پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نان به زودی پرداخت می شود. یارانه نان مبلغ چندانی ندارد. یارانه نان به همه افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نان پس از گرانی سرسام آور آرد پرداخت خواهد شد. یارانه نان به منظور جلوگیری از افزایش قاچاق آرد مطرح شد.

واریز یارانه دو برابری برای این افراد از امشب / تصمیم دولت بر حذف یارانه نان است؟

در بودجه سال ۱۴۰۲ یارانه نان از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان داشت: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان نخستین گام از مرحله دوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان، کمک هزینه نانوایان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه طی ماه جاری به تدریج شناورسازی سهمیه آرد نانوایی ها نیز به اجرا در خواهد آمد، اظهار داشت: در این مرحله محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده، می تواند به مردم بفروشد و به علاوه درصدی بیشتر، می تواند برای دوره بعد آرد یارانه ای دریافت کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد.

عضو هیات دولت سیزدهم این را هم گفت که میزان یارانه نان از ۷۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است .

مبلغ یارانه نان تغییر کرد

قیمت آرد چند ماهی است که به دو بخش آزاد و دولتی تقسیم شده است. موضوعی که طرح هوشمندسازی یارانه نان را زیر سوال برده و برخی از شکست این طرح خبر می‌دهند.

در شرایطی که وزارت اقتصاد سیستم تعریف جدید قیمت آرد را تحسین و تمجید می‌کند و از امتیازات اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان می‌گوید، این پرسش در افکار عمومی به وجود آمده که با دونرخی شدن آرد در پی اجرای این طرح چه میزان آرد یارانه‌ای به بازار سیاه رخنه خواهد کرد؟

تجربه چندنرخی‌شدن کالاها در ادوار مختلف نشان داده همواره کالا به دست دلالان از محل ارزان‌تر با انگیزه کسب سود به موضع گران‌تر برده می‌شود. در این بین تنها همان دلالان سود می‌برند و این سود از جیب مردمی خارج می‌شود که آرد به نام آنها دونرخی شده است.

مقامات مسئول خود نیز از پیامدهای تعریف دوگانه قیمت آرد آگاهند. به دنبال این نظام قیمت‌گذاری، محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، از گم شدن روزانه 5000 تن آرد در نانوایی‌ها برابر با 50 میلیون نان لواش خبر داد. هر چند این خبر بعدها تکذیب شد، اما وقوع چنین اتفاقاتی در پی دونرخی شدن آرد دور از انتظار نبود.

دولت شهامت مدیریت درست یارانه نان را ندارد

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دونرخی‌شدن آرد کلید ورود به فضای فساد و رانت است. بنابراین طرح دونرخی کردن آرد کارآمد نیست؛ زیرا تجربه سال‌ها اعمال چند قیمت بر یک کالا نشان داده که کالا از بخش ارزان‌تر به گران‌تر نشت می‌کند.

وی افزود: دولت می‌تواند یارانه نان را از مجرایی به مردم بدهد که بستر ایجاد رانت نباشد. می‌تواند قیمت آرد را برای همه مصرف‌کنندگان یک رقم تعیین و یارانه نان را به حساب مردم واریز کند؛ اما شهامت انجام این کار را ندارد.

یزدجردی خاطرنشان کرد: دونرخی شدن تکرار اشتباهاتی است که پیش‌تر هم انجام شده است؛ الان دستگاه‌های کارتخوانی که در نانوایی‌ها نصب شده می‌تواند توسط نانواها دستکاری شود و نانوا با این کار بیشتر از میزانی که نان فروخته سهمیه دریافت کند؛ این یعنی طراحی سیستم فروش نان با آرد دولتی آگاهانه نبوده است.

رئیس کانون صنایع آرد ایران گفت: اتخاذ چنین تصمیم‌هایی نشان‌دهنده ناآگاهی تصمیم‌گیرندگان از واقعیت فضای کار است.

با این تفاسیر حالا قیمت آرد هم مانند شکر، دلار و هر کالای دیگری که در ایران دونرخی است، زمین بازی دلالان و عرصه تکرار اشتباهات مسئولان شده است./تجارت‌نیوز

یارانه نان

یارانه نان سال 1402 چقدر است؟

مبلغ یارانه نان برای سال آینده اعلام شد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، یارانه نان ۵۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نان در بودجه پیش بینی شده است و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

جزئیات یارانه نان 1402

مشاور وزیر اقتصاد‌ با اشاره به احصای انحراف 25 درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها با اجرای فاز اول هوشمند‌سازی توزیع آرد و نان، گفت: در فاز دوم طرح، انحراف 5 هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود.

دو روز قبل خبری از محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد‌ نقل شده بود مبنی بر اینکه با معادل‌‌سازی حجم آرد توزیع‌شده طی یک روز در نانوایی‌ها و مقدار نان تولیدشده، مشخص شد حدود ۵ هزار تن آرد در این ‌بین گم ‌شده است.

با این حساب، با محاسبه ۱۰۰ گرم آرد برای تولید یک قرص نان لواش، حدود ۵۰ میلیون نان لواش در یک روز ناپدید می‌شود! در خبرها آمده بود که این مقدار نان صرف خوراک دام و طیور، مصرف واحدهای صنفی و صنعتی در حوزه گندم و بخشی هم قاچاق می‌شود.

مشاور وزیر اقتصاد روز گذشته درباره اظهاراتی که از او نقل شده توضیح داد: از دهه‌های گذشته به‌دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها و همچنین اجتماعی بودن مسئله نان و گندم، اقتصاد بخش آرد و نان‌ دچار انحراف بود. دولت سیزدهم تصمیم گرفت با اجرای طرح هوشمند‌سازی توزیع آرد و نان، این انحراف را به حداقل کاهش دهد./ تجارت‌نیوز

مدیر شبکه سراسری خیرات نان با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله این شبکه با هدف ترویج و گسترش فرهنگ خیرات نان و توزیع رایگان آن میان نیازمندانِ آبرومند اعلام کرد که برای سال جاری صدور ۱۴ هزار کارت نان برای کمک به ۱۴ هزار سرپرست خانوارِ نیازمند پیش‌بینی شده است. 

امیر اقبالخانی با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله بنیاد وفاق سبز علوی کشور در بحث خیرات نان و ترویج این سنت پسندیده که بر آن شدیم تا با راه‌اندازی شبکه سراسری خیرات نان بتوانیم هدفمندتر در اقصی نقاط کشور این طرح را پیش ببریم، اظهار کرد: شبکه سراسری خیرات نان کشور در سراسر کشور اقدام به توزیع نان رایگان میان نیازمندان آبرومند شناسایی شده می‌کند. در این راستا کارت‌های بانکی برای نیازمندان صادر شده است تا در زمان خرید نان، شان این افراد خدشه‌دار نشود.

وی ادامه داد: در هر استان نیز رابطی جهت شناسایی نیازمندان و معرفی آنها به شبکه وجود دارد که پس از دریافت اسامی این افراد از سوی رابطان، لیست آنها به بانک‌ها جهت صدور کارت خرید نان ارائه خواهد شد. بعد از صدور کارت، کارت‌ها نیز در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد تا ماهانه این کارت برای آنها شارژ شود. این کارت‌ها همچون کارت‌های بانکی است با این تفاوت که روی کدهای نانوایی‌ها سوییچ شده است.

مدیر شبکه سراسری خیرات نان با بیان اینکه این کارت‌های بانکی به صورت ماهانه شارژ و میان سرپرستان خانواری که توان خرید نان را ندارند توزیع می‌شود، افزود: کارت‌های بانکی صادر شده صرفا برای خرید «نان» تهیه شده است، زیرا خیران به نیت نان وجهی را برای تامین خرید نانِ نیازمندان پرداخت کرده‌اند.

اقبالخانی اعلام کرد که برای سال جاری صدور ۱۴ هزار کارت نان برای کمک به ۱۴ هزار سرپرست خانوارِ نیازمند پیش‌بینی شده است.

بنابر اظهارات وی، بالغ بر یک میلیون خیر در بحث خیرات نان به این شبکه کمک می‌کنند که بالغ بر ۲۵۰ هزارنفر از آنها به صورت ماهانه در خرید نان مشارکت دارند.

مدیر شبکه سراسری خیرات نان در ادامه راه‌های مشارکت خیران در خیرات نان را نیز اعلام کرد و گفت: خیران و نیکوکاران می‌توانند برای مشارکت در خیرات نان از طریق شماره حساب ۵۸۹۲۱۰۷۰۴۴۸۶۱۵۶۸ یا شماره‌گیری کد #۲۲۲۱*۷۸۰* در خیرات نان مشارکت کنند./ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: