پایگاه خبری خانه فوتبال:

دانشمندان موفق به اصلاح ژنتیکی موزها شده‌اند و کاری کرده‌اند که موزها دیگر سیاه و همچنین مبتلا به بیماری پاناما نشوند.
به گزارش آی‌ای، یک شرکت زیست‌فناوری کشاورزی موسوم به تروپیک(Tropic) ادعا می‌کند که «موز سیاه نشونده» آن می‌تواند راه حل بیماری پاناما باشد.

سیاه شدن موز یک فرآیند طبیعی است که در طول زمان به دلیل رسیدن بیش از حد این میوه و تولید بیش از حد اتیلن رخ می‌دهد. تبدیل شدن رنگدانه‌های زرد به قهوه‌ای را قهوه‌ای شدن آنزیمی می‌نامند که به وسیله مقدار زیادی اتیلن رخ می‌دهد.

در حالی که هیچ مشکل سلامتی ناشی از خوردن موز سیاه شده وجود ندارد، اما مزه آن گاهی بسیار شیرین می‌شود که خوشایند برخی افراد نیست و همچنین گاهی کپک می‌زند و بوی نامطبوعی از آن به مشام می‌رسد.

اکنون شرکت تروپیک ادعا کرده که این مشکل را حل کرده است. آنها با استفاده از فناوری ویرایش ژن، موزهای مختلفی را برای تولید موزهای مقاوم در برابر بیماری که سیاه نمی‌شوند و همچنین می‌توانند مشکل بیماری پاناما را حل کنند، ساخته‌اند.

بیماری پاناما(TR۴) یک بیماری جدی برای میوه موز و یکی از شدیدترین تهدیدات صنعت موز در جهان امروز است که تاکنون هیچ درمان شناخته شده یا گونه‌ای از موز که در برابر این بیماری مقاوم باشد، کشف نشده است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «موزهای سیاه نشونده» آن از وزارت کشاورزی فیلیپین مجوز دریافت کرده‌اند و فرآیند نظارتی ویرایش ژن دقیقی دارد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: