پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارگران با تغییر زیادی همراه شده. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1401 اعلام شد.

طبق اعلام وزیر کار، کارگروه های تخصصی تعیین مزد کارگران برای سال آینده به زودی تشکیل خواهد شد. در سال های اخیر، یکی از محورهای ثابت بحث در این کارگروه تعیین مزد به صورت منطقه ای بوده است.

طبق اعلام وزیر کار، کارگروه های تخصصی تعیین مزد کارگران برای سال آینده به زودی تشکیل خواهد شد. در سال های اخیر، یکی از محورهای ثابت بحث در این کارگروه تعیین مزد به صورت منطقه ای بوده است. باید منتظر ماند و دید که امسال شرایط چگونه رقم خواهد خورد. به نظر می رسد در این زمینه تامین شرط ماده 41 قانون کار که در  آن بر مولفه های تورم و تامین زندگی خانوار تاکید می شود، همچنان محل اصلی چالش بین کارگران و کارفرمایان خواهد بود. 

به گزارش خبرگزاری فارس، سید صولت مرتضوی وزیر کار از کلید خوردن فرایند تعیین دستمزد سال آینده خبر داد و  اظهار کرد: در اولین جلسه آینده شورای عالی کار که به زودی برگزار می‌شود، کارگروه‌های تخصصی را برای تعیین شاخص‌های حداقل مزد تشکیل می‌دهیم و این مسئله را بررسی می‌کنیم. وی تأکید کرد: تا قبل از پایان امسال حداقل دستمزد کارگران مشخص خواهد شد.

به گزارش خراسان، این در حالی است که به نظر می رسد موضوع تعیین مزد به طور منطقه ای امسال نیز یکی از محورهای بحث در کارگروه فوق باشد. به ویژه این که در گزارش اخیر وزارت کار با موضوع «پایش فقر 1400» نیز اشکالات مهمی به تعیین مزد سراسری گرفته شده است. این گزارش تصریح می کند: «با علم به وجود تفاوت در هزینه های زندگی و بهره وری نیروی کار در نقاط مختلف کشور، تعیین مزد ثابت باعث رشد اشتغال غیر رسمی در مناطق با هزینه های پایین تر و فقر شاغلان در مناطق با هزینه های بالاتر می شود. به عنوان مثال خط فقر خانوار سه نفره در شهر تهران 80 درصد بیش از حداقل دستمزد است اما در نقاط شهری سیستان و بلوچستان حداقل دستمزد در حدود 5/1برابر خط فقر است. بنابراین سیاست تعیین حداقل دستمزد کشوری نمی تواند در کشور ما سیاست مناسبی به شمار رود.» البته این گزارش در جایی دیگر تصریح می کند که «هر چند خط فقر با حداقل دستمزد مقایسه می شود، اما اصولاً قرار نیست مزد کارگر به نحوی باشد که از سقوط به فقر جلوگیری کند، بلکه قاعدتاً افراد انتظار دارند که با اشتغال به یک کار تمام وقت و دریافت دستمزد، از رفاه نسبی برخوردار باشند.»

در این حال، گزارش خبرگزاری تسنیم حاکی از تفاوت دیدگاه کارگران و کارفرمایان است. مصطفی باقری، عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران می گوید: کارفرمایان با مطرح کردن مزد منطقه‌ای، به دنبال پرداخت کمتر از حداقل دستمزد هستند. وی افزود: به منظور ایجاد دستمزدهای متفاوت در مناطق مختلف، برای کمتر از حداقل مزد که اصلاً قابل مذاکره نیست و برای بالاتر از این مقدار نیز قانون هیچ محدودیتی نگذاشته است. گفتنی است در ماده 41 قانون کار بر تعیین دستمزد با توجه به تامین حداقل معیشت خانوار و نیز در نظر گرفتن تورم در تعیین دستمزد تاکید شده است.

از سوی دیگر، آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز گفته است: برای تعیین دستمزد به سمت اجرایی شدن ماده 41 قانون کار می رویم. در حالت کلی روی همین قانون فعلی کار، مزد منطقه‌ای وصنایع مختلف  قابلیت اجرایی دارد. بحث بعدی، این است که گاه بدون پشتوانه علمی این موضوع مطرح می شود؛سهم دستمزد در قیمت تمام شده 7 درصد است و اگر دو یا سه برابر هم بشود، هیچ اثری بر هزینه کارفرمایان ندارد. این حرف، حرف غلطی است. اگر بیاییم صنایع مختلف را در نظر بگیریم و بدانیم که 90 درصد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط است، می‌توان سهم دستمزد را درآورد. ما در سال های گذشته این کار را برای صنایع مختلف انجام داده‌ایم./خراسان

زمان تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران اعلام شد

مرتضوی گفت: کارگروه‌های تخصصی تعیین حداقل مزد کارگران برای سال آینده به زودی تشکیل و تا پایان سال حداقل دستمزد تعیین خواهد شد.

سید صولت مرتضوی در مورد جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار داشت: در اولین جلسه آینده شورای عالی کار که به زودی برگزار می‌شود، کارگروه‌های تخصصی را برای تعیین شاخص‌های حداقل مزد تشکیل می‌دهیم و این مسئله را بررسی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: تا قبل از پایان سال جاری حداقل دستمزد کارگران مشخص خواهد شد و در وقت فضیلت به نتیجه خواهد رسید.

۲۰ هزار مسکن کارگری در حال ساخت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مسکن کارگران اظهار داشت: اولین گام مسکن کارگری از مشهد مقدس در شهر جدید گلبهار با عملیات اجرایی حدود ۲ هزار واحد مسکونی برای کارگران، آغاز شد، در کل کشور ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران آغاز شده است. در سیستان و بلوچستان هم ساخت واحد‌های مسکونی آغاز شده است و تلاش می‌کنیم ساخت تعداد بیشتری از واحد‌های مسکونی کارگری در دستور کار قرار گیرد.

مرتضوی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت مسکن امضا شده است، گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار است در برنامه‌ای ۲.۵ ساله تعداد یکصدهزار واحد مسکونی به وسیله تعاونی‌های مسکن برای کارکنان و دانشگاه آزاد احداث و تحویل شود.

وی همچنین در مورد تفاهم‌نامه‌ای که برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگران قبلا امضا شده بود، گفت: تفاهم‌نامه‌ای در زمان وزیر سابق با وزارت راه و شهرسازی امضا شد که طی آن مقرر شد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران توسط شرکت‌های تعاونی مسکن احداث شود؛ همچنین در تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران ۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، نوسازی و تحویل مردم می‌شود.

‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تا آخر سال قرار است یک‌هزار واحد مسکونی برای کارگران در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری برسد./ایبِنا

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

مطابق مصوبات شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. به این معنا که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

برای محاسبه حداقل میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان دستمزد روزانه خود را در ۶۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ به دست خواهد آمد. بنابراین حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، مبلغ ۸۳.۵۹۵.۰۰۰ ریال معادل ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول آن به صورت زیر می‌باشد:

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۱.۳۹۳.۲۵۰ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در معادله بالا قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۱ خواهیم رسید. بنابراین، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ طبق همین فرمول، مبلغ ۱۲۵.۳۹۲.۵۰۰ ریال است که معادل ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۵۰ تومان خواهد بود.

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲= مبلغ عیدی

حقوق کارگران

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: