پایگاه خبری خانه فوتبال:

کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییراتی اساسی در مسابقات باشگاهی آسیا ایجاد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته از انقلاب بزرگش در مسابقات باشگاهی قاره کهن پرده برداشت.

* تعطیلی رسمی لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد از سال 2024 دیگر لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ برگزار نمی‌شود و به جای این دو تورنمنت، 3 تورنمنت جدید برگزار می شود.

ماجرا از زمانی آغاز شد که شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته اعلام کرد می خواهد برای درآمدزایی و سود بیشتر برای باشگاه‌ها در سطح فوتبال قاره اقداماتی اساسی انجام دهد.

طبق اعلام AFC، فرمت جدید مسابقات باشگاهی فوتبال آسیا از سال 2024-2025 در 3 سطح متفاوت با حضور 76 باشگاه برگزار خواهد شد. 3 تورنمنت جدید AFC برای فوتبال باشگاهی آسیا به شرح زیر است:

1-سطح یک: با حضور 24 تیم ( 12 تیم از غرب آسیا و 12 تیم از شرق آسیا)

2-سطح دو: با حضور 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی به رقابت می‌پردازند

3- سطح سوم: با حضور 20 تیم در 5 گروه 4 تیمی باهم رقابت می‌کنند

* سیستم بازی ها در 3 سطح جدید فوتبال آسیا

* سطح یک(نخبگان)

از طریق سیستم جدید مسابقات، 76 باشگاه برای کسب عناوین قهرمانی که در 3 سطح برگزار می شود، به جای سیستم فعلی که شامل دو سطح مسابقات است، به رقابت می‌پردازند.

بالاترین سطح(1) شامل 24 باشگاه است که در دو منطقه غرب و شرق توزیع شده‌اند و هر منطقه شامل 12 باشگاه است که در یک سیستم لیگ با هم رقابت می‌کنند.

هر تیم 4 بازی در خانه و 4 بازی خارج از ورزشگاه خود با هشت باشگاه مختلف در همان منطقه انجام می دهد تا 8 باشگاه از هر منطقه به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کنند.

باشگاه های برنده جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب می کنند که مسابقات آنها علاوه بر بازی های نیمه نهایی و نهایی، در یک مسابقه واحد برگزار می شود و سیستم آن جمع آوری در یک کشور میزبان بازی نهایی مسابقات قهرمانی باشگاهی نخبگان در قاره است.

* سطح دوم

سطح دوم مسابقات باشگاهی آسیا با حضور 32 باشگاه در 8 گروه که هر گروه شامل چهار باشگاه می شود، برگزار می‌شود.

دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در دو بازی رفت و برگشت برگزار می‌شوند که بازی فینال در یک مرحله برگزار می شود.

* سطح سوم

در نهایت مسابقات سطح سوم شامل 20 باشگاه است که در 5 گروه تقسیم شده اند. این باشگاهها در مرحله گروهی با سیستم لیگ از یک مرحله به رقابت می پردازند و مسابقات در سیستم گروه بندی برگزار می شود تا 8 باشگاه برتر جواز حضور در مسابقات را کسب کنند.

دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در دو دور و فینال در یک دور برگزار می شود.

این تغییرات استراتژیک با تبدیل این مسابقات از سیستم توزیع در 5 منطقه به دو منطقه شرق و غرب، زمینه را برای رقابت بیشتر باشگاه های شرکت کننده از مناطق مختلف جغرافیایی در قاره آسیا برای رقابت با یکدیگر فراهم می‌کند.

باشگاه های بازنده در دور مقدماتی مسابقات سطح اول فرصت حضور در مسابقات سطح دوم را خواهند داشت و باشگاه‌های بازنده از دور مقدماتی مسابقات سطح دوم برای شرکت در مسابقات سطح سوم راه خواهند یافت. 

در نتیجه این تغییرات، انتظار می‌رود تعداد کل مسابقات باشگاهی از 274 مسابقه فعلی به 287 مسابقه افزایش یابد.

* طبقه بندی مسابقات باشگاهی و توزیع سهمیه ها

در عین حال، اعضای کمیته ضمن اشاره به چالش‌ها و تأثیراتی که همه‌گیری کووید-19 در مسابقات لیگ قهرمانان که از سال 2020 تا 2022 روی فوتبال داشته و نیاز به توسعه روشی جدید برای محاسبه امتیازات است به گونه‌ای که منعکس کننده سیستم جدید مسابقات باشد. 

استفاده از طبقه بندی مسابقات باشگاهی به منظور توزیع سهمیه در مسابقات از فصل 2024-2025 بر اساس نتایج فدراسیون‌های  داخلی در 8 سال گذشته (با مقدار معینی برای هر سال) و به گونه ای که عملکرد این فدراسیون ها را در این سال‌ها بهتر نشان دهد.

مجموع امتیازات نهایی به میانگین عملکرد تمامی باشگاه‌ها در رقابت‌های باشگاهی کنفدراسیون از مرحله گروهی بستگی دارد و برای محاسبه مجدد امتیازات فدراسیون‌های ملی در سال‌های 2021 و 2022 به صورت ماسبق اعمال خواهد شد. 

علاوه بر این و به منظور تعیین توزیع سهمیه در مسابقات مختلف باشگاهی، کمیته با سیستم جدیدی برای توزیع سهمیه ها در سه دوره مسابقات قهرمانی آسیا موافقت کرد، زیرا سیستم جدید به دارنده عنوان، فرصت حضور در نسخه بعدی را می‌دهد. به نحوی که ارزش ورزشی مضاعفی به باشگاه های شرکت کننده در مسابقات بدهد.

* محدودیت سهمیه بازیکنان خارجی برداشته شد(قانون به ضرر ایران و به کام عربستان)

 کمیته  AFC در یک تصمیم جدید دیگر با هدف ارتقای سطح و وضعیت رقابت‌ باشگاهی در آسیا موافقت کرد که دستورالعمل‌های داخلی هر یک از فدراسیون‌های داخلی در خصوص ثبت نام بازیکنان خارجی را مدنظر قرار دهد و درنظر گرفتن سقف برای حضور بازیکنان خارجی را از فصل 2025-2024 حذف می‌کند.

با قانون جدید AFC هر فدراسیون فوتبالی بسته به قانونی که در لیگ کشورش برای سهمیه لژیونرها درنظر گرفته، می تواند با همان تعداد در رقابت های باشگاهی آسیا شرکت کند. برای مثال در این قانون کشور عربستان که مجوز ثبت 8 لژیونر خارجی در لیگش را داده می‌تواند بدون محدودیت با تمام 8 لژیونرش به رقابت های آسیایی بیاید. با این قانون باشگاه‌های متمول حاشیه خلیج فارس بیشترین سود را خواهند برد و در مقابل باشگاه‌های ایران که کمترین بازیکن خارجی را دارند بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: