پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت گوشت به کجا می رسد؟قیمت گوشت مردم را در خوردن آن ناتوان کرده است. قیمت گوشت عجیب است. قیمت گوشت باورنکردنی تر می شود؟ قیمت گوشت قرمز امروز  را در ادامه می خوانیم.

جزئیات ارزانی و آینده قیمت گوشت

علی اصغر ملکی گفت: قیمت گوشت قرمزی که در اختیار میادین میوه و تره بار قرار گرفته است به صورت بشقابی در ظرف های ۲ کیلویی هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. انتظار می رود مجموع اقدامات دولت تأثیر خود را به طور محسوس در قیمت های فعلی گوشت قرمز بگذارد و تداوم در عرضه این محصولات محدودیت در عرضه این کالاها را پوشش دهد.
بیشترین افزایش قیمت در دی‌ماه را می‌توان برای گوشت قرمز دانست. مدتی از واردات گوشت قرمز در کشور جلوگیری می شد که باعث افزایش قیمت این کالا در بازار شد. بعد از تأخیری که در واردات گوشت قرمز به کشور اتفاق افتاد، توزیع گوشت گوساله در فروشگاه های زنجیره ای تهران و گوشت گوسفندی در میادین اصلی میوه و تره بار شهرداری تهران که از کشورهای مغولستان و روسیه وارد شد، از دیروز یکشنبه ۹ بهمن ماه آغاز شده است.
بر اساس نرخ های اعلام شده گوشت گوسفندی در بسته بندی دو کیلویی هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان، گوشت سردست، ران و شقه گوساله کیلویی ۲۱۵ هزار تومان و گوشت مخلوط ۱۹۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می شود. همچنین گوشت چرخ کرده گوساله باقیمت هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای در دسترس شهروندان قرار گرفته است.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در رابطه با قیمت گوشت قرمز در میادین اصلی میوه و تره بار گفت: قیمت گوشت قرمزی که در اختیار میادین میوه و تره بار قرار گرفته است به صورت بشقابی در ظرف های ۲ کیلویی ۲۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. شرکت امور پشتیبانی دام به همراه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات گوشت گرم گوسفندی کرده‌اند که به طور قطع می تواند تاثیر محسوس در قیمت‌های فعلی گوشت بگذارد، اما به شرطی که این شرایط تداوم داشته باشد.

​وی با بیان اینکه قیمت گوشت نسبت به قسمت‌های مختلف آن تغییر می‌کند، بیان کرد: اکنون گوشت گوسفند مخلوط بین ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان به صورت شقه است. هر قسمتی از گوشت قیمت متفاوتی دارد. به طور مثال ران یا راسته گوشت قیمت بالاتری دارد اما گوشت مخلوط قیمتی که گفته شد است.

دام زنده باعث گرانی گوشت قرمز

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی پیرامون وضعیت بازار گوشت ادامه داد: در حال حاضر بازار کنونی بازار پر رونقی نیست. تقریباً بعد از هفتمین روز هر ماه تقاضا کاهش می‌یابد و خریدار ضعیف‌تر می شود.

ملکی در رابطه با گرانی گوشت قرمز گفت: علت گرانی گوشت دام زنده است که گران به فروش می رسد. در ۲ سال گذشته کشور با خشک‌سالی مواجه شد و دام‌های مولد به علت کمبود و گرانی نهاده های دامی کشتار شدند در نتیجه گوشت با کمبود عرضه و افزایش تقاضا روبه رو شد. قیمت دام زنده در حال حاضر ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان است. زمانی که ذبح می شود حداقل به ۲۴۰ هزار تومان می رسد. همچنین قیمت گوشت منجمد ۱۵۶ هزار تومان است.

وی افزود: قبل از گرانی های اخیر، قیمت دام زنده در حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بود اما اکنون هر کیلو دام نر پروار شده با قیمت ۱۳۰ هزار تومان، دام ماده پروار شده جوان ۱۲۰ هزار تومان و ماده پروار شده پیر ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هزینه‌های تولید برای دامداران با افزایش همراه شده است و به همین علت دامداران بخشی از دام مولد خود را کشتار کردند.

قیمت گوشت کنترل می شود

ملکی در پایان گفت: ما جلسه‌ای با مسئولین داشتیم و تدابیری برای بازار شب عید و ماه رمضان اندیشیده شد.  بازار شب عید را با واردات پوشش خواهیم داد تا حداقل قیمت‌ها به همین میزان کنترل شود و بالاتر نرود. گوشت منجمد هم وجود دارد تا افرادی که بودجه کمتر دارد بتوانند گوشت خود را خریداری کنند. با واردات گوشت قیمت ها کاهش پیدا نمی‌کند اما حداقل می‌توان قیمت آن را کنترل کرد زیرا به آخر سال رسیده‌ایم و داشته‌هایمان رو به اتمام است. انتظار می رود مجموع اقدامات دولتی تاثیر خود را به طور محسوس در قیمت‌های فعلی گوشت قرمز بگذارد و تداوم در عرضه این محصولات محدودیت در عرضه این کالاها را پوشش دهد.

قیمت گوشت وارداتی و جزئیات توزیع مشخص شد

بر اساس اعلام سازمان نظارت بر کالای اساسی توزیع 12 تن گوشت گرم از امروز در تهران آغاز شده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی از توریع گوشت گرم از امروز 9 بهمن 1401 در تهران و البرز خبر داد.
مسعود امراللهی اعلام کرد: تاکنون سه بخش از محموله وارداتی گوشت گوسفند و گوساله وارد بازار شده است. همچنین امروز از ساعت ۴ صبح بسته بندی‌های گوشت انجام شد.
وی ادامه داد: شقه گوسفندی با قیمت هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود. گوشت گوساله گرم نیز فقط در یک فروشگاه زنجیره‌ای عرضه خواهد شد و قیمت هر کیلو مخلوط گوساله ۱۹۲ هزار تومان، چرخکرده ۱۷۰ هزار تومان، سردست، ران و شقه نیز ۲۱۵ هزار تومان است.
امراللهی افزود: توزیع در حال حاضر فقط در شهرتهران و استان البرز است.
مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد تصریح کرد: عرضه در ۲۲ میادین اصلی میوه و تره بار از امروز شروع شده است.
وی در پایان گفت:در تلاش هستیم تا روند واردات و توزیع گوشت گرم تا پایان اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.

سهم هر نفر از گوشت گرم تنظیم بازار

معاون سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرد: 12 تن گوشت قرمز در اختیار میادین میوه و تره‌بار شهرداری قرار گرفته است.
وی افزود: به هر نفر یک بسته دو کیلویی تعلق می‌گیرد و دلیل این امر آن است که توزیع بین همه متقاضیان صورت گیرد.

بنابراین گزارش مردم برای خرید گوشت با قیمت های مصوب یاد شده به میادن میوه و تره بار و مراکز خرده فروشی که در این فروش این طرح مشارکت دارند، مراجعه کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون گفت: سیستم معیوب توزیع و حضور مافیا و دلال ها قیمت گوشت قرمز را برای مصرف کننده افزایش داده است.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه آیا با صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان و سود حاصل شده از این بستر، تولیدکننده می‌تواند این اقلام را ارزان‌تر در بازار داخل توزیع کند، گفت: هنگامی که بهای تمام شده کالا برای تولیدکننده بسیار بالا می‌رود و این امر منجر به افت بازار تقاضا می‌شود باید تدبیری اندیشید که حیات کارخانجات تضمین شود.

وی ادامه داد: دامدار دام زنده را در بهترین شرایط بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان به فروش می‌رساند. پس از کشتار نرخ گوشت به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد اما در بازار قیمت گوشت قرمز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو می‌رسد.

وی به سیستم معیوب توزیع گوشت قرمز اشاره و عنوان کرد: دلال‌ها هزینه‌های این بازار را بسیار افزایش داده اند.

قاسمی تصریح کرد: هنگامی که در سازمان میادین و تره بار هزینه اجاره غرفه چند صد میلیون تومان است قیمت‌ها نامعقول برای مصرف کننده افزایش می‌یابد.

قاسمی تاکید کرد: اگر سیستم بیمار توزیع اصلاح شود به طور قطع بازار تقاضا را تحریک کرده و مردم با قدرت خرید فعلی می‌توانند خرید گوشت قرمز داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تولید نهاده‌های کشاورزی و محصولات نهایی مشکلی در کشور وجود ندارد اضافه کرد: امسال تولیدات بخش کشاورزی بیش از ۱۲۰ تن بود که نه تنها نیاز کشور را تأمین می‌کند که می‌تواند نیازمندی‌های کشورهای همسایه را نیز پوشش دهد.

افزایش ظرفیت تولید و کاهش قیمت گوشت تمام شده

قیمت گوشت

در ادامه مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه خوراک دام درباره احتمال کاهش قیمت نهادهای دام با صادرات به مهر گفت: نرخ تمام شده گوشت دام و طیور تا حدود ۷۰ درصد مربوط به خوراک می‌شود که قیمت آن از اردیبهشت امسال با حذف ارز دولتی تا امروز حدود ۷ برابر شده است. در کنار این موضوع هزینه‌های انرژی، دستمزد و سایر موارد نیز دستخوش تغییر بوده اند. از این رو بهای تمام شده دام در کشور بالا رفته است.

مدیرعامل اتحادیه خوراک دام با بیان اینکه دامداران و مرغداران با هزینه‌های فعلی نمی‌توانند خوراک دام‌ها را تأمین کنند، عنوان کرد: کشتار دام ماده و مولد و نیز مرغ‌های مادر افزایش یافته زیرا بار خوراکی که سال گذشته با مبلغ ۲۵ میلیون تومان قابل تأمین بود در حال حاضر به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر اینکه کارخانجات خوراک باید ۲۵ درصد درامد خود را مالیات بدهند. در این باره در بخش طیور این گونه نیست. دولت باید در سیاست‌های خود در بخش دام و طیور بازنگری داشته باشد تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.

جعفری در پایان تاکید کرد: هر چقدر تولید از عددی بالاتر برود حاشیه سود بیشتر می‌شود و در نهایت قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد. مشکل فعلی تهیه کنندگان نهادهای دامی فعالیت فقط با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی است و اگر این مشکل با صادرات حل شود به طور قطع گوشت قرمز با قیمت کمتری به دست مردم می‌رسد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: