پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت دلار عجیب شده. قیمت دلار نوسانی شد. قیمت دلار به روشی جدید و در بازاری جدید اعلام می شود. قیمت دلار در هفته گذشته افزایشی شد. در هفته‌های اخیر انتظارات تورمی در حال بازی با قیمت دلار بوده است.

قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟

عضو شورای‌ عالی کانون صرافان با اشاره به روند نزولی قیمت ارز پیش‌بینی کرد نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومان باز می‌گردد.

با اقدامات دولت رئیسی بازار ارز طی ۱۰ روز گذشته با روند نزولی همراه بوده به طوری که نرخ دلار طی این مدت در بازار آزاد غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی حدود ۱6 هزار تومان ریزش داشت که این روند افت قیمت دیروز هم ادامه یافت.

براین اساس، نرخ دلار در بازار آزاد غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی که روز جمعه و پس از اعلام توافق ایران و عربستان‌، با افت دو هزار تومانی وارد کانال ۴۷ هزار تومان شده بود روز شنبه هم به روند نزولی خود ادامه داد و تا لحظه تنظیم گزارش به کانال 44 هزار تومان سقوط کرد.

‌دلار توافقی در صرافی‌ها نیز تا لحظه تنظیم گزارش با قیمت 43 هزار و 500 تومان معامله شد.

علاوه‌ بر این، نرخ اسکناس دلار در بازار مبادله ایران هم که صبح دیروز با نرخ 42 هزار و 100 تومان کشف نرخ شده بود، حوالی ظهر با 900 تومان کاهش، 41 هزار و 200 تومان قیمت خورد. همراه با سقوط دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم کاهشی بود. سکه امامی (طرح قدیم) در بازار با افت قیمت یک و نیم میلیون تومانی ۲۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با کاهش دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به نرخ ۲۴ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت ۱۴۱ هزار تومانی نسبت به روز قبل، دو میلیون و ۱۳۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌.

قیمت دلار و بازار ارز، در انتظار ریزش‌های بیشتر

در همین حال خبرگزاری فارس دیروز با انجام بررسی‌های میدانی از بازار غیر رسمی خرید و فروش ارز در میدان فردوسی نوشت: دلار توسط دلالان با قیمت 45 هزار تومان فروخته می‌شد اما خرید ارز توسط این قشر انجام نمی‌شد. عمده دلالان از خرید ارز اجتناب کرده و علت این مسئله را عدم ثبات بازار عنوان می‌کردند.

یکی از همین افرادی که مقابل صرافی‌ها ایستاده بود در پاسخ به این سؤال که دلار خرید دارید؟ عنوان کرد: ارز در بازار خریدار ندارد و همین موضوع باعث شده تا کشف قیمت کمی دشوار باشد ما هم نمی‌خریم فعلا.

این فروشنده ارز گفت: امروز روز عجیبی را پشت سر گذاشتیم و شاهد معاملاتی بین دلالان با قیمت هر دلار زیر 40 هزار تومان هم بودیم و هیچ پیش‌بینی از آینده بازار نداریم.

وی با اشاره به وضعیت نرخ ارز در روزهای پایانی سال گفت: همه ساله در این وقت از سال به دلایلی خریدار ارز زیاد می‌شد و قیمت افزایش پیدا می‌کرد اما امسال شاهد این هستیم که خریداری برای دلار نیست و برخی از دوستانی که دلار دارند همه کار می‌کنند تا ارز خود را بفروشند و تبدیل به دارایی دیگری کنند. این فرد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در بازار شایعه شده قیمت ارز به زیر 40 هزار تومان می‌رسد، گفت: همان‌طور که گفتم همین امروز صبح معامله‌ای زیر 40 هزار تومان هم داشتیم و اگر این شرایط در بازار حکمفرما باشد، این مسئله بعید نیست.

احتمال بازگشت قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان

همچنین به گزارش ایرنا، عضو شورای ‌عالی کانون صرافان درباره تحولات بازار ارز گفت: روز شنبه برخلاف روزهای گذشته در مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید دلار نبود و دلار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری نداشت.

کامران سلطانی‌زاده تاکید کرد: در ادامه کاهش قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شده پس از توافق با عربستان، کاهش نرخ ارز در بازار شدت بیشتری یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه‌دار خواهد بود و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد آمد.

عضو شورای ‌عالی کانون صرافان ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم توجه داشته باشند که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های دلار را بالا نگه می‌دارند تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر دلالان را بگیرند و دلار خود را با نرخ‌های بالا بفروشند.

سلطانی‌زاده گفت: نرخ‌هایی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود معمولاً 1000 تا 2000 تومان بالاتر در حال نرخ‌‌سازی است.

قیمت دلار / خبر‌سازی دلالان

در همین ارتباط کانون صرافان با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت بازار ارز اعلام کرد: «با توجه به اخبار مثبت توافق ایران و عربستان و کاهش شدید قیمت ارز، برخی کانال‌های تلگرامی با خبر‌سازی دروغ نرخ ارز را در کانال 46 هزار تومان اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که در بازار، دلار کانال 44 هزار تومانی هم خریدار ندارد و پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار به زیر 40 هزار تومان برگردد.

بدین‌وسیله ضمن درخواست از نهادهای امنیتی در خصوص برخورد با سایت‌ها و کانال‌هایی که فضای بازار ارز را متشنج می‌کنند، از مردم عزیز کشور تقاضا داریم به خبر‌سازی‌های دروغ توجه نکنند و خبرهای موثق را از خبرگزاری‌های معتبر و سایت کانون صرافان پیگیری نمایند.»

قیمت دلار / تراکم اقدامات و اخبار مثبت

به نظر می‌رسد افزایش اختیارات بانک مرکزی، ورود بازارساز به بازار ارز و افزایش تحرکات در زمینه دیپلماسی بین‌المللی از جمله عوامل ریزش دلار بوده است و این ریزش‌ها طی روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

دیروز خبری منتشر شد مبنی بر این که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رئیس ‌کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

در همین زمینه مجید رضا حریری، رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران و چین، از کاهش بیشتر قیمت دلار به دلیل تسهیل در نقل و انتقال درهم توسط امارات خبر داد. او در توئیتر نوشت: «هرچه دلار ذخیره کردید بریزید بازار، یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف اماراته که از یکشنبه کلید میخوره».

به نظر می‌رسد مجموعه این عوامل سبب شده است تا فروشندگان ارز رشد چشم‌گیری داشته باشند و افزایش عرضه ارز نیز منجر به کاهش قیمت دلار شده است و به این ترتیب احتمال ریزش‌های بیشتر قیمت ارز در روزهای پایانی سال بسیار جدی است./ کیهان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: