پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت برنج امروز اعلام شد. قیمت برنج در نوسان است. قیمت برنج این کالا را در سبد مردم دست نیافتنی تر می کند. قیمت برنج به دلیل افزایش حضور دلالان گران تر شد. قیمت برنج شاید ترسناک تر هم بشود.

جزئیات نرخ بالای برنج هندی در بازار

در این گزارش به بررسی قیمت انواع برنج هندی در بازار پرداخته شده است.
برنج های خارجی انواع مختلفی دارد که محبوبترین آن ها هندی و پاکستانی است. برنج هندی جزء برنج‌های باکیفیت خارجی می‌باشد که پس از برنج پاکستانی با حجم زیادی به سایر کشورها صادر می‌شود. ظاهر این برنج شباهت زیادی به برنج‌های ایرانی دارد، اما عطر و طعم برنج ایرانی را ندارد.
در شرایط موجود اقتصادی به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به برنج ایرانی بیشتر افراد سعی در استفاده از این برنج ها دارند. البته مدتی است قیمت برنج های وارداتی هم خیلی ارزان نیست و به نسبت برنج ایرانی آن هم گران شده است.
در جدول زیر به بررسی قیمت انواع برنج هندی در بازار پرداخته شده است.

قیمت برنج

جزئیات تقلب برای کاهش قیمت برنج

نامرغوب های وارداتی در کیسه های برنج ایرانی

مسیح کشاورز گفت: هنگامی که قیمت برنج در بازار بالا می‌رود برای متعادل‌سازی قیمت‌ها اقدام به اختلاط برنج کیفی با نوعی برنج ارزان‌تر می کنند. ۲ نوع تخلیط برنج ایرانی با خارجی و برنج ایرانی با ایرانی را در کشور داریم. برنج‌های پاکستانی که از نظر ظاهری نزدیک به برنج ایرانی هستند برای تخلیط وارد می‌شوند و این بستگی به انصاف افراد دارد که به چه میزان این تخلیط را انجام دهند.

نزدیک به یک دهه است که از تخلیط برنج ایرانی با خارجی و برنج درجه ۱ و ۲ می گذرد. درحالی که باید واردات برنج خارجی به شهرهای شمالی ممنوع باشد و با متخلفان برخورد شود اما به راحتی برنج هندی و پاکستانی در شمال ایران در دسترس است و گاهی محلی‌های این شهرها اقدام به تخلیط برنج های خود با این برنج های وارداتی می‌کنند. گسترش نیوز پیرامون این موضوع با مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج پیرامون تخلیط برنج در ۳ استان شمالی کشور به گسترش نیوز گفت: هنگامی که قیمت برنج در بازار بالا می‌رود برای متعادل‌سازی قیمت‌ها اقدام به اختلاط برنج کیفی با نوعی برنج ارزان‌تر می کنند. ۲ نوع تخلیط برنج ایرانی با خارجی و برنج ایرانی با ایرانی را در کشور داریم. برنج‌های پاکستانی که از نظر ظاهری نزدیک به برنج ایرانی هستند به استان‌های شمالی ما برای تخلیط وارد می‌شوند و این بستگی به انصاف افراد دارد که به چه میزان این تخلیط را انجام دهند اما در مجموع این موضوع درست نیست که در استان‌های شمالی ما که مصرف برنج خارجی بسیار کم است، برنج خارجی وارد شود و مسئولان باید به این موضوع رسیدگی کنند.

تصمیمات ناگهانی آرامش بازار را برهم می زند

مسیح کشاورز در رابطه با رفع ممنوعیت واردات برنج بیان کرد: زمانی که بازار در آرامش است ورود دولت تنها آرامش این بخش را بهم می‌زند. تصمیم ناگهانی ممنوعیت برنج تصمیمی غیر کارشناسانه بود که باعث برهم خوردن نظم در بازار برنج شد. هنوز مشخص نیست که این تصمیمات یک شبه و غیر کارشناسی را چه افرادی می‌گیرند که پاسخگوی بی‌نظمی بازار باشند.

وی در رابطه با تاثیر ممنوعیت واردات برنج بر بازار خاطر نشان کرد: همیشه در زمان ممنوعیت واردات برنج شاهد افزایش و گرانی این محصول هستیم. بعد از مدتی دچار کمبود برنج می شویم که برنج ایرانی هم متاثر از این موضوع افزایش قیمت پیدا می‌کند. ما همه این موارد را با مسئولان مربوطه در میان گذاشتیم و امیدواریم دیگر شاهد تصمیمات این‌چنینی نباشیم.

پاکستان رفیق نیمه راه بازار برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: در زمان ممنوعیت واردات برنج ما کمبود بازار را از پاکستان تامین می کردیم. این در حالی است که ما در جلسه‌ای که ممنوعیت واردات برنج از هند اعلام شد، اعلام کردیم که با وزارت جهاد کشاورزی همراهی کرده و سعی می‌کنیم این بخش از نیاز کشور را از پاکستان وارد کنیم اما در همان زمان نگرانی این موضوع را داشتیم که ‌پاکستانی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند و ما دوباره دچار مشکل بشویم. متاسفانه طرف‌های پاکستانی قیمت‌ها را مقداری افزایش دادند و ما هم نتوانستیم مقدار مورد نیاز را از پاکستان وارد کنیم. تا زمانیکه ثبت سفارش برای پاکستان نیز بسته شد و دیگر امکان واردات برنج از پاکستان ممکن نبود.

کشاورز در انتقاد از صحبت‌های اخیر شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه با لغو ممنوعیت واردت برنج ظرف حدود ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰ هزار تن ثبت سفارش انواع برنج خارجی صورت گرفته است، اظهار داشت: اگر این ۱۰۰ هزار تن انجام شده باشد، ویرایش ثبت سفارش‌های قدیمی واردات برنج بوده است. در واقع واردکنندگان اصلاحیه ثبت سفارش خود را انجام دادند. این در حالی است که تا این لحظه هیچ ثبت سفارش برای واردات برنج هنوز انجام نشده و ثبت سفارش برنج همچنان متوقف مانده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره تایید نشدن ثبت سفارش‌های قدیمی در پایان ادامه داد: بانک مرکزی به تمام کالاها ارز اختصاص داده است. اگر ثبت سفارش‌های قدیمی ما تایید شده است به دلیل عدم تخصیص ارز است که هنوز به برنج تعلق نگرفته است. علت این موضوع نیز این است که وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی خواسته تا زمانی که از شرایط عرضه برنج‌های وارد شده مطمئن نشدند ارزی به واردکنندگان برنج تعلق نگیرد. اکنون حدود ۴۰ هزار تن برنج خارجی در بنادر در حال وصول است و امکان ترخیص آن فراهم می‌شود. این تصمیم نیز اشتباه است زیرا نظارت باید در کنار فعالیت‌های دیگر باشد نه موردی که بازار را به طور کامل تعطیل کند.

قیمت برنج ایرانی

در این خبر قیمت انواع برنج موجود در بازار را بررسی کرده ایم.

فهرست قیمت برخی از ارقام برنج در بازار به شرح زیر است.

نام کالا 

قیمت (تومان)

برنج هاشمی معطر درجه یک آستانه اشرفیه طایفه - ۱ کیلوگرم

۹۰,۶۰۰

برنج هاشمی معطر درجه یک آستانه اشرفیه طایفه - ۳.۵ کیلوگرم

۳۱۲,۱۳۰

برنج هاشمی معطر درجه یک آستانه اشرفیه طایفه - ۵ کیلوگرم

۴۹۰,۰۰۰

برنج دودی آقامیر - ۵ کیلوگرم

۴۴۰,۰۰۰

برنج معطر ممتاز عنبربو طایفه - ۵ کیلوگرم

۴۰۲,۵۰۰

برنج تنظیم بازار ایرانی گلچین استخوانی - ۱۰ کیلوگرم

۴۷۸,۸۰۰

برنج هاشمی چاپار - ۵ کیلوگرم

۵۸۰,۰۰۰

برنج دم سیاه درجه یک آقاجانیان - ۵ کیلوگرم

۶۸۷,۹۰۰

برنج ایرانی فجر ممتاز و معطر ستایش - ۱۰ کیلوگرم

۸۴۵,۵۰۰

برنج ایرانی طارم هاشمی مژده- ۱۰ کیلوگرم

۹۶۶,۰۰۰

برنج صدری هاشمی آقاجانیان - ۱۰ کیلوگرم

۱,۳۸۸,۰۰۰

برنج دم سیاه درجه یک آقاجانیان -۱۰ کیلوگرم

۱,۳۵۵,۰۰۰
بر اساس قیمت برنج ایرانی ، کیسه ۱۰ کیلویی برنج طارم هاشمی ناظران گیلان به میلیون و ۷۰۰ هزارتومان رسیده است. همچنین برنج صدری اعلاء کاویش یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان خریدوفروش می شود.

برنج ایرانی دم سیاه هاشمی بوستان عرش باید یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان هزینه کنید.
برنج طارم هاشمی ناظران گیلان ۱۰ کیلوگرم ۱,۷۰۰,۰۰۰
برنج کشت دوم کاویش ۱۰ کیلوگرم ۱,۸۰۰,۰۰۰
برنج طارم ممتاز گلستان ۱۰ کیلوگرم ۱,۴۰۰,۰۰۰
برنج صدری اعلاء کاویش ۱۰ کیلوگرم ۱,۴۰۰,۰۰۰
برنج بوجاری مجلسی ۱۰ کیلوگرم ۱,۳۰۰,۰۰۰
برنج ایرانی دمسیاه هاشمی بوستان عرش ۱۰ کیلوگرم ۱,۳۰۰,۰۰۰
برنج صدری هاشمی آقاجانیان ۱۰ کیلوگرم ۱,۳۰۰,۰۰۰

قیمت جدید برنج در بازار

مشاهدات میدانی و گزارش‌های مرکز آمار ایران حاکی از افزایش نرخ برنج در بازار است.
بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران نرخ هر کیلو برنج خوشبخت شیرودی ۸۵ هزار تومان، برنج علی کاظمی گیلان درجه یک ۱۳۵ هزار تومان، طارم محلی کشت دوم فریدونکنار ۱۵۰ هزار تومان، طارم محلی فریدونکنار اعلا ۱۳۰ هزار تومان، دم سیاه صدری درجه یک گیلان ۱۶۰ هزار تومان، هاشمی دودی سنتی گیلان ۱۴۵ هزار تومان، سرلاشه هاشمی دودی سنتی ۵۵ هزارتومان، شیرودی دودی سنتی ۱۱۰ هزار تومان، دم سیاه صدری دودی سنتی گیلان ۱۸۰ هزار تومان و هاشمی گیلان ۱۰۰ هزار تومان است.

انواع برنج خارجی اعم از تایلندی، پاکستانی و هندی نیز با قیمت‌های هر کیلو ۲۰ تا ۵۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

گزارش‌های مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه، هر کیلو برنج ایرانی ‌تا بیش از ۹۰ هزار تومان هم نرخ خورده است، در حالی که متوسط نرخ این کالا در اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۶ هزار تومان بوده و در همین ماه در امسال به حدود ۸۲ هزار تومان رسیده است. بر اساس این گزارش، برنج ایرانی نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۲۶.۸ درصد و نسبت به فروردین امسال ۷.۶ درصد گران شده است.

همچنین برنج خارجی افزایش ۳۴.۵ درصدی نرخ نسبت به سال قبل دارد، هر کیلو از آن در اردیبهشت پارسال به طور متوسط حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که در همین ماه امسال به حدود ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و تا بیش از ۳۸ هزار تومان هم نرخ خورده است. افزایش نرخ برنج خارجی نسبت به فروردین امسال ۳.۳ درصد بوده است.

حمله برای کنترل قیمت برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج بیان کرد: در سال جدید متاسفانه تنها ۴۰۰ هزار تن ثبت سفارش داشتیم. در شرایط مطلوب حدود ۲۷۰ هزار تن آن توسط بخش خصوصی برای زمان اوج مصرف محقق شد.
چند روزی است که خبر افزایش نرخ برنج شنیده می‌شود. در صورتیکه قرار بر این بود نرخ بالای ۱۰۰ هزار تومان را برای برنج نداشته باشیم اما مشاهدات حاکی از این است که برخی برندها با نرخ حدود ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.
گسترش نیوز در خصوص افزایش نرخ برنج به گفت‌وگو با مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج پرداخت.
کشاورز در ادامه به دلایل کاهش واردات برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: دولت سود بازرگانی و عوارض گمرکی واردات برنج را تعیین نکرده بود. تا هفته قبل هنوز قانون بودجه در گمرکات کشور اجرایی نشده بود و هیچ یک از واردکنندگان این ریسک را نمی‌کردند که برمبنای محاسبات سال ۱۴۰۰ برنج وارد کشور کنند و بفروشند تا پس از آن بخواهند این اختلاف نرخ را جبران کنند.

وی با اشاره به جلسه قرارگاه امنیت غذایی که هفته گذشته با حضور معاونان وزیر صمت، سازمان حمایت و اعضای هیات مدیره انجمن واردکنندگان در خصوص مشکلات مربوط به بازار برنج تشکیل شد، گفت: در این جلسه که با مسئولیت سردار کاظمینی، قائم مقام وزارت جهاد در امنیت غذایی تشکیل شد به آسیب شناسی بازار برنج پرداختیم که التهاب این بازار دلایلی دارد که دولت باید هر چه سریع تر به رفع آن بپردازد.

قیمت برنج

کسری برنج باید جبران شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان نخستین مشکل، افزود: زمانیکه دولت کاهش ثبت سفارش را مشاهده کرد باید خیلی زود این جلسه را ترتیب می‌داد. در سال جدید متاسفانه تنها ۴۰۰ هزار تن ثبت سفارش داشتیم. در شرایط مطلوب حدود ۲۷۰ هزار تن آن توسط بخش خصوصی برای زمان اوج مصرف که فروردین و ماه مبارک رمضان است، محقق شد. در نتیجه باید با افزایش واردات کسری این دوران را جبران کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ادامه اظهارکرد: شرکت بازرگانی دولتی با عرضه ذخایر احتیاطی خود برای عید و ماه مبارک رمضان به‌طور مقطعی  وارد بازار شد که متاسفانه به اهداف کاهش قیمت برنج ایرانی و خارجی نرسید. اما با خرید خود در حجم بالا موجب افزایش نرخ برنج در بازار جهانی شد.

حمایت از برنج ایرانی کافی است

وی با بیان موضوع دیگر مطرح شده در جلسه اظهارکرد: قیمت‌گذاری دستوری برنج در سال ۱۴۰۰را نیز در این جلسه مطرح کردیم. واردکننده هر کیلو برنج را با نرخ ۳۵ هزار تومان ترخیص می‌کرد، اما با نرخ ۳۱ هزار تومان می‌فروشد. با وجود اینکه درحال‌حاضر قیمت‌های جهانی به علت جنگ اوکراین و روسیه با ۲۰ درصد افزایش همراه بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج همچنین گفت: از سوی دیگر به دوره ممنوعیت واردات که مرداد ماه است نزدیک می‌شویم. دولت باید زود تر به دنیا اعلام می‌کرد که امسال به اندازه کافی از برنج ایرانی حمایت کردیم که نرخ هر کیلو آن به مرز ۱۵۰ هزار تومان رسیده است و نیازی به حمایت با جلوگیری از واردات برنج خارجی نیست. اما هنوز این را اعلام نکردند تا کشورهای دیگر با مشاهده اوضاع بد نخواهند برنج را گران تر به ما بفروشند. درنهایت همه این‌ موارد باعث تکرار تجربه تلخ ۱۴۰۰ در افزایش نرخ برنج خارجی و ایرانی خواهد شد.

قیمت برنج

ممنوعیت واردات برنج و تاثیر بر بازار

کشاورز در خصوص ممنوعیت واردات برنج گفت: ممنوعیت واردات برنج، کنترل بازار برنج ایرانی را از دستتان خارج می‌کند. در این جلسه شفاهی با دلایل ما موافقت کردند. همچنین حذف برنج تایلندی از لیست واردات توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران که دلیل آن عدم استقبال مردم از برنج های درجه پایین وارد شده است باعث ایجاد انحصار در بازار خرید هند و پاکستان می‌شود که این‌ها به ضرر کشور است. بخش خصوصی می تواند با واردات برنج های با کیفیت منابع جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

دولت چاره کند!

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان با بیان اینکه ما اطلاعات و آگاهی خود را در اختیار دولت گذاشتیم امیدواریم که چاره‌ای اندیشیده باشند، افزود: اگر شرایط مساعد باشد و با موارد گفته شده موافقت شود، یک میلیون و سیصد هزار تن برنج وارد کشور می‌شود و با رقابت سالم بین واردکنندگان کاهش نرخ رخ می‌دهد به طوری که افزایش نرخ جهانی برنج حس نشود. امیدواریم با موارد اعلام شده در این جلسه شاهد تکرار تجربه تلخ سال ۱۴۰۰ در کمبود و گرانی برنج خارجی و غیر قابل کنترل بودن برنج ایرانی نباشیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: