پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت بنزین طی سالهای اخیر افزایش یافت. قیمت بنزین با تغییر همراه است. قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.  جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

خبر جدید از سهمیه بنزین نوروزی

سخنگوی دولت در بازدید از نمایشگاه گردشگری درباره اختصاص سهمیه ویژه بنزین برای سفرهای نوروز، گفت:‌ فعلا صبر کنید تا قبل از نوروز مشخص می‌شود.
دولت برای افرادی که قصد سفر دارند پیش‌بینی‌هایی داشته و پیش از این هم برای فعالیت در حوزه گردشگری تخفیف‌ها و معافیت‌هایی داشته و در صدور مجوزها اقدام جهادی صورت گرفته است که اعطای همه مجوزها برخط شد و خیلی از این‌ها مانع‌زدایی شد.
دولت حامی و هادی فعالیت‌ها، اقتصادها وکسب‌وکارهای خرد است و آثارش را در تعطیلات نوروزی خواهیم دید.

قیمت بنزین را لیتری 1700 تومان کنید

شرق یادداشتی از هاشم اورعی استاد دانشگاه شریف منتشر کرده است.

چنانچه کسری واقعی بودجه سال آینده را 500 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، روش معمول برای تأمین آن افزایش نقدینگی به همین میزان و در نتیجه ادامه تورم بالا خواهد بود. اما چنانچه بخواهیم به سمت ترک اعتیاد برویم، می‌توان با افزودن هزارو 700 تومان به قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل و هر مترمکعب گاز این رقم را تأمین کنیم و از سیکل نامناسب استقراض، چاپ پول و تورم بالا خلاص شویم. با این افزایش قیمت چنانچه فرض کنیم میزان مصرف یک‌سوم کاهش یابد، ضمن تأمین کسری بودجه چنانچه شرایط بین‌المللی اجازه دهد به 60 میلیارد دلار درآمد صادراتی جدید نیز دست خواهیم یافت.

میلتون فریدمن اعتقاد داشت که تورم از سوی دولت ایجاد می‌شود؛ چون فقط دولت قادر است پول چاپ کند. او به‌درستی بر این نکته تأکید می‌کرد که تورم یک بیماری مهلک برای جامعه است و دلیل اصلی آن هزینه‌های بالای دولت است. اگر تورم کنترل نشود، جامعه را نابود خواهد کرد؛ مثل برزیل که قبل از 1964 تورم به سرنگونی دولت منجر شد و شیلی که سیاست‌های اقتصادی اشتباه نرخ تورم را افزایش داده و در نهایت در سال 1973 میلادی به سرنگونی دولت و جایگزینی آن با دیکتاتوری نظامی ختم شد.

متأسفانه در کشور ما رابطه بین اقتصاد و سیاست وارونه است، به طوری که سیاست از اقتصاد تغذیه می‌شود؛ در‌حالی‌که مسیر صحیح آن است که سیاست راه را برای اقتصاد باز کند تا اقتصاد کشور را به اهداف تعیین‌شده برساند. افسوس که پوپولیسم و عوام‌گرایی حاکم بر دولت و ملت اجازه نمی‌دهد که با اصلاح قیمت انرژی، اقتصاد کشور را به مرکز ترک اعتیاد سپرده تا این بلای خانمان‌سوز از سر ملت ایران کوتاه شود. راه آسان هم آن است که با خلق نقدینگی به مصرف مواد ادامه داده و در سراشیبی ورشکستگی اقتصادی ادامه مسیر دهیم!

قیمت بنزینرئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران در این باره گفت: کاهش سهمیه بنزین آزاد در حالی است که بیشتر مردم از کارت آزاد جایگاه داران استفاده می کنند، شاید حدود ۵ یا ۶ درصد مردم از کارت خود برای مصرف بنزین آزاد استفاده کنند. این در حالی است که در مناطقی که طرح محدودیت ارائه بنزین در حال اجراست کارت جایگاه داران هم محدود شده و اینطور نیست که هر نازل یک کارت سوخت داشته باشد و از متصدیان جایگاه سوخت خواسته شده که کارت های سوخت خود را در مواقع خاص استفاده کنند. همچنین ظرفیت برداشت از این کارت ها هم ۳۰ لیتر شده است.

وی ادامه داد: حذف شدن کارت جایگاه ها موجب شده تا مردم به دردسر بیفتند،‌ به خصوص مسافرانی که بین شهرها حرکت می کنند اگر در شهر خودشان شاهد اعمال این محدودیت باشند بعضا باید خود را به شهرهای دیگر که این محدودیت اعمال نمی شود برسانند تا از سهمیه خود استفاده کنند در حالی که می توانستند در شهر مبدا به اندازه نیاز از سهمیه بنزین خود استفاده کنند. در مواردی آنها تصور می کنند که جایگاه داران مقصر اصلی این موضوع هستند و گاهی این تنش ها منجر به زد و خورد هم می شود.

گفتنی است، اگر سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتر در طول یک ماه استفاده نشود بر خلاف سهمیه ۶۰ لیتری (که تا ۹ ماه ذخیره می شود) برای ماه های بعدی ذخیره نمی شود.

رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران با اشاره به ورود برخی نمایندگان و انتقاد آن به اجرای این طرح گفت: ما یک سال است که به تمام ارگان ها و دستگاه های مربوطه نامه نگاری می کنیم که این طرح در مدیریت مصرف سوخت کلان کشور و کاهش آن همچنین قاچاق کشور تاثیری نخواهد داشت ولی بعضی  نمایندگان به تازگی در این خصوص اعتراض کرده اند. در حالی که با گرفتن آمار در شهرستان هایی که این طرح اجرا می شود می توان میزان اثرگذاری طرح را سنجید. باید این موضوع بررسی شود در شهرهایی که این طرح اجرا شد میزان مصرف شهرهای اطراف را تا چه میزان افزایش داد.

این طرح در حالی در برخی شهرستان ها در حال اجرا شدن است که اطلاع رسانی درستی در خصوص آن از سوی دولت انجام نشده است. اما باید دید مسئولان نتیجه اجرای این طرح را در نهایت چه اعلام می کنند؟

 

پرویز محمدنژاد با اشاره به اخبار واصله در خصوص محدودیت ارائه بنزین در جایگاه های سوخت استان گیلان، بیان کرد: تقریبا حدود سه ماهی است که بحث محدودیت ارائه بنزین در جایگاه های سوخت استان گیلان تا سقف ۳۰ لیتر اعمال شده است که بنده نسبت به این طرح انتقاد و این پرسش را طرح کردم که به چه دلیل این محدودیت ایجاد شده است و نگاه دولت در اجرای این طرح چیست؟

وی در ادامه با بیان این‌که «بنده تاکید کردم که هدف گذاری اعمال این محدودیت باید اعلام شود»، اظهار کرد: بنا بود گزارشی از هدف اجرای این طرح و نتیجه آن به ما ارائه کنند که تا به امروز پاسخ مستند و منطقی به ما داده نشده است که این برنامه به هدف خود رسیده است یا خیر. آنچه که به ما گفته شد مدیریت مصرف هدف اعمال این محدودیت بوده است. اکنون باید پاسخ داده شود که محدودیت در دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر چه تاثیری در مدیریت مصرف می تواند داشته باشد تا اینکه فرد بتواند یکجا بنزین خود را دریافت کند.

بازار گمانه زنی ها درمورد گرانی بنزین این روزها حسابی داغ شده است. دولت سهمیه بنزین افراد را از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش داده و مقدار سوخت گیری در هر نوبت را ۳۰ لیتر کاهش داده است. اما به نظر می رسد که اینها تنها اخبار غافل گیر کننده این روزهای وزارت نفت نیست. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار حالا به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید می کند. او با بیان اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده است، می گوید: به نظر می رسد که دولت می خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند تا از این محل تقاضای مازاد بر سهمیه موجود را پاسخ دهد.

او می گوید که هم اکنون قیمت بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان حدود ۱۵ هزار تومان است اما ما در ایران آن را حداکثر لیتری ۳ هزار تومان می فروشیم. اما مشکل اینجاست که ممکن است با توجه به افزایش تقاضا در کشور دولت ناچار به تامین بخشی از نیاز از محل واردات شود. در شرایطی که دولت با کسری شدید منابع مالی مواجه است، آیا درست است که بنزین ۱۵ هزار تومانی وارد کرده و آن را لیتری ۳ هزار تومان بفروشد.

تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین ندارد. البته مجلس هم این موضوع را به هیچ وجه نمی‌پذیرد.

قاسم ساعدی درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره و به ویژه در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده دغدغه‌های معیشتی مردم را مدنظر قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند به آنان فشار اقتصادی وارد شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید مجدد بر اینکه مجلس به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد فشار اقتصادی دیگری بر فشارها و تنگناهای معیشتی امروز مردم اضافه شود، تصریح کرد: ما به خوبی می‌دانیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین تأثیر مستقیمی بر قیمت سایر کالاها و خدمات می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر دولت به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد، از آنجایی که بازار ملتهب می‌شود و مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد می‌شود، حتماً مجلس با آن مخالفت می‌کند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد، بیان کرد: تاکید مجلس این است که دولت به هیچ وجه نباید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

بنزین

ساعدی اظهار داشت: ما باید الان به دنبال بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم و بازار را مدیریت کنیم. لازم است راهکارهایی برای بهبود معیشت مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از مردم دفاع می‌کند و به دنبال بهبود وضعیت معیشتی آنان است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر گونه برنامه و اقدامی از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را که وضع بازار را ملتهب کند و گرانی‌ها را تشدید کند، نمی‌پذیرند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: