پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت گوشت کمی بالا رفته است.قیمت گوشت آن را از سفره های مردم دور کرده است. قیمت گوشت عجیب است. قیمت گوشت باورنکردنی تر می شود؟ قیمت گوشت قرمز امروز  را در ادامه می خوانیم.

با وجود اینکه دو ماه از التهاب بازار گوشت مرغ می گذرد، اما همچنان قیمت ها بالاست به طوری که در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت مرغ بالای ۹۰ هزار تومان به فروش می رسد و این قیمت بسته به منطقه ای که مرغ در آنجا عرضه می شود متفاوت است. در حالی که قیمت مصوب هر کیو مرغ ۶۳ هزار تومان است.

فرزاد طلاکش دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با خبرگزاری موج پیش از این اعلام کرده بود که کاهش عرضه مرغ تحت تاثیر افت جوجه ریزی در زمستان امسال اتفاق افتاده، گفت: بعد از مدتی با افزایش جوجه ریزی بازار به حالت تعادل بر می گردد و مشکلی برای تامین تقاضا در بازار وجود ندارد.

دلایل افت عرضه و تقاضا برای گوشت

از طرف دیگر در تابستان میزان جوجه ریزی برای مرغ گوشتی کاهش می یابد و این مساله ناشی از تاثیر گرمای هواست که منجر به افت وزنی مرغ می شود و به نسبت هزینه خوراک، مرغ ها گوشت نمی گیرند، به همین دلیل مرغداری ها کمتر جوجه ریزی می کنند و از طرف دیگر میزان مصرف گوشت در تابستان نسبت به سایر فصول کاهش پیدا می کند و همین مساله باعث می شود که عرضه و تقاضا تقریبا به حالت تعادل برسند.

همچنین با توجه به اینکه در فصل چرا میزان هزینه دامداران کاهش می یابد و از طرف دیگر زمان عرضه به بازار است قیمت گوشت در فصل گرما کاهش می یابد و باید توجه داشت که قیمت ها تابع میزان عرضه هم هستند زمانی که عرضه کاهش یابد قیمت آن هم رشد می کند و این موضوع به وضعیت مصرف هم بستگی دارد، زیرا زمانی که قیمت انواع گوشت بالا می رود به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضا هم افت می کند.

یکی از مشکلات تولید گوشت و مرغ در سال های اخیر تامین خوراک بوده است، اکنون تولیدکنندگان هر کیلوگرم کنجاله سویا را در بازار آزاد با نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزارتومان و ذرت را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنند، در حالی که قیمت مصوب این نهاده‌ها برای کنجاله سویا ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان است، اما تولید کنندگان نهاده های طیور را در بازار آزاد با قیمت هایی بیش از نرخ مصوب تهیه می‌کنند.

دلایل کاهش تولید مرغداری ها در ماه های گذشته

در چند وقت اخیر برخی از مرغداری ها اعلام کردند که از نژاد مرغ آرین برای تولید گوشت استفاده کرده اند و همین موضوع باعث افت تولید شده است، زیرا این نژاد سی سال در کشور استفاده نشده، در واقع  یکی از مشکلات تولید مرغ آرین در کشورمان آن بود که پتانسیل خانواده های موجود در لاین مشخص نبود به همین منظور در یک سال گذشته آزمایش های متعدد انجام شده تا این پتانسیل مشخص شد.  به همین دلیل نمی شود به یکباره به طور کامل در مرغداری‌ها پرورش داده شوند و این سومدیریت ها عاملی برای زیان مرغداری‌ها و حتی خسارت به مصرف کنندگان است.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران در همین رابطه به خبرگزاری موج گفت: اقدامات ژنتیکی روی مرغ آرین بین ۷ تا ۱۰ سال طول می کشد و اگر روند علمی اتفاق نیفتد مشکلات همچنان پابرجا می ماند، تصریح کرد: روی کاغذ حدود ۴۵ درصد جوجه کشور مرغ آرین است اما در واقعیت اینگونه نیست و البته می توان گفت حدود ۳۰ درصد از این جوجه ریزی مرغ آرین بیشتر به گوشت تبدیل نمی شود و همین اتفاقات باعث شده پس از افزایش نرخ مصوب گوشت مرغ همچنان بازار گوشت مرغ ملتهب است و قیمت ها بالاتر از نرخ مصوب است، به طوری که در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت مرغ بالای 90 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت گوشت قرمز هم بالاست.

قیمت گوشت قرمز بسته بندی

راسته با استخوان گوسفندی

۳۳۰,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۴۲۰,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۳۷۵,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۳۷۵,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۲۹۰,۰۰۰

گردن گوسفندی

۲۸۰,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۹۵,۰۰۰

گردن گوساله

۱۹۰,۰۰۰

قلم گوساله

۱۱۵,۰۰۰

سردست گوسفندی

۳۸۰,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۳۷۰.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۲۵۰.۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۳۶۵.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۳۷۰,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۳۹۰,۰۰۰

 64 روز از سال ۱۴۰۲ گذشته و نوسان قیمت در بازار قند و شکر، تخم مرغ، مرغ و… ادامه دارد. هنگامی که قیمت تعیین شده مد نظر تولیدکننده نباشد با کاهش عرضه سعی در رسیدن به قیمت مورد نظرش را دارد. وزارت جهاد کشاورزی بنا داشت طرح «فجر تا فطر» را پس از پایان ماه رمضان برای ۳۳ قلم کالای اساسی ادامه دهد که این امر محدود به چند محصول از جمله گوشت و البته با عرضه محدود شده است.

گندم از محصولات استراتژیک بوده که با افزایش دلار در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ گندم کاران درخواست افزایش قیمت این محصول را پیش از سال زراعی جدید را داشتند. این قیمت از ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو عنوان می‌شد نرخی که کشاورزان را معترض‌تر کرده است. اما در نهایت با وجود نارضایتی گندم کاران نرخ پایه گندم ۱۳ هزار تومان به اضافه ۲ هزار تومان جایزه تحویل عدد نهایی ۱۵ هزار تومان تعیین شد. گران شدن قیمت گندم شاید در نرخ آرد یارانه نانوایی‌های دولتی تأثیر نداشته باشد (که البته خبازها هم تقاضای افزایش قیمت نان را دارند زیرا عنوان می‌کنند هزینه‌های نانوایی‌ها افزایش یافته است) اما نرخ محصولاتی که آرد ماده اولیه آنها است مانند انواع رشته، ماکارونی، شیرینی و… تغییر زیادی خواهد داشت زیرا بخشی از افزایش نرخ مربوط به افزایش قیمت دلار، حمل و نقل و… است و بخشی هم مربوط به مواد اولیه آن می‌شود.

کاهش محسوس عرضه محصولات لبنی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم حاکی از آن است که در کنار افزایش رسمی قیمت مرغ و تخم مرغ باید در انتظار قیمت‌های جدید این محصولات باشیم. برخی برندها نیز به تغییر جزئی برخی از اقلام از جمله ماست، شیر، دوغ و.… پرداخته اند؛ اما تغییر قیمت‌ها هنوز رسمی اعلام نشده است. انواع گوشت و برنج از سفره اقشار کم درآمد حذف شده و پیش بینی می‌شود بازار تقاضا محصولات لبنی نیز امسال نسبت به سال گذشته کاهش بیشتری داشته باشد.

گوشت مرغ با وجود تعیین قیمت رسمی ۷۳ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گرم مرغ در بازار این محصول پروتئینی بیش از ۸۸ هزار تومان در حال معامله است. گوشت قرمز با کاهش تقاضا و گرم شدن هوا تثبیت شده و سردست و ران گوشت گوسفند و گوساله بین ۳۸۰ تا ۴۸۰ متغیر است.

کنسرو ماهی و رب گوجه فرنگی از جمله مواد غذایی هستند که قیمت تعزیراتی دارند. کاهش عرضه تن ماهی حاکی از افزایش قیمت این محصول دارد به طوری که در برخی از سوپرمارکت‌های سطح شهر قیمت برخی برندها به ۷۰ هزار تومان هم می‌رسد.

بازار حبوبات نیز با نزدیک شدن به فصل تابستان و خطر فاسد شدن، تغییر قیمت نداشته و معمولاً در نیمه دوم سال نرخ انواع حبوبات هفتگی رخ می‌دهد.

در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی به شرح زیر اعلام می‌شود (تمام قیمت‌ها به تومان است).

قیمت گوشت / قیمت کالاهای اساسی

کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت هفته گذشته
شقه گوسفند 370 ۳۸۰
گوشت ران گوسفند- بدون چربی ۴۶۵-۴۸۰ ۴۶۵
گوشت گوساله ۳۶۵ ۳۶۵
گوشت قرمز چرخ کرده ۲۸۹-۳۵۰ ۲۸۹-۳۴۰
گوشت مرغ گرم ۸۷.۴۰۰ ۸۸.۴۰۰
گوشت مرغ گرم بدون کمر ۷۹.۴۰۰ ۸۵.۴۰۰
گوشت مرغ گرم با کمر ۶۹.۴۰۰ ۷۹.۴۰۰
گوشت مرغ چرخ کرده (کیلویی) ۱۲۰ ۱۲۰
کله و پاچه ۳۶۰-۴۰۰ ۳۸۹-۴۰۰
ماهی قزل آلا ۱۲۹ ۱۲۹
میگو ۳۲۰-۴۸۵ ۳۲۰-۴۸۵
تن ماهی ۲۹-۷۰ ۲۷-۵۲.۹۰۰
تخم مرغ زرده طلا دولتی-شانه ۳۰ تایی ۱۱۰ ۹۰
تخم مرغ دولتی-شانه ۲۵ تایی (کوچک) ۹۰ ۸۵
ماکارونی با قیمت دولتی ۱۸.۷۰۰ ۱۸.۷۰۰
ماکارانی ۵۰۰ گرمی غنی شده ۲۸.۵۰۰ ۲۸.۵۰۰
ماکارانی ۷۰۰ گرمی ۲۶ ۲۶
روغن مایع ۱.۸ ۱۱۵-۳۶۰ ۱۱۵-۳۶۰
روغن جامد ۵ کیلویی ۳۶۵ ۳۶۰-۳۶۵
رب گوجه فرنگی ۳۹-۴۵ ۳۵-۴۵
ماست دبه ای ۵۰-۸۵ ۵۰-۸۵
پنیر سفید ۵۱۵ گرمی ۶۱ ۶۱
کره ۵۰ گرمی ۱۴ ۱۴
خامه ۳۰۰ گرمی ۲۳-۳۰ ۲۳-۳۰
شیر بطری کم چرب ۲۰.۵۰۰ ۱۸-۲۳
شیر بطری پر چرب ۲۱.۶۰۰-۲۲.۵۰۰ ۱۹-۲۴
برنج هندی کیسه ۱۰ کیلویی ۴۲۰-۴۸۵ ۴۲۰-۴۸۵
برنج شمشیری ۵۶-۶۰ ۶۰
برنج طارم عطری ۹۸-۱۱۸ ۹۸-۱۱۸
برنج هاشمی ۱۱۵-۱۳۰ ۱۱۸-۱۳۰
شکر هر کیلو ۳۳ ۳۰
قند هر کیلو ۳۸ ۳۳
ماش ۵۷ ۵۷
نخود ۶۹ ۶۹
لپه ۵۳ ۵۳
عدس ۵۴-۵۹ ۵۴-۵۹
لوبیا چشم بلبلی ۵۷ ۵۷
لوبیا قرمز ۶۴ ۶۴
لوبیا سفید ۸۴ ۸۴
لوبیا چیتی ۸۳

۸۲

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: