ 126 هزار میلیارد تومان بابت هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش و بازپرداخت تعهدات و رقمی حدود 48 هزار و 500 میلیارد تومان بابت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی و تعهدات در نظر گرفته شده است.

در تبصره 14 لایحه بودجه سال آتی، اشاره شده که بانک مرکزی موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و بر اساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد جمع مصارف را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف است در صورت کسری منابع یارانه نقدی، منابع را از سایر محل‌ها تامین و به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و حداکثر تا دو ماه پس از آن تسویه کند.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد پرداخت یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: مردم در پرداخت یارانه نقدی آزادی انتخاب دارند، در حالی که در با کالابرگ این آزادی انتخاب از آنها گرفته خواهد شد و کالاها به تعدادی خاص محدود می‌شود.

وی افزود: پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی دارای مشکلات بروکراسی است و هزینه‌هایی برای دولت ایجاد می‌کند، البته کالابرگ این مزیت را دارد که به دنبال افزایش تورم تامین و دسترس به برخی کالاها برای مردم آسان‌تر خواهد بود، اما فقط چند کالای مشخص محدود خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: تمایل مردم بیشتر به سمت دریافت یارانه به صورت نقدی است تا صورت کالابرگ الکترونیکی. تجربه کوپن و کالابرگ در گذشته نشان داد که مردم حتی کالایی که به آنها داده می‌شد را در بازار می‌فروختند تا کالایی که بیشتر مورد نیازشان بود، تامین کنند.

افقه بیان کرد: دولت باید بررسی کند و ببیند که پرداخت کدام نوع از این یارانه‌ها منفعت عام را در بردارد، اما تمایل مردم دریافت یارانه به صورت نقدی است.

 محسن دهنوی نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«از ابتدای امسال و پس از حذف ارز ترجیحی، با تجمیع و افزایش یارانه‌ها گام مهمی برای برقراری عدالت و کاهش فساد برداشته شد.

‌یارانه‌های نقدی برای سه دهک اول تا ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک دیگر تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر در ماه افزایش یافت.

مابه‌التفاوت قیمت قبل و بعد از حذف ارز ترجیحی، به ازای سبدی شامل ۱.۵ کیلوگرم مرغ، ۱ کیلوگرم گوشت قرمز، یک شانه تخم مرغ، ۸ کیلوگرم لبنیات و ۷۰۰ گرم روغن در انتهای خرداد، ۱۸۵ هزار تومان بود که اکنون به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است. یعنی ۴۰ درصد آب رفتن یارانه  نقدی!

یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالاهای اساسی بود اما با گذشت زمان و تورم، یارانه مردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز ۷ ماه پیش نیست.

‌به همین دلیل معتقدم دولت باید با کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدیِ مبتنی بر سبد کالا، طبق مصوبه مجلس از کاهش ارزش یارانه مردم جلوگیری کند.»

ایرنا: «روزتون مبارک»؛ جمله‌ای که پاسخ‌های «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) به تماس‌های بانوان با آن شروع شد؛ نشستی که ۲۰ دی‌ ماه در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و موضوعات مطرح شده در آن نشان داد زنان و مادران ایرانی با وجود تمام دغدغه‌ها و چالش‌ها، به تعبیر حجت‌الاسلام «احمد صالحی» در پی تعالی و پیشرفت، تربیت صحیح فرزندان و استحکام بنیان خانواده هستند.

موضوعات عام‌الابتلاء یا همان دغدغه‌های عمومی و جمعی زنان ایران، بیشترین موضوع تماس‌های مردمی از سراسر ایران با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بود. بانوی اول از پایتخت تماس گرفت و از دغدغه‌هایش برای کاهش ساعات کاری بانوان متأهل و مادر و دورکاری آن‌ها سخن گفت و به کارزاری با ۲۷ هزار امضا اشاره کرد که در پی کاهش ساعات کاری بانوان است. گلایه داشت که بسیاری از زنان زودتر از ساعت ۱۸ به خانه نمی‌رسند و برای خانواده انرژی لازم را ندارند. خزعلی هم از او خواست که طرح و پیشنهادات تفصیلی خود را مستقیم به دفترش ارسال کند تا با بررسی‌ دقیق آن‌ها، راهکارهای پیشنهادی او برای حل این مشکل در هیأت دولت هم مطرح شود.

«سبک زندگی ایرانی - اسلامی»، موضوع تماس بانویی از فلاورجان اصفهان بود که نسبت به برخی کم‌توجهی‌ها به این مفهوم گلایه داشت و شماره فکس دفتر معاون رئیس‌جمهور را گرفت تا طرح و پیشنهاد خود در این زمینه را برایش ارسال کند.

بازنشستگی پیش از موعد بانوان موضوع تماس‌گیرنده بعدی بود که از بیرجند با دفتر رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت تماس گرفت و گفت که سخنان خزعلی در سفر استانی به این شهر برای طرح خواسته و دغدغه‌اش او را سر ذوق آورده تا درباره موضوع بازنشستگی پیش از موعد درخواست دهد؛ او صاحب دو فرزند ۲۰ و ۱۸ ساله بود که می‌گفت با توجه به طرح‌ها و تلاش‌های ضد فرهنگی دشمنان نگران تربیت درست آنهاست.

بانوی دیگری از شهرکرد تماس گرفته بود و نگران حجاب و لباس‌هایی بود که در دسترس جوانان قرار می‌گیرد و تأکید می‌کرد «لباس‌های مناسب قیمت بالا دارد و این امکان خرید را برای بسیاری سخت کرده است».

بانویی جهرمی که خود را متخصص کودکان معرفی کرد، به تشریح مشکلاتی پرداخت که در اجرای طرح خدمت بانوان متخصص در مناطق محروم برایش به وجود آمده و با ارائه پیشنهاداتش برای حل این معضلات، گلایه‌هایش از برخورد سلیقه‌ای در این حوزه را با معاون رئیس‌جمهور در میان گذاشت و گفت که شاید بتوان با ایجاد مزیت‌های مالی برای مردان متخصص به‌منظور جایگزین شدن در مناطق مذکور، به این موضوع سروسامان داد؛ موضوعی که به مانعی پیشِ روی مادر شدنش تبدیل شده بود

بانویی در پروسه درمان ناباروری بود و از عهده تأمین هزینه‌های آن برنمی‌آمد؛ مادری نگران فضای ورزشی مورد نیاز بانوان شهر و دخترانش بود و زن دیگری که بازار مناسب لباس بچه داشت اما سرمایه لازم را نداشت و در پی وامی برای ایجاد این سرمایه بود، از دیگر تماس‌گیرندگان با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بودند که هر یک به‌گونه‌ای برای حل مشکل‌شان قول پیگیری و مساعدت گرفتند.

دلواپسی‌هایی که محترم شمرده شدن

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده که پیش از این «سید محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جریان تماس‌های مردمی گفته بود به‌عنوان نماینده بانوان در کابینه، محکم و با قدرت از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند، دلواپسی‌های مادرانه و زنانه را یک به یک شنید و درباره راهکارهایی که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته یا خواهد گرفت، توضیح داد.

دورکاری: بررسی ساعات کاری بانوان و موضوع دورکاری آنان به گفته خزعلی از دغدغه‌های دولت هم هست و هیأت وزیران در تلاش است تا به سازوکاری دست یابد که بانوان بیش از گذشته در سنگر خانواده حضور داشته باشند. خزعلی شناورشدن ساعات کاری در صبح را از نمونه این تلاش‌ها برشمرد؛ تلاش‌هایی که به نوعی، منوط به همکاری مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف در سراسر کشور است که آیا مدلی مانند دوران کرونا را می‌توانند پیاده کنند. خزعلی این مهم را نیازمند فرهنگ‌سازی هم دانست و این هشدار را هم به بانوی تماس گیرنده داد که موضوع دورکاری می‌تواند به مثابه تیغی دولبه‌ باشد که حضور بانوان در مشاغل مختلف را کاهش دهد.

سبک زندگی ایرانی اسلامی: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی، هم در آموزش و پرورش و هم در طرح خانواده و جوانی جمعیت مطرح است اما به دلیل اهمیت آن نیازمند بررسی‌های بسیار در این حوزه است.

بازنشستگی پیش از موعد: شرایط صندوق‌های بازنشستگی، چالش پیش‌ِ روی بازنشستگی زودتر از موعد است که خزعلی به آن اشاره کرد و یادآور شد که در بررسی بودجه هم به این مهم تأکید شده ولی در عمل به دلیل شرایط ویژه بودجه و صندوق‌ها، چندان تمایلی به بازنشستگی پیش از موعد وجود ندارد. با این همه، او به مادر نگران پشتِ خط هم قول داد که دولت برای کسانی که نیازها و شرایط ویژه دارند، در پی طرح‌های ویژه خواهد بود.

پوشش مناسب: موضوع لباس و پوشش مناسب طبق گفته بانوی عضو کابینه آیت‌الله رئیسی، هم در شوراهای فرهنگی و هم در دولت مورد توجه بوده و طرحی در دست است که چادر به‌عنوان کالای فرهنگی شناخته شده و به آن یارانه تعلق گیرد تا پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار افراد قرار داده شود. خزعلی خاطرنشان کرد که پشتیبانی از تولیدی‌های استاندارد در زمینه حجاب هم تا حد زیادی انجام شده و ابراز میدواری کرد اثرات آن را به زودی در بازار ببینیم و البته بر این نکته هم تأکید کرد که باید از یک‌سو نسبت به نسل جوان کار فرهنگی انجام داد و از سوی دیگر بر مسأله تولید نظارت کرد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از زنان هم خواست که در محیط خانواده و محیط‌های آموزشی تلاش کنند تا پوشش‌های هنجاری و استاندار سبک زندگی ایرانی و اسلامی را مورد توجه و ترغیب قرار دهند.

طرح خدمت بانوان متخصص در مناطق محروم: خزعلی درباره طرح خدمت در مناطق محروم و مشکلات بانوان مشمول آن هم گفت که با توجه به جزئیات این طرح و تفسیرهای نمایندگان مجلس و نیازهای مناطق محروم باید در پی راه‌حل باشیم تا هم این مناطق از متخصص خالی نشود و هم بانوان مشمول طرح خدمت در مناطق محروم کمترین مشکلات را تجربه کنند تا موضوع فرزندآوری در میان زنان پزشک برطرف شود.

حمایت دولت از بانوان کارآفرین: نحوه حمایت دولت از بانوانی که در پی تولید هستند هم از سوی خزعلی تشریح شد و او گفت که دولت تسهیلات بانکی و وام را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد و بانوان را به این گروه‌ها معرفی می‌کند تا هم مواد اولیه و هم بازار فروش برای‌ آنها فراهم کند. معاون رئیس‌جمهور متذکر شد «موضوع بازار فروش برای بانوانی که درصدد کار تولیدی هستند» بسیار مهم است و ادامه داد «این موضوع به عهده کارآفرینان است تا ضمن آموزش و ارتقای شغلی تولیدکنندگان بازار و نیازهای آن را هم بشناسند».

هزینه‌های درمان ناباروری: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، تأمین هزینه‌های درمان ناباروری را اولویت دولت در طرح جوانی جمعیت دانست و تأکید کرد بیمارستان‌ها موظف به پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری هستند و مجوز بیمارستان‌های خصوصی در صورت تخلف باطل می‌شود. او با این تأکید از بانوی نیشابوری خواست که مدارک تخلف را ارسال کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

یارانه

جزئیات اجرای طرح کالابرگ بجای یارانه

سید صولت مرتضوی درباره طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: یک شبکه ملی اطلاعات ایجاد و طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده است که قبل از پرداخت یارانه به مردم، یارانه آنها به یک حساب پشتیبان واریز می‌شود.

مرتضوی افزود: در همین رابطه کسانی که احساس می‌کنند به جای یارانه نقدی باید کالا دریافت کنند، قبل از موعد یارانه می‌توانند از طریق آن حساب پشتیبان ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: مبالغ مورد نیاز برای تهیه اقلام اساسی از طریق شبکه پشتیبان اعتباری تأمین می‌شود و اگر سرپرست خانوار تحت هر شرایطی احساس کرد نیاز به پول نقد دارد، می‌تواند از یارانه نقدی در موعد مقرر استفاده کند، بنابراین استفاده از کالابرگ الکترونیکی و یا یارانه نقدی اختیاری است.
مرتضوی در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت سراسری، گفت: فعلاً مرحله آزمایشی در سه استان اجرا می‌شود که باید نتایج آن مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج در صورت موفق بودن به صورت سراسری اجرا می‌شود. دولت در حال بررسی این طرح است و البته زیرساخت‌های لازم را هم برای اجرای این طرح فراهم می‌کند.

یارانه معیشتی۵۰۰ میلیونی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

یارانهمرکزی مدیر کل دفتر پشتیبانی، فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فناوران و پژوهشگرانی که بتوانند رویدادهای خود را به یک تفاهم با بخش خصوصی تبدیل کنند از یارانه تجاری سازی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بلاعوض برخوردار می‌شوند.

امید رضائی‌فر دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی اظهار کرد: تجلیل از پژوهشگران و فناوران فرصتی برای تبادل نظر و اشتراک تجربیات در حوزه پژوهش و فناوری در کشور است.

وی افزود: در نسل‌های مختلفی که در حوزه‌های فناوری و توسعه در جهان شاهد بودیم سرانه درآمدی افراد از کسب و کارهای ایجاد شده از ۲۰۰ سال پیش هزار دلار برای هر فرد بوده و پس از آن در انقلاب صنعتی (۱۵۰ سال پیش) سرانه درآمدی ۱۰ هزار دلار و در انقلاب فراصنعتی در حدود ۵۰ سال پیش به سرانه درآمدی ۴۰ هزار دلار افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ به سرانه ۴۰۰ هزار دلار برای هر فرد رسیده است که باید در آینده با نگاه ویژه به این موضوع توجه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص مالکیت فکری از زوایای دانشگاهی و صنعتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: چین با حدود هفت میلیون ثبت اختراع رتبه اول جهان را کسب کرده و آمریکا با ۸۰۰ هزار ثبت اختراع رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند که این اختلاف اعداد به ماهیت و استاندارد مالکیت فکری بر می‌گردد.

این مقام مسئول در وزارت علوم به ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و افزود: امکان در اختیار قرار دادن تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت که بتواند به فضای تولیدی و تجاری سازی کمک کند در این قانون مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین که هر کدام از آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و امکان توسعه به مجموعه دانش بنیان و دانشگاهی می‌دهد، یک فرصتی برای بهره برداری جوامع دانشگاهی و واحدهای دانش بنیان است.

وی در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم تدوین طرح "نظام ایده‌ ها و نیازها" با مخفف "نان" است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ نیاز کشور (۹۰ درصد به صورت وب سرویس و ۱۰ درصد تعریف مستقل) از دستگاههای مختلف گردآوری شده است، افزود: آئین نامه اجرایی برای دانشگاه‌ها تدوین شده است تا پایان نامه و رساله‌های دانشگاهی به سمت‌وسوی رفع نیازها حرکت کند و امتیازات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

مدیر کل دفتر پشتیبانی، فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ارتباط موثر صنعت با دانشگاه و جامعه گفت: صنعت و جامعه باید نیازهای خود را در سامانه‌ای که پیش بینی شده قرار دهند و اساتید دانشگاهی نیز باید نیازهایی که تشخیص می‌دهند را در سامانه ثبت کنند و برای انجام این مهم دانشگاه کارگزارانی را پیش‌بینی کرده است.

وی بیان کرد: فضاهای آموزشی مناسبی برای صنایع مختلف طراحی شده است تا چنانچه صنایع نیاز به طی دوره‌های آموزشی ویژه داشته باشند از طریق این سامانه نیازهای خود را اعلام کنند و دانشگاهها نیز سرفصل‌های آموزشی خود را براساس نیاز عنوان شده تعریف کرده و آموزش دهند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: