پایگاه خبری خانه فوتبال:

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: خیلی نگران نیستیم اما به زودی موانع را حل می کنیم و VAR برای آینده نزدیک به فوتبال ایران اضافه می شود.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه کلاس دانش افزایی داوری نیم فصل لیگ برتر از ساعت ۱۱:۴۵ امروز با حضور ۱۳۰ داور و کمک داور، مهدی تاج(رئیس فدراسیون)، مهدی محمد نبی(نایب رئیس اول فدراسیون)، احمدرضا براتی(عضو هیات رئیسه)، هدایت ممبینی(دبیرکل فدراسیون) ، علی خطیر(مشاور عالی رئیس فدراسیون)، خداداد افشاریان(عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته داوران) برگزار شد.
پیش از حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه فدراسیون در سالن هتل آکادمی فوتبال، داوران جلسه ای را با اعضای کمیته انضباطی بدون حضور رسانه‌ها برگزار کردند.
داوران حاضر در این جلسه روز گذشته کلاس های آمادگی جسمانی را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

افشاریان در آغاز مراسم اختتامیه به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت.

در این مراسم مهدی تاج گفت: ابتدا ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) را تبریک می‌گویم. خیلی خوشحالم در جمع داوران، پیشکسوتان، هیات رئیسه و اصحاب رسانه هستم. یاد و خاطره پیشکسوتان مرحوم جامعه داوری را گرامی می‌دارم که از آن ها خاطرات خوبی داشتیم.پیشکسوتانی هم که اکنون هستند یادشان را گرامی میداریم مثل صالحی، نظری، زمانی، خوشخوان، غیاثی و .... از همه آن ها نیز استفاده می‌کنیم.

وی افزود: جام جهانی اتفاق خیلی خوبی بود که در نزدیکی ما اتفاق افتاد. ما هم در آن حضور داشتیم و امیدوارم در همه ادوار حضور پیداکنیم‌ ‌ بحث داوری هم مثل همه زمینه‌ها در مهم ترین رویداد دنیا مهم بود. برخی مسائل داوری در این جام می‌تواند برای ما مؤثر باشد. اتفاقات بزرگی افتاد و به نظر من اشتباهات داوری خیلی کم بود. با وجود VAR، دوربین ها و... همین اشتباهات کوچک هم بزرگ می‌شد‌.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: اینفانتینو نیز در همه بازی های شرکت کرد و از نزدیک آن ها را دید. مجموعه تیم داوری، کمیته مسابقات و ‌... نیز همه بازی هه را می دیدند. با همه این مسائل بازهم در داوری اشتباه بود. هرچند تأثیرگذاری آن کمتر بود. جام جهانی را به خوبی برگزار کردند که درس های مهمی دارد. داوران ما کمترین مزایا را در چرخه مالی از لحاظ مزایای فوتبال دارند.

تاج در خصوص موارد مهم داوری در کشور عنوان کرد: ۲ مورد برای فدراسیون خیلی مهم است‌. هرچند همه بخش‌ها مهم هستند اما تیم‌های ملی و داوری در سیکل هستند. هرچند همه کمیته‌ها فعالیت دارند و مهم هستند اما دو جا مورد ارزیابی مردم قرار می‌گیرد. کمیته داوران و تیم‌های ملی مدام مورد قضاوت مردم قرار می گیرند‌ امیدواریم تیم ملی جوانان و نوجوانان ما بار دیگر به جام جهانی بروند و همه تلاش مان را می‌کنیم تا بار دیگر پنج ستاره شویم. 

وی افزود: در بخش داوری بی انتقاد نیستیم و انتقاداتی به اشتباهات می‌شود. این کلاس‌هایی که افشاریان و همکارانش زحمت کشیدند و برگزار کردند برای رشد کیفی داوران است. از لحاظ کمی وضع‌مان خوب است. ۱۲۵ نفر آوردیم و یک روز هم می‌توانیم ۱۲۵۰ داور بیاوریم. وقتی هر از گاهی داوری به یک نفر می افتد ممکن است اشتباهات تأثیرگذار باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به آموزش داوران در خصوص سیستم ویدئو چک گفت: برای VAR باید ابتدا داوران کم و بهترین‌ها را آموزش بدهیم. زیرا در مرحله اول فرصت دیگری نیست. این اتفاق به زودی می‌افتد. کار ساده اما پردردسری است‌. با توجه به شرایط کشور با هر مجموعه‌ای صحبت می‌کنیم یک جایی به گره می‌خوریم اما باید بیشتر مذاکره کنیم که بیشتر وقت بگذاریم تا این موانع حل شود. موانعی که شاید در کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

تاج در ادامه افزود: خیلی نگران نیستیم اما به زودی موانع را حل کرده و آموزش را شروع می‌کنیم. VAR برای آینده نزدیک می‌آید و باید این اتقاق می‌افتد‌. چند خاصیت دارد و دیگر شاهد درگیری نیستیم. این سیستم به داوران آرامش می‌دهد‌.

وی در خصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه ها بیان کرد: باید مسائل تماشاگران را حل کنیم. اگر با برخی اشتباهات داوری بازی‌ها با تماشاگر برگزار شود، اداره فوتبال سخت خواهد شد. دیر یا زود بازی ها با تماشاگران برگزار می شود و باید داوران از لحاظ کیفی بسیار رشد کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره برگزاری کلاس‌های داوری تصریح کرد: این کلاس ها بسیار خوب است اما وقتی داور به زمین برود آموزش هه محک می‌خورند. به پرداختی های ما نگاه نکنید‌ زیرا کار بسیار بزرگی انجام می‌دهید. از همه داوران که به زمین می روند یا نمی‌روند تشکر می‌کنم‌. همین که متصل مورد قضاوت و برخی مواقع نامهربانی و بی اعتنایی قرار می گیرید جای تقدیر دارد. خیلی کم اتفاق می افتد که بازیکن به داور حمله کند. این کار شاید فقط در ایران اتفاق بیفتد.

تاج با بیان اینکه انتقاد باشگاه‌ها باید شنیده شود گفت: کمیته اخلاق، کمیته انضباطی، کمیته داوران و ... باید به انتقاد باشگاه ها نیز گوش بدهند. به هر حال اگر نتوانید به هر مجموعه ای انتقاد کنید، مورد احترام قرار نمی‌گیرد. دست کم مدیر باشگاه می‌گوید چرا داور اینگونه سوت زد؟ خیلی با افشاریان صحبت کردم که دست کم قضاوت بازی ها را ارزیابی کنید. سامانه داوری ما معیوب نیست. هیچکس تاکنون نیامده و بگوید گیر جای دیگری است اما باید به خاطر اشتباهات به باشگاه ها حق بدهیم. جایی اگر انتقاد بشود قابل احترام خواهد شد.

وی افزود: گیرهایی داریم و برخی سوال‌هایی می کنند که بحث دیگری دارد. در مورد هزینه ها باید بگویم افشاریان بارها آمده و درمورد دستمزد داوران حرف زده اما سطح داوری خیلی وسیع است. درآمدهای ما و حقوقی که نمی‌توانیم بگیریم نیز هست و همه این مسائل در فرایند کیفیت تاثیر می‌گذارد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص حذف داوران ایران عنوان کرد: با آمدن VAR از بازگشت داوری به رویدادهای آسیایی و جهانی خوشحال می شویم. اکنون در معرض خطر هستیم و داوران اگر مدرک نداشته باشند حذف می‌شوند یا حذف خواهند شد. باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا دست کم ۲_۳ ماه آینده آموزش تمام شود.

تاج در خصوص VAR  گفت: فردا با مدیران پرسپولیس و استقلال و مدیران شرکت توسعه و تجهیز جلسه داریم. هر ورزشگاهی باید مجهز شود و داور فقط به زمینی می رود که در آن VAR باشد‌. صدا و سیما هم در این زمینه کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: افشاریان باید برای محدود کردن گستره وسیع داوران تلاش کند تا دست کم داور چند سوت بزند. زیرا اگر داور باشد و قضاوت نکند برای خود داوران، سلامت لیگ و ... خوب نیست.

 خداداد افشاریان در این میان اعلام کرد که فقط سه باشگاه سپاهان، نساجی و فولاد سیستم رادیویی خریداری کرده اند.

تاج پس از شنیدن این صحبت گفت: من موضوع را پیگیری خواهم کرد و قطعا برای فصل بعد این سیستم را می آوریم. ظاهرا ذوب آهن و یک باشگاه دیگر نیز خریداری کرده است. در مورد VAR عقب مانده‌ایم‌. دو روز قبل با فیفا جلسه داشتیم. آن ها آماده هستند و فدراسیون به خط شان کرده است‌. همه چیز تنظیم شده و باید ما دنبال کار برویم. همه چیز آماده است و باید باشگاه ها را پای خط برویم. باید موانع شرکت evs را برطرف کنیم‌. باید با محدودیت‌ها بهترین باشیم و در همه رویدادهای بین‌المللی شرکت کنیم.

رئیس فدراسیون در خصوص طلب‌فوتبال ایران از فیفا و کنفدراسیون آسیا اظهار کرد: بزرگترین طلبکار فیفا و AFCهستیم. پرسپولیس سه و نیم میلیون دلار از AFC و کلی از فیفا طلبکار است اما باید ۹۰۰ هزار دلار به یک دروازه بان بدهد. در قرارداد هم آمده به همان میزان اگر ندهد باید جریمه بدهد. حتی ظاهرا وقتی به دادگاه CAS می روند می گویند باید همان لحظه پول را پرداخت کنید.

وی در پایان گفت: باشگاهی که از جیبش هزینه می‌کند نباید به خاطر انتقاد به کمیته انضباطی احضار شود اما ما توهین به داوران را هم قبول نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مهدی تاج در حاشیه کلاس نیم فصل داوران در خصوص تعیین تکلیف تیم ملی امید کشورمان، اظهار داشت: در این هفته تصمیمی در موردش گرفته می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی، گفت: هنوز فرصت هست و در حال کار بر روی این مساله هستند.

همچنین پس از خروج مهدی تاج و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از کلاس داوری، میرشاد ماجدی که در زمان سرپرستی‌اش در فدراسیون اختلافاتی با احمدرضا براتی، دیگر عضو هیات رئیسه داشت به سمت او رفت و با شوخی و خنده به براتی گفت: دست بده تا همه چیز را تمام کنیم.

مهدی تاج در این زمینه واسطه گری کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: