پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت مسکن با رشد صعودی سنگین رو به گرانی شدید است. قیمت مسکن با توجه به تورم شدید از ابتدای سال جاری گران تر شد. قیمت مسکن برای خرید خانه اولی ها بسیار گران و محال شده است. قیمت مسکن در هر منطقه تفاوت دارد. قیمت مسکن امروز را بخوانیم.

ورود دولت به نرخ گذاری قیمت مسکن|بازار مسکن کنترل می‌شود؟

به گزارش تسنیم، اقبال شاکری در خصوص قیمت مسکن، اظهار کرد: بر اساس مصوبه هفته گذشته مجلس، دولت موظف است با استفاده از فناوری‌های جدید و ابزارهای مربوطه قیمت‌گذاری پلاک‌های مسکونی شهری و روستایی را انجام دهد.
وی با بیان این‌که این قیمت‌گذاری باید به اطلاع عموم برسد، افزود: امیدواریم دولت هر سال این کار را انجام دهد.
وی تاکید کرد: بر این اساس دولت موظف است قیمت‌های فروش مسکن را برای محدوده‌های شهری و روستایی را اعلام کند.
بهادری جهرمی سخنگوی دولت اخیراً از سه اقدام تعیین سقف افزایش اجاره‌بها مسکن، نظارت بر مشاوران املاک و اخذ مالیات مکرر از معاملات مسکن به‌عنوان برنامه‌های دولت برای کنترل بازار مسکن خبر داده است.
اوایل دهه 90 و در دولت دهم موضوع بلوک‌بندی قیمت مسکن برای کنترل بازار مطرح شد که به سرانجام مشخصی نرسید. برنامه‌ای که هدف آن جلوگیری افزایش قیمت در بازار خرید و فروش مسکن اعلام شده بود. حال باید دید اجرای برنامه نرخ گذاری قیمت مسکن شهری و روستایی توسط دولت می‌تواند از افزایش قیمت جلوگیری کند یا خیر؟

قیمت مسکن

جزئیات قیمت مسکن در تهران

بررسی نرخ‌های پیشنهادی نشان می‌دهد قیمت مسکن بین ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران اختلاف حدود ۸۰ درصد دارد.
در بعضی مناطق جنوبی تهران می‌توان با حدود ۲۰ درصد قیمت یک آپارتمان کوچک متراژ در شمال شهر، مسکن خریداری کرد. در آگهی‌های ملکی مناطق مختلف شهر تهران نرخ‌های متفاوتی دیده می‌شود.
بر اساس آگهی فروش آپارتمان در محله‌ یافت‌آباد که امروز منتشر شده قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری ۱.۳ میلیارد تومان تعیین شده که حدود یک پنجم قیمت مسکن در مناطق شمالی و حتی مرکزی تهران است.

اگرچه در مناطق شمالی تهران، واحدهای کوچک متراژی که به بازار عرضه شده چندان زیاد نیست و اغلب آپارتمان‌ها بالای ۱۰۰ متر مربع هستند، اما نرخ‌های پیشنهادی آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متری در نیمه شمالی تهران معمولا بیش از چهار میلیارد تومان است؛ در حالی که بعضا با نقدینگی کمتر از ۱.۸ میلیارد تومان می‌توان در جنوب تهران صاحب مسکن شد.
در این گزارش قیمت واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع در مناطق مختلف پایتخت را مرور می‌کنیم.
با توجه به تراکم جمعیتی در جنوب تهران و ماهیت مصرفی بودن بازار مسکن در این مناطق، پایین بودن سهم معاملات در نیمه جنوبی تهران نسبت به شمال شهر، گزاره‌ غلبه‌ رویکرد سرمایه‌گذاری بر رویکرد مصرفی در بازار مسکن شمال پایتخت تایید می‌شود.

بر اساس برخی برآوردها توسط فعالان بازار مسکن حدود ۸۰ درصد معاملات از نوع سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری است که اغلب در شمال تهران انجام می‌شود؛ به طوری که ۳۸ درصد معاملات در چهار منطقه‌ واقع در نیمه شمالی شهر تهران صورت می‌گیرد. از بین پنج منطقه‌ پایتخت که حدود نیمی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند تنها یک منطقه (منطقه ۱۰) در جنوب تهران قرار دارد.
قیمت مسکن

جزئیات مهم در قیمت مسکن و خرید خانه در تهران

خرید آپارتمان در شهرک غرب، در تهران‌پارس و در سعادت‌آباد از جمله عبارت‌های پرجستجو در بازار مسکن پایتخت به‌حساب می‌آیند.
بازار مسکن برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد امسال فرصت زیادی برای تحریک و تشنج پیدا نمی‌کند. تورم مسکن همین حالا هم حدود ۱۳ درصد جلوتر از تورم عمومی حرکت کرده و ناچار است سرعت خود را کم کند، چون تا وقتی مشتریان قادر به انجام معامله نباشند، هیچ عدد و رقمی در ذهن فروشنده به‌درد نمی‌خورد. صاحبخانه‌ها هم امسال باید دست به‌عصا حرکت کنند، چون دستمزدها رشد نهایتا ۲۷ درصدی را تجربه کرده‌اند. در چنین شرایطی باید حق بدهید که پس از گذشت سه هفته از سال ۱۴۰۲، بازار مسکن هنوز از خواب بیدار نشده باشد و به بهانه‌های مختلفی مثل ماه مبارک رمضان یا تعیین تکلیف قیمت ارز، همچنان به رخوت و سستی ادامه دهد. اگر از ما می‌شنوید، حداقل تا نیمه خرداد، یعنی دقیقا وقتی مستاجران و صاحبخانه‌ها به صرافت انجام مذاکره نیفتاده‌اند، همین وضعیت را شاهد خواهیم بود و تا پایان سال نیز بازار بر اساس همین شش پیش‌بینی جلو خواهد رفت.

نقاط محبوب تهران برای خریداران با توجه به ارزش و قیمت مسکن

خرید آپارتمان در شهرک غرب، در تهران‌پارس و در سعادت‌آباد از جمله عبارت‌های پرجستجو در بازار مسکن پایتخت به‌حساب می‌آیند. جستجوگران اینترنتی در عین حال به محدوده دریاچه چیتگر علاقه نشان می‌دهند و البته به اسلامشهر، مرزداران، تهرانسر و تهرانپارس غربی در محدوده جغرافیایی خود شهر تهران چشم دوخته‌اند. واوان، پرند، پردیس و شهر قدس از دیگر نقاط محبوب بازار مسکن پایتخت به‌حساب می‌آیند.

قیمت مسکن در جنوب شرق تهران به‌شکلی است که هنوز می‌توان با نقدینگی ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان صاحبخانه شد. افسریه، مسعودیه، مشیریه، شهرک کاروان و شهرهای قیامدشت، پاکدشت، ورامین و قرچک از جمله شهرهایی هستند که در این بازه قیمت توسط خریداران جستجو می‌شوند. در محدوده جغرافیایی پایتخت نقاطی مانند بریانک، جیحون، سلسبیل، نواب، جی، آذربایجان، هاشمی، مرتضوی و هفت‌چنار، نظام‌آباد و سبلان در مرکز تهران، یافت‌آباد، شادآباد، جوادیه، فلاح و خلیج فارس در جنوب غرب احتمالا به‌خاطر وجود واحدهای کوچک متراژ با ارزش کمتر از دو میلیارد تومان محبوبیت بیشتری خواهند داشت. به‌هرحال به‌دلیل فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن و توان مصرف‌کننده، متقاضیان به واحدهای کوچک متراژ تمایل پیدا می‌کنند. قطعا بخشی از فعالان حوزه ساخت و ساز نیز همین فرمول را درپیش خواهند گرفت.

میانگین قیمت مسکن در تهران

قیمت مسکن

گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن نشان می‌دهد که قیمت مسکن در آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به آذرماه ۱۴۰۰، با رشد ۴۷ درصدی، به قیمت متوسط ۴۸ میلیون تومان در هر مترمربع در سطح شهر تهران رسیده است. اما رشد واقعی مسکن در یکسال گذشته ۴۷ درصد بوده است؟
بررسی معاملات مسکن تهران در آذرماه ۱۴۰۱ نشان می دهد که حجم معاملات ۴درصد نسبت به آذر ۱۴۰۰ رشد داشته است اما بررسی دقیق تر نشان می‌دهد که سنگینی معاملات به سوی ساختمان های قدیمی تر و ارزان تر سوق پیدا کرده است.
سهم واحدهای کمتر از ۱۰ سال ساخت در معاملات از ۵۴ درصد در آذر۱۴۰۰ به کمتر از ۴۶ درصد در آذر۱۴۰۱ رسیده است. همچنین تعداد معاملات واحدهای بالای۲۰ سال ساخت بیش از ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. تغییر مسیر بازار مسکن از سوی واحدهای نوساز به سوی واحدهای قدیمی و مستهلک از چند زاویه قابل توجه است:

رشد بی سابقه معاملات در ساختمان های قدیمی با توجه به مشکل نقدشوندگی آن در آینده، نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن ناشی از تورم و افزایش قیمت ارز، مسکن نوساز را نه تنها از دسترس تقاضای مصرفی که از دسترس تقاضای سرمایه ای نیز خارج کرده است، عقب ماندن توان اقتصادی خانوار در رقابت با افزایش قیمت کوچ اجباری تقاضای بازار مسکن به واحدهای مستهلک را سبب شده است.هرچه حجم معاملات از ساختمان های نوساز به سوی ساختمان های فرسوده و قدیمی سوق پیدا کند، گردش نقدینگی از تولید و تولید کننده نیز دورتر خواهد شد. در شرایطی که نقد شوندگی واحدهای ساخته شده و تزریق نقدینگی به واحدهای درحال احداث از مهمترین چالش‌های تولیدکنندگان مسکن است، انحراف منابع از تولید کاهش پروانه های ساختمانی در آینده را تشدید خواهد کرد.اما نکته آخر اینکه با توجه به اینکه برآورد متوسط قیمت مسکن در هر متر مربع از معدل واحدهای معامله شده به دست می‌آید، با توجه به تغییر فراوانی معاملات از واحدهای نوساز(گران‌تر) به سوی واحدهای مستهلک و ارزان تر، قیمت واقعی متوسط هر مترمربع در تهران بیش از ۴۸ میلیون تومان خواهد بود و می‌توان گفت قیمت مسکن در تهران بیش از ۴۷ درصد رشد داشته است لذا باید انتظار رشد به مراتب بیشتری در بازار اجاره نسبت به آمار معاملات خرید و فروش را داشته باشیم.

طرح سوال برانگیز دولت برای خانه دار شدن و کاهش قیمت مسکن نشدنی است

مدت‌هاست که عرضه متری مسکن در بورس شروع شده و بسیاری توصیه می‌کنند با این شیوه می‌توان خانه‌دار شد. اما یک کارشناس مسکن می‌گویند با این شیوه هم 50 سال زمان می‌برد که فردی بتواند یک خانه 50 متری بخرد.
به گزارش تجارت‌نیوز، متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود 49 تا 50 میلیون تومان رسیده است. این مساله سبب شده که مدت زمان انتظار برای خرید خانه در تهران به 143 سال برسد. آن هم با فرض اینکه کارگران یک سوم حداقل حقوق خود را پس‌انداز کنند.
پس از افزایش قیمت مسکن دولت پیشنهاد جدیدی روی میز گذاشت و آن هم خرید متری مسکن از بورس بود. اینکه افراد هر بار هر چند متر خانه‌ای که می‌توانند را از بورس بخرند تا نهایتا مالک یک واحد مسکونی شوند.
شهردار تهران هم با استقبال از این ایده پیشنهادی گفته بود در شرایط تورمی، سرمایه مردم مثل یخ آب می‌شود، اما خرید متری مسکن از طریق بازار سرمایه این امکان را فراهم می‌کند تا ارزش پول حفظ شود. ممکن است یک فرد ۱۰ متر، ۲۰ متر یا ۵۰ متر از یک واحد را بخرد و طی چند سال بتواند مالکیت کامل یک واحد را از آن خود کند.
اما حالا یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید این، پیشنهاد عجیبی برای خانه‌دار شدن مردم است و با این شیوه حداقل 50 سال زمان می‌برد که فردی بتواند یک واحد مسکونی 50 متری بخرد.

محمود اولاد، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا فروش متری مسکن می‌تواند مردم را خانه‌دار کند، گفت: این طرح مثل مسکن جوانان می‌ماند که می‌گفتند ۱۵ سال کم‌کم و به تدریج پول بگذارید و بعد از ۱۵ سال ما به شما وام می‌دهیم. اما به حدی تورم مسکن زیاد بود که بعد از ۱۵ سال عملا این پول به هیچ دردی نمی‌خورد و این طرح شکست خورد.

به گفته این کارشناس، درحال حاضر قیمت یک متر خانه به طور میانگین در تهران ۵۰ میلیون تومان است. از طرفی مردم سالانه یک متر هم پس‌انداز ندارند که ۵۰ میلیون تومان جمع کنند و بعد ۵۰ سال، خریدشان به ۵۰ متر برسد که بتوانند خانه بخرند.

حداقل حقوق کارگران در سال جاری 5 میلیون و 400 هزار تومان است.  در محاسبات اقتصادی، اصولا یک سوم درآمد ماهانه افراد برای خرید مسکن پس‌انداز می‌شود. یعنی افراد در بهترین حالت یک میلیون و 800 هزار تومان توان پس‌انداز دارند که چنین پس‌اندازی در سال به 22 میلیون تومان می‌رسد که کفاف خرید نیم متر مسکن در تهران را هم نمی‌دهد.

نکته جالب اینکه مجموع درآمد یکسال کارگران 65 میلیون تومان است و اگر آنها کل این درآمد را هم پس‌انداز کنند، سالی یک متر خانه می‌توانند بخرند و باز هم برای خرید یک خانه 50 متری باید 50 سال صبر کنند.

بر این اساس این کارشناس می‌گوید طرح فروش متری مسکن هم نمی‌تواند مشکل را حل کند.

اولاد تصریح می‌کند: اگر فردی آن‌قدر پس‌انداز دارد که سالانه بتواند معادل ۵ متر خانه بخرد و بعد ۱۰ سال در حدود ۵۰ متر خانه شود و با یک وام، بتواند یک خانه ۷۰ متری بخرد، در مقابل این، نکته این‌جاست که کسی که سالانه بتواند پول ۵ متر خانه را تامین کند، یعنی سالی ۲۰۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد، چنین فردی با چنین پس‌اندازی اصولا راه‌های دیگری برای مسکن‌دار شدن خود پیدا خواهد کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: