پایگاه خبری خانه فوتبال:

میروسلاو بلاژویچ سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که مدتی پیش به یک بیماری سخت مبتلا شده بود، از دنیا رفت.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در ادامه بیماری جانکاه و طولانی‌اش از دنیا رفت.

بلاژویچ در مسابقات انتخابی جام جهانی 2002 سرمربی ایران بود اما در نهایت با قبول شکست در مقابل ایرلند در مسابقه پلی آف از راهیابی به جام جهانی بازماند.

ایران در دور برگشت آن مرحله، ایرلند را در تهران با یک گل شکست داد اما برای جبران شکست دو بر صفر بازی رفت کافی نبود. ایرلند در مقدماتی آن بازی ها به هیچ تیمی از جمله هلند، نباخته بود.

شکست مشهور ایران مقابل بحرین و دور افتخار بحرینی ها با پرچم عربستان در همین دوره رقم خورد. 

برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس و سرمربی کنونی تیم ملی عمان در آن زمان دستیار بلاژویچ بود.

بلاژویچ در جام جهانی 1998 تیم ملی کرواسی را به مقام سوم جهان رسانده بود.

میروسلاو بلاژویچ

بیوگرافی میروسلاو بلاژویچ

میروسلاو بلاژویچ، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران به علت بیماری سرطان در ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میروسلاو بلاژویچ که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت درگذشت. بلاژویچ در جام جهانی فرانسه سرمربی کرواسی بود و موفق شد با این تیم عنوان سوم را به دست بیاورد. او در زمان حضورش در ایران نتوانست فوتبال ایران را راهی جام جهانی کند اما دوران حضورش با معرفی ستاره‌های زیادی در فوتبال ایران همراه بود.

چیرو که همواره با ادبیات جالب و مصاحبه‌ها و تیترهای درخشانش در یاد ما می‌ماند یک‌بار هم در کهن‌سالی برای اداره مس کرمان به ایران بازگشت که این سفر موفقیت‌آمیز نبود.

بلاژویچ در سال‌های اخیر درگیر بیماری سرطان بود و مرگ خود را از خدا درخواست کرده بود. او ساعتی پیش در ۸۸ سالگی درگذشت.

میروسلاو بلاژویچ معروف به چیرو دهم فوریه ۱۹۳۵ در تراونیک، بوسنی‌وهرزگووین متولد شد. وی مربی فوتبال کروات-بوسنیایی و بازیکن فوتبال پیشین یوگسلاوی است. مهم‌ترین موفقیت وی در عرصه مربی‌گری کسب مقام سوم جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ با تیم ملی فوتبال کرواسی است. وی سابقه مربیگری در تیم‌های ملی سوئیس، ایران و بوسنی‌وهرزگوین را نیز دارد.

میروسلاو بلاژویچ

دوران فوتبال میروسلاو بلاژویچ

میروسلاو بلاژویچ تا ۳۱ سالگی با پیراهن دینامو، لوکوموتیو، سارایوو، ریژکا و در نهایت سیون فوتبال بازی کرد و سپس تصمیم گرفت در موتیه سوئیس مربی شود. وی در سوئیس ماند هدایت تیم ملی این کشور را برعهده گرفت، اما صعود بلاژویچ در سال ۱۹۷۹ آغاز شد، زمانی که وی به ریه‌کا آمد و با این تیم به یک‌چهارم نهایی جام برندگان رسید. چیرو در دسامبر ۱۹۸۰ دعوت دینامو را پذیرفت و تا تابستان ۱۹۸۳ سرمربی این تیم بود و در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار پس از ۲۴ سال عنوان قهرمانی یوگسلاوی را برای دینامو به ارمغان آورد.

دوران مربیگری میروسلاو بلاژویچ

او ابتدا به عنوان بازیکن وارد زمین فوتبال می‌شد، اما خیلی زود متوجه شد که در این زمینه پیشرفتی نخواهد کرد. بنابراین در جوانی به مربیگری روی آورد. بلاژویچ از سال ۱۹۶۸ که مربی تیم ووی (Vevey) سوئیس شد و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیمود تا روزی که به عنوان سرمربی تیم ملی سوئیس روی نیمکت این تیم نشست.میروسلاو بلاژویچمربیگری میروسلاو بلاژویچ در تیم ملی فوتبال کرواسی

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه سابقه سرمربیگری تیم ملی کشورش را در کارنامه داشت و موفق به شگفت‌آفرینی با تیم ملی کرواسی و کسب مقام سومی جام شد. از آوریل ۲۰۰۱ تا نوامبر ۲۰۰۱ در ۱۹ دیدار سرمربی تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن بود اما موفق به صعود نشد. ماحصل این ۱۹ دیدار ۱۰ برد، چهار تساوی و پنج باخت با میانگین ۵۳ درصد برد بود.

دوران تیم ملی ایران با میروسلاو بلاژویچ

تیم ملی فوتبال ایران با بلاژویچ نتوانست به جام جهانی ۲۰۰۲ راه یابد و در مرحله پلی‌آف مقابل تیم ملی فوتبال ایرلند، متوقف شد، با وجود این ناکامی فدراسیون فوتبال وقت ایران همچنان خواستار ادامه همکاری با بلاژویچ بود، اما بلاژویچ نپذیرفت و از هدایت تیم ملی ایران کنار کشید و فدراسیون فوتبال ایران با برانکو ایوانکوویچ وارد گفت‌وگو شد، برانکو ایوانکوویچ، در واقع دستیار بلاژویچ بود.

میروسلاو بلاژویچ پس از ۱۰ سال شهریور سال ۱۳۹۰ به ایران بازگشت و سرمربی مس کرمان شد و پس از حدود پنج ماه، سمت مدیریت فنی باشگاه مس را عهده‌دار شد، البته دوران فعالیت بلاژویچ در این سمت تنها چهار ماه به طول انجامید.

میروسلاو بلاژویچعشق بلاژویچ به ایران

بلاژویچ از ایران به عنوان وطن دوم خود یاد می‌کرد. وی گفته بود مایل است مربیگری خود را در ایران به پایان برساند.

پست اینستاگرامی میروسلاو بلاژویچ در مورد بیماری و مرگش

بلاژویچ چندی پیش در پستی اعلام کرد با توجه به شرایطی که دارد به‌زودی از دنیا خواهد رفت. او درباره آخرین شرایط جسمانی خود در فیسبوک نوشته بود که با مشکلات سلامتی متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند: «من به‌زودی این دنیا را ترک می‌کنم. من دو سرطان داشته‌ام و حالا اینجا سومی در من پدیدار شده است. من با این فکر همیشه دست‌وپنجه نرم می‌کنم که عمر من گذشته و کم‌کم باید از این دنیا بروم. دوستان من و بازیکنان نسل من همگی مدت‌ها پیش به خاک سپرده شده‌اند. من تنها کسی هستم که زنده مانده‌ام.»

مهمترین افتخار میروسلاو بلاژویچ

رساندن کرواسی به مقام سوم جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بزرگترین افتخار دوران حرفه‌ای بلاژویچ محسوب می‌شود. میروسلاو بلاژویچ را می‌توان یکی از بزرگترین مربیان فوتبال نامید که تاکنون در فوتبال ایران حضور داشته است.

میروسلاو بلاژویچتبریک فیفا با عکس میروسلاو بلاژویچ برای روز جهانی شطرنج

صفحه رسمی فیفا در توئیتر پس از شگفتی سازی تیم ملی کرواسی در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸، با انتشار عکسی نوستالژیک از اسطوره‌های این تیم شطرنجی پوش، روز جهانی شطرنج را تبریک گفت و در زیر

عکس از میروسلاو بلاژویچ و زوونمیر بوبان در حاشیه رقابت‌های یورو ۹۶ قرار دارد. بلاژویچ کسی بود که در سال ۱۹۹۸ با کرواسی سوم جهان شده بود.

علت فوت بلاژویچ

بلاژویچ سرانجام در تاریخ ۲۰۲۳/۸/۲ به علت بیماری سرطان درگذشت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: