پایگاه خبری خانه فوتبال:

شرایط جدید گرفتن وام مسکن .بانک تخصصی بخش مسکن طرح های جدید وام مسکن از محل انواع سپرده‌گذاری را اعلام کرد. بانک عامل بخش مسکن اقدام به طراحی وام مسکن و سبد متنوعی از طرح‌های ویژه سپرده‌گذاری شامل ۸ طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان وام مسکن می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند و دریافت وام مسکن کنند.

وام مسکن ۱ میلیاردی دولت برای این مستاجران

معاون اداری، مالی وزارت علوم از افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیئت علمی به ۱۰میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن به ۳میلیارد ریال خبرداد و گفت: این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نیز رسید.

به گزارش وزارت علوم، علی خطیبی در نشست نوروزی وزیر علوم با کارکنان ستاد این وزارت گفت: در تخصیص اعتبارات به دانشگاهها، بخش رفاهی نیر لحاظ شده است و از روسای دانشگاهها انتظار می رود امسال در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با اعلام اینکه با تلاش‌های وزیر علوم، تسهیلات مسکن اعضای هیئت علمی به 10میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن به 3میلیارد ریال افزایش یافت؛ گفت: این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نیز رسید.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت : به اعضای هیئت علمی که در 5 سال اخیر جذب شده اند پژوهانه ویژه تعلق می‌گیرد تا صرف تحقیق، انتشار مقالات و سایر امور پژوهشی شود و شاهد رشد علمی بیشتری باشیم.

خطیبی تاکید کرد: در بخش فعالیت های عمرانی و ایجاد زیر ساخت و ابنیه کارهای ماندگاری در کشور انجام گرفته است ولی عامل پیشرفت علمی کشور در کنار دانشجویان با انگیزه و پرتلاش، اعضای هیئت علمی و کارکنان هستند که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی از تلاش های شبانه روزی وزیر علوم که در آخرین ساعات سال 1401 در سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل، پیگیری تخصیص بودجه آموزش عالی بودند قدردانی کرد./ تسنیم

وام مسکن | برای ثبت نام مسکن ارزان دولتی کلیک کنید

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: ثبت نام برای متقاضیان استان تهران در شهر ایوانکی باز است و تهرانی ها می توانند در سایت ثبت نام کنند.

آقای خلیل محبت خواه گفت: ثبت نام در نهضت ملی مسکن همچنان در تهران و در ایوانکی ادامه دارد و سامانه این شهر برای ثبت نام متقاضیان واجد شرایط باز است.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران ، ساخت واحدهای مسکونی در شهر ایوانکی به صورت ویلایی و یک طبقه است و در سایر شهرهای استان تهران که زمین به اندازه کافی  وجود ندارد ساخت مسکن به صورت آپارتمانی و چند طبقه است.

او گفت: هنوز زمین برای ثبت نام در سایر شهرهای استان تهران وجود ندارد و در صورت تامین  زمین و دستور معاونت مسکن سایت برای ثبت نام در سایر  شهرها باز می شود./ باشگاه خبرنگاران

وام مسکن | حق مسکن چقدر حقوق کارگران را زیاد کرد؟

دولت بدون تأخیر حق مسکن کارگران را برای اجرا از فروردین‌ماه امسال تصویب کرد

سهم بیش از 50 درصدی مسکن در سبد هزینه‌ای کارگران از سال ۱۳۸۶ تا سال 1401 به دلیل افزایش تورم و به دنبال آن کاهش قدرت خرید، سهم هزینه مسکن از هزینه کل خانوارها افزایش پیدا کرده است

روز گذشته رقم 900 هزار تومان کمک هزینه مسکن کارگران که اســــفندمــــاه در کمیته دستمزد شورای عالی کار تعیین شده بود در جلسه هیأت دولت برای اجرا از فروردین‌ماه همین سال به تصویب رسید.

تصویب رقم 900 هزار تومان کمک هزینه مسکن برای سال 1402، آن هم با رشد 250 هزار تومانی نشان از توجه دولت به سهم بی‌سابقه هزینه مسکن در سبد خانوارهاست. چراکه بر خلاف سال‌های گذشته مصوبه پیشنهادی کمیته دستمزد شورای عالی کار بدون تأخیر در دولت برای اجرا از همان اولین ماه سال به تصویب رسید.

دولت سیزدهم در حالی روز گذشته با رقم 900 هزار تومانی حق مسکن کارگران پیشنهادی کمیته دستمزد شورای عالی کار موافقت کرد، که افزایش بهینه کمک هزینه مسکن را عاملی برای کاهش سهم بیش از 50 درصدی آن در سبد خانوارهای کارگری می‌داند.

دولت سیزدهم بخوبی می‌داند که سهم بالای 50 درصدی مسکن در سبد هزینه‌ای خانوارهای کارگری، رفاه آنها را نه تنها تهدید می‌کند بلکه کارگران نیز تا زمانی که حاضر به عرضه نیروی کار خود هستند که هزینه‌ها و مخارج پایین‌تر از دستمزد داشته باشند.

از طرفی دولت سیزدهم بخوبی به این موضوع واقف است که باید بین مؤلفه‌های حداقل رشد دستمزد سالانه ارتباط منطقی برقرار شود لذا رشد متناسب حق مسکن با رشد حداقل دستمزد سالانه می‌تواند تا حدودی این ارتباط را تنظیم کند.

بنابراین دولت سیزدهم با کمیته دستمزد شورای عالی کار تشریک مساعی کرد و این مقدار را نسبت به سال 1401، 250 هزار تومان افزایش داد و دیروز نیز در جلسه آن را به تصویب رساند.

وام مسکن / دلایل چرایی موافقت دولت با رشد حق مسکن

بررسی‌های ارائه شده نشان می‌دهد سهم هزینه‌های مسکن در دو دهه گذشته بخش زیادی از سهم سبد خانوار ایرانی را به خود اختصاص داده است.

در واقع، بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها، از طریق پرداخت اجاره یا اقساط خرید مسکن در این بخش هزینه شده است. به عبارتی از سال ۱۳۸۶ تا سال 1401 به دلیل افزایش تورم و به دنبال آن کاهش قدرت خرید، سهم هزینه مسکن از هزینه کل خانوارها افزایش پیدا کرده است.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، سهم مسکن در بودجه خانوار در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۳۴‌ درصد و در میانه دهه ۹۰ یعنی در سال ۱۳۹۶ برابر ۳۹‌ درصد بوده و در سال ۱۳۹۹ به ۴۷‌ درصد رسیده است. سهم هزینه‌های بخش مسکن، از مخارج کل خانوار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کمی افت داشته است که به نظر می‌رسد به علت جاماندن تورم مسکن و اجاره‌بها از تورم سایر اقلام از جمله مواد غذایی باشد.

در سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران ۳۴.۴ میلیون تومان و در نقاط شهری کشور ۱۱.۸ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۴۰.۱ و ۵۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محاسبات بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار از درآمد -هزینه خانوارها نشان می‌دهد هزینه اجاره یک واحد آپارتمان ۷۵ مترمربعی در مناطق شهری کشور در سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۲/ ۳۰‌درصد از کل هزینه‌های خانوار را شامل می‌شد و این در حالی است که این سهم در سال ۹۹ معادل ۲۹‌درصد بوده است. به این ترتیب اجاره‌بها در سبد هزینه‌های خانوار رشد و به تعبیری اضافه وزن پیدا کرده است.

رشد قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۴.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ۳۳.۷ درصد ماه گذشته رشد ۱.۱ درصد را نشان می‌دهد.

در بخش اجاره‌بها نیز طبق اعلام مرکز آمار شاخص قیمت ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد اعلام شد. این در حالی است که ارقام مذکور در دی ماه به ترتیب ۲.۸ درصد، ۳۹.۴ درصد و ۳۳.۵ درصد بود. به این ترتیب سهم اجاره از سبد هزینه‌های خانوار شهری از سقف مورد انتظار عبور کرده و فعلاً بر اساس آمار رسمی به طور میانگین این سهم در کل شهرهای کشور۰.۴ واحد درصد بیشتر از مقدار قابل قبول۳۰‌درصدی است. بنابراین کارگران یا به‌طور کلی خانوارهای مزدبگیر، به علت کاهش درآمدشان نسبت به هزینه‌هایشان، قدرت خرید مسکن را از دست داده‌اند. به‌طوری‌که نیاز آنها به دریافت انواع تسهیلات اعطایی بانک‌ها در حوزه مسکن افزایش یافته است.

وام مسکن / مقدار رشد حق مسکن

بر پایه داده‌های ارائه شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رشد حق مسکن در یک دهه گذشته هیچ‌گاه نتوانسته این ارتباط را متناسب کند. محض نمونه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۲، حق مسکن تنها ۱۰ هزار تومان تعیین شده بود و در این سال‌ها همواره این مقدار ثابت بود که در سال ۹۳ این مقدار با وجود تورم گفته‌شده در حوزه مسکن، نسبت به سال ۹۲، ۱۰ هزار تومان رشد یافت و به ۲۰هزار تومان رسید.

این مقدار تا سال ۱۳۹۵ ثابت ماند اما در سال ۱۳۹۶، ۲۰ هزار تومان به آن اضافه شد و به مدت دو سال در ایستگاه ۴۰ هزار تومان باقی ماند. در سال ۹۸ رشد به ۱۰۰ هزار تومان رسید و در سال ۹۹ با ۲۰۰هزار تومان افزایش نسبت به سال ۹۸ به۳۰۰ هزار تومان در این سال رسید. سهم مسکن در دستمزد سالانه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با رشد ۱۵۰ هزار تومانی در مقایسه با سال‌های گذشته خود به ترتیب ۴۵۰ هزار و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد.

تفسیر نتایج داده‌ها نشان می‌دهد در نگاه اول بین مؤلفه‌های حداقل رشد دستمزد سالانه باید ارتباط منطقی برقرار شود. رشد متناسب حق مسکن با رشد حداقل دستمزد سالانه می‌تواند تا حدودی این ارتباط را تنظیم کند.

از سویی دیگر این نکته ضروری است کارگران تا زمانی حاضر به عرضه نیروی کار خود هستند که هزینه‌ها و مخارج پایین‌تر از دستمزد داشته باشند. بنابراین ضرورت بازنگری در رشد حق مسکن برای سال آینده یک ضرورت اساسی است./ روزنامه ایران

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: