پایگاه خبری خانه فوتبال:

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: تیم ملی مقابل افغانستان یک بازی تمرینی انجام داد که مانند تمرین مرور فن کشتی‌گیران بود.
هومن افاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد برتری 6 بر یک تیم ملی فوتبال ایران مقابل افغانستان، اظهار داشت: تیم ملی جدید تشکیل شده و کادرفنی جدیدی بالای سر آن آمده است. در برخی پست‌ها نفراتی آمده‌اند که قبلا نبوده‌اند و در برخی پست‌ها نیز بازیکنان قدیمی حضور دارند. بازیکنان و کادرفنی باید با هم هماهنگ شوند. کادرفنی همچنین مشغول بررسی برخی نفرات است تا ببیند آیا آن‌ها می‌توانند در آینده به تیم ملی کمک کنند؟ این مجموعه نیاز به تمرین کردن و کنار هم بودن دارد. وقتی در تیم تغییراتی می‌دهید، اگر از همان ابتدا سراغ کارهای سخت بروید و در شرایط سخت تمرین کنید، ممکن است مقداری شرایط مطلوب پیش نرود. جدا از تمرین کردن این موارد، اگر در این وضعیت مقابل هر تیمی یک بازی را ببازید، ممکن است جنجال و بلوا پیش بیاید زیرا در تیم ملی فرصتی برای باختن ندارید.

* از بازی با امثال افغانستان برای استفاده از بازیکنان جدیدتر استفاده می‌کنند

وی افزود: در این حالت مربیان سعی می‌کنند در شرایط آسان‌تر، مسائل ابتدایی را حل کنند تا با هماهنگی بیشتری وارد وضعیت سخت‌تر شوند. با در نظر گرفتن این موضوع تیم ملی مقابل افغانستان، یک بازی تمرینی انجام داد که تقریبا مانند مرور فن کشتی‌گیران بود و کادرفنی به اهداف تاکتیکی‌اش از این بازی رسید. پله به پله که بالاتر برویم، بازی‌ها سخت‌تر خواهد شد. دیدار با قرقیزستان و فینال هم به آسانی بازی با ازبکستان نیست. در مجموع تیم ملی فضای تورنمنتی را تجربه می‌کند و نفرات جدید و قدیمی در کادرفنی و بازیکنان در این حالت به هارمونی بیشتری می‌رسند. بازی با افغانستان بد نبود. البته معمولا تیم‌ها از چنین دیدارهایی استفاده می‌کنند تا بازیکنان جدیدتر را به ترکیب وارد کرده و آن‌ها را نیز در شرایط مسابقه ببینند.

* وقتی وارد یک تورنمنت می‌شوید باید کار را جدی بگیرید

مربی اسبق تیم ملی درخصوص اینکه برخی اعتقاد دارند بهتر بود کادرفنی به جای استفاده از ستارگان و لژیونرهای این تیم در بازی با افغانستان، از نفراتی که کمتر فرصت پوشیدن پیراهن ایران را به دست آورده‌اند در ترکیب اصلی استفاده می‌کرد، گفت: خوشبختانه یا بدبختانه همیشه وجود دارد. اگر کادرفنی چنین کاری انجام می‌داد و بازی گره می‌خورد، در آن حالت کار سخت می‌شد. ضمن اینکه کافا یک تورنمنت است و اگر یک بازی دوستانه بود، راحت‌تر می‌توانستند چنین کاری انجام بدهند. البته در ادامه کار بازیکنان کم‌تجربه‌تر شانس بیشتری برای بازی به دست می‌آورند. فدراسیون فوتبال قبل از تصمیم‌گیری درخصوص انتخاب سرمربی و کادرفنی تعهد داده که در کافا شرکت کند. وقتی وارد فضای تورنمنت می‌شوید، باید کار را جدی بگیرید.

* با 80 درصد توان هم بازی کنیم، کارمان سخت می‌شود

افاضلی درمورد اظهارنظر امیر قلعه‌نویی مبنی بر اینکه اگر در دیدار با حریفانی مثل افغانستان از همان دقیقه اول با انگیزه نباشید کار سخت خواهد شد، توضیح داد: من هم این اعتقاد را دارم که تیم ملی وقتی تصمیم به حضور در کافا گرفت، باید از همان ابتدا کار را جدی می‌گرفت که در بازی با افغانستان این کار را هم انجام داد. در فوتبال چنین چیزی نداریم که یک تیم به مسابقات برود و کار را جدی نگیرد. حتی اگر با 80 درصد توان بازی کند، کارش سخت خواهد شد.

* دیدار با افغانستان برخی ایرادهای ما را نشان داد

وی درخصوص انتقادات مطرح شده نسبت به گل زیبای افغانستان و برخی فرصت‌هایی که این تیم در جریان بازی روی دروازه ایران خلق کرد، پاسخ داد: چنین بازی‌هایی انجام می‌دهیم تا متوجه شویم کجای کار ایراد دارد. با وجود اینکه همه فکر می‌کردند مقابل افغانستان چنین اتفاقی نیفتد اما برخی ایرادهای تیم ملی در همین بازی مشخص شد. ضمن اینکه با وجود صحبت‌های مربیان قبل از شروع مسابقات در مورد جدی گرفتن بازی‌ها، انتهای ذهن بازیکن تفکری وجود دارد که بازی با تیم‌هایی مثل افغانستان آسان است و همین موضوع سبب می‌شود یک جاهایی کمتر از آنچه باید، بازی کند تا از شرایط بدنی و جسمانی خودش مراقبت کند. کادرفنی تمام تلاش خود را برای دادن هشدارهای لازم به بازیکنان می‌کند اما در واقعیت برخی مواقع این اتفاق نمی‌افتد. ضربه ایستگاهی زیبای حریف گل شد و نتوانستند از یک موقعیت مسلم هم استفاده کنند. هرچند فرصت‌های دیگری نیز داشتند. اطمینان دارم قلعه‌نویی و دستیارانش روی این فرصت‌ها زوم خواهند کرد و قطعا بازیکنان در دیدار بعدی جدی‌تر و باانگیزه بیشتری بازی خواهند کرد.

* باید به قرقیزستان در دقایق ابتدایی گل بزنیم

سرمربی اسبق تیم ملی امید درمورد دیدار بعدی شاگردان قلعه‌نویی برابر قرقیزستان، عنوان کرد: یک بار زمانی که خودم سرمربی تیم ملی امید بودم، در مقدماتی المپیک با قرقیزستان در همین ورزشگاه دولن اومورزاکوف که البته در آن زمان چمنش نسبت به الان شرایط  آبرومند و مرتبی نداشت، بازی کردیم. قرقیزستان تیم‌های خوبی دارد. همان بازیکنان تیم المپیک‌شان پس از حضور در رده بزرگسالان کاری کردند رتبه این تیم در رنکینگ فیفا حدود 70 رتبه بالاتر بیاید. طبق شناخت من قرقیزستان سعی دارد از یک سوم دفاعی حریف پرس کرده و پس از گرفتن توپ، خیلی سریع خودش را به دروازه تیم مقابل برساند. اساس بازی‌شان بر این مبنا است. بازی کردن با چنین تیمی معمولا مشکل است اما خیلی اهمیت دارد که در دقایق ابتدایی گل بزنید. اگر دیر گل اول را بزنیم، شرایط سخت می‌شود زیرا بازیکنان قرقیزستان به دلیل داشتن شرایط فیزیکی خوب در خانه خودشان خیلی پرتلاش کار می‌کنند. درگیری در این بازی زیاد است اما حریف از لحاظ خلاقیت و کیفیت فردی فاصله زیادی با نفرات ما دارد. اگر با ذهنیت مناسبی وارد زمین بشویم، می‌توانیم برنده باشیم اما اگر کار را آسان بگیریم، احتمالش هست که بازی برای ما سخت شود.

G6Mup2zlVL1I

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: