پایگاه خبری خانه فوتبال:

افزایش قیمت بنزین  یا کاهش سهمیه مردم را می ترساند.قیمت بنزین با تغییر همراه است.قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

قیمت بنزین در اردیبهشت 1402 چقدر افزایش می یابد؟

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.

حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالا‌ها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکار‌ها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه این‌ها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمد‌های دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودرو‌های اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودرو‌ها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودرو‌ها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.

به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.

منبع: ایلنا

شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر می کند؟

قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران: هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین وجود نخواهد داشت و هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

به گزارش «وطن امروز»، طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد که بسیاری علت آن را تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین یا افزایش قیمت آن عنوان می‌کردند.

علی زیار، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اما گفت: هیچ تغییری راجع به سهمیه‌بندی بنزین و تغییر نرخ وجود ندارد و تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: زمانی که افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌توان از داده‌ها برای تحلیل مصرف استفاده کرد اما زمانی که مردم از کارت‌های خودشان برای سوخت‌گیری استفاده کنند، مدیریت مصرف بهتری می‌توان داشت..

زیار افزود: اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت واریز می‌شود که با نرخ ۱۵۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ ۳ هزار تومان برای مردم وجود دارد. به همین دلیل مشکلی بابت سوخت و کارت‌های سوخت نیست.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت همه کارت‌های سوخت جمع‌آوری نمی‌شود، بلکه تعدادشان کم می‌شود و کسانی که کارت خود را همراه ندارند یا فراموش کرده‌اند امکان استفاده از کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال فرهنگ‌سازی هستیم که همه مردم از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم مصرف سوخت در کشور را بهتر مدیریت کنیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: سامانه هوشمند سوخت قابلیت‌های مختلفی دارد و می‌تواند در زمینه مدیریت مصرف به ما کمک کند و کمک می‌کند ما داده‌هایی داشته باشیم که بر مبنای آن بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و هم در بحث قاچاق سوخت و هم برنامه‌ریزی برای تولید و مدیریت مصرف به توفیق‌هایی دست پیدا کنیم.

وی در خاتمه با انتقاد از جدی گرفته نشدن استفاده از کارت‌های سوخت در دولت قبل در این زمینه توضیح داد: پس از تعطیلی سامانه هوشمند سوخت در دولت قبل، داده‌های چندانی در رابطه با مصرف سوخت برای مدیریت مصرف در دست نبود و مردم به استفاده نکردن از کارت‌های سوخت خود عادت کردند. اکنون نیازمند این فرهنگ‌سازی هستیم که مردم در جایگاه‌ها از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم این داده‌ها را در سامانه داشته باشیم و برای تحلیل‌های خود را درباره  تولید، مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده بهتر از آنها استفاده کنیم./ وطن امروز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: