پایگاه خبری خانه فوتبال:

نان غذای اصلی ایرانیان است. نان از قدیم قوت لایموت بوده.نان مهمترین کالای سبد خانوار ایرانی است. نان انواع مختلف دارد.قیمت نان تغییرات عجیبی در راه دارد.

جزئیات جدید از افزایش قیمت نان

سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ هیچگونه افزایشی در قیمت نان و آرد وجود ندارد و مردم گرانفروشان را با سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا بر خورد جدی با آنها بشود.

خبرهایی بود مبنی بر اینکه اتحادیه نانوایان نامه‌ای به سازمان حمایت کننده و از مصرف کننده برای افزایش دادن قیمت نان نوشته و آنها هم با افزایش قیمت نان موافقت کرده‌اند، اما قیمت جدید تاکنون به صنوف ابلاغ نشده است به همین دلیل برخی از نانوایان در سطح استان تهران و سایر شهرستان ها نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند و زیر پوستی قیمت را افزایش داده‌اند، برای بررسی صحبت و سقم این موضوع با مسعود امرالهی سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت وگو کردیم.

امرالهی در این باره که آیا تغییر جدیدی در قیمت نان وجود داشته است، گفت:‌ هیچ گونه تغییر در قیمت نان و آرد وجود نداشته و هر گونه فروش بیش از نرخ مصوب گرانفروشی به حساب می‌آید و بخش بازرسی و تعزیرات برخورد خواهد کرد.

سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا اطلاع دارید که اتحادیه ها نامه به سازمان حمایت برای افزایش قیمت نان نوشته باشند؟گفت: از وجود چنین درخواستی اطلاع ندارم اما با اظیمینان می‌گویم که هیچ افزایش قیمتی در نان و آرد وجود نداشته است.

امرالهی تاکید کرد که مردم هر گونه گرانفروشی بیش از نرخ مصوب را با شماره ۱۲۴ اطلاع د هند و مطمئن باشند که در کوتاه ترین زمان برخورد خواهد شد.

امرالهی ادامه داد:‌ دولت یارانه آرد را خودش پرداخت می کند و به همین دلیل نانوایان را موظف کرده است که برای رفاه مردم به قیمت مصوب به مردم بفروشند وحتی با افزایش قیمت گندم در سال جاری هم دولت سهم یارانه پرداختی خود را افزایش می‌دهد تا نان گران نشود.

وی ادامه داد:‌ دولت برای تشویق نانوایان و جبران هزینه های آنها پایان هر روز ۱۵ تا ۳۰ درصد نان پخت شده را در قالب مشوق به حساب آنها واریز می کند.

برخی از نانوایان اخیرا قیمت های بیشتری را برای تحویل هر قرص نان از خریدار می گیرند، قبلا این گرانفروشی ها به بها نه نان کنجدی، کنجدی یک رو و دور بود اما مدتی است که برای نان معمولی هم رقم بیشتری دریافت می کنند و در نانوایی هایی که کارت هوشمند وجود ندارد این مسئله رایج تر است و خیلی از مردم به قول خودشان به خاطر چند هزار تومان حاضر نیستند با این گونه نانواها دهان به دهان شوئد.

دردسر جدید نانوایی‌ها | نان کمیاب می‌شود؟

حجت‌الله نصیری گفت: افزایش هزینه‌های تولید برای نانوایان از سویی و عدم اعلام به موقع قیمت تمام شده نان از سوی دیگر در کنار مشکلات سهمیه‌ای شدن آرد کار تولید نان را برای نانوایان دشوار کرده است.

نصیری افزود: ‌هزینه‌های تولید در نانوایی‌ها با توجه به تورم افزایش چند برابری پیدا کرده است از طرف دیگر قیمت تمام شده نان هم به موقع در سال اعلام نمی‌شود. در حالی که بهای آرد ثابت نگه داشته شده اما سایر هزینه‌ها برای تولید نان بالا رفته است.

وی بیان کرد: از زمان طرح هدفمندسازی هوشمند فروش نان که تحت عنوان نانینو اجرا شده و در راستای شناور شدن سهمیه آرد و نان است، ۳۰ درصد کارمزد و کمک هزینه روزانه توسط دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود. این مبلغ تنها ۳۰درصد از افزایش چند برابری هزینه‌های تحمیلی به یک واحد نانوایی را پوشش می‌دهد در حالی که باید پرسید یک نانوا مابقی هزینه‌های تولید را چگونه می‌تواند تامین کند؟

وی ادامه داد: در بدترین شرایط راه‌حلی که برای جبران هزینه‌ها ممکن است به ذهن نانوا خطور کند گران فروشی است که آن هم با توجه به مشخص بودن قیمت نان در دستگاهای پوز هوشمند برای نانوا امکان‌پذیر نیست. احتمال دوم کم فروشی در نان است که با توجه به رصدهای بازرسی و جریمه‌های سنگین تعزیراتی این امر هم از نانوایان دور از ذهن خواهد بود.

نصیری اظهار کرد: در حالی که دولت سال گذشته دستمزد کارگران را با ۵۷ درصد و امسال ۲۷درصد افزایش اعلام کرد ولی قیمت مصوب نرخ نان برای سال ۱۴۰۰ است و از منطق قانون و عرف و عقل خیلی فاصله دارد در صورتی که نانوا با بابت افزایش هزینه هایش تحت فشار قرار دارد.

نصیری اظهار کرد: در قانون نظام صنفی آمده است اگر قیمت یکی از پارامترهای محصولی که توسط تولیدکننده تولید می‌شود، تغییر کرد باید قیمت‌گذاری جدید توسط مسئولان برابر آنالیز ارائه شده توسط اتحادیه و کارشناسان در نظر گرفته شود، اما متاسفانه بازرسین محترم جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های نظارتی با در نظر گرفتن نرخ سال ۱۴۰۰ نانوایان را جریمه می‌کنند که این امر دور از انصاف است. اگر به نوعی بگوییم که آرد را مجانی دریافت می‌کنیم باز هم با لحاظ هزینه‌های اجاره بها، دستمزد کارگر و سایر فاکتورهای تولید که ‌در قیمت نان تأثیرگذار است نانوا دچار مشکل خواهد بود و متاسفانه در این خصوص تصمیمی گرفته نمی‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان اظهار کرد: هیچ مدیریتی برای بررسی محاسبه هزینه‌های نانوایان نمی‌شود در حالی که هزینه‌های نانوایی هر سال افزایش پیدا می‌کند و کسی جوابگو نیست.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات نانوایان درحال‌حاضر تهیه خمیر مایه است. خمیر مایه موادی حیاتی در تولید نان محسوب می‌شود که بر روی کیفیت نان تاثیر بسیاری دارد. درحال‌حاضر این موضوع سراسری است و به مشکلات کارخانه‌های تولیدکننده خمیرمایه در کشور مربوط است که باید پیگیری شود. درحال‌حاضر قیمت خمیر مایه در بازار آزاد به کیلویی ۱۶۰هزار تومان رسیده در حالی که خمیر مایه سهمیه‌ای به مبلغ ۶۰ هزار تومان تهیه می‌شود. نانوا برای تهیه نان مجبور به تهیه خمیرمایه از بازار آزاد شده و خود این امر یک ضرر و زحمت چند برابری را به نانوا تحمیل کرده است. از طرفی برای نانوا این سوال پیش می‌آید چرا خمیر مایه در بازار سیاه به فور پیدا می‌شود و نظارتی بر آن توسط دستگاهای نظارتی نیست.

کارت تقلبی نان را ببینید

از شایعه تا واقعیت: دولت سیزدهم، اقدامی که دولت روحانی باید سال‌ها پیش در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام میداد را در دستور کار قرار داده است.

دولت رییسی قصد دارد اصلاحات مهم اقتصادی را در راستای عدالت و حذف سود عده‌ای خاص کلید بزند و آن طور که دولتمردان گفته‌اند حاضرند در این راه از آبروی خودشان هم بگذرند. یکی از موضوعات مهم در این خصوص آزادسازی قیمت ‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است.

در همین رابطه برخی مغرضان تصاویری فتوشاپی را با عنوان کارت یارانه نان منتشر کردند که صحت ندارد.

نان

 معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این باره گفت: زیرساختی طراحی شده که مردم با کارت‌کشیدن در زمان خرید کالا‌های اساسی در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند. به این شکل که مبلغی از هزینه خرید از یارانه فرد و مبلغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود. در این روش یارانه فقط به آردی که به دست مردم رسیده تعلق می‌گیرد نه تمام آردهای نانوایی‌ها. نیازی به هیچ کارت جدید و حساب بانکی جدید نیست و خرید با کارت‌ بانکی فعلی افراد صورت می‌گیرد. قیمت و شکل خرید نان هم هیچ تغییری نمی‌کند.

همچنین مخبر، معاون اول رئیس جمهور شب گذشته با تاکید بر اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود، گفت: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود.

 برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند.

مخبر تاکید کرد: این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

توضیحات وزارت اقتصاد در مورد عدم افزایش قیمت نان به شرح زیر است.

۱- یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد.

۲- اساسا نرخ خرید تضمینی گندم ارتباطی به قیمت آرد تحویلی به نانوایان و قیمت نان مردم ندارد؛ و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم الزاماً به معنای افزایش قیمت آرد تحویلی به نانوایان و قیمت نان نیست. چه بسا که در سالیان گذشته نیز قیمت آرد تحویلی به نانوایان و قیمت نان برای مردم فارغ و مستقل از تحولات نرخ خرید تضمینی گندم بوده است. و اینگونه نبوده که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان منجر به افزایش قیمت آرد خبازی و قیمت نان شود؛ چرا که یارانه دولتی برای هریک از حلقه‌های گندم، آرد و نان مستقل از یکدیگر و براساس ملاحظات هر حوزه تعریف و تعیین می‌شود.

۳- دولت از اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف جبران هزینه واحدهای نانوایی اقدام به پرداخت کمک هزینه کرده است؛ به این صورت که هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده بر روی کارت‌خوان های هوشمند را به عنوان کمک هزینه از دولت دریافت می‌کند که این درصد از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت.

به این ترتیب بخشی از هزینه‌های سربار واحدهای نانوایی توسط دولت جبران شده است.

۴- برای سال جاری نیز در کنار یارانه‌ای که برای آرد و نان اختصاص یافته، مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت گردد و نیاز نباشد که جهت بهبود اقتصاد واحدهای نانوایی، الزاماً قیمت نان با افزایش مواجه شود. / خبرآنلاین

تصمیم جدید دولت درباره یارانه نان

مشاور وزیر اقتصاد گفت: مرحله چهارم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اجرا می‌شود و خراب بودن کارتخوان‌ها توجیه‌پذیر نیست.

محمد جلال ظهر سه شنبه در نشست شورای آرد، نان و گندم کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: فرآیند خرید نقدی نان برای اتباع کشورهایی که فاقد کارت بانکی هستند پیش‌بینی شده است.

جلال با بیان اینکه عادلانه‌سازی نرخ نان با استان‌های همجوار یک گام رو به جلو برای رفع مشکل اقتصاد نانوا داران است، گفت: باید مسیر صحیح برای اصلاح قیمت نان طراحی شود و کیفیت آرد مسئله مهمی است که شورای آرد و نان بر کیفیت آرد نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در راستای سهمیه آرد برای مناطق عشایری و روستایی برای پخت نان محلی در کهگیلویه و بویراحمد نیز باید کد ملی اعضا و سرپرست خانوار در سامانه ثبت شود تا سهمیه آرد برای آنها در نظر گرفته شود.

جلال افزود: مصرف کننده آرد محلی با سامانه روستایی و عشایری احراز می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به اقتصاد نانوایی‌ها مورد توجه دولت است و عادلانه سازی قیمت نان در همه استان‌ها یکی از مواردی است که دولت دنبال می‌کند، گفت: مسیر درست برای اصلاح قیمت نان طراحی می‌شود زیرا اصلاح نرخ اولین موضوعی است که برای بهبود شرایط اقتصادی نانوایان مدنظر است.

جلال افزود: واحدهای خبازی که کارت خوان آنها از دسترس خارج شده باید از طریق تماس با مرکز، خرابی کارتخوان‌ها را اعلام کنند و نباید به دلیل خرابی کارت خوان ارائه خدمت به مردم متوقف شود./ مهر

یارانه نان / قیمت نان اینترنتی ۲۵ هزار تومان می شود؟

فروش نان ۱۳ هزار تومانی در فروشگاه‌های اینترنتی به جای ۳ هزارتومان این روزها در نانوایی‌ها رواج پیدا کرده است.

 

یارانه نان | فروش نان سنگک در تهران به ۵ هزار تومانی رسید

نان

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اعلام کرد: فروش نان سنگکی زیر ۵ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد، نانوایانی که نان سنگک ۳ هزار تومان می‌فروشند یا در وزن دستکاری می‌کنند و یا نانوا صاحب ملک است و می‌خواهد اینگونه چراغ نانوایی‌اش را روشن نگه دارد؛ اما واقعیت این است که نرخ ۳ هزار تومان با این تورم نمی‌تواند هزینه‌های نانوایان را جبران کند.

محمد سلیمانی نرخ منطقی نان سنگکی در فروش‌های اینترنتی را ۲۵ هزار تومان دانست و افزود: خریداران نان در فروشگاه‌های اینترنتی با میل و رغبت خود نان با نرخ‌های مختلف را انتخاب مفروش نان سنگکی زیر ۵ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: نانوایانی که نان سنگک ۳ هزار تومان می‌فروشند یا در وزن دستکاری می‌کنند و یا نانوا صاحب ملک است و می‌خواهد اینگونه چراغ نانوایی‌اش را روشن نگه دارد؛ اما واقعیت این است که نرخ ۳ هزار تومان با این تورم نمی‌تواند هزینه‌های نانوایان را جبران کند. ی‌کنند و تمایلی برای ماندن در صف‌های خرید را ندارند؛ قیمت نان در این فروشگاه‌ها بین ۱۰ تا ۳۵ هزار تومان است؛ و هزینه پیک، ۹ درصد ارزش افزوده و ... برای خرید نان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فروش نان سنگکی زیر ۵ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: نانوایانی که نان سنگک ۳ هزار تومان می‌فروشند یا در وزن دستکاری می‌کنند و یا نانوا صاحب ملک است و می‌خواهد اینگونه چراغ نانوایی‌اش را روشن نگه دارد؛ اما واقعیت این است که نرخ ۳ هزار تومان با این تورم نمی‌تواند هزینه‌های نانوایان را جبران کند.

این فعال صنفی ۱۲ تا ۱۳ درصد نرخ آرد را در تعیین قیمت نان موثر دانست و تصریح کرد: در جلساتی کارگروه آرد و نان، موضوع نرخ‌نامه جدید برای نانوایان مطرح و مقرر شد که در سال جدید به ما نرخ بدهند. اگر قرار باشد در نهایت به ما نرخ جدید مطابق با آنالیز اتحادیه به نانوایان ندهند و بخواهند ۱۵ تا ۳۰ درصد کمک هزینه تولید به نانوا پرداخت کنند و نان همچنان با همان ۳ هزار تومان فروخته شود بهتر است که اعمال نشود. بازار تهران به قیمت ۵ هزار تومان در نان سنگک رسیده است و دیگر نانوا‌ها به فروش نان ۳ هزار تومانی رضایت نمی‌دهند. تجربه نشان داده که دولت در پرداخت مابه‌التفاوت به نانوایان تعلل می‌کنند و مطالبات را پرداخت نمی‌کند.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی؛ سال گذشته دولت مقرر کرد که ۸۰ درصد کمک هزینه به نانوایان پرداخت کند که متاسفانه این مبلغ پرداخت نشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: